Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tussen in staan
Moderator: moderatorteam
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Tussen in staan
Ben toch wel even benieuwd naar de meningen.
Als er kleine opstootjes zijn buiten dan gaat Droef en soms heen(als ik hem te laat terug roep). Er gebeurt dan ook werkelijk niks. Hij loopt er redelijk rustig op af en gaat er tussen staan. Kijkt beide partijen even aan en iedereen druipt weer af, zonder dat er ook maar iets van agressie bij komt vanuit Droef. Bij Izzy doet hij het dus ook. Als ze een andere hond lastig valt terwijl Izzy doorgaan alles voor het zeggen heeft, maar ze loopt dat wel gewoon weg en dan gaat Droef ook gewoon weer verder.
Vanmiddag was er een kindje met de honden buiten aan het spelen(vervelend jank kind overigens) Klein hondje springt tegen haar aan en ze begint te janken. Droef loopt er op dat moment rustig naar toe. Het kleine hondje stond vooral vrolijk te doen en het kind jankte nog even door. Droef gaat alleen even tussen de partijen instaat, kijkt en komt weer terug. Niks aan het handje. Maar het viel een ander dus ook op dat hij er tussen in gaat staan met een reden.
Droef is zelf heel conflict vermijdend(op 1 hond na) loopt hij altijd weg of geeft hoogstens een snauw als ze wel willen uithalen naar hem, maar meestal komt hij bij mij staan. Hij laat zich over het algemeen ook netjes corrigeren door andere en heeft volgens mij totaal geen ambitie tot leiderschap op wat voor manier dan ook.
Toch vraag ik me af waarom hij dan op zo'n moment er tussen in gaat staan met dus wel het gewenste effect maar een neutrale houding.
De eerste keer dat hij dit wilde doen ging het hem niet zo goed af, dat zag ik dan ook niet aankomen. Toen was hij zelfs iets te hoog in zijn energie en werd hij niet serieus genomen en de herder teef zie nog al dominant was, was niet van plan op te geven. Wat er dus in resulteerde dat de teef door wilde gaan en Droef haar omver liep. Na 2 x heb ik Droef gepakt en gaf ze ook op. Daarna bleven de teef en de andere hondjes die dus niet zo goed met elkaar gingen bij elkaar uit de buurt en liep Droef weer vrolijk overal tussendoor.
Als er kleine opstootjes zijn buiten dan gaat Droef en soms heen(als ik hem te laat terug roep). Er gebeurt dan ook werkelijk niks. Hij loopt er redelijk rustig op af en gaat er tussen staan. Kijkt beide partijen even aan en iedereen druipt weer af, zonder dat er ook maar iets van agressie bij komt vanuit Droef. Bij Izzy doet hij het dus ook. Als ze een andere hond lastig valt terwijl Izzy doorgaan alles voor het zeggen heeft, maar ze loopt dat wel gewoon weg en dan gaat Droef ook gewoon weer verder.
Vanmiddag was er een kindje met de honden buiten aan het spelen(vervelend jank kind overigens) Klein hondje springt tegen haar aan en ze begint te janken. Droef loopt er op dat moment rustig naar toe. Het kleine hondje stond vooral vrolijk te doen en het kind jankte nog even door. Droef gaat alleen even tussen de partijen instaat, kijkt en komt weer terug. Niks aan het handje. Maar het viel een ander dus ook op dat hij er tussen in gaat staan met een reden.
Droef is zelf heel conflict vermijdend(op 1 hond na) loopt hij altijd weg of geeft hoogstens een snauw als ze wel willen uithalen naar hem, maar meestal komt hij bij mij staan. Hij laat zich over het algemeen ook netjes corrigeren door andere en heeft volgens mij totaal geen ambitie tot leiderschap op wat voor manier dan ook.
Toch vraag ik me af waarom hij dan op zo'n moment er tussen in gaat staan met dus wel het gewenste effect maar een neutrale houding.
De eerste keer dat hij dit wilde doen ging het hem niet zo goed af, dat zag ik dan ook niet aankomen. Toen was hij zelfs iets te hoog in zijn energie en werd hij niet serieus genomen en de herder teef zie nog al dominant was, was niet van plan op te geven. Wat er dus in resulteerde dat de teef door wilde gaan en Droef haar omver liep. Na 2 x heb ik Droef gepakt en gaf ze ook op. Daarna bleven de teef en de andere hondjes die dus niet zo goed met elkaar gingen bij elkaar uit de buurt en liep Droef weer vrolijk overal tussendoor.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Re: Tussen in staan
Hoe lief het ook lijkt, ik zou het persoonlijk niet willen hebben.
De hond heeft zoiets niet te regelen, zéker niet in eem situatie hond-mens zoals bij dat kind.
Ik bepaal liever zelf wanneer ik wel of niet ingrijp.
Ooit is er een situatie waar een hond dit gedrag niet pikt, ofwel een situatie waarbij een hond niet het door droef gewenste gedrag laat zien met het risico dat hij dan forser ingrijpt.
Wat mij betreft een absolute no-go dus.
De hond heeft zoiets niet te regelen, zéker niet in eem situatie hond-mens zoals bij dat kind.
Ik bepaal liever zelf wanneer ik wel of niet ingrijp.
Ooit is er een situatie waar een hond dit gedrag niet pikt, ofwel een situatie waarbij een hond niet het door droef gewenste gedrag laat zien met het risico dat hij dan forser ingrijpt.
Wat mij betreft een absolute no-go dus.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Je had hier eerder ook al een topic over toch?
Ik denk nog steeds dat je dit beter kunt gaan afkappen.
Blijkbaar denk hij dingen te moeten regelen bij opwinding, dat klinkt heel nobel maar dat valt best mee. Dat bemoeien kan doorslaan en zoals je zelf al zegt is dat ook al een keer mis gegaan. Zeker in geval van vreemd kind en hond gewoon afkappen.
Ik denk nog steeds dat je dit beter kunt gaan afkappen.
Blijkbaar denk hij dingen te moeten regelen bij opwinding, dat klinkt heel nobel maar dat valt best mee. Dat bemoeien kan doorslaan en zoals je zelf al zegt is dat ook al een keer mis gegaan. Zeker in geval van vreemd kind en hond gewoon afkappen.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
ik zou dit gedrag nooit en te nimmer accepteren van mijn hond.
zij hoeft geen vredestichter te spelen.
geef haar zo wie zo geen kans dat dit kan gebeuren, ze komt niet los bij andere honden.
zij hoeft geen vredestichter te spelen.
geef haar zo wie zo geen kans dat dit kan gebeuren, ze komt niet los bij andere honden.
-
Sandra&co
Mijn honden hoeven zich ook niet met andere honden te bemoeien op die manier, om bovengenoemde redenen. Ze hebben er niks mee te maken en ik wil het dus gewoon niet hebben. Het zal best des honds zijn, maar nee.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Tay doet dit ook, maar alleen bij Tessa en Winni. Dat mag hij van mij, maar buiten zou hij dat echt niet mogen. Hij probeert het ook niet trouwens, maar bij vreemde honden heeft hij zich nergens mee te bemoeien.
- DesireeB
- Zeer actief
- Contacteer:
Zoals ik al aangaf laat ik het in feite niet toe maar ik ben dus wel eens te laat met terug roepen of ik zie het niet op tijd.
Het kindje dat er nu was liep zelf steeds op de honden af. Ik heb Droef dus ook steeds bij me gehouden net als Izzy, toen ze begon te janken was Droef ook gewoon ergens anders met een andere hond aan het spelen. Dus als ik het kan voorkomen doe ik dat ook, en lief vind ik het ook niet.
Echter vraag ik me af waarom hij dit zou doen en waarom het tot nu toe dus wel werkt. Dat het mis kan gaan ben ik me bewust van vandaar dat ik hem ook zodra ik het zie altijd terug roep maar een enkele keer zie ik het niet of hij is al te dichtbij waardoor het terug roepen te laat is of niet lukt. In totaal ik het nu incl vandaag 4 x voorgekomen dat hij de kans heeft gekregen dit te doen, en ik was nu niet de enige die het zag. Toevallig de geen die het zag heeft een OEB teef die het in haar jongere jaren ook wel eens deed, Inmiddels is ze een jaar of 10 en bemoeit zich niet meer andere mensen en honden.
Het kindje dat er nu was liep zelf steeds op de honden af. Ik heb Droef dus ook steeds bij me gehouden net als Izzy, toen ze begon te janken was Droef ook gewoon ergens anders met een andere hond aan het spelen. Dus als ik het kan voorkomen doe ik dat ook, en lief vind ik het ook niet.
Echter vraag ik me af waarom hij dit zou doen en waarom het tot nu toe dus wel werkt. Dat het mis kan gaan ben ik me bewust van vandaar dat ik hem ook zodra ik het zie altijd terug roep maar een enkele keer zie ik het niet of hij is al te dichtbij waardoor het terug roepen te laat is of niet lukt. In totaal ik het nu incl vandaag 4 x voorgekomen dat hij de kans heeft gekregen dit te doen, en ik was nu niet de enige die het zag. Toevallig de geen die het zag heeft een OEB teef die het in haar jongere jaren ook wel eens deed, Inmiddels is ze een jaar of 10 en bemoeit zich niet meer andere mensen en honden.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Deze topic is toch al eerder gepost. Hij reageert op opwinding. Ik zou daar op reageren door hem bij me te roepen denk ik.
- DesireeB
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt gelijk. Was het al helemaal vergeten. Dat was nav de eerste keer toen ik me af vroeg of het kan dat hij het opneemt voor andere honden. Echter was het toen lomp en pikte hij de grootste er op dat moment tussen uit. Nu is het dus echt alleen staan en kijken op een natuurlijk manier. Hij lijkt niks te forceren maar gewoon op dat moment zorgen voor rust of zo.laeken schreef:Deze topic is toch al eerder gepost. Hij reageert op opwinding. Ik zou daar op reageren door hem bij me te roepen denk ik.
Uiteraard is het nog steeds niet de bedoeling dat hij dit doet, maar de keren dat ik dus zelf niet goed op heb gelet is dat wel wat het uiteindelijke resultaat is.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik ga nu vrij bot zijn.
Heb er even over nagedacht.
Het is niet aardig, dat weet ik.
En ondanks dat wil ik het toch gezegd hebben.
Met het risico dat mensen over me heen gaan vallen.
Dat geeft misschien aan hoe belangrijk ik het vind.
Op de voorzichtige manier lijkt het niet binnen te komen.
Zorg alsjeblieft dat jij niet de volgende bent die zegt "dat doet hij anders nooit".
Die moet zeggen dat ze het nooit heeft zien aankomen.
De signalen die je ziet en beschrijft, zijn mijns inziens mogelijk de opmaat naar ernstiger.
De roze bril mag af.
De hond probeert dingen te regelen die hij helemaal niet te regelen heeft.
Ik zou écht stoppen met het steeds vergoeilijken, er steeds een "vriendelijke" reden voor te zoeken.
Je hebt een stevige hond die dingen op zijn manier probeert te regelen.
Dát is het soort signaal dat je serieus zou moeten nemen, mijns inziens.
Zorg alsjeblieft dat jij niet de volgende bent die zegt "dat doet hij anders nooit".
De signalen die je ziet en beschrijft, zijn mijns inziens mogelijk de opmaat naar ernstiger.
De roze bril mag af.
Ik zou écht stoppen met het steeds vergoeilijken, er steeds een "vriendelijke" reden voor te zoeken.

- DesireeB
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan lees je niet goed of mijn bericht is niet duidelijk. ik zoek EEN reden of VERKLARING hiervoor. Maar zoals ik aangeef probeer ik het altijd voor te zien en dat lukt helaas niet altijd want soms heb ik ook wel eens iets niet direct door. En nu het dus wel gebeurt is(net als het risico dat een loslopende hond kan weglopen bijvoorbeeld zonder mensen te willen aanvallen) ben ik daar dus benieuwd naar.Habibi schreef:Ik ga nu vrij bot zijn.
De roze bril mag af.
-
Sandra&co
Dan lees ik het ook niet goed/is je bericht onduidelijk, want wat ik tussen de regels doorlees in jouw bericht, is dat je denkt dat je een soort neutrale vredestichter hebt. Ik ga helemaal met Habibi mee in deze. Het is een jonge reu, dus ik zou hem beter in de smiezen gaan houden. 4x Is al best veel 'per ongeluk' in de relatief korte tijd dat je hem hebt. Ik zeg niet dat het fout zal gaan, want hij lijkt me een lieve sul, ik zeg alleen dat ik het ongewenst gedrag vind.Dees en Maylo schreef:Dan lees je niet goed of mijn bericht is niet duidelijk. ik zoek EEN reden of VERKLARING hiervoor. Maar zoals ik aangeef probeer ik het altijd voor te zien en dat lukt helaas niet altijd want soms heb ik ook wel eens iets niet direct door. En nu het dus wel gebeurt is(net als het risico dat een loslopende hond kan weglopen bijvoorbeeld zonder mensen te willen aanvallen) ben ik daar dus benieuwd naar.Habibi schreef:Ik ga nu vrij bot zijn.
De roze bril mag af.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik snap heel goed wat Habibi probeert te zeggen en ik denk oprecht dat ze het goed bedoelt.Dees en Maylo schreef:Dan lees je niet goed of mijn bericht is niet duidelijk. ik zoek EEN reden of VERKLARING hiervoor. Maar zoals ik aangeef probeer ik het altijd voor te zien en dat lukt helaas niet altijd want soms heb ik ook wel eens iets niet direct door. En nu het dus wel gebeurt is(net als het risico dat een loslopende hond kan weglopen bijvoorbeeld zonder mensen te willen aanvallen) ben ik daar dus benieuwd naar.Habibi schreef:Ik ga nu vrij bot zijn.
De roze bril mag af.
Waarschijnlijk wilt je hond regelen dat spanning tussen anderen stopt. Dat zal de reden zijn dat hij dat doet.
Nu doet hij dat op deze manier, maar wat ga jij doen als een andere hond dat niet pikt en als hij een keer niet conflictvermijdend reageert? Dat is wat Habibi probeert te zeggen. Dan wordt jij de volgende: 'Dat doet hij anders nooit'.
Of jou hond nou over de schreef gaat of een andere hond, jouw hond gaat er op aangekeken worden.
- Gimmick
- Zeer actief
Dit is in mijn ogen echt not done voor hem.
Op een gegeven moment gaat zijn boodschap niet binnen komen en gaat hij een stap hoger. Of hij treft een hond die dit niet gaat pikken van hem. Hij komt in een conflict en je bent m kwijt.
Je kan en mag niet te laat zijn met hem terug roepen.
Dat is je verantwoordelijkheid die je op je genomen hebt toen je hem in huis nam. De verantwoordelijkheid naar hem maar ook naar je omgeving.
Als er een mogelijkheid bestaat dat hij dingen moet gaan regelen dat hou je hem aan de lijn.
Helaas pindakaas.
Op een gegeven moment gaat zijn boodschap niet binnen komen en gaat hij een stap hoger. Of hij treft een hond die dit niet gaat pikken van hem. Hij komt in een conflict en je bent m kwijt.
Dat is je verantwoordelijkheid die je op je genomen hebt toen je hem in huis nam. De verantwoordelijkheid naar hem maar ook naar je omgeving.
Als er een mogelijkheid bestaat dat hij dingen moet gaan regelen dat hou je hem aan de lijn.
Helaas pindakaas.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- *Skye*
- Zeer actief
Precies, dit gaat goed, totdat het een keer niet goed gaat. En dan hoeft het niet eens vanuit/ door hem te komen, maar je weet gewoonweg niet wat de gevolgen gaan zijnGimmick schreef:Dit is in mijn ogen echt not done voor hem.
Helaas pindakaas.
-
Manuma
- Zeer actief
Manu doet het ook en ik wil dat niet. Het mag bij bekende honden of honden die bekend gaan worden maar bij vreemde honden heeft ie niets te regelen.
Laatst heb ik een uitzondering gemaakt toen een klein pupje keer op keer onderuit geschoffeld werd door een jonge reu. Manu loopt er naar toe, kijkt de jonge reu aan en die begon gelijk met zijn kont omhoog te draaien. Baasje van de pup was erg blij met hem
Een vriendin van mij heeft net een nieuwe hond. We hebben gisteravond voor het eerst gezamenlijk gewandeld en dat vond de hond erg spannend. Dit reageerde ze af en toe af op een andere hond die erbij was. Manu vond dat niet oké en ik heb dat laten gaan. Hij gromt of snauwt niet eens, het is wat blokken en een blik of juist geen. We kunnen dan zelf gaan regelen maar wij snappen er veel minder van en ik vertrouw mijn hond hiermee. Ik laat ze dat lekker in hun eigen taal uitzoeken.
Maar vreemde honden? Nee. Hij wil dat weleens maar het mag niet.
Laatst heb ik een uitzondering gemaakt toen een klein pupje keer op keer onderuit geschoffeld werd door een jonge reu. Manu loopt er naar toe, kijkt de jonge reu aan en die begon gelijk met zijn kont omhoog te draaien. Baasje van de pup was erg blij met hem
Een vriendin van mij heeft net een nieuwe hond. We hebben gisteravond voor het eerst gezamenlijk gewandeld en dat vond de hond erg spannend. Dit reageerde ze af en toe af op een andere hond die erbij was. Manu vond dat niet oké en ik heb dat laten gaan. Hij gromt of snauwt niet eens, het is wat blokken en een blik of juist geen. We kunnen dan zelf gaan regelen maar wij snappen er veel minder van en ik vertrouw mijn hond hiermee. Ik laat ze dat lekker in hun eigen taal uitzoeken.
Maar vreemde honden? Nee. Hij wil dat weleens maar het mag niet.
- Tineke
- Zeer actief
Dit dus , niet naar reden blijven zoeken gewoonweg voorkomen ten alle tijd en je verantwoording nemen over de hond die je genomen hebt.Gimmick schreef:Dit is in mijn ogen echt not done voor hem.
Helaas pindakaas.
Ik houd onze honden sowieso weg bij vreemde jankende koters, sowieso bij vreemde koters.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Tom reageert ook op opwinding. Hij is altijd een hele kalme rustige vredelievende hond. Hij is heel erg baasgericht en lief naar ons en Bas. Toen ik met Cleva wandelde zag ik dat hij opwinding niet goed aan kan. Mira en Hein van Cleva spelen heel wild en druk en verbaal. Super leuk en die kennen elkaar dus dat gaat prima. Bas trekt zich er niks van aan en die gaat op haar gat zitten als hun spel richting haar gaat. Tom rent er echter naartoe en gaat er tussen staan. Eerst dacht ik dat hij mee wilde spelen of nieuwsgierig was. Ik zag dat hij niet meer helemaal neutraal was wat hij normaal wel is. En toen zag ik dat hij ineens hapte....snel en zonder verdere poespas bijt hij dan ineens in de drukke honden.
Wuilus was nog erger. Die sprong tussen elke drukte en ik noemde het dus een echte regeltjesteef. Opwinding maakte dat ze hoe dan ook er bij wilde zijn en nooit was de intentie goed. Twee honden die in gevecht raakten maakte bv dat ze er meteen op dook.
Een hond heeft geen gevoel van vrede en flower Power. Ik geloof niet in een vredesstichter die wil dat iedereen vrienden is. Opwinding veroorzaakt opwinding. En opwinding in een bulldog veroorzaakt onvoorspelbaar gedrag. Dit gedrag is in mijn ogen meer zoeken naar spanning dan zoeken naar vrede en rust. Als het binnen je roedel is kan het wel beschermend gedrag zijn maar ook dat is onwenselijk gezien zijn ras en grootte en capaciteit als het om een knokpartij gaat.
Wat mij betreft neem je meteen de regie over op dat moment en leer je hem dat jij over hem gaat en hij niet over alles om je heen. Ik zou erg bang zijn als jouw hond tussen mijn hondjes in kwam staan als ze ruzie kregen over iets....
Wuilus was nog erger. Die sprong tussen elke drukte en ik noemde het dus een echte regeltjesteef. Opwinding maakte dat ze hoe dan ook er bij wilde zijn en nooit was de intentie goed. Twee honden die in gevecht raakten maakte bv dat ze er meteen op dook.
Een hond heeft geen gevoel van vrede en flower Power. Ik geloof niet in een vredesstichter die wil dat iedereen vrienden is. Opwinding veroorzaakt opwinding. En opwinding in een bulldog veroorzaakt onvoorspelbaar gedrag. Dit gedrag is in mijn ogen meer zoeken naar spanning dan zoeken naar vrede en rust. Als het binnen je roedel is kan het wel beschermend gedrag zijn maar ook dat is onwenselijk gezien zijn ras en grootte en capaciteit als het om een knokpartij gaat.
Wat mij betreft neem je meteen de regie over op dat moment en leer je hem dat jij over hem gaat en hij niet over alles om je heen. Ik zou erg bang zijn als jouw hond tussen mijn hondjes in kwam staan als ze ruzie kregen over iets....
- *Skye*
- Zeer actief
Ik loop trouwens zelf ook met 2 regelaars, maar bij vreemde honden hoeft er niets geregeld te worden. Bij bekende laat ik het ook wat meer gaan.
Wij liepen namelijk een keer met de hond van mijn moeder en die zat op alle honden te rijden. Skye vond dat dat niet kon en sleurde hem er iedere keer vanaf door echt vast te bijten in zijn nek. Nu kennen die elkaar door en door en laat ik dat gaan, maar hij hoeft zich niet te gaan bemoeien met vreemde honden.
Laatst was ik bij een vriendin in de tuin en haar hond probeerde heel stiekem een deken van een plankje af te halen, dat was niet de bedoeling volgens Nova en die regelde wel even dat hij die deken mooi liet liggen. Maar ook in dit geval kennen de honden elkaar goed en zolang het binnen de beperken blijft laat ik het dan gaan.
Maar bij onbekende(re) honden wordt er niet gecorrigeerd ondanks dat ik weet dat ze het op een nette manier doen. Ik wil het niet hebben. En ik lees wel dat jij ook zegt dat je het niet wilt en dat als je het door hebt je hem terug roept. Maar echt pas er mee op, je hebt vast meegekregen dat je voor je het weet je hond een paar weken kwijt kan zijn.
Wij liepen namelijk een keer met de hond van mijn moeder en die zat op alle honden te rijden. Skye vond dat dat niet kon en sleurde hem er iedere keer vanaf door echt vast te bijten in zijn nek. Nu kennen die elkaar door en door en laat ik dat gaan, maar hij hoeft zich niet te gaan bemoeien met vreemde honden.
Laatst was ik bij een vriendin in de tuin en haar hond probeerde heel stiekem een deken van een plankje af te halen, dat was niet de bedoeling volgens Nova en die regelde wel even dat hij die deken mooi liet liggen. Maar ook in dit geval kennen de honden elkaar goed en zolang het binnen de beperken blijft laat ik het dan gaan.
Maar bij onbekende(re) honden wordt er niet gecorrigeerd ondanks dat ik weet dat ze het op een nette manier doen. Ik wil het niet hebben. En ik lees wel dat jij ook zegt dat je het niet wilt en dat als je het door hebt je hem terug roept. Maar echt pas er mee op, je hebt vast meegekregen dat je voor je het weet je hond een paar weken kwijt kan zijn.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik heb een tollerreu gehad die dit ook deed. ik heb het altijd laten gaan en het is nooit verkeerd gegaan. het wil niet altijd zeggen dat de hond iets wil regelen of iets verkeerds in de zin heeft. wat ik vaak heb gezien bij duc was dat hij er wel wist bij welke honden hij het kon doen. duc is 10 jaar geworden en heeft nooit maar dan echt nooit gevochten.
ik vond het altijd heel mooi om te zien. zo'n hond die er redelijk noncehelant op af wandelt en er tussen gaat staan en vervolgens als beide partijen rustig waren verder liep alsof er niks aan de hand was.
ellen
ik vond het altijd heel mooi om te zien. zo'n hond die er redelijk noncehelant op af wandelt en er tussen gaat staan en vervolgens als beide partijen rustig waren verder liep alsof er niks aan de hand was.
ellen
- Gimmick
- Zeer actief
Je kan qua eventuele schade niet een toller met een bulldog vergelijken.ellen en de birmanen schreef:ik heb een tollerreu gehad die dit ook deed. ik heb het altijd laten gaan en het is nooit verkeerd gegaan. het wil niet altijd zeggen dat de hond iets wil regelen of iets verkeerds in de zin heeft. wat ik vaak heb gezien bij duc was dat hij er wel wist bij welke honden hij het kon doen. duc is 10 jaar geworden en heeft nooit maar dan echt nooit gevochten.
ellen
Als het fout gaat, en ik zeg ALS he, dan maakt een toller een paar gaten maar een bulldog verscheurt de hond.
Dat onderscheid moet gemaakt worden als je een risico hond aanschaft.
Mijn vorige teef kon dit ook doen.
En bij bekende honden mocht het maar ze had helemaal niks te regelen met vreemde honden en of kinderen.
Als die situaties konden ontstaan kwam ze niet van de lijn.
Heel erg simpel.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
Manuma
- Zeer actief
Ik denk eigenlijk dat mijn hond het doet omdat hij spanning wil voorkomen. Opwinding slaat snel om en daarom kapt hij opwinding af, helemaal als die opwinding betrekking heeft op één van "onze" honden. We hebben een aantal honden in onze kring waar we vaak mee wandelen. Als één van hen heel druk speelt en het wordt te lawaaierig o.i.d. wil Manu dat het stopt. Hij doet dat zonder grommen of bijten trouwens. Soms zijn jonge reuen ook heel opdringerig en moet hij wat meer zeilen bij zetten en blaft hij erbij.laeken schreef: Een hond heeft geen gevoel van vrede en flower Power. Ik geloof niet in een vredesstichter die wil dat iedereen vrienden is. Opwinding veroorzaakt opwinding. En opwinding in een bulldog veroorzaakt onvoorspelbaar gedrag. Dit gedrag is in mijn ogen meer zoeken naar spanning dan zoeken naar vrede en rust. Als het binnen je roedel is kan het wel beschermend gedrag zijn maar ook dat is onwenselijk gezien zijn ras en grootte en capaciteit als het om een knokpartij gaat.
Ik heb daar een filmpje van trouwens. Meestal gaat het met veel meer rust dan hier omdat deze hond (zonder baas trouwens) totaal geen erkenning gaf
Rot óp:
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Mijn honden zijn niet van die superstabiele, rustige, zelfverzekerde honden. Ze vertonen dit gedrag ook niet. Mocht ik wel van dit soort honden hebben, zou ik het bij vreemden niet willen hebben. Met honden van de eigen roedel zou ik er minder moeite mee hebben.
Alfil is een soort Tom. Die wordt zelf heel opgewonden van opgewonden gedoe; hij is niet zo'n stabiele hond in die situaties. Bijvoorbeeld als de kinderen heel wild spelen. Als ik het laat gaan, springt hij ertussen en gaat happen om het gedoe te laten stoppen. In die gevallen zet ik hem even in een rustigere ruimte.
Alfil is een soort Tom. Die wordt zelf heel opgewonden van opgewonden gedoe; hij is niet zo'n stabiele hond in die situaties. Bijvoorbeeld als de kinderen heel wild spelen. Als ik het laat gaan, springt hij ertussen en gaat happen om het gedoe te laten stoppen. In die gevallen zet ik hem even in een rustigere ruimte.
-
Stabij Odie
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Ik lees bij een aantal dat het bij bekende honden wordt toegelaten, bij vreemden niet, maar dan soms toch wel bij uitzondering. Dat kan ik niet volgen. Lijkt mij alleen maar verwarrend.
Wees duidelijk en laat het of toe of niet.
- Gimmick
- Zeer actief
Als ze terug komen op roepen dan kun je prima bepalen in welke situatie wel/niet.Stabij Odie schreef:Ik lees bij een aantal dat het bij bekende honden wordt toegelaten, bij vreemden niet, maar dan soms toch wel bij uitzondering. Dat kan ik niet volgen. Lijkt mij alleen maar verwarrend.
Droef komt niet terug dan, dus kun je het helemaal niet toestaan.
Het enige wat de hond hoeft te weten is als de baas roept heb ik te komen.
-
Manuma
- Zeer actief
Ik heb dat wel bij meer dingen hoor. Vaak mag het niet en soms wel, dan zeg ik "toe maar". En toch begrijpen ze me prima. Geloof ik.Stabij Odie schreef:Ik lees bij een aantal dat het bij bekende honden wordt toegelaten, bij vreemden niet, maar dan soms toch wel bij uitzondering. Dat kan ik niet volgen. Lijkt mij alleen maar verwarrend.
Als ik zie dat het een situatie is waarin hij echt kan helpen geef ik toestemming, zoals bij die kleine pup. Hij wil sowieso. Maar als het twee volwassen honden zijn die voor ons onbekend zijn mag hij niet. Als twee honden naar elkaar staan te blaffen wil hij er bijvoorbeeld ook al naartoe, dat mag niet.
- DesireeB
- Zeer actief
- Contacteer:
Oke, ik zal eens proberen het duidelijker te omschrijven. Nogmaals het is niet iets wat ik graag zie van Droef. Ik vraag me alleen af waarom het tot nu toe lijkt te werken, en waarom zijn houding dan zo neutraal en rustig is?
Tot nog toe gebeurt het alleen op ons vaste rondje vlakbij huis waar hij en ik dus de meeste honden kent. Ook de baasjes van de andere honden kennen Droef. Bij vreemd gebied en vreemde honden probeert Droef het niet eens, dan kan ik rustig overal langs lopen zonder dat hij zich ergens mee wil bemoeien. Spelen wil hij dan wel maar een hond die hier niet voor open staat slaat hij dan na een kleine poging ook gewoon over.
Hij heeft het nu in totaal 4 x gedaan. Gisteren dus in combinatie met het kindje en iemand die niet snapt wat er gebeurde zou hebben gedacht ohh die ging alleen kijken. Zo leek het ook. Hij loopt er heen staat er tussen kijkt en loopt weer weg. Duurde nog geen 2 seconden dat hij er tussen stond. De eerste keer ging er dus lomp aan toe en dat duurde dus wat langer omdat de teef het er niet mee eens was. De andere 2 x was toen Izzy vond dat ze ergens een punt moest maken, en toen droop Izzy dus ook gelijk af en de andere hond kon gewoon zijn weg vervolgen. Wederom zijn dat bekende honden die we geregeld tegen komen tijdens de wandeling.
Wat Manuma aangeeft dat Manu het bijvoorbeeld wel mag bij bekende honden en Skye idem(iets andere situatie) dat lijkt Droef dus van zichzelf te doen. Bij vreemde honden en vreemd gebied doet hij het dus niet. Dus ergens lijkt hij te weten wat hij doet. En dat is precies wat ik me afvroeg. Waarom doet hij dit precies, en hoe kan het dat het werkt?
Tot nog toe gebeurt het alleen op ons vaste rondje vlakbij huis waar hij en ik dus de meeste honden kent. Ook de baasjes van de andere honden kennen Droef. Bij vreemd gebied en vreemde honden probeert Droef het niet eens, dan kan ik rustig overal langs lopen zonder dat hij zich ergens mee wil bemoeien. Spelen wil hij dan wel maar een hond die hier niet voor open staat slaat hij dan na een kleine poging ook gewoon over.
Hij heeft het nu in totaal 4 x gedaan. Gisteren dus in combinatie met het kindje en iemand die niet snapt wat er gebeurde zou hebben gedacht ohh die ging alleen kijken. Zo leek het ook. Hij loopt er heen staat er tussen kijkt en loopt weer weg. Duurde nog geen 2 seconden dat hij er tussen stond. De eerste keer ging er dus lomp aan toe en dat duurde dus wat langer omdat de teef het er niet mee eens was. De andere 2 x was toen Izzy vond dat ze ergens een punt moest maken, en toen droop Izzy dus ook gelijk af en de andere hond kon gewoon zijn weg vervolgen. Wederom zijn dat bekende honden die we geregeld tegen komen tijdens de wandeling.
Wat Manuma aangeeft dat Manu het bijvoorbeeld wel mag bij bekende honden en Skye idem(iets andere situatie) dat lijkt Droef dus van zichzelf te doen. Bij vreemde honden en vreemd gebied doet hij het dus niet. Dus ergens lijkt hij te weten wat hij doet. En dat is precies wat ik me afvroeg. Waarom doet hij dit precies, en hoe kan het dat het werkt?
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Je kan het wel blijven uitleggen, maar de antwoorden blijven hetzelfde!Dees en Maylo schreef:Oke, ik zal eens proberen het duidelijker te omschrijven. Nogmaals het is niet iets wat ik graag zie van Droef. Ik vraag me alleen af waarom het tot nu toe lijkt te werken, en waarom zijn houding dan zo neutraal en rustig is?
Het is gewoon regelneef/dominant gedrag, hij vind dat iets niet mag en gaat het wel even regelen, tot nu toe heeft hij dus alleen z'n houding en blik nodig, maar wat nou als een andere hond het niet pikt?
De reden dat hij het niet bij vreemde honden doet, is misschien wel omdat hij inschat dat hij dat niet gaat winnen, mocht het verkeerd aflopen.
Doran deed het precies hetzelfde thuis, als hij vond dat de meiden te druk speelde ofzo, dan liep hij erheen, keek een keer
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Jackira
- Zeer actief
Shira probeert dat ook. Niet bij onbekende honden maar wel als Nola heel druk speelt met een andere ook drukke hond. Dan blokkeert ze een van de twee door er tussen te staan en te blijven staan of langzaam te bewegen en daardoor een soort rust in de situatie te brengen.
Bij totaal vreemde honden zou ze het niet mogen. Daar heeft ze zich niet mee te bemoeien, maar dat heeft ze ook nog nooit gedaan. Maar zoals ze soms Nola lijkt te willen beschermen en te herderen, dat mag incidenteel wel. Ligt er aan of de situatie echt spelen is (dan mag ze het niet en moet ze Nola laten spelen met de andere honden) of dat Nola een beetje geschoffeerd wordt door de andere hond en wat benauwd gaat kijken. Dan mag ze het wel.
Buck deed het ook. Daardoor kon Balou, die voordat we Buck hadden altijd opgejaagd werd omdat zebang was, wel rustig lopen. Bij vervelende honden naar Balou toe liet ik Buck gaan en die had het zo geregeld. Eerst op de rustige manier, en zonodig wat harder.
Ik denk dat het afhankelijk is van of je je hond terug kunt roepen uit de situatie. Dan kan er veel meer dan als je een situatie hebt waarbij de hond gaat bepalen. Je kunt de hond ook z'n gang laten gaan zolang jij het goed vindt, maar dat je wel kunt ingrijpen zonodig. Dat zijn de manieren waarop ik het "gebruik". Niet in de situatie zoals jij beschrijft want het lijkt op momenten te gebeuren dat hij niet naar jouw ingrijpen heeft geluisterd dus eigen baas is. Dat is niet goed. En zeker niet bij dit soort karakters en afmetingen.
Bij totaal vreemde honden zou ze het niet mogen. Daar heeft ze zich niet mee te bemoeien, maar dat heeft ze ook nog nooit gedaan. Maar zoals ze soms Nola lijkt te willen beschermen en te herderen, dat mag incidenteel wel. Ligt er aan of de situatie echt spelen is (dan mag ze het niet en moet ze Nola laten spelen met de andere honden) of dat Nola een beetje geschoffeerd wordt door de andere hond en wat benauwd gaat kijken. Dan mag ze het wel.
Buck deed het ook. Daardoor kon Balou, die voordat we Buck hadden altijd opgejaagd werd omdat zebang was, wel rustig lopen. Bij vervelende honden naar Balou toe liet ik Buck gaan en die had het zo geregeld. Eerst op de rustige manier, en zonodig wat harder.
Ik denk dat het afhankelijk is van of je je hond terug kunt roepen uit de situatie. Dan kan er veel meer dan als je een situatie hebt waarbij de hond gaat bepalen. Je kunt de hond ook z'n gang laten gaan zolang jij het goed vindt, maar dat je wel kunt ingrijpen zonodig. Dat zijn de manieren waarop ik het "gebruik". Niet in de situatie zoals jij beschrijft want het lijkt op momenten te gebeuren dat hij niet naar jouw ingrijpen heeft geluisterd dus eigen baas is. Dat is niet goed. En zeker niet bij dit soort karakters en afmetingen.
- Gimmick
- Zeer actief
Hoe kan het dat het werkt?Dees en Maylo schreef:Oke, ik zal eens proberen het duidelijker te omschrijven. Nogmaals het is niet iets wat ik graag zie van Droef. Ik vraag me alleen af waarom het tot nu toe lijkt te werken, en waarom zijn houding dan zo neutraal en rustig is?
Omdat de andere hond het pikt.
Hij hoeft dus echt bijvoorbeeld niet bij Gimmick haar opwinding te temperen want die accepteert dat absoluut niet.
En wat gaat hij dan doen?
Een stapje hoger? Die kans is reëel waarop de andere hond die al in opwinding zit best fel daarop kan reageren.
Je uitleg veranderd niks aan de situatie.
Je hebt een sterk ras, wat in deze situaties zijn eigen plan trekt.
Moet je niet willen en moet je niet toestaan.
Kun je het niet voorkomen dan heb je hem niet los te laten in mogelijke situaties die dat uit kunnen lokken.