Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoge straffen voor hond in hete auto’

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Hoge straffen voor hond in hete auto’

Ongelezen bericht door Lizzie. »

RIJSWIJK - Hondenliefhebbers tekenen massaal een online petitie, waarin wordt opgeroepen hoge boetes uit te delen aan mensen die een hond opsluiten in een snikhete auto. „Er moet nieuwe regelgeving komen”, zegt mede-initiatiefneemster Leidy Zijlstra, eigenaar van het bedrijf Humans and Dogs in Alphen aan den Rijn.

De bedenkers van de petitie vinden het ’van de zotte’ dat er ieder jaar nog steeds vele hondeneigenaren zijn die hun viervoeter met zomerse temperaturen achterlaten. „Een auto warmt binnen tien minuten op tot vijftig graden Celcius. En als je bedenkt dat honden met een lichaamstemperatuur van 38 graden niet kunnen zweten, dan weet je hoe ernstig de gevolgen kunnen zijn. Mensen die zoiets doen verdienen geen hond”, meent Zijlstra.

Samen met Marc Weterings van de lokale politieke partij Rijswijks Belang pleit de Alphense voor een nieuwe wet, die het mogelijk maakt honden in beslag te nemen en baasjes zwaar te straffen. Hierbij wordt gedacht aan een boete van minimaal 600 euro. Na betaling zou de hond eventueel weer terug kunnen naar de eigenaar.

Politieagenten die een hond in een hete wagen aantreffen maken nu een proces-verbaal op, waarna de officier van justitie de hoogte van de boete bepaalt. Ook draait de dader op voor eventuele dierenartskosten. „Onze eerste prioriteit is de hond te bevrijden. Datzelfde geldt voor kinderen”, zegt een woordvoerster van de politie-eenheid Den Haag. „De agent ter plaatse bepaalt vervolgens wat er gebeurt. Maar dat er sprake is van mishandeling moge duidelijk zijn.”

De petitie is in een tijdsbestek van enkele uren al door bijna 13.000 mensen ondertekend. Bij 40.000 handtekeningen gaan de initiatiefnemers naar de Tweede Kamer.
https://petities.nl/petitions/hond-met- ... ?locale=nl
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Hoge straffen voor hond in hete auto’

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

bij de boete, ook nog even auto in beslag nemen,
kunnen ze in het vervolg op de fiets,
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Leuk, maar niet specifiek genoeg. Wij willen dat honden nu eindelijk 's beschermd worden... ja, dus? Wees concreet! Als je wilt dat de eigenaar een boete krijgt van enkele honderden euro's, dan moet je dat ZO formuleren. Zoals het er nu staat is het een dooddoener... "we willen dat er wat gebeurt".. tsja... sorry, nee, dan teken ik niet.

Suzanne
Suusz27
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Nanna schreef:Leidy Zeilstra.
Laat verder maar.
Dit dus....
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Overigens vind ik wel degelijk dat hier heel, heel zware straffen op mogen staan.
Uiteraard alle DA-kosten betalen en hond in beslag nemen en dan mag er van mij gewoon 1000 euro op staan als straf. En dan niet "sorry, heb ik niet, ik doe afstand van de hond" maar hoe dan ook betalen, OOK als iemand afstand doet van de hond, al is het in 100 maandelijkse termijnen van een 10-tje.

Het is werkelijk waar idioot dat het nog steeds gebeurt!

Geldt wat mij betreft ook voor fietsen met je hond met dit weer en onder voorwaarden "sporten met je hond met dit weer".

Suzanne
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Daarmee voorkom je het heus niet.
Mensen denken nu ook niet na over de gevolgen voor de hond en hun zelf gewoon omdat ze dat niet kunnen of willen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Cleva schreef:Onzinnig gewauwel.
Er is voldoende wetgeving over verwaarlozing. Daarnaast is een petitie geen rechtsmiddel. Als je je niet formeel hoeft te identificeren betekent het helemaal niets. Loos gemekker op internet.
Precies.
Valt onder artikel 2.1 wet dieren.
Is een misdrijf waarbij de maximaal op te leggen straf 3 jaar gevangenisstraf is of een maximale geldboete van 20.500 euro.
:U:
Gr. Aniek

Afbeelding
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Een hond achterlaten in een hete auto wordt nu toch ook al gestraft en beboet :19: Het zou meer helpen om een petitie te starten dat er meer campagne gevoerd moet worden om mensen te waarschuwen. Want het grootste gros staat er helemaal niet bij stil wat ze hun hond aandoen.
_Esmee
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

tobi__ schreef:Een hond achterlaten in een hete auto wordt nu toch ook al gestraft en beboet :19: Het zou meer helpen om een petitie te starten dat er meer campagne gevoerd moet worden om mensen te waarschuwen. Want het grootste gros staat er helemaal niet bij stil wat ze hun hond aandoen.
Hier sta ik helemaal achter! :ok:
Hoewel ik wel regelmatig waarschuwingen langs zie komen op facebook hierover, maar daarmee wordt niet iedereen bereikt denk ik. Een landelijke campagne zou meer effect kunnen hebben lijkt me.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ach iedereen met meer dan 2 hersencellen weet toch dat je een hond of een kind niet op een hete dag achterlaat in de auto. Het is gewoon laks. Even dit, even dat. Kan gewoon niet, punt.
bouvierpoedel
Zeer actief

tobi__ schreef:Een hond achterlaten in een hete auto wordt nu toch ook al gestraft en beboet :19: Het zou meer helpen om een petitie te starten dat er meer campagne gevoerd moet worden om mensen te waarschuwen. Want het grootste gros staat er helemaal niet bij stil wat ze hun hond aandoen.
Die ga je daar echt niet mee bereiken hoor.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Zo'n petitie is er al. Zal hem even opzoeken
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

bouvierpoedel schreef:
Die mensen kijken toch tv, surfen rond op nieuwspagina's etc. Als je via die kanalen campagne voert (zoals nu al gedaan wordt voor zoveel andere zaken) bereik je echt wel meer mensen dan via wat gedeelde berichten op FB zoals nu gebeurt.
_Esmee
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik stond laatst in een lange file in de hitte, gelukkig met airco. Maar ik moest zó nodig plassen, ik was al aan het zoeken waar ik in kon plassen want ik hád het niet meer. Met m'n broek los trappelend in de auto en toen ik éindelijk van de weg af kon sprong ik eruit bij een tankstation. Maar ik was zo bang dat mensen m'n raam in zouden slaan of uit hun panty zouden gaan tegen me dat ik mijn honden aan de meneer in het glazen hokje heb gegeven en eindelijk mijn enorme plas kon bevrijden. Man, wat voelde dat goed.
Die man vond het maar wat gezellig met die haarballen. Uma niet.

Mijn punt is dat sommige mensen ook wel héél gedreven zijn in het vinden van dierenmishandeling. Zo ook deze mevrouw zag ik in het ergernissen-topic :mrgreen: En dat vind ik een beetje een eng ding aan mensen eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Manuma op 22 jun 2017 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Manuma schreef:Ik stond laatst in een lange file in de hitte, gelukkig met airco. Maar ik moest zó nodig plassen, ik was al aan het zoeken waar ik in kon plassen want ik hád het niet meer. Met m'n broek los trappelend in de auto en toen ik éindelijk van de weg af kon sprong ik eruit bij een tankstation. Maar ik was zo bang dat mensen m'n raam in zouden slaan of uit hun panty zouden gaan tegen me dat ik mijn honden aan de meneer in het glazen hokje heb gegeven en eindelijk mijn enorme plas kon bevrijden. Man, wat voelde dat goed.

Mijn punt is dat sommige mensen ook wel héél gedreven zijn in het vinden van dierenmishandeling. Zo ook deze mevrouw zag ik in het ergernissen-topic :mrgreen:
Dan ga ik naast de auto zitten :mrgreen:
Als ik alleen op vakantie ga doe ik niet anders langs de Autobahn. Wil ze toch kunnen blijven zien.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

malinois schreef: Dan ga ik naast de auto zitten :mrgreen:
Als ik alleen op vakantie ga doe ik niet anders langs de Autobahn. Wil ze toch kunnen blijven zien.
Ik heb erover nagedacht maar mensen stonden dus vrijwel stil in die file en er was geen berm. Naast de snelweg loopt een paralelweg die ook vast stond. Ik vond het niet zo'n geweldig idee in dit geval :LOL: In m'n blote gat tussen twee wegen in met elk twee stilstaande banen :LOL: En ik moest de auto dan ook stoppen in de volle zon, nu stond ie in de schaduw. Als ik ze aan iemand geef en weg ga gaan ze gewoon zitten wachten op me. Die man had ze koekjes gegeven en zat Manu te bewonderen, dus Manu had het ook wel mooi :lol1:
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

Er staan toch al boetes op dierenmishandeling/ verwaarlozing waaronder dit valt? De politie hoeft niet eerst een waarschuwing te geven en kan direct beboeten.

In 2012 bv. heeft een Belg in Breda hiervoor nog een boete van 340€ voor gekregen.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Manuma schreef:Ik stond laatst in een lange file in de hitte, gelukkig met airco. Maar ik moest zó nodig plassen, ik was al aan het zoeken waar ik in kon plassen want ik hád het niet meer. Met m'n broek los trappelend in de auto en toen ik éindelijk van de weg af kon sprong ik eruit bij een tankstation. Maar ik was zo bang dat mensen m'n raam in zouden slaan of uit hun panty zouden gaan tegen me dat ik mijn honden aan de meneer in het glazen hokje heb gegeven en eindelijk mijn enorme plas kon bevrijden. Man, wat voelde dat goed.

Mijn punt is dat sommige mensen ook wel héél gedreven zijn in het vinden van dierenmishandeling. Zo ook deze mevrouw zag ik in het ergernissen-topic :mrgreen: En dat vind ik een beetje een eng ding aan mensen eigenlijk.
Nou, hier ben ik het helemaal mee eens. Een mevrouw is 's morgens vroeg in de winter ooit in badjas haar voordeur uitgestormd om mij te sommeren te wachten op de dierenpolitie die ze gebeld had, omdat ik mijn hond aangelijnd uitliet en een keer had laten zitten :LOL:
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik teken niets van Leidy
bouvierpoedel
Zeer actief

tobi__ schreef:
bouvierpoedel schreef:
Die mensen kijken toch tv, surfen rond op nieuwspagina's etc. Als je via die kanalen campagne voert (zoals nu al gedaan wordt voor zoveel andere zaken) bereik je echt wel meer mensen dan via wat gedeelde berichten op FB zoals nu gebeurt.
Die info zien ze nu toch ook net als jij en ik.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik heb geen airco, dus de ramen staan open bij dit weer. Maar ik laat in ieder geval de deur van het slot (en de hond zit in een tuig aan een riempje vast, dus kan er niet uit. En dan hangt er ook nog haar eigen riem los aan haar tuig, dus ze hoeven haar ook niet zonder lijn vast te houden. Als ik moet plassen, moet ik plassen. Dan neem ik de preek maar voor lief en voor mijn ramen heb ik gezorgd.
Manuma
Zeer actief

Zonder airco was je hond gekookt geweest in die file denk ik :mrgreen: In de volle middagzon 40 minuten kruipen. Dan helpt dat raampje open niets meer, ik spreek helaas uit ervaring bij auto zonder airco in een file voor 10 minuten. Ik was nu in elk geval héél erg blij met mijn airco. Ik snap alleen je opmerking niet dat ze haar zonder lijn niet vast hoeven te houden?

Ik heb met broek open mijn honden uit de auto gehengeld en "wil je ze even vasthouden; waar is je wc" geroepen, heb ze in zijn handen geduwd en heb met gekruiste benen geprobeerd te rennen :LOL:
Domor
Zeer actief

Als ze besluiten dat ze uit de auto gehaald moest worden. Sommige mensen vergeten dat een hond vastgehouden moet worden, en zonder lijn eraan is dat risico groter.

Ook zonder airco kom je een heel eind, hoewel je er echt niet blij van wordt. Nu heb ik wel standaard 1.5L water in de auto liggen voor dit soort dingen, naast dat ik altijd ruim vers drinkwater bij me heb. Ik heb wel blazers, dan kan je nog best een eind koelen. Zelf ben je dan namelijk ook geroosterd, dat geldt niet alleen voor de hond.
Manuma
Zeer actief

Domor schreef:Zelf ben je dan namelijk ook geroosterd, dat geldt niet alleen voor de hond.
Ja klopt maar wij zweten en koelen ietsje sneller weer af. Ik heb dan gewoon gekookte poolhond met hoog risico op oververhitting ;)

Mijn honden gaan ze gewoon lekker niet uit de auto halen, daar ga ik geen voorbereidingen voor treffen. Ik zorg gewoon dat het nooit nodig is.
Domor
Zeer actief

Bij de vacht van een poolhond lukt inderdaad niet, maar Noa maak ik nat en zet ik dan voor de blazer, dan wordt het een alternatief soort zweet. Ik vind het ook een veilig idee mocht ik een keer een ongeluk krijgen met de auto. Als je ze er zelf al uit haalt, dan is het probleem inderdaad niet bestaand, maar ik geef Noa niet langs een autoweg af aan een vreemde. Het risico dat ze haar toch laten schieten op het moment dat ze even denkt achter een auto aan te moeten gaan is mij te groot. Dan maar het kleine risico dat ze haar uit de auto halen.

Maar goed, je ergernis van dat mensen overal dierenmishandeling in kunnen vinden en dat ben ik met je eens. Anderzijds vind ik dat er ook slordig met dieren om wordt gegaan. Paarden kunnen dan wel zweten, maar staan met dit weer toch regelmatig in weides zonder schaduw en zonder water voor meer dan 6 uur. Ze gaan er niet dood van, maar diervriendelijk vind ik het allerminst.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ah gezellig. daar is de vriendin van toots weer!
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik ben absoluut voor straffen op echte dierenmishandeling en ik vind een dier achterlaten in een snik hete auto absoluut vallen onder dierenmishandeling.

Maar ik ga geen petitie tekenen die gestart is door iemand die deze petitie gebruikt als middel om zichzelf hogerop te krijgen. Zij gebruikt dieren daarvoor. Het is nu met de hitte natuurlijk actueel er zijn momenteel meerdere petities, vorig jaar was er een petitie gestart door de politie volgens mij Haaglanden?? Iig die heb ik getekend omdat ze toen een aantal keer honden in echt benouwde toestand hebben moeten redden. Maar ik vind dat deze dame geen podium verdient. Ipv een veer in haar kont verdiet ze een schop onder haar kont.

Laat haar eens op bezoek gaan bij mensen van bijv de dieranambulance of de plaatselijke asiels en eens wat stukjes naar buiten brengen over wat deze mensen altijd doen voor dieren, zij verdienen dat podium.

Zo.. Dat is eruit.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Manuma
Zeer actief

Domor schreef:Bij de vacht van een poolhond lukt inderdaad niet, maar Noa maak ik nat en zet ik dan voor de blazer, dan wordt het een alternatief soort zweet. Ik vind het ook een veilig idee mocht ik een keer een ongeluk krijgen met de auto. Als je ze er zelf al uit haalt, dan is het probleem inderdaad niet bestaand, maar ik geef Noa niet langs een autoweg af aan een vreemde. Het risico dat ze haar toch laten schieten op het moment dat ze even denkt achter een auto aan te moeten gaan is mij te groot. Dan maar het kleine risico dat ze haar uit de auto halen.
Oh nee het was ín het tankstation :mrgreen: En ik moest eerst een dorpje in rijden vanaf de snelweg om bij dat tankstation op een industrieterrein te komen dus veiliger kon bijna niet. Tenzij die man een boef was maar hij werkte daar en z'n collega zat naast hem te appen dus ik heb zonder nadenken en bijna in mijn broek piesend die honden overgegeven :scratch:
Mijn honden zitten altijd met riem en al in de achterbak, ook met een ongeluk in m'n achterhoofd. Mocht ons iets overkomen kunnen omstanders in elk geval de honden vrij eenvoudig veiligstellen. Althans; Manu. Uma laat zich liever doodrijden dan dat ze zich laat vangen door een vreemde. Maar goed, ik hoop dat het nooit nodig gaat zijn :oeps:
Domor schreef: Maar goed, je ergernis van dat mensen overal dierenmishandeling in kunnen vinden en dat ben ik met je eens. Anderzijds vind ik dat er ook slordig met dieren om wordt gegaan. Paarden kunnen dan wel zweten, maar staan met dit weer toch regelmatig in weides zonder schaduw en zonder water voor meer dan 6 uur. Ze gaan er niet dood van, maar diervriendelijk vind ik het allerminst.
100% eens!
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Leidy& co hebben het verschrikkelijk druk met blokkeren. Ik heb haar nl een berichtje gestuurd dat ze haar excuus wel eens mag aanbieden na iemand openbaar te hebben zwart gemaakt op facebook. Hup, daar was de blokkade.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”