Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nut van een klicker

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Luciav
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Nut van een klicker

Ongelezen bericht door Luciav »

Clicker? Klikker?

Anyway, ik heb mij altijd afgevraagd wat het nut van een clikker is, want ik train graag met mijn hond en toevallig hebben wij er wel een liggen, maar wat is de toegevoegde waarde er van? Nu beloon ik Kaya door 'goedzo!' te zeggen en een snoepje te geven. Hoe helpt een kliccer met beter trainer? Want dan kan ik het ding ook eens gebruiken!
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Nut van een klicker

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Je kunt met een clicker heel secuur timen en in kleine stapjes toewerken naar je 'eindresultaat' (uitvoering van een commando). Bovendien leert je hond zelf na te denken en klinkt de klik altijd neutraal en hetzelfde, in tegenstelling tot je stem waar emotie in ligt. Hierdoor krijgt je hond neutrale feedback op wat hij doet. Ook ervaar ik zelf dat mijn hond meteen haar aandacht bij mij heeft zodra de clicker tevoorschijn komt.

Ik vind 'm onmisbaar bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en bij het perfectioneren van al aangeleerde dingen!
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Met een clicker kun je beter timen, waardoor je je hond preciezer kunt aangeven wanneer hij het goed doet. Daarbij is de clicker zonder emotie/intonatie, wat volgens sommigen goed schijnt te werken.

Ik vind het zelf een waardeloze automatisering van de communicatie. Ik spreek liever tegen mn hond, dan is de timing maar iets beroerder maar hier werkt t beter. Ik vind honden die veelvuldig met de clicker worden getraind ook heel irritant. Zo heftig op zoek naar die click, doe ff chill :piew:
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief

Paisley schreef:Met een clicker kun je beter timen, waardoor je je hond preciezer kunt aangeven wanneer hij het goed doet. Daarbij is de clicker zonder emotie/intonatie, wat volgens sommigen goed schijnt te werken.

Ik vind het zelf een waardeloze automatisering van de communicatie. Ik spreek liever tegen mn hond, dan is de timing maar iets beroerder maar hier werkt t beter. Ik vind honden die veelvuldig met de clicker worden getraind ook heel irritant. Zo heftig op zoek naar die click, doe ff chill :piew:

Kan ook aan de manier van trainen met de clicker liggen. Bij freestyle clickeren zie je dat veel meer dan bij iets gestuurder trainen.
Afbeelding
Luciav
Vaste gebruiker

Ah dank je! Maar als ik mijn hond aan de riem train is het lastig om eerst te klikken en dan een snoepje te geven binnen 2 seconden, haha. Maar ik ga er eens mee proberen te werken!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het grote voordeel vind ik het perfect kunnen timen. Soms ben je met je 'goed zo' nog niet klaar of de hond doet alweer iets heel anders wat niet zo goed is en dan moet je je voertje nog pakken ;-) Met de clicker heb je het juiste gedrag dan al gemarkeerd.
Ik gebruik de clicker zelf vaak bij training, maar merk ook dat het bij Amy soms voor te veel onrust en opwinding zorgt. Dan is ze te gretig, beweeglijk en snel en alleen maar bezig met die klik verdienen, waardoor ze zelf niet eens meer weet wat ze deed toen ze de klik hoorde. Op die momenten krijg ik er met een stembeloning makkelijker rust in. Of we beginnen de training met een paar lange blijfoefeningen en wat zelfbeheersingsoefeningetjes, dan is de ergste stoom wel uit de oren en gaat het daarna met clicker wel goed.
Lieske_1977
Zeer actief

Luciav schreef:Ah dank je! Maar als ik mijn hond aan de riem train is het lastig om eerst te klikken en dan een snoepje te geven binnen 2 seconden, haha. Maar ik ga er eens mee proberen te werken!
Daar mag ook wel iets meer tijd tussen zitten :wink: De click is voor je hond de bekrachtiger én de zekerheid/belofte dat er wat lekkers volgt. Dat lekkers hoeft niet binnen twee seconden in z'n bek te belanden.
Afbeelding
Luciav
Vaste gebruiker

Lieske_1977 schreef:
Luciav schreef:Ah dank je! Maar als ik mijn hond aan de riem train is het lastig om eerst te klikken en dan een snoepje te geven binnen 2 seconden, haha. Maar ik ga er eens mee proberen te werken!
Daar mag ook wel iets meer tijd tussen zitten :wink: De click is voor je hond de bekrachtiger én de zekerheid/belofte dat er wat lekkers volgt. Dat lekkers hoeft niet binnen twee seconden in z'n bek te belanden.
Ah zo, ik dacht altijd dat het elkaar binnen 0.2 seconden moest volgen omdat het hondenbrein de link anders niet kan leggen, oeps. :80:
Luciav
Vaste gebruiker

Cleva schreef:Ga nou niet lopen klooien. Verdiep je er eerst even in.
Ik was niet van plan meteen dat ding kapot te klikken, maak je geen zorgen. Dit valt ook onder verdieping, lijkt me.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mijn timing met stem is aanzienlijk beter dan met de clicker :?
Ik zou hem graag gebruiken omdat de emotie dan minder doorklinkt.
Helaas lukt dat niet altijd, dus ik "klik" met mijn stem.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

De click van de clicker werkt ook in op een ander gebied van de hersenen dan- je stembeloning waardoor de click gelijk 'aankomt' en een stembeloning eerst verwerkt moet worden, die verschillende werking maakt al veel onderscheid in de snelheid waarin je hond eea verwerkt en dus leert.
Na een click heb je alle tijd van de wereld om je beloningssnoepje nog te pakken, de beloning is er al, alleen nog het lekkers wat altijd moet volgen ook al heb jij verkeerd getimed met clicken.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik vind het ondingen en mijn timing is met m'n stem dus ook beter dan met de clicker :F:
2 handen, een clicker, riem en snoepjes......hmz gaat niet altijd perfect zullen we maar zeggen. Met Max heb ik het gedaan, die werd al blij als ik de clicker pakte, maar met de rest ben ik er nooit aan begonnen, mijn timing met m'n stem is prima :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Lieske_1977 schreef:
Paisley schreef:Met een clicker kun je beter timen, waardoor je je hond preciezer kunt aangeven wanneer hij het goed doet. Daarbij is de clicker zonder emotie/intonatie, wat volgens sommigen goed schijnt te werken.

Kan ook aan de manier van trainen met de clicker liggen. Bij freestyle clickeren zie je dat veel meer dan bij iets gestuurder trainen.
:ok:
Ik freestyle nooit maar gebruik de clicker wel graag bij het aanleren van iets nieuws. Je kan er heel duidelijk mee timen en zoals ook al is gezegd, het is zonder emotie. En dat helpt beide enorm bij het aanleren van nieuwe dingen. Bij eenvoudige commando's zoals zit en af merk je de meerwaarde van de clicker niet zo denk ik. Maar als je ingewikkelde gedragingen stap voor stap wil aanleren kan je met de clicker al clicken voor het aanspannen van de juiste spiergroep en dit verder uit te bouwen naar het gewenste gedrag. Daarmee vind ik de resultaten vaak echt verbluffend :ok:
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Als ik met Gizmo aangelijnd train met de clicker, heb ik zowel de lijn als de clicker in mijn rechterhand. Mijn linkerhand (dat is de kant waar hij loopt) heb ik dan vrij om hem te belonen. Ik heb een clicker die je met een elastiekje om je pols kunt schuiven, dus als je om een of andere reden de clicker loslaat, blijft die aan je arm bungelen.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik vind ze echt ideaal en de honden worden dan ook van pup af aan ermee getraind

Je kan er zoveel mee , en mijn ervaring is dat honden de oefening sneller oppikken als met n clickerwoord

Ik start met voer , uiteindelijk word t een balletje
Ook werk ik als ze de clicker en oefening goed doorhebben met uitgestelde beloning
Bijv in het volgwerk , ze volgen netjes ; click , click , bal
Of wat vaker de click , hond word er ijveriger van en je kan je stukjes volgwerk wat langer maken
Bijv

Ik gebruik hem ook in het pakwerk , rond t verstek ; click , volgende verstek ; click
Tot ze er 2-4 of 6 hebben gedaan , de pakwerker is dan de beloning
Enz enz

Heb m zelfs in de Agility en schapenhoeden gebruikt toen ik dat nog deed
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vind het wel belangrijk dat je niet zelf aan de slag gaat maar het echt leert op een hondenschool waar men clicker-traint. En dat is wezenlijk anders dan trainen met de clicker ;-)
Ga je zomaar aan de gang dan mis je veel en doe je het mogelijk ook niet goed.. en dat dan weer afleren is bijzonder lastig! ;-)

Suzanne
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

In theorie heeft de clicker allerlei voordelen die door alle voorgangers genoemd zijn. In de praktijk vinden Oor en ik het veel leuker om te trainen zonder clicker, en ze leert dan ook veel sneller. Dat dingen opbreken in kleine stapjes met die doodse clicker vinden we alletwee nogal afstandelijk, klinisch en vreselijk saaaaaaaaaaaai. Het duurt zo lang. Maargoed, wij trainen alleen recreatief, als een truucje niet lukt ofzo verzinnen we wat anders. Ik kan me voorstellen dat het misschien nuttig is als je een bepaald ding per se wilt bereiken ofzo. Ik weet niet. Voor mij is een clicker zinloos.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik geef overigens direct toe dat het een handigheid is die je moet hebben: lijn, clicker, voer, hond... oefening ;-) Ik ben met dat ding vergroeid maar voor anderen geldt dat ze echt beter een clickerwoord kunnen gebruiken. Het is iets minder effectief dan de clicker maar zolang je niet op hoog nivo werkt... ach... ;)

Suzanne
Paisley
Zeer actief

Lieske_1977 schreef:

Dat is waar. Ik vind eigenlijk die eigenaren net zo irritant. Altijd maar behangen met zo'n idioot heuptasje met kleffe stukjes half bedorven worst erin. En zonder wat te zeggen clicken met zo'n doelgerichte snoet.
Als ik er bij nadenk vind ik het eigenlijk heel raar om de communicatie met je hond via zo'n clicker te laten lopen; dat is toch voor geen van beide partijen moerstaal?

Alsof je een chinees en een fransman bij elkaar zet en afspreekt om spaans te gaan praten.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Paisley schreef:
Lieske_1977 schreef:

Dat is waar. Ik vind eigenlijk die eigenaren net zo irritant. Altijd maar behangen met zo'n idioot heuptasje met kleffe stukjes half bedorven worst erin. En zonder wat te zeggen clicken met zo'n doelgerichte snoet.
Als ik er bij nadenk vind ik het eigenlijk heel raar om de communicatie met je hond via zo'n clicker te laten lopen; dat is toch voor geen van beide partijen moerstaal?

Alsof je een chinees en een fransman bij elkaar zet en afspreekt om spaans te gaan praten.
:LOL: :LOL:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Paisley schreef: Dat is waar. Ik vind eigenlijk die eigenaren net zo irritant. Altijd maar behangen met zo'n idioot heuptasje met kleffe stukjes half bedorven worst erin. En zonder wat te zeggen clicken met zo'n doelgerichte snoet.

Haha! Maar ik ben het wel een beetje met je eens ja. Oor en ik oefenen truucjes omdat we het leuk vinden om SAMEN iets te doen. Als je dan zo'n clicker gaat gebruiken mag je ineens niet meer enthousiast zijn want de click moet neutraal zijn. Dan doe je het dus niet meer samen, maar moet je hond iets doen en de beloning is een afstandelijke click. Het haalt voor mij alle lol er wel uit hoor. En voor Oor ook. Een baasje dat zich de stof uit dr longen schreeuwt en in dr handen klapt en gek doet als aanmoedinging en beloning is dolle pret. Een baasje met een uitgestreken smoel, een clicker en een stukje worst in dr hand is tja, doelmatig, meer niet.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Paisley schreef:

Ik train niet met worst en heb geen heuptasje en toch doen wij veel met freestyle clickeren. Zeker bij Csiva en Fiji werkt het erg goed. Zo denken ze na ipv dat ze knetterwild worden. Van uitlokken worden die 2 juist wild en ongecontroleerd. Ik bevestig trouwens wel met stem als ze goed aan het werk zijn.

Mijn ervaring is dat honden die dmv freestyle clickeren leren veel sneller bevestigd zijn in wat ze nu aan het doen zijn. Of ik heb gewoon honden die beter leren wat ze doet als ze het zelf mogelijk uitvinden ipv gelokt te worden :)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Paisley schreef:
Lieske_1977 schreef:

Maarja, onze taal is ook niet echt logisch naar de hond toe :wink: Met de clicker werk je precies op de hersendelen, je bent heel effectief aan het conditioneren, zo zie ik het. Maar ik praat er inderdaad wel bij, omdat het zo onlogisch is om ineens helemaal stil te zijn tegen de hond.
Paisley
Zeer actief

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je doet met je hond.
Ik beloon Kiwi nooit tijdens het werk met eten. Ze doet niet aan lunchen onder werktijd. Ik zie dr al een stel schapen ophalen om vervolgens naar mij te moeten voor eten. Schapen weg, hond mag weer overnieuw beginnen.
Met Mayke heb ik wel getraind met voerbeloning, en dat zat de jachttraining een beetje in de weg. Die wilde dr bek vrij hebben tijdens het apporteren van een haas, dat werkt niet. Misschien is ze te dom om geduld te hebben, of ik te dom om te timen. Het achterwege laten van voer heeft ons in ieder geval een stuk geholpen.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Paisley schreef:
Lieske_1977 schreef:

:LOL:

Ik werk ook met de clicker, voor zowel shapen (free style) als chainen. Juist door de clicker krijg ik meer rust in de training, wel zo handig met mechels die graag wat willen doen :Q: :gjump:
mijke schreef:
Paisley schreef: Dat is waar. Ik vind eigenlijk die eigenaren net zo irritant. Altijd maar behangen met zo'n idioot heuptasje met kleffe stukjes half bedorven worst erin. En zonder wat te zeggen clicken met zo'n doelgerichte snoet.

Haha! Maar ik ben het wel een beetje met je eens ja. Oor en ik oefenen truucjes omdat we het leuk vinden om SAMEN iets te doen. Als je dan zo'n clicker gaat gebruiken mag je ineens niet meer enthousiast zijn want de click moet neutraal zijn. Dan doe je het dus niet meer samen, maar moet je hond iets doen en de beloning is een afstandelijke click. Het haalt voor mij alle lol er wel uit hoor. En voor Oor ook. Een baasje dat zich de stof uit dr longen schreeuwt en in dr handen klapt en gek doet als aanmoedinging en beloning is dolle pret. Een baasje met een uitgestreken smoel, een clicker en een stukje worst in dr hand is tja, doelmatig, meer niet.
Dat is dan te wijten aan jouw interpretatie van het gebruik van de clicker :wink: .

Juist bij backward chaining vind ik het ideaal dat je complexe oefeningen in stukjes kunt knippen en afzonderlijk van elkaar kunt leren, dan later kunt koppelen. Dat levert voor de hond minder stress op en zorgt ervoor dat de volledige oefening sneller wordt beheerst.
Ik gebruik overigens alles door elkaar, shapen, maar ook uitlokken, volgen etc. Ligt aan de hond wat ze prettig vinden, maar ik gebruik daarbij wel de clicker. En mijn kieskeurige mechels krijgen veel liever de bal als beloning na de click. Voordeel van met de clicker trainen is dat ze ook niet kunnen afdwingen met bijv volgen, iets wat ik wel merk als ik dat zonder clicker aanleer.

@ TS, zodra de klassieke conditionering is gemaakt tussen de click = beloning, hoef je helemaal niet razendsnel de beloning te geven. Daar mag gerust meerdere seconden tussen zitten, waarbij na de click de hond natuurlijk niet meer de oefening hoeft uit te voeren.
Alleen als je zoals Angela de clicker ook gebruikt als keep going signaal, zet je het anders in.
Laatst gewijzigd door Hippo op 19 jun 2017 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Lieske_1977
Zeer actief

Ik speel ook geen stommetje als ik clicker, hoor. Zo zwartwit is het allemaal iet :wink:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Met schapen trainen beloon ik nergens mee. De beloning daar is het mogen werken met de schapen en als er stout gedaan wordt moet ze er bij weg. Dat is niet te vergelijken met het aanleren van truukjes zoals zitten/staan/volgen. Tenminste, bij mijn honden niet.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik vind het altijd wat raar om te zeggen dat een clicker minder emotie verraad. Honden zijn niet achterlijk, die hebben 0.1 seconde na de start van je training al door in welk humeur je bent, of je daar nu bij praat of niet :wink:
Ik wissel af tussen clicker of clickerwoord, afhankelijk van de training zelf. Bij repetitieve dingen wil ik mezelf namelijk geen twintig keer 'yes' horen zeggen.
Machie schreef:Ik train niet met worst en heb geen heuptasje en toch doen wij veel met freestyle clickeren. Zeker bij Csiva en Fiji werkt het erg goed. Zo denken ze na ipv dat ze knetterwild worden. Van uitlokken worden die 2 juist wild en ongecontroleerd.
Frank is net zo. Bij het lokken gaat hij als een soort stuipende octopus tekeer, tijdens freeshaping is ie veel meer beheerst.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Lunatic schreef:Ik vind het ondingen en mijn timing is met m'n stem dus ook beter dan met de clicker :F:
2 handen, een clicker, riem en snoepjes......hmz gaat niet altijd perfect zullen we maar zeggen. Met Max heb ik het gedaan, die werd al blij als ik de clicker pakte, maar met de rest ben ik er nooit aan begonnen, mijn timing met m'n stem is prima :E:
Ik vind het ook niet handig en word er ook wat zenuwachtig van. Ik heb het ooit wel eens gedaan, click: verwachtingsvol naar mij opkijken: ik denken wat moet je nou :hmmm: oh ja snoepje :oohja: en timen kan ik er al helemaal niet mee :mrgreen:
Afbeelding
Dorine.
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dorine. »

-Saskia- schreef:Ik vind het altijd wat raar om te zeggen dat een clicker minder emotie verraad. Honden zijn niet achterlijk, die hebben 0.1 seconde na de start van je training al door in welk humeur je bent, of je daar nu bij praat of niet :wink:
Ik wissel af tussen clicker of clickerwoord, afhankelijk van de training zelf. Bij repetitieve dingen wil ik mezelf namelijk geen twintig keer 'yes' horen zeggen.
Haha, dat met clicker en clickerwoord heb ik ook! :P Als ik binnen aan het shapen ben en ik dan elke 2 sec op dezelfde vrolijke manier YES moet zeggen word ik al heel snel minder vrolijk. Dus dan de clicker. Om dezelfde reden heb ik soms 's ochtends vroeg naar buiten de clicker mee, als ik wel intensief wil trainen maar gewoon net wakker ben en geen zin heb om leuk te doen. :D

Snap wel wat je bedoelt met clickers en emoties. Maar het grappige is je zegt 'minder emotie' en dat is dus wel zo. Want naast je lichaamstaal (die je niet verbergt met een clicker) zegt je stem ook veel over je emotie. Toen Ryuk een tijd lang echt super gespannen was bij andere honden en daar eigenlijk altijd naar uitviel, merkte ik van mezelf dat ik net zo gespannen werd als ik een hond zag. Anticipatie op het uitvallen van Ryuk. Toen ging ik dus een clicker gebruiken buiten, want Ryuk werd écht onrustiger van mij. Het verschil zag je direct. Voorderest gebruik ik buiten bijna altijd een clickerwoord, omdat ik te lui ben om de clicker mee te nemen. :D

Enne (dit is niet specifiek voor jou hoor, eigenlijk alles niet ;) ) dat klinische wat mensen vinden van dat clickje, dat werkt dus juist in je voordeel. De hond reageert echt sterk op dat clickje, dus het is op zichzelf al belonend (geen excuus om geen beloning te geven daarna) maar die reactie heeft de hond al voordat hij er zelf over na kan denken. Het slechte klinische waar jullie het over hebben snap ik wel, maar dat is maar net hoe je traint. Bij shapen ben ik stil en vet saai, maar heel veel andere dingen train ik ook met behulp van clickerwoord, geluidjes, enthousiasme, "hophophop, kom maar" "jaaaa goed hoor man!". Of ik gooi gewoon een voertje. Niet voor alle oefeningen is de timing cruciaal.

Voor alle mensen die zeggen dat de timing met clicker slechter is dan het woord: ten eerste moet je gewoon oefenen (moet, moet, als je WILT clicken natuurlijk he, een woord is ook helemaal prima). Maar daarnaast ben je waarschijnlijk ook minder accuraat met je woord (als je niet juiste timing hebt met clicken) dan je zelf denkt. Met je eigen stem heb je minder snel door of je timing wel goed is. Neem je hond maar eens op met geluid zodat je kan zien waar je 'yes' zegt. Met de click merk je juist veel beter op dat de timing niet perfect is. In dat opzicht dus een goed middel om te oefenen met juiste timing.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”