Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvalproblemen aanpakken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Thijssen_s
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Uitvalproblemen aanpakken

Ongelezen bericht door Thijssen_s »

Onze hond, Mika Roemeens teefje van 15 maanden, zit al n poosje in n wat onzekere fase. We hebben hier ook al enige tijd begeleiding voor en zien (langzaam maar zeker) enige vooruitgang.
Als pup hebben we haar veel vrijheid gegeven in het benaderen van andere honden. Toen ze wat ouder werd realiseerden we ons dat dit niet heel handig was en gingen we haar beperken en lieten haar dus niet zomaar naar andere honden toe. Dit resulteerde in uitvallen, als ze er niet heen kan en wij haar bewegingsvrijheid beperken, blaft en gromt ze naar de andere hond. Dit verbetert de laatste tijd met de nodige oefening gelukkig wel.
Er is echter 1 hond (buitenlands teefje, herder 9 jaar, met 8 jaar naar NL) waarmee het telkens mis gaat.
Deze hond heeft in het begin als we haar tegenkwamen regelmatig tegen Mika gebromt en een enkele keer licht uitgevallen. Mika is dit nu dus zelf gaan doen en bij deze hond is dat sterker dan bij anderen.
Het helpt niet dat we hen op de een of andere manier vaak treffen als we bij het verlaten van ons huis net de bocht om komen... Een keer is dit echt tot een 'aanval/gevecht' geëscaleerd (aanleiding was hierbij iets eetbaars dus wel een duidelijke oorzaak) waarbij Mika even flink op haar plaats werd gewezen. Ze had nog geen schrammetje maar het zag er wel heftig uit...
We hebben hen meerdere malen samen losgelaten, Mika vindt de herder erg spannend maar de herder is dan de rust zelve. Die negeert haar volkomen.
Op dit moment is het ook echt Mika die op tilt slaat, de herder lijkt niet echt te reageren.
Met het baasje heb ik gelukkig goed contact, hij staat er ook zeker voor open om dit op te lossen zodat we elkaar normaal kunnen passeren.
Nu hebben de twee laten zien dat ze elkaar best dulden als ze los zijn. Het probleem zit m dus in de eigen omgeving, de lijn of n combinatie van beide.
Hoe kunnen we dit nu het beste aanpakken? Oefenen in de omgeving, aangelijnd, waar het probleem ontstaat, of op een onbekender terrein waar ze los kunnen?
We hebben de mogelijkheid om ze hier in de buurt los te laten en aangelijnd terug te lopen. Dat hebben we ook al eerder gedaan.
Het grootste probleem is telkens hier in de straat. Alhoewel ik ze verder eigenlijk niet zo vaak tegenkom dus ook niet zeker weet of dat dit daadwerkelijk alleen hier in de straat is.

Hoor graag tips en ervaringen!!
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Re: Uitvalproblemen aanpakken

Ongelezen bericht door mijke »

Ik zie niet zo goed waarom die twee honden per se met elkaar moeten leren omgaan? Het klinkt mij in de oren alsof je het beste de buitenbocht kunt nemen zodat je niet voor onverwachte verrassingen kunt komen te staan. En verder gewoon met afstand passeren, en dan bedoel ik de straat oversteken als je elkaar tegen komt. Als het nou de hond van je moeder was ofzoiets, dat het onvermijdelijk is dat ze elkaar regelmatig tegenkomen zou het een ander verhaal zijn, maar met gewoon zomaar een hond uit de buurt zou ik de (waarschijnlijk zinloze) moeite er niet in steken. Maar dat is misschien persoonlijk hoor.

Overigens zou ik bij het passeren van ongeacht welke hond zo'n ruime boog maken, want het klinkt alsof jouw hond het (nog) niet aan kan om op korte afstand andere honden te passeren. Dat is voor een hond niet natuurlijk, onbeleefd en erg spannend, zeker als er ook nog een riem aan hangt en ze dus niet zelf de keus kunnen maken om middels afstand te communiceren dat ze niks van de ander hoeven.
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Dat gedonder ook altijd met die buitenlanders! :mrgreen:
Niet alle honden kunnen met elkaar...dus gewoon ontwijken en niet omgang forceren
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Inderdaad: waarom zouden ze met elkaar om moeten kunnen gaan? En zorg voorlopig voor een voor Mika veilige afstand. Lukt dat niet, dan moet aan de lijn en met zoveel mogelijk afstand ertussen doorlopen.
Ik heb er hier ook een die ontmoetingen met andere honden spannend vindt en helemaal met herders/herderkruisingen. Ik ben nu zo ver dat met een meter of vijf afstand ertussen passeren goed gaat als de andere hond geen interesse toont. En een hond die van links naar rechts of andersom langs loopt gaat nu vrijwel altijd goed, zelfs als wij er daarna voor of achter terecht komen. Alleen de echt directe ontmoetingen leveren nog duidelijk spanning op wat resulteert in gekef, maar hij is wel een stuk sneller stil dan eerder. Kost tijd. En respecteer dat honden ook met ruimte communiceren, dus loop zelf met een boog om andere honden heen als je je hond aan de lijn hebt
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Ik zou als je toch heel graag dit wilt verbeteren afspreken wanneer en hoe laat jullie gaan wandelen.
En zorgen dat de andere hond net voor jou buiten is zodat jij er achteraan kunt lopen. Zo kan ze vast zonder oogcontact de geuren in haar opnemen, en zo ga je langzaam tot maast de andere hond, op een afstand dat ze zich nog prettig voelt. En dan gewoon een aantal keren op deze manier samen gaan wandelen zodat ze leert te negeren en accepteren dat jullie samen wandelen. Als ze de hond zo kan negeren, kan ze dat uiteindelijk ook bij het tegemoetkomen.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Nou ik ben toch van het type, hond gedraag je maar even. Vooral als de andere partij geen aanleiding geeft tot uitvallen.
Afhankelijk van de hond, zou ik toch gaan corrigeren.
Vaak helpt het wel om gewoon even streng te zijn. En anders zou ik, afhankelijk van wat helpt, afleiden met een snoepje, en aandacht op jou laten vestigen.

Als het los gewoon goed gaat, zie ik niet in, waarom je elkaar moet gaan ontlopen. Een beetje tussenruimte als ze vast zijn, is best handig, maar geheel te gaan ontlopen / ontwijken, als in andere kant oplopen bijvoorbeeld, tja. . Ik heb liever dat mij hond zich maar een beetje gedraagt.
Thijssen_s
Vaste gebruiker

Ze hoeven zeker geen beste vriendjes te worden. Maar ze moeten elkaar wel normaal kunnen passeren! Dat is het enige doel.
Op dit moment heeft Mika op grote afstand al behoorlijk wat spanning in haar lijf. En ja, ze zit in een onzekere fase waardoor ze meerdere dingen spannend vindt. We zijn hier al een poos mee bezig en het gaat echt beter.
Alleen bij deze hond dus niet... Zowel het baasje van deze hond als ik zouden het fijn vinden om elkaar normaal te kunnen passeren op straat en willen daarin investeren.
Mijn vraag is alleen: kunnen we dat beter op onbekend terrein doen of juist in de omgeving waar de problemen zich voordoen??
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Kun je elkaar normaal passeren als je de straat oversteekt, of geeft dat nog steeds een uitvallende hond?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

cindymaes schreef:Ik zou als je toch heel graag dit wilt verbeteren afspreken wanneer en hoe laat jullie gaan wandelen.
En zorgen dat de andere hond net voor jou buiten is zodat jij er achteraan kunt lopen. Zo kan ze vast zonder oogcontact de geuren in haar opnemen, en zo ga je langzaam tot maast de andere hond, op een afstand dat ze zich nog prettig voelt. En dan gewoon een aantal keren op deze manier samen gaan wandelen zodat ze leert te negeren en accepteren dat jullie samen wandelen. Als ze de hond zo kan negeren, kan ze dat uiteindelijk ook bij het tegemoetkomen.
Zo doe ik het ook met Amy; aan een lange lijn, zodat ze zelf kan beslissen welke afstand voor haar comfortabel is en ze dus zeker niet aan een korte, gespannen lijn hoeft te lopen waarbij ze het idee krijgt dat ze geen kant op kan. Meestal kan ze na een paar minuten al prima ontspannen naast de andere hond lopen.
Op bekend of neutraal terrein maakt dan voor haar niets uit.
Thijssen_s
Vaste gebruiker

Ook aan de overkant van de straat resulteert bij deze hond in uitvallen van Mika, en in die mate dat ik haar min of meer grommend en blaffend mee moet slepen... Een koekje werkt niet, zelfs geen biefstuk maakt op dat moment indruk.
Een lange lijn werkt helaas ook niet (ik heb een lijn van 4 meter), als ik haar de volle lengte geef schiet ze er al blaffend en grommend op af, ze gaat er direct heen. Meestal als ze er eenmaal bij is, is dat vrijwel direct over. Maar dat is niet echt eerlijk tegenover de andere hond en bovendien reageert deze hond dan ook dmv uitvallen waardoor het juist uit de hand loopt.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Thijssen_s schreef:Ook aan de overkant van de straat resulteert bij deze hond in uitvallen van Mika, en in die mate dat ik haar min of meer grommend en blaffend mee moet slepen... Een koekje werkt niet, zelfs geen biefstuk maakt op dat moment indruk.
Een lange lijn werkt helaas ook niet (ik heb een lijn van 4 meter), als ik haar de volle lengte geef schiet ze er al blaffend en grommend op af, ze gaat er direct heen. Meestal als ze er eenmaal bij is, is dat vrijwel direct over. Maar dat is niet echt eerlijk tegenover de andere hond en bovendien reageert deze hond dan ook dmv uitvallen waardoor het juist uit de hand loopt.
Daarom zou ik er dus ook achteraan gaan lopen, zoals cindymaes ook al schrijft. Eerst op de afstand waarop ze nog niet uitvalt, en dan langzaam steeds iets dichterbij, waarbij je er wel voor zorgt dat ze ontspannen blijft. Zie je dat het te spannend wordt voor haar, dan neem je weer even wat meer afstand. Zo kun je toewerken naar het naast elkaar lopen. Pas als dat een aantal keer goed is gelukt, zou ik gaan oefenen met passeren aan de overkant van de straat. Voor onzekere honden zijn tegemoetkomende honden vaak juist het moeilijkst, terwijl (op ruime afstand) achter een andere hond aan lopen vaak veel minder spanning veroorzaakt. Dan kan ze rustig op een afstandje kijken en ruiken zonder dat de andere hond dichterbij komt.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Dan ben je dus al te dichtbij. Zon lange lijm gaat alleen werken zolang je een afstand kunt houden waarbij ze nog niet reageert.

Ik zou eens kijken naar een BAT cursus. hier worden hele goede resultaten mee behaald.
Afbeelding
Thijssen_s
Vaste gebruiker

We zijn al bezig met BAT, dat werkt idd bij haar. Maar het probleem is bij deze hond wat hardnekkiger zeg maar... En doordat we meerdere keren elkaar onverwacht troffen is het gedrag ook wel versterkt denk ik.
Als ze de hond ruikt vliegt ze nu al weg, dan zijn we t hoekje nog niet om.
Erachteraan lopen vindt ik n goed idee, dat hebben we ook al eerder gedaan maar dan op een veldje. aan een lange lijn en zelf de controle gegeven. Dat ging ook goed, het gaat dus eigenlijk alleen mis als ze de hond onverwacht en zonder opbouw tegenkomt.
En dat is helaas niet te voorkomen in een woonwijk.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als ik het goed begrijp is het nu dus eigenlijk alleen maar jouw hond die iets 'tegen' de herder teef heeft?
Een onzekere teef kan trouwens prima ook 'vijanden' hebben. Dat ze elkaar even dulden als je ze los laat is waarschijnlijk voor het grootste gedeelte dan te danken aan de andere teef die haar negeert en misschien ook het feit dat jouw teef zich minder gesteund voelt los dan aan de riem.
Ik zou er dus niet op gaan sturen dat je zo dicht kan passeren dat ze elkaar bij wijze van spreken kunnen aanraken.
Doel zou moeten zijn dat jouw hond stopt met spanning opbouwen als er een redelijke ruimte tussen beide honden zit.
Dat zou ik dus gaan trainen. Nou ligt dat volgens mij best in lijn met wat je al aan het trainen bent?
Mogelijkheid zou zijn om gewoon eens onverwachts uit de hoek te komen. Dus mocht je de persoon tegen komen, wel ruimte houden, maar bijvoorbeeld in plaats van de hond in tegengestelde richting te passeren en door te lopen. om te draaien en juist 'mee' gaan lopen. Net zo lang ze het zelf zat is om uit haar dak te gaan. Uiteraard belonen als ze zelf gekalmeerd is.
Je kan haar echter ook het commando 'zit' geven van tevoren of juist de spanning voor proberen te zijn d.m.v. afleiding. Kortom, er zijn denk ik ontzettend veel manieren waarop je dit zou kunnen ondervangen.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Thijssen_s schreef:Ook aan de overkant van de straat resulteert bij deze hond in uitvallen van Mika, en in die mate dat ik haar min of meer grommend en blaffend mee moet slepen... Een koekje werkt niet, zelfs geen biefstuk maakt op dat moment indruk.
Gewoon naast lopen, kop houden en hoppa geen spassies maken!
Al naast je laten lopen op het moment dat jij de hond ziet, niet pas als ze al aan het uitvallen is, dan dring je moeilijker tot ze door.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Hakkene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakkene »

En als je vanaf het losloopmoment probeert? Beide honden aanlijnen en samen een eind wandelen?
Thijssen_s
Vaste gebruiker

Ja, dan gaat het inderdaad goed. Zo zijn we laatst na het loslopen teruggelopen, zonder problemen aan de lijn.
We hebben aankomende woensdag afgesproken om in de buurt eerst los, daarna aangelijnd en daarna in de straat te gaan lopen. Ik ga inderdaad ook proberen om er achteraan te lopen, kijken of ze dan toch opgeeft.
Ik denk dat de grootste oorzaak ook het onverwachte is, en dat lijkt bij ons wel een soort wet van Murphy. We komen elkaar zelden tegen op een afstand.
Als je t zou willen plannen lukt t niet!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”