Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Naast volgen voor examen
Moderator: moderatorteam
-
Emmy12
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Naast volgen voor examen
Ik ben rijkelijk laat maar ik moet over ruim een week examen doen en er is een onderdeel wat ik er maar niet in krijg: het naast volgen met een slappe lijn en een hond die gefocust is op de baas.
Ik krijg wel elke keer zijn aandacht en dan zet hij meteen daarna weer zijn neus aan de grond. Met geluidjes, lekkerste snoepjes kijkt hij op, doet 2 sec braaf wat ik wil en zet dan weer z'n neus aan de grond. Totaal geen focus meer op mij. Laat ik hem zitten, dan doet hij dat keurig, heb ik weer een seconde zijn aandacht en dan begint het weer opnieuw.
Het is trouwens een Golden van bijna 14 maanden. Iemand nog tips? Overigens doet hij de bijzondere verrichtingen allemaal wel met focus en enthousiasme. Alleen dit ene onderdeel...
Ik krijg wel elke keer zijn aandacht en dan zet hij meteen daarna weer zijn neus aan de grond. Met geluidjes, lekkerste snoepjes kijkt hij op, doet 2 sec braaf wat ik wil en zet dan weer z'n neus aan de grond. Totaal geen focus meer op mij. Laat ik hem zitten, dan doet hij dat keurig, heb ik weer een seconde zijn aandacht en dan begint het weer opnieuw.
Het is trouwens een Golden van bijna 14 maanden. Iemand nog tips? Overigens doet hij de bijzondere verrichtingen allemaal wel met focus en enthousiasme. Alleen dit ene onderdeel...
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: Naast volgen voor examen
het eerste wat in mij opkomt is dat het lopen in die houding eventueel ongemakkelijk kan zijn of zelfs pijnlijk. Alternatief is dat 't 'm niets zegt. Pens aan je hand smeren en 'm op die manier op laten kijken? Maar dat lichamelijke zou ik niet uitsluiten.
Suzanne
Suzanne
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Doen jullie in de cursus ook achteruit lopen, als je hond afgeleid is?
Met een geluidje, bijvoorbeeld "Let op" op een leuke manier zeggen, en dan klein koekje erin.
Verder is het niet gek, dat op het trainingsveld andere luchtjes, en soms verloren koekjes van mede cursisten te vinden zijn, tussen het gras, wat voor afleiding zorgt, bij een jonge hond.
En veel rechts en linksomkeerten maken. Maar dat wordt meestal wel gedaan.
Met een geluidje, bijvoorbeeld "Let op" op een leuke manier zeggen, en dan klein koekje erin.
Verder is het niet gek, dat op het trainingsveld andere luchtjes, en soms verloren koekjes van mede cursisten te vinden zijn, tussen het gras, wat voor afleiding zorgt, bij een jonge hond.
En veel rechts en linksomkeerten maken. Maar dat wordt meestal wel gedaan.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Pfoeh, ik weet niet of je dat in ruim een week nog gefixed krijgt.
Volgen begint bij aandacht. En in zijn geval dus aandacht vasthouden. Dus na de beloning voor die ene seconde aandacht mag hij niet meteen weg, maar vraag hem dan eens gelijk opnieuw aandacht. Houdt hij de aandacht direct na de beloning vast? Dan direct weer een beloning! Tot 'ie gaat snappen dat aandacht geven langer moet dan die ene seconde. Van daaruit kan je meer afleiding toevoegen zoals aandacht in beweging, langs andere honden en op interessant ruikend gras. Maar de sleutel is aandacht, aandacht, aandacht.
Volgen begint bij aandacht. En in zijn geval dus aandacht vasthouden. Dus na de beloning voor die ene seconde aandacht mag hij niet meteen weg, maar vraag hem dan eens gelijk opnieuw aandacht. Houdt hij de aandacht direct na de beloning vast? Dan direct weer een beloning! Tot 'ie gaat snappen dat aandacht geven langer moet dan die ene seconde. Van daaruit kan je meer afleiding toevoegen zoals aandacht in beweging, langs andere honden en op interessant ruikend gras. Maar de sleutel is aandacht, aandacht, aandacht.
- Belle
- Zeer actief
Als ik het zo lees, beloon je je hond al die tijd voor het snuffelen. Elke keer als hij snuffelt ga jij leuk doen om zijn aandacht te krijgen. Hij is dus super getraind om te lopen snuffelen, vervolgens vraag jij z'n aandacht en als hij dan naar je kijkt, wordt hij beloond met een koekje. Een beetje slimme hond heeft dan zo geleerd dat de reeks van snuffelen en opkijken wat oplevert.
Of je dit in een week er weer uitkrijgt weet ik niet. Wat ik een heel goede aandachtsoefening vind is de hond actief naar jou laten zoeken: Voertje op de grond en terwijl je hond dat opeet, loop jij heel snel naar het achterwerk van je hond, zodat je dus achter hem staat, buiten zijn gezichtsveld. Op het moment dat je hond je weer aankijkt, gooi je weer een voertje op de grond en verdwijn je weer uit zijn gezichtsveld. Als je de clicker gebruikt, kun je clicken voor het moment dat hij contact maakt. Je zult zien dat je steeds sneller moet zijn met achter hem gaan staan.
Om dit uit te breiden, kun je als de hond losloopt, proberen 'je hond kwijt te raken'. Hond loopt naast je, maar als hij even niet oplet, verdwijn je de andere kant op. Komt hij naast je, belonen. Zolang hij naast je loopt en oplet, kun je hem prijzen, maar zodra zijn aandacht weg is, loop jij ook weg. Zonder te roepen of geluid te maken. Met dit soort oefeningen leert je hond op jou te letten, i.p.v. dat je hem steeds vraagt om aandacht. Op deze manier beloon je ook de aandacht, i.p.v. dat je het snuffelen of met andere dingen bezig zijn beloont.
Of je dit in een week er weer uitkrijgt weet ik niet. Wat ik een heel goede aandachtsoefening vind is de hond actief naar jou laten zoeken: Voertje op de grond en terwijl je hond dat opeet, loop jij heel snel naar het achterwerk van je hond, zodat je dus achter hem staat, buiten zijn gezichtsveld. Op het moment dat je hond je weer aankijkt, gooi je weer een voertje op de grond en verdwijn je weer uit zijn gezichtsveld. Als je de clicker gebruikt, kun je clicken voor het moment dat hij contact maakt. Je zult zien dat je steeds sneller moet zijn met achter hem gaan staan.
Om dit uit te breiden, kun je als de hond losloopt, proberen 'je hond kwijt te raken'. Hond loopt naast je, maar als hij even niet oplet, verdwijn je de andere kant op. Komt hij naast je, belonen. Zolang hij naast je loopt en oplet, kun je hem prijzen, maar zodra zijn aandacht weg is, loop jij ook weg. Zonder te roepen of geluid te maken. Met dit soort oefeningen leert je hond op jou te letten, i.p.v. dat je hem steeds vraagt om aandacht. Op deze manier beloon je ook de aandacht, i.p.v. dat je het snuffelen of met andere dingen bezig zijn beloont.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Gizmo had dit probleem ook. Ik heb uiteindelijk sterk verbetering gezien door een beloning te zoeken met een hogere waarde voor hem, en de tijd die hij moet volgen om die beloning te verdienen uit te bouwen. Ik ben hier alleen wel langer dan een week mee bezig geweest.
-
Emmy12
- Actief
Dank jullie wel voor de tips. Ik ga het advies van Belle opvolgen om eens iets totaal anders te proberen. Wie weet helpt het!
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Kent je hond "nee"?
Positief trainen is natuurlijk het leukst, maar als je hond meer geïnteresseerd is in snuffelen dan in de knakworst heb je een 'probleem'.
Toen Mayke op die leeftijd was, viel voor mij een heel groot kwartje toen ik besefte dat ik ook gewoon ergens niet mee eens kan zijn. Dus niet snuffelen, je loopt nu gewoon door, NEE! bij iedere aanstalte om de aandacht op wat anders te richten dan de oefening. Timing is belangrijk, en belonen wanneer het goed gaat. Op 1 of andere manier zijn hondenscholen zo gefixeerd op positief belonen dat ik bijna was vergeten dat ik ook wat in de melk te brokkelen heb als mn hond geen zin heeft in frikandel.
Met Kiwi heb ik dat vanaf dag 1 gedaan. Die heb ik nooit gelokt om iets te doen, alleen beloond. En als ze iets ging doen waar ik het niet mee eens was, dan stond ik dat niet toe.
Positief trainen is natuurlijk het leukst, maar als je hond meer geïnteresseerd is in snuffelen dan in de knakworst heb je een 'probleem'.
Toen Mayke op die leeftijd was, viel voor mij een heel groot kwartje toen ik besefte dat ik ook gewoon ergens niet mee eens kan zijn. Dus niet snuffelen, je loopt nu gewoon door, NEE! bij iedere aanstalte om de aandacht op wat anders te richten dan de oefening. Timing is belangrijk, en belonen wanneer het goed gaat. Op 1 of andere manier zijn hondenscholen zo gefixeerd op positief belonen dat ik bijna was vergeten dat ik ook wat in de melk te brokkelen heb als mn hond geen zin heeft in frikandel.
Met Kiwi heb ik dat vanaf dag 1 gedaan. Die heb ik nooit gelokt om iets te doen, alleen beloond. En als ze iets ging doen waar ik het niet mee eens was, dan stond ik dat niet toe.

-
Emmy12
- Actief
Ik had laatst een heel bericht getypt maar die wilde ie niet plaatsen. Vandaag examen gedaan en met vlag en wimpel geslaagd! Volgen met riem en los volgen beiden een 9! Ik kan niet trotser zijn.
- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Leuk! Gefeliciteerd!
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
super, gefeliciteerd
- Belle
- Zeer actief
Wat goed! Gefeliciteerd!
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
SuperEmmy12 schreef:Ik had laatst een heel bericht getypt maar die wilde ie niet plaatsen. Vandaag examen gedaan en met vlag en wimpel geslaagd! Volgen met riem en los volgen beiden een 9! Ik kan niet trotser zijn.
Hoe heb je het probleempje opgelost?