Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verplichte gedragscursus voor 21 soorten risicohonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: Verplichte gedragscursus voor 21 soorten risicohonden

Ongelezen bericht door Habibi »

@Nanna, Dat filmpje was echt naar.
Goed om mensen bewust te maken. Dat wel.
Zo'n beet ìs echt anders.

Maar mèn, de hele aanval op Habibi komt bij mij weer boven. Inclusief de onmacht, het gekerm en het geroep en geschreeuw van onstanders.
Had het beter niet kunnen zien.

Zal wel beroerd slapen vannacht.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ach, toch fijn voor haar dat haar honden lief zijn nu ze zichzelf onder controle heeft. Want dat was natuurlijk de enige oorzaak.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Hartslag nog steeds idioot hoog bij mij.

Ik ga even rustig een kop thee zetten denk ik.

Maar goed, qua programma was het niets.
Een havo3 leerling kan informatievere filmpjes maken en monteren.

De discussie over de HR-hondenlijst en de aangekondigde maatregelen zal wel totaal losbarsten nu.
Afbeelding
Suusz27
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Habibi schreef:Hartslag nog steeds idioot hoog bij mij.

Ik ga even rustig een kop thee zetten denk ik.

Maar goed, qua programma was het niets.
Een havo3 leerling kan informatievere filmpjes maken en monteren.

De discussie over de HR-hondenlijst en de aangekondigde maatregelen zal wel totaal losbarsten nu.
Ik kan me goed voorstellen dat je daar goed van de rats van bent, helemaal als je het zelf meegemaakt hebt. Bah, dat wens je je ergste vijand nog niet toe..
Zegt zij met een klapkaak. :engel:

Programma vond ik ook niks, had er niet voor wakker hoeven blijven maar was benieuwd wat die leipo te zeggen had. De discussie is al lang en breed in mijn omgeving aangewakkerd, ik meng me er maar niet in want ben een van de weinige die het niet zo erg vind geloof ik.
Van bepaalde rassen vind ik t zonde voor de echte liefhebbers hoor maar er moet ergens een lijn getrokken worden.

Vraag me wel af of het allemaal te handhaven valt, een aanlijn en opruimplicht is al niet te doen, laat staan dit soort zaken..
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Dat laatste ben ik ook bang voor.

De aangekondigde maatregelen an sich vallen mee, als je bekijkt wat er eerder aan voorstellen lag. Echte liefhebbers en kenners kunnen redelijk probleemloos hun honden houden. En dat is goed.

Ik hoop wel dat het uiteindelijk het gewenste effect gaat hebben.

Want aan de handhaving twijfel ik ook. En ook als dit de huidige plannen zijn, dan weet je redelijk zeker dat er uiteindelijk een afgezwakte vorm daadwerkelijk doorgezet wordt.
En hier valt niet zo bar veel meer aan af te zwakken zonder dat er niets overblijft.
Laatst gewijzigd door Habibi op 20 mei 2017 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik heb het gemist, typisch... Morgen even terugkijken.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Nou weer een paar minuten van m'n leven kwijt aan een dom tv progamma. :ugh: Sloeg helemaal nergens op.
We gaan het met z'n alle zien. Ben alleen nog steeds heel erg benieuwd hoe die cursus er uit moet gaan zien en waar ik deze zou kunnen volgen.

Tijd zal het leren.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Gaus was vooral zichzelf aan het promoten. Leidy gaf met haar laatste opmerking maar meteen aan dat ze 0,0 heeft begrepen van wat Ineke zei. En zij was de enige die wél met heel zinvolle informatie kwam :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Allemensen wat ziet die vent eruit ... ongeinteresseerd maar ook ehm traag en oud...
Nou t maakt t iig niet duidelijker.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Gaus was vooral zichzelf aan het promoten. Leidy gaf met haar laatste opmerking maar meteen aan dat ze 0,0 heeft begrepen van wat Ineke zei. En zij was de enige die wél met heel zinvolle informatie kwam :ok:
Idd. Wat een raar mens
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Allemaal leuk en aardig die cursussen, maar ondertussen is het wel de broodfok die de oorzaak is van alle ellende!
Als je graag een bepaald ras wil maar je hebt het geld er niet voor over om een hondje aan te schaffen via een betrouwbare fokker met FCI stamboom begin er dan verdorie niet aan!
Je kan dan wel pronken met je goedkope "rashondje" van marktplaats, maar je houd ook willens en wetens de broodfok in stand!!
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

stoffeltje schreef:Allemaal leuk en aardig die cursussen, maar ondertussen is het wel de broodfok die de oorzaak is van alle ellende!
Als je graag een bepaald ras wil maar je hebt het geld er niet voor over om een hondje aan te schaffen via een betrouwbare fokker met FCI stamboom begin er dan verdorie niet aan!
Je kan dan wel pronken met je goedkope "rashondje" van marktplaats, maar je houd ook willens en wetens de broodfok in stand!!
Nou een van onze honden komt uit het asiel en is ook niet aangeschaft via een betrouwbare fokker en we zijn er toch maar mooi aan begonnen.
Het is niet altijd zwart wit hoor :wink:
Feit is wel dat dit soort nestjes onder deze regeling niet geboren zou zijn en aan het eind van de rit is dat natuurlijk beter. Abra haar nest is in beslag genomen en daardoor zijn ze door asiels zorgvuldiger geplaatst, iets wat anders wellicht niet zou zijn gebeurd.

Ik ben er ook zeker van overtuigd dat de wildfok en het mixen van bepaalde rassen een hele slechte zaak is en dat dat zeker gestopt moet worden.
Ik hoop dat deze regeling dat voor elkaar gaat krijgen. En ik denk ook dat er meer aandacht komt voor bijtincidenten , ongeacht het ras.
En dat is ook een goede zaak ,zo moet de het oude vlees moet eerst op Stabij ook aan de lijn :mrgreen:

http://www.gelderlander.nl/berg-en-dal/ ... ~afd8344d/
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

malinois schreef: Tja misschien hadden ze daar voorheen eens over na moeten denken. Dit zat er nl al jaren aan te komen... niet voor niete hebben een aantal forummers hier al geen risicoras meer genomen omdat zij dit al zagen gebeuren.
Oi! :mrgreen: Ik heb nagedacht en weloverwogen een zo sociaal mogelijke hond uitgezocht omdat ik niet weer 13 jaar lang met ogen in mijn achterhoofd een hond wilde uitlaten. Luna, de kleine-oude-hondjes versnipperaar (nee, dat heeft ze nooit gedaan maar och wat wilde ze graag, een fervent voorstandster van actieve euthanasie zeg maar) was een kruising husky-labrador en had dus niet op de lijst gestaan. Izzie is een onwijs sociale hond die ik nog nooit lelijk heb zien doen naar andere honden maar staat in theorie wel op de lijst omdat ik een flinke scheut anatolische herder ontwaar. Nu is ze zo klein (maatje minder dan een mechelaar teef, waar ze trouwens ook vaak voor wordt aangezien door haar zwarte snoet) dat ik denk dat ik "er mee weg kom", bij gebrek aan een beter woord. Ik wil maar zeggen, het kán je ook gewoon overkomen.

Doet overigens niets af aan het feit dat als ik gesommeerd word op cursus te gaan, dat ik dat doe. Dat valt voor mij onder het beschermen van mijn eigen hond.
Izzie_Anneke
Zeer actief

stoffeltje schreef:Allemaal leuk en aardig die cursussen, maar ondertussen is het wel de broodfok die de oorzaak is van alle ellende!
Ik vind het te simpel gesteld dat de broodfok DE oorzaak is. Ik ben het met je eens dat dat soort praktijken absoluut niet helpen maar er is ook nog zoiets als raseigenschappen.

Een paar weken geleden stond hier op het hondenveldje een groepje jonge mensen met een bandog, raszuiver mevrouw, een hond aan te moedigen de takken van een boom te versnipperen. Hij is heel sociaal mevrouw. Dan houd ik mijn hart toch echt wel even vast.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

NIet alleen de broodfok, mens in het algemeen, om het even wat breder te trekken, lopen een stellen gemankeerde figuren rond op deze aarde :schrik:
Tineke
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:
malinois schreef: Tja misschien hadden ze daar voorheen eens over na moeten denken. Dit zat er nl al jaren aan te komen... niet voor niete hebben een aantal forummers hier al geen risicoras meer genomen omdat zij dit al zagen gebeuren.
Oi! :mrgreen: Ik heb nagedacht en weloverwogen een zo sociaal mogelijke hond uitgezocht omdat ik niet weer 13 jaar lang met ogen in mijn achterhoofd een hond wilde uitlaten. Luna, de kleine-oude-hondjes versnipperaar (nee, dat heeft ze nooit gedaan maar och wat wilde ze graag, een fervent voorstandster van actieve euthanasie zeg maar) was een kruising husky-labrador en had dus niet op de lijst gestaan. Izzie is een onwijs sociale hond die ik nog nooit lelijk heb zien doen naar andere honden maar staat in theorie wel op de lijst omdat ik een flinke scheut anatolische herder ontwaar. Nu is ze zo klein (maatje minder dan een mechelaar teef, waar ze trouwens ook vaak voor wordt aangezien door haar zwarte snoet) dat ik denk dat ik "er mee weg kom", bij gebrek aan een beter woord. Ik wil maar zeggen, het kán je ook gewoon overkomen.

Doet overigens niets af aan het feit dat als ik gesommeerd word op cursus te gaan, dat ik dat doe. Dat valt voor mij onder het beschermen van mijn eigen hond.
Wij hebben bewust voor onze honden en het ras gekozen en ik zou het zo weer doen , wat kan die cursus mij nou schelen , dat hebben we sowieso met ze gedaan.
Onze honden zijn namelijk geen hoog risico honden , want een buurtende andere hond vinden ze niet altijd leuk maar doen ze verder niets.
Als ze al eens een vervelende hond corrigeren komt daar geen schade bij kijken , hooguit egoschade meer niet.

Mijn eerste Fila was een moeilijk exemplaar , mede doordat ik moest leren met het ras om te gaan , maar ook die liep net zo makkelijk een forumwandeling met andere honden , ongeacht soort of sexe.
Ik ga al jaren af en toe met vriendinnen op vakantie met hun honden en soms komen daar dan ook nog eens mensen langs ,ook met hun honden.
Nog nooit geen problemen mee gehad.
In de buurt hier heeft niemand moeite met onze honden , sterker nog onze buren zijn blij met ze want onze buurvrouw reis nog weleens en vraagt ons dan altijd een oogje in het zeil te houden met onze honden.
Ik vertel haar maar niet dat het onze honden geen zak kan interesseren wat er met haar of haar spullen gebeurt als ze zou worden lastig gevallen of er een inbreker zou komen :mrgreen:

Dat neemt niet weg dat een Fila zeker niet voor iedereen geschikt is maar ook niet het verscheurende monster wat er van gemaakt wordt en hoor je zelden tot nooit over incidenten met hun. Ze zijn er wel hoor , maar dan gaat het bijna altijd om inbrekers of insluipers die te grazen zijn genomen en ook dan gaat het niet over afgerukte ledematen.
Breek je in bij ons als we liggen te slapen dan komt dat zeker niet goed , net als iemand die onze hersens zou inslaan , daar zouden ze zeker op reageren, net als zoveel honden overigens.
Maar verder zijn het hele relaxte honden die weinig tot geen interesse hebben voor iets buiten hun roedel, ze passeren moeiteloos los volgend andere honden en mensen. Tenminste de onze kunnen en doen dat :wink:
Daar hebben we overigens wel heel veel tijd en aandacht aan besteed want ze zijn zeer trainbaar.
Afbeelding

Izzie_Anneke
Zeer actief

Tineke schreef: Maar verder zijn het hele relaxte honden die weinig tot geen interesse hebben voor iets buiten hun roedel, ze passeren moeiteloos los volgend andere honden en mensen. Tenminste de onze kunnen en doen dat :wink:
Daar hebben we overigens wel heel veel tijd en aandacht aan besteed want ze zijn zeer trainbaar.
Uiteindelijk is dit natuurlijk de narigheid met regelingen, die gelden nu eenmaal voor iedereen. Ik zou me nergens zorgen over maken als alle baasjes van HR honden zo in elkaar zouden steken als jullie. Weten wat voor hond je hebt en je aanpak daarop aanpassen. Dat is helaas niet zo en wekelijkse berichten van incidenten met grote gevolgen zorgen ervoor dat er wel iets moest gaan gebeuren.
Tineke
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:
Tineke schreef: Maar verder zijn het hele relaxte honden die weinig tot geen interesse hebben voor iets buiten hun roedel, ze passeren moeiteloos los volgend andere honden en mensen. Tenminste de onze kunnen en doen dat :wink:
Uiteindelijk is dit natuurlijk de narigheid met regelingen, die gelden nu eenmaal voor iedereen. Ik zou me nergens zorgen over maken als alle baasjes van HR honden zo in elkaar zouden steken als jullie. Weten wat voor hond je hebt en je aanpak daarop aanpassen. Dat is helaas niet zo en wekelijkse berichten van incidenten met grote gevolgen zorgen ervoor dat er wel iets moest gaan gebeuren.
Oh daar ben ik ook van overtuigd en als wij een cursus moeten doen welke aan het eind van de rit het hondenwelzijn ten goede komt vind ik dat ook geen enkel probleem.
Maar het blijft wel een feit dat er heel wat rassen op een hoop worden gegooid die er niets mee te maken hebben , nog koploper zijn in incidenten of zelfs maar mondjesmaat erbij betrokken zijn.
Maar dat zal er hopelijk voor zorgen dat er niet wordt uitgeweken naar dat soort rassen want dan zou , buiten voor hun zelf , ook weer nadelig kunnen uitpakken. En daarom is het aan het eind van de rit wellicht een hele goede zaak dat ze erop staan , voor hun zelf en voor de eigenaren die er wel verstandig mee omgaan.
Wat mij betreft zouden er dus nog wel wat rassen bij mogen waar ik ze liever ook niet naar zie uitwijken.
Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zat gisteren "per ongeluk" naar een stukje op TV van CM te kijken. Dog Nation of zo wat. ;-)

Enfin, hij zei iets waar ik me eigenlijk best voor een deel in kan vinden "it's not the breed, it's the owner". Dit was in combinatie met een geval ;-) van een pitbull. Viel allemaal nogal mee, de hond werd gek / speels van elke bal die voorbij kwam. Niet wenselijk maar geen echte agressie. Goed, dat gezegd hebbende.

Ik ben er bslist voor dat iedereen eerst een "diploma" zou moeten halen voordat men een hond aanschaft.
Ik begrijp dat er heel lieve honden zijn van een HR-ras.
Ik begrijp dat er krengen van honden zijn van een "lief en gezellig ras"...

Maar... er zijn net ff teveel incidenten de laaste tijd. Er moet wat! En dan zijn het idd de bazen die op cursus moeten! Dat is nou ook precies de planning van de heer Van Dam.
"We" moeten ergens beginnen... en dan klinkt dit als een plan. Niet als het beste plan wat ik ooit hoorde, maar ook niet als het slechtste plan.

Voor nu zie ik uitdaging in het vaststellen waar en bij wie deze (toekomstige) eigenaren dan een cursus moeten volgen. Bij een CM -aangesloten "school"..? Bij "Pietje Puck op de hoek die ook een hondesgool is begonnuh" of bij een .. nou ja, vul maar in... DAT moet wel vastgelegd worden en gecontroleerd. Verder zou, maar dat is een idee, iedere pupkoper bij elke fokker zijn "bewijs van slagen" moeten laten zien. Verkoopt een fokker (stamboom of broodfok) toch een pup aan iemand die niet zo'n papiertje heeft mag die fokker 10.000 euro betalen. Daarmee dek je nog niet alles af. Jantje haalt papiertje, koopt pup bij fokker, verkoopt door aan Pietje zonder papiertje. Moet Jantje dan ook boete betalen?

En handhaving.. daar staat of valt alles mee....

Enfin, we zijn er nog niet... maar wat ik zei: ergens beginnen!

Suzanne
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

malinois schreef:Allemensen wat ziet die vent eruit ... ongeinteresseerd maar ook ehm traag en oud...
Nou t maakt t iig niet duidelijker.
Die man had al tig jaar geleden met pensioen moeten gaan, kwam hem ook nog tegen op animal event, tjongejonge zeg, hij vind vooral zichzelf erg leuk :ugh:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tineke schreef:
ranetje schreef:Ik ben benieuwd hoe ze die boomloze honden allemaal gaan vinden.
Staat n.l. nergens geregistreerd.
Behalve misschien via de chip.
En als wat worden ze dan via de chip geregistreerd?
Honden moeten verplicht gechipt zijn tegenwoordig maar ik denk niet dat iedere hond dat ook is.
Tegenwoordig wel ja, maar als wat voor ras/kruising staan ze dan genoteerd?
Daar zal ook nog wel mee gerommeld kunnen worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik ga maar alvast beginnen te sparen voor de cursus. Gezien het verplichte element ervan verwacht ik dat de kosten wel eens exorbitant hoog uit kunnen gaan vallen :LOL:
Natas1991
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sheltie Shetland Sheepdog (helaas overleden 14 jaar geworden)
American Staffordshire Terriër (nu 4 jaar)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas1991 »

HR-honden wet "RAD 2"

Ik maak me zorgen om deze nieuwe wet die in de maak is en ze willen proberen in 2018 in te laten gaan.
Maak me meeste zorgen om punt 2 en dan dit stukje:
Gemeente kunnen een gebiedsverbod overwegen voor HR-honden. Hoe kijken jullie hier tegen aan??

Wat als jou gemeente besluit de gehele gemeente verbiedsgebod te maken voor HR-honden... Ik weet natuurlijk niet of dit gaat gebeuren maar met zo'n bevoegdheid ben ik er wel bezorgd over.
Dat aanlijnen, muilkorven en gedragscursus maakt me dan nog niet eens zo veel uit.

Maatregelen HR-honden :

1 Geef meer laagdrempelige voorlichting en versterk de bewustwording over veilige omgang van kinderen en honden;

2 In de publieke ruimte moet een HR-hond kort aangelijnd zijn en in losloopgebieden gemuilkorfd. Gemeenten kunnen een gebiedsverbod overwegen voor HR-honden of voor bepaalde gebieden een muilkorfgebod instellen;

3 De houder van een HR-hond is verplicht maatregelen te treffen opdat het dier altijd op het eigen terrein blijft;

4 De eigenaar moet met iedere HR-hond een gehoorzaamheidscursus doorlopen bij een erkende hondenschool;

5 Gemeenten wordt geadviseerd een houd- en/of locatieverbod af te kondigen aan eigenaren van honden die twee keer betrokken zijn bij een bijtincident;

6 HR-honden die mensen of andere honden hebben gebeten, met ernstige verwondingen als gevolg, moeten zonder meer worden geëuthanaseerd;

6 Een aantal gemeenten heeft voor HR-honden al specifieke maatregelen genomen en huisvestingseisen geformuleerd en de Raad beveelt aan om best practices landelijk uit te wisselen;

7 Burgers die een gevaarlijke situatie willen melden moeten dit laagdrempelig en anoniem in de eigen gemeente kunnen doen;

8 Zorg dat het Wetboek van Strafrecht consequent wordt toegepast bij bijtincidenten, en dat het ophitsen van honden niet alleen tegen mensen maar ook tegen dieren strafbaar wordt.

http://www.groenkennisnet.nl/nl/dierenw ... banden.htm

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ico-honden
All you need is love and a dog :mann:
Anneverburg
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Anneverburg »

Aan de eene kant vind ik het goed, maar ik vind het allemaal maar moeilijk. Ik heb bijvoorbeeld geen idee of Saar er binnen valt, het is namelijk een vuilnisbakkie en er zal echt wel iets van een anatolische herder in zitten. Maarja, we gaan het zien. Ik denk dat we straks maar een DNA test moeten gaan doen om te kijken wat de bedoeling is.

Maar ik zou het super sneu vinden als ik Saar moet gaan muilkorven, want ik vind dat dat bijvoorbeeld niet terecht is. Helaas denkt iedereen dat van zijn eigen hond.
Luciav
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door Luciav »

Blijf het vreemd vinden dat de honden die het vaakst bijten niet op de lijst staan.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Luciav schreef:Blijf het vreemd vinden dat de honden die het vaakst bijten niet op de lijst staan.
en dan bedoel je de chiwis en de hussels en de goldens? of?
Luciav
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door Luciav »

sbientje schreef:
Luciav schreef:Blijf het vreemd vinden dat de honden die het vaakst bijten niet op de lijst staan.
Zou kunnen, had na het nieuwsbericht wat research gedaan over welke honden het meest bijten, maar welke dat waren weet ik niet meer haha. Goldens zaten er volgens mij bij. De conclusie was in ieder geval dat de honden op het lijstje bij lange na niet het vaakst bijten, maar als ze bijten richten ze aanzienlijk meer schade aan dan, bijvoorbeeld, een golden. (Dacht ik)
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Luciav schreef:
sbientje schreef:
Zou kunnen, had na het nieuwsbericht wat research gedaan over welke honden het meest bijten, maar welke dat waren weet ik niet meer haha. Goldens zaten er volgens mij bij. De conclusie was in ieder geval dat de honden op het lijstje bij lange na niet het vaakst bijten, maar als ze bijten richten ze aanzienlijk meer schade aan dan, bijvoorbeeld, een golden. (Dacht ik)
Lijkt me daarom ook niet geheel onbelangrijk. :wink:
Een hond doodbijten of een hond licht verwonden zit nogal verschil in..
Afbeelding
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Luciav schreef: Zou kunnen, had na het nieuwsbericht wat research gedaan over welke honden het meest bijten, maar welke dat waren weet ik niet meer haha. Goldens zaten er volgens mij bij. De conclusie was in ieder geval dat de honden op het lijstje bij lange na niet het vaakst bijten, maar als ze bijten richten ze aanzienlijk meer schade aan dan, bijvoorbeeld, een golden. (Dacht ik)[
Ijzersterk betoog. Chapeau.
Maar je snapt eigenlijk het grote waaróm (deze honden op de lijst staan) niet echt. En nee, dat ga ik niet nog eens uitleggen, dat is op het forum al 10.000x uitgekauwd, misschien heeft iemand anders daar nog zin an?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Luciav schreef:
sbientje schreef:
En dat is nu t belangrijkst... de schade. Ik heb liever een hond met een gedeukt ego dan een dode hond...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”