Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tussen in staan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Tussen in staan

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ri@ schreef: Ik denk dat het afhankelijk is van of je je hond terug kunt roepen uit de situatie. Dan kan er veel meer dan als je een situatie hebt waarbij de hond gaat bepalen. Je kunt de hond ook z'n gang laten gaan zolang jij het goed vindt, maar dat je wel kunt ingrijpen zonodig. Dat zijn de manieren waarop ik het "gebruik". Niet in de situatie zoals jij beschrijft want het lijkt op momenten te gebeuren dat hij niet naar jouw ingrijpen heeft geluisterd dus eigen baas is. Dat is niet goed. En zeker niet bij dit soort karakters en afmetingen.
Doorgaans is hij prima terug te roepen als het gebeurt hoor. In geval van Izzy let ik dus ook minder streng op en dat is dus een hond uit eigen roedel. Tot nu toe is Izzy al 2 x afgedropen daardoor. Izzy kan soms wel eens op haar strepen staan als ze een hond tegen komt waarvan zij vind dat die hond of weg moet of weet ik veel wat moet. Dan gaat ze dus heel stoer staan doen. En als Droef er tussen gaat staan is een blik genoeg waardoor ze weg loopt, zodat de andere hond door kan lopen.

Het gebeurt geregeld dat 2 honden elkaar niet leuk vinden en dan kan ik hem gewoon prima bij me roepen en dit werkt prima. Alleen soms ben ik dus gewoon echt te laat en met te laat bedoel ik dan dat hij er al bij staat of te dichtbij was op dat moment. Dat is dus 2 x bij Izzy voorgekomen(waar is dus minder streng oplet want eigen) En dus 2 andere keren.

Ik ben het dus met iedereen eens dat hij zelf niks heeft te regelen en probeer dus zo goed mogelijk op te letten en in veel gevallen gaat dit prima maar die enkele keer dat hij toch dit gedrag heeft laten zien daar was ik gewoon benieuwd naar.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

In die gevallen met izzy zou ik er niet zo zwaar aan tillen en het laten gaan. Die andere gevallen: liever niet.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

En toch merk ik weinig verantwoordelijkheid bij je voor het los gooien van een krachtig ras als wat je hebt.
Prima als hij los loopt maar een hond als dit breng je gewoon niet in een situatie waarin hij mogelijk is kan regelen.

Het zijn geen honden voor op speelveldjes.
Maar toch breng je hem er telkens weer in die situatie. Waarin hij dus de mogelijkheid krijgt om dit gedrag te laten zien.
Het is nu 4x voorgekomen dat is 3x te veel in mijn ogen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Alfilillo schreef:In die gevallen met izzy zou ik er niet zo zwaar aan tillen en het laten gaan. Die andere gevallen: liever niet.
Dat is ook wat ik nu ga doen, gewoon nog beter opletten in geval van niet eigen roedel en bij teveel drukte gewoon een stuk verder met ze te spelen of lekker doorlopen. Izzy en Droef samen geloof ik wel, die 2 weten kennen elkaar goed genoeg daarvoor.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

In mijn roedel doen ze dat ook. En daar gaan ze hun gang maar. Ze kennen elkaar door en door en weten van elkaar wat kan en niet. Hier is het vooral Luca die splitst als de meisjes de boel op stelten zetten. Dat mag, ze hebben hun eigen taal en daar bemoei ik me niet mee. Bij vreemde honden wil ik het niet hebben. Daar hebben ze niks mee te regelen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tay mag het echt alleen als het tussen Tessa en Winni gaat, niet als het tussen Winni en een andere hond gaat die niet bij ons hoort. Dat regel ik. Ook niet bij honden die ik wel goed ken. Als ik het zo lees zou ik af en toe Izzy ook even laten merken dat ook zij niks hoeft te bepalen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”