OngetwijfeldHippo schreef:Dat is dan te wijten aan jouw interpretatie van het gebruik van de clicker.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nut van een klicker
Moderator: moderatorteam
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Re: Nut van een klicker
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Maar je beloont toch ook niet tijdens een apport?Paisley schreef:Het ligt er natuurlijk ook aan wat je doet met je hond.
Ik beloon Kiwi nooit tijdens het werk met eten. Ze doet niet aan lunchen onder werktijd. Ik zie dr al een stel schapen ophalen om vervolgens naar mij te moeten voor eten. Schapen weg, hond mag weer overnieuw beginnen.
Met Mayke heb ik wel getraind met voerbeloning, en dat zat de jachttraining een beetje in de weg. Die wilde dr bek vrij hebben tijdens het apporteren van een haas, dat werkt niet. Misschien is ze te dom om geduld te hebben, of ik te dom om te timen. Het achterwege laten van voer heeft ons in ieder geval een stuk geholpen.
Ik ben het met je eens dat het heel verschillend kan zijn per persoon, en ook per hond. Bizzy beloon ik juist met voer tijdens jachttraining. En niet als ze een haas in haar bek heeft
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
alm@ schreef:Ik vind het ook niet handig en word er ook wat zenuwachtig van. Ik heb het ooit wel eens gedaan, click: verwachtingsvol naar mij opkijken: ik denken wat moet je nouLunatic schreef:Ik vind het ondingen en mijn timing is met m'n stem dus ook beter dan met de clicker![]()
2 handen, een clicker, riem en snoepjes......hmz gaat niet altijd perfect zullen we maar zeggen. Met Max heb ik het gedaan, die werd al blij als ik de clicker pakte, maar met de rest ben ik er nooit aan begonnen, mijn timing met m'n stem is primaoh ja snoepje
en timen kan ik er al helemaal niet mee
Nee doe maar niet dan
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
- Aantal honden: 2
Inderdaad, je moet mijn honden zien kijken als ze geen snoepje krijgen als ze het apport komen brengen. Ze krijgen dus gewoon een beloning als ze het apport netjes brengen en afgeven.Maeve schreef:Maar je beloont toch ook niet tijdens een apport?Paisley schreef:Het ligt er natuurlijk ook aan wat je doet met je hond.
Ik beloon Kiwi nooit tijdens het werk met eten. Ze doet niet aan lunchen onder werktijd. Ik zie dr al een stel schapen ophalen om vervolgens naar mij te moeten voor eten. Schapen weg, hond mag weer overnieuw beginnen.
Met Mayke heb ik wel getraind met voerbeloning, en dat zat de jachttraining een beetje in de weg. Die wilde dr bek vrij hebben tijdens het apporteren van een haas, dat werkt niet. Misschien is ze te dom om geduld te hebben, of ik te dom om te timen. Het achterwege laten van voer heeft ons in ieder geval een stuk geholpen.![]()
Ik ben het met je eens dat het heel verschillend kan zijn per persoon, en ook per hond. Bizzy beloon ik juist met voer tijdens jachttraining. En niet als ze een haas in haar bek heeftMaar voor het aanleren van dat apport bijvoorbeeld wel. Dan is het allemaal op heel korte afstanden en wordt er geclickt zodra die haas mijn hand raakt. Click = einde oefening dus los en ze krijgt haar beloning. Als ze de gedraging eenmaal kent gebruik ik geen clicker meer, maar beloon aan t einde van een oefening. Bij haar werkt juist een spelbeloning niet, dan raakt ze zo enthousiast dat dat haar weer tegenwerkt in het werk, waar ze weer rustig moet zijn. Een keer een spelbeloning en ik kan de hele training opdoeken omdat ze te hoog in haar enthousiasme zit. Een stembeloning doet het ook wel, maar een voerbeloning geeft toch net wat meer voldoening, dus wissel ik die twee af.
Overigens aangeleerd met een voerdummy, die moesten ze dus eerst brengen voordat ik een snoepje uit de dummy kon halen om ze belonen.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik klak altijd met m'n tong i.p.v. een clicker te gebruiken. Omdat ik met een clicker handen tekort komt. Ik vind het wel handig om te gebruiken want je kunt inderdaad precies op het goede moment aangeven wat er goed is. De beloning zelf mag best ietsje later komen.
Ik heb het wel geprobeerd met de clicker maar dan liet ik altijd de beloningen uit m'n handen vallen met als gevolg dat er dertig frolicjes op de grond lagen omdat ik het zakje op z'n kop hield. Dan ben je de aandacht van je hond vrij snel kwijt
Ik ben daar niet geschikt voor.
Tijdens de cursus hadden we een clickerwoord zoals bijvoorbeeld "yes" of ""goedzo".
Ik heb het wel geprobeerd met de clicker maar dan liet ik altijd de beloningen uit m'n handen vallen met als gevolg dat er dertig frolicjes op de grond lagen omdat ik het zakje op z'n kop hield. Dan ben je de aandacht van je hond vrij snel kwijt
Tijdens de cursus hadden we een clickerwoord zoals bijvoorbeeld "yes" of ""goedzo".
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Nee maar je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn, vindt Mayke. Die denkt graag op de zaken vooruit en laat niet zomaar een baas-en-worst achter. Vooral bij zweetwerk bleef ze regelmatig contact zoeken. Dat is opgehouden toen ik gestopt ben met voerbeloning.Maeve schreef: Maar je beloont toch ook niet tijdens een apport?![]()
Ik vind het zelf ook een verademing. Ik beloon eigenlijk nooit meer met eten.

- Luciav
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
O jeetje het topic is nog bezig, haha.
Ik ga me sowieso even verdiepen in clickers en trainen. Bij Kaya gaat simpele trucjes leren echt ontzettend makkelijk. Op haar zij liggen, een gebaar bij zit; dat vindt ze super leuk om te leren en kan ze ook binnen een dag. Maar aan haar gedrag moet ook wat gewerkt worden en dat is lastiger. Ze heeft in vijf jaar, vijf verschillende eigenaren gehad, voornamelijk vanwege dat gedrag. Ik ga me in ieder geval goed verdiepen in het trainen met clickers en kijken of ik daar baat bij kan hebben. Ik ga er niet mee kloten.
Ik ga me sowieso even verdiepen in clickers en trainen. Bij Kaya gaat simpele trucjes leren echt ontzettend makkelijk. Op haar zij liggen, een gebaar bij zit; dat vindt ze super leuk om te leren en kan ze ook binnen een dag. Maar aan haar gedrag moet ook wat gewerkt worden en dat is lastiger. Ze heeft in vijf jaar, vijf verschillende eigenaren gehad, voornamelijk vanwege dat gedrag. Ik ga me in ieder geval goed verdiepen in het trainen met clickers en kijken of ik daar baat bij kan hebben. Ik ga er niet mee kloten.
- ranetje
- Zeer actief
Ik zie niet helemaal hoe je met voer beloont tijdens zweetwerk?Paisley schreef:Nee maar je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn, vindt Mayke. Die denkt graag op de zaken vooruit en laat niet zomaar een baas-en-worst achter. Vooral bij zweetwerk bleef ze regelmatig contact zoeken. Dat is opgehouden toen ik gestopt ben met voerbeloning.Maeve schreef: Maar je beloont toch ook niet tijdens een apport?![]()
Ik vind het zelf ook een verademing. Ik beloon eigenlijk nooit meer met eten.
Met voer belonen is ook een kwestie van timing denk ik net als met alle andere vormen van belonen.
Ik heb nog nooit problemen gehad met voerbeloning, dus voor mij (ons) werkt het wel.
- Paisley
- Zeer actief
Nou niet meer dus. Maar aan t einde van t spoor lag er dan een dummie of iets doods wat geapporteerd diende te worden en dat leverde wat op.

- ranetje
- Zeer actief
Maar dat deed je dus wel, met voer belonen bij zweetwerk?Paisley schreef:Nou niet meer dus. Maar aan t einde van t spoor lag er dan een dummie of iets doods wat geapporteerd diende te worden en dat leverde wat op.
Ik snap n.l. niet hoe je daar met voer beloont tijdens het lopen van een zweetspoor.
De beloning ligt aan het eind en is doorgaans geen te apporteren stuk?
Of bedoel je een sleepspoor bij jachttraining?
Ook daar trouwens de beloning op het eind van de sleep of de beloning na apport voor honden die het apport op zich niet zo'n grote beloning vinden.
- Paisley
- Zeer actief
Waar heb ik gezegd dat ik beloon tijdens een sleepspoor?ranetje schreef:Maar dat deed je dus wel, met voer belonen bij zweetwerk?Paisley schreef:Nou niet meer dus. Maar aan t einde van t spoor lag er dan een dummie of iets doods wat geapporteerd diende te worden en dat leverde wat op.
Ik snap n.l. niet hoe je daar met voer beloont tijdens het lopen van een zweetspoor.
Volgens mij gaf ik vooral aan dat mijn hond het moeilijk vond om een baas+worst achter te laten. Doordat ik voer bij me had werkte ze niet makkelijk op afstand.

- ranetje
- Zeer actief
Ok dat snap ikPaisley schreef:Waar heb ik gezegd dat ik beloon tijdens een sleepspoor?ranetje schreef:Maar dat deed je dus wel, met voer belonen bij zweetwerk?Paisley schreef:Nou niet meer dus. Maar aan t einde van t spoor lag er dan een dummie of iets doods wat geapporteerd diende te worden en dat leverde wat op.
Volgens mij gaf ik vooral aan dat mijn hond het moeilijk vond om een baas+worst achter te laten. Doordat ik voer bij me had werkte ze niet makkelijk op afstand.
Dus je hebt het over een sleepspoor?
Doorgaans wordt een zweetspoor aangelijnd gelopen toch?
Ik heb zelf tenminste nog nooit zonder zweetlijn gewerkt.
-
Pienda
- Zeer actief
Heel benieuwd waar je dit vandaan hebt. Bij mijn weten is er nog maar 1 onderzoek geweest waarin het functioneren van hersengebieden is bekeken bij honden en dat ging niet over clickeren.Omega schreef:De click van de clicker werkt ook in op een ander gebied van de hersenen dan- je stembeloning waardoor de click gelijk 'aankomt' en een stembeloning eerst verwerkt moet worden, die verschillende werking maakt al veel onderscheid in de snelheid waarin je hond eea verwerkt en dus leert.
Na een click heb je alle tijd van de wereld om je beloningssnoepje nog te pakken, de beloning is er al, alleen nog het lekkers wat altijd moet volgen ook al heb jij verkeerd getimed met clicken.
Ik hou er niet zo van. Ik snap ook niet heel goed waarom de timing met een clicker zoveel beter is? Mijn Yes duurt namelijk niet heel veel langer dan een klik. En juist het inbrengen van de emotie vind ik heel prettig in het trainen. Past bij me denk ik.
Overigens het principe is fantastisch, maar een clickerwoord vind ik dus veel fijner.
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Werd gezegd bij een opleidingsdag bij de MGA over trainen van honden, vorige week, dus best recentPienda schreef:Heel benieuwd waar je dit vandaan hebt. Bij mijn weten is er nog maar 1 onderzoek geweest waarin het functioneren van hersengebieden is bekeken bij honden en dat ging niet over clickeren.Omega schreef:De click van de clicker werkt ook in op een ander gebied van de hersenen dan- je stembeloning waardoor de click gelijk 'aankomt' en een stembeloning eerst verwerkt moet worden, die verschillende werking maakt al veel onderscheid in de snelheid waarin je hond eea verwerkt en dus leert.
Na een click heb je alle tijd van de wereld om je beloningssnoepje nog te pakken, de beloning is er al, alleen nog het lekkers wat altijd moet volgen ook al heb jij verkeerd getimed met clicken.
Ik hou er niet zo van. Ik snap ook niet heel goed waarom de timing met een clicker zoveel beter is? Mijn Yes duurt namelijk niet heel veel langer dan een klik. En juist het inbrengen van de emotie vind ik heel prettig in het trainen. Past bij me denk ik.
Overigens het principe is fantastisch, maar een clickerwoord vind ik dus veel fijner.
Ze hebben daar ook gewerkt met clickerwoorden ipv clicker, de resultaten met clicker waren beter.
Mijn ervaring is dat clicken beter getimed wordt dan een clickerwoord ivm je eigen reactievermogen. Ik click sneller/beter getimed dan dat ik praat.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
-
S@ndr@
- Zeer actief
Met name in de winter vond ik klickeren echt klote, kauwde klauwen en de motivatie zakt dan snel, je mond heb je altijd bij je dis gewoon belonen, is altijd aan de orde en dan trainen we maar wat langer en intensiever 
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Bij mij is die ervaring ook zo, maar ik kan me voorstellen dat als de clicker je letterlijk en figuurlijk niet (in de hand) ligt, het een crime kan zijn. Dan is "een clickerwoord" veel beter.Omega schreef:Werd gezegd bij een opleidingsdag bij de MGA over trainen van honden, vorige week, dus best recentPienda schreef:Heel benieuwd waar je dit vandaan hebt. Bij mijn weten is er nog maar 1 onderzoek geweest waarin het functioneren van hersengebieden is bekeken bij honden en dat ging niet over clickeren.Omega schreef:De click van de clicker werkt ook in op een ander gebied van de hersenen dan- je stembeloning waardoor de click gelijk 'aankomt' en een stembeloning eerst verwerkt moet worden, die verschillende werking maakt al veel onderscheid in de snelheid waarin je hond eea verwerkt en dus leert.
Overigens het principe is fantastisch, maar een clickerwoord vind ik dus veel fijner..
Ze hebben daar ook gewerkt met clickerwoorden ipv clicker, de resultaten met clicker waren beter.
Mijn ervaring is dat clicken beter getimed wordt dan een clickerwoord ivm je eigen reactievermogen. Ik click sneller/beter getimed dan dat ik praat.
Het is in mijn beleving zo dat als de geleider er handig mee is, de resultaten beter zijn dan met een clickerwoord. Is de geleider niet zo handig is een clickerwoord beter omdat DAT weer fijner / beter werkt dan lokken
Maar... het is een beetje "hogeschoolwerk"... Wil je alleen maar zit-af-blijf en geen trucjes zie ik ook prima dat lokken en positief trainen goed genoeg is. Voor mij en vele anderen met mij volstaat dat niet meer maar dat wil niet zeggen dat het fout is.
En ik denk ook zeker dat er gedrag is wat niet clickerbaar is.. niet met de clicker, niet met een woord. Speuren e.d.... daar lijkt het me niet passen.
Suzanne
- Paisley
- Zeer actief
Ah excuus ik zit niet zo in de termen. Los van de lijn inderdaad, sleepspoor.ranetje schreef:
Dus je hebt het over een sleepspoor?
Doorgaans wordt een zweetspoor aangelijnd gelopen toch?
Ik heb zelf tenminste nog nooit zonder zweetlijn gewerkt.

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Ik vind clickeren met het aanleren van nieuwe dingen fijn. Niet om de gewone gehoorzaamheid aan te leren, maar nutteloze trucjes en dingen bij balans&coördinatie bijvoorbeeld wel.
En sinds ik een vinger clicker heb, ben ik weer wat enthousiaster. Nu heb ik geen extra hand meer nodig

En sinds ik een vinger clicker heb, ben ik weer wat enthousiaster. Nu heb ik geen extra hand meer nodig

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
moira7765
- Actief
Ik moet dan denken, "raak je hond niet 'in de war' van alle çlicks' van buren mensen die ook hun eigen hond op deze manier willen trainen~Suzanne~ schreef:Ik vind het wel belangrijk dat je niet zelf aan de slag gaat maar het echt leert op een hondenschool waar men clicker-traint. En dat is wezenlijk anders dan trainen met de clicker![]()
Ga je zomaar aan de gang dan mis je veel en doe je het mogelijk ook niet goed.. en dat dan weer afleren is bijzonder lastig!
Suzanne
Ik gebruik ook wel een clicker maar ik merk ook dat ik onbewust ook wel mijn stem gebruik als ik heel enthousiast raak als mijn hond de oefening uitvoert zoals ik deze uitgevoerd wilde zien.
vooral als er bij mij een positieve emotie is dan kan het vaak met de 'timing wel eens mis gaan
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Gek genoeg lijkt de hond niet verward te worden door de andere clickers. Althans, voor zover ik heb kunnen waarnemen. Ook als ik ineens een andere clicker pak, met een ander geluid begrijpen ze welke click voor hen is.moira7765 schreef:Ik moet dan denken, "raak je hond niet 'in de war' van alle çlicks' van buren mensen die ook hun eigen hond op deze manier willen trainen~Suzanne~ schreef:Ik vind het wel belangrijk dat je niet zelf aan de slag gaat maar het echt leert op een hondenschool waar men clicker-traint. En dat is wezenlijk anders dan trainen met de clicker![]()
Ga je zomaar aan de gang dan mis je veel en doe je het mogelijk ook niet goed.. en dat dan weer afleren is bijzonder lastig!
Suzanne![]()
Ik gebruik ook wel een clicker maar ik merk ook dat ik onbewust ook wel mijn stem gebruik als ik heel enthousiast raak als mijn hond de oefening uitvoert zoals ik deze uitgevoerd wilde zien.
vooral als er bij mij een positieve emotie is dan kan het vaak met de 'timing wel eens mis gaan
Het "bekrachtigen" met een gesproken 'whoepie' ofzo
Suzanne