Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ineens heel veel likken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dreesje
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ineens heel veel likken

Ongelezen bericht door Dreesje »

Zoey wil de laatste dagen erg veel handen, benen, zelfs het scherm van de ipad likken. Zoveel dat de kinderen het irritant vinden, ze willen best even hun handen laten likken, maar ze is daar nu heel aanhoudend en opdringerig in. Ik laat het wel toe, maar mijn handen worden dan echt de hele avond door gelikt. Uren achter elkaar. Misschien heeft het met het warme weer te maken? Hoewel het de laatste dagen koeler is en ze het vandaag ook doet. Ik denk zelf aan zouttekort oid, maar wil niet zomaar zout gaan geven.

Bovendien merk ik dat ze maar weinig drinkt. We bieden telkens weer andere bakjes water aan omdat ze haar eigen drinkbakje niet lijkt te willen gebruiken. Inmiddels staan er vier verschillende bakjes water. Ze drinkt veel en gulzig in 1 keer, maar dan lange tijd niet. Ook niet als het heel warm is. We verversen vaak.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van het overmatige likken? En hoe we haar wat beter kunnen laten drinken?
Havanezertje Zoey :I:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Re: Ineens heel veel likken

Ongelezen bericht door mijke »

Wat voer je je hond? Mijn hond krijgt vers vlees, daar zit al veel vocht in en dus drinkt zij ook niet zo veel. Maar enkele keren per dag en dan slobbert ze direct heel de bak leeg, precies wat jij beschrijft. Dat is op zichzelf niet ernstig. Als ik haar brokken voer drinkt ze veel meer. En sommige honden drinken liever tijdens het wandelen uit de sloot, dan hoeft het thuis ook niet meer natuurlijk. Ik denk dus niet per se dat er een correlatie hoeft te zijn tussen het likken en het niet vaak drinken. Mij komt het eerder over als obsessief gedrag. Ik ken meerdere honden die het ook hebben maar ik heb geen idee hoe het komt en helaas heb ik geen tip voor je hoe je het het beste afleert. Persoonlijk zou ik het niet toestaan, denk ik.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Fleur doet het ook, Patty deed het ook, beiden tamelijk compulsief. Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee. Als ik weer iets ga doen met mijn hand, dan is het ook oké. Soms draai ik mijn hand iets om en dan pakt ze hem met haar voorpootje, dan legt ze hem terug: 'Nee, ik was *hier* aan het likken.' Dat vind ik wel heel schattig. Otto likt ook wel, maar minder lang. Die sopt bij voorkeur je oren uit. Of een puist die net is opengesprongen, of andere wondjes. Ik heb wel eens gelezen dat het een verzorgende handeling is en ook dat honden het uit genegenheid doen. Toen poedel Jet net dood was, heeft Otto haar hele gezicht gelikt.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Bij Habibi wordt het likken fanatiek als ze tegen haar loopsheid aanzit, en als ze loops is.

Verder zou ik het, als het zo irritant en opdringerig wordt dat de kinderen er last van hebben gewoon afkappen.
Verzorgen en lief contact zoeken is leuk. Obsessief likken en niet willen kappen is niet leuk, gewoon opzouten in zo'n geval.

Wat betreft drinken, dat doet Habibi ook maar een paar keer per dag. Ook met hitte. Ze drinkt dan per keer wel ietsje meer dan wanneer het kouder is.
Maar de totale hoeveelheid vind ik nog niet heel veel.
Maak blijkbaar genoeg voor haar.
Afbeelding
Dreesje
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Dreesje »

Oke! Bedankt voor jullie reacties. Ik was al bang dat ze ergens tekort aan had of zo. Ik geeft haar twee keer per dag natvoer vermengd met droogvoer.

Verstuurd vanaf mijn LG-D331 met Tapatalk
Havanezertje Zoey :I:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

als pup likte Lana ook erg veel, nu wordt het minder, [ze krijg brok en restjes van tafel, drinkt normaal]
tonen van genegenheid vind ik prima, maar na twee likken is het genoeg.
vanaf pup is het woord ,,klaar,, heel duidelijk, dat we stoppen met datgene wat we doen.

in het gezicht likken is zo wie zo niet toegestaan, vind dat niet gewoon niet smakelijk,
ze loopt vaak met paardendrollen en andere viezigheid te slepen, brrrr
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”