Meervoud? Bij de Toller ook al? Dat zegt toch ook al genoeg....ellen en de birmanen schreef:rasverenigingen
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondenshows, een verdwijnend fenomeen?
Moderator: moderatorteam
Re: Hondenshows, een verdwijnend fenomeen?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wij hebben al jaren twee rasverenigingen joh. Wiens fokkers overigens ook regelmatig elkaars evenementen bezoeken, en tijdens shows slaan we elkaars hersenpan ook niet inMarion. schreef:Meervoud? Bij de Toller ook al? Dat zegt toch ook al genoeg....ellen en de birmanen schreef:rasverenigingen

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Twee jaar geleden op Crufts zaten we te eten naast de ring van de border collies. Zat een vrouw haar dochter steeds heen en weer te sturen met hond in de hand en lijn op hengelstand, en maar rukken aan die lijn als die staart wat teveel omhoog ging. Vreselijk wat een gedoe.teckeltoos schreef:Ik vergeet nooit weer dat op de laatste paasshow in Leeuwarden teckeleigenaren vlak voordat ze de ring in gingen tegen hun teckel snauwden omdat de staart niet vrolijk omhoog mocht staan.![]()
Dat eeuwige gekam en geföhn en geknip ook. Ik had me als hond al lang met mijn showlijn aan de trimtafel opgehangen.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
het is zelfs zo erg dat er fokkers zijn die van beide rasverenigingen lid zijn en ook nog bij elkaar over de vloer komenMaeve schreef:Wij hebben al jaren twee rasverenigingen joh. Wiens fokkers overigens ook regelmatig elkaars evenementen bezoeken, en tijdens shows slaan we elkaars hersenpan ook niet inMarion. schreef:Meervoud? Bij de Toller ook al? Dat zegt toch ook al genoeg....ellen en de birmanen schreef:rasverenigingenDat kunnen niet alle rassen ons nadoen denk ik

ellen
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik denk dat zolang er rashonden zijn er ook altijd hondenshows blijven zijn. En exterieurbeoordeling is natuurlijk zo gek nog niet. In de hedendaagse fokkerij is het helaas zijn doel wel een beetje voorbij gegaan.
Voor mij is het gewoon een 'sport' en nog een manier om met mijn hond bezig te zijn.Ik vermaak me ook best op zo'n dagje. Beetje rondkijken, beetje tutten met je hond, kletsen met mensen die hetzelfde ras hebben. Die kom ik normaal niet tegen.
Het duurde overigens wel even voordat ik de shows niet meer heel raar vond. Er lopen wel echt gekkies tussen. Om het nog maar niet over de mantelpakjes in de gekste kleuren te hebben en inderdaad de enooooooorme borsten die soms voorbij komen hobbelen. Ik bedoel, een stel goeie boobs zijn prachtig, maar als ik alleen maar daar naar kan kijken ipv naar je hond gaat er iets mis.
Overigens denk ik wel dat je veeeel leukere dingen met je hond kan doen dan showen. Ik probeer het leuk te maken voor Bor met veel spelen en veel beloning, maar ik geloof niet dat het bij zijn favoriete bezigheden hoort
. Maar goed, ik denk eigenlijk dat dat voor alle honden geld, maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk.
Voor mij is het gewoon een 'sport' en nog een manier om met mijn hond bezig te zijn.Ik vermaak me ook best op zo'n dagje. Beetje rondkijken, beetje tutten met je hond, kletsen met mensen die hetzelfde ras hebben. Die kom ik normaal niet tegen.
Het duurde overigens wel even voordat ik de shows niet meer heel raar vond. Er lopen wel echt gekkies tussen. Om het nog maar niet over de mantelpakjes in de gekste kleuren te hebben en inderdaad de enooooooorme borsten die soms voorbij komen hobbelen. Ik bedoel, een stel goeie boobs zijn prachtig, maar als ik alleen maar daar naar kan kijken ipv naar je hond gaat er iets mis.
Overigens denk ik wel dat je veeeel leukere dingen met je hond kan doen dan showen. Ik probeer het leuk te maken voor Bor met veel spelen en veel beloning, maar ik geloof niet dat het bij zijn favoriete bezigheden hoort

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Nou ik heb er eentje die showen helemaal top vindt. De hele dag een beetje luieren en dan even een kwartiertje de ring in, krijg je ook nog aandacht van een keurmeester en snoep van de baas, en dan weer verder luieren en eventueel nog een keer terug. Prima dagjePienda schreef:Ik denk dat zolang er rashonden zijn er ook altijd hondenshows blijven zijn. En exterieurbeoordeling is natuurlijk zo gek nog niet. In de hedendaagse fokkerij is het helaas zijn doel wel een beetje voorbij gegaan.
Overigens denk ik wel dat je veeeel leukere dingen met je hond kan doen dan showen. Ik probeer het leuk te maken voor Bor met veel spelen en veel beloning, maar ik geloof niet dat het bij zijn favoriete bezigheden hoort. Maar goed, ik denk eigenlijk dat dat voor alle honden geld, maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk.

Ik moet wel zeggen, bij de labradors worden de meeste honden wel 'leuk' geshowd. Het overgrote deel vindt het volgens mij zeker niet vervelend. Als ik zie hoe de honden van de fokkers van mijn honden in de ring staan/stonden, gewoon met plezier.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco vindt showen zelf ook erg leuk. De drukte eromheen vindt hij minder. Bij Gait is het nog even afwachten, maar kans is groot dat hij het ook leuk gaat vinden. Ze zijn allebei dol op aandacht en dol op met vrouwtje samen bezig zijn en beide komen volop aan bod. Elco showde zichzelf vorig jaar ook echt, zo blij en zelfbewust en trots als hij door de ring liep. Hoop dat Gait dat ook gaat doen
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ja, zo ver ga ik dan weer niet hoorellen en de birmanen schreef:het is zelfs zo erg dat er fokkers zijn die van beide rasverenigingen lid zijn en ook nog bij elkaar over de vloer komenMaeve schreef:Wij hebben al jaren twee rasverenigingen joh. Wiens fokkers overigens ook regelmatig elkaars evenementen bezoeken, en tijdens shows slaan we elkaars hersenpan ook niet inMarion. schreef:Meervoud? Bij de Toller ook al? Dat zegt toch ook al genoeg....ellen en de birmanen schreef:rasverenigingenDat kunnen niet alle rassen ons nadoen denk ik
![]()
![]()
ellen

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat was de oorspronkelijke bedoeling ja, en bij mijn ras gebeurt dat nog wel.Nanna schreef:Het jammere is dat dat helemaal niet gebeurt op de shows. Veel rassen worden qua uiterlijk steeds grotere freaks en hebben helemaal niks meer met hun oorspronkelijke taak van doen. Integendeel, ze kunnen het niet al hadden ze het graag. Mentaal niet en lichamelijk niet.ranetje schreef: Ik vind het wel nuttig dat de honden worden gekeurd en dat op die manier kan worden aangegeven dat je hond ras-typisch is en goed in elkaar steekt.
Qua bouw geschikt is voor het werk waar hij voor is bedoeld.
Het is niet voor niks dat heel veel mensen die werken met hun honden hun dieren écht niet uit het showcircuit betrekken.![]()
https://zsivanys.nl/shack/lightbrigade.jpg
Dat zijn n.l. in principe allemaal honden die gefokt worden voor het werk.
Nog niet elk ras is verdeeld in werkhonden en honden voor het "mooi".

Dus ik vind het nuttig.
Bij de Labjes gebeurt dat niet nee, hoewel Samantha er toch in is geslaagd om dan geen U maar wel een ZG te scoren voor Fudge (al 2 x !)
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
nee het mag van mij ook best wat minder hoor, dat zeg ik ook niet. Ik reageerde puur op het vette.Tara schreef:Eens, je zult het moeten voelen voor je er iets over kunt zeggen.sbientje schreef:liefjes, jullie waren er allemaal nie tbij en niemand heeft die hond aangeraakt dus of ie vet is of tonvormige ribben mogen we niet oordelen van een fotootje he. Ik vind hem ook te laag hoor, ik dacht sowieso eigenlijk dat het een teef was aan t model te zien. Maar vet vond ik hem niet.
Maar los daarvan, we hebben het hier wel met een jachthond. Waar precies is een dergelijke bouw functioneel voor een werkhond?
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik wil met pup straks ook eens wat shows proberen. Denk dat mijn doel wordt haar netjes zelf voor te brengen zonder fluitende of roepende mensen langs de ring. Heb nu een paar keer bij de Belgen gekeken en het is blijkbaar heel gewoon dat je met minimaal 2 personen bent of je hond door een ander laat voorbrengen, zodat je zelf zijn aandacht kan trekken.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dat lijkt mij nou een nuttige jachthondNanna schreef:Misschien jaagt ie wel op krokettenTara schreef: Maar los daarvan, we hebben het hier wel met een jachthond. Waar precies is een dergelijke bouw functioneel voor een werkhond?![]()

-
- Zeer actief
Nee nee, zo teer van ziel ben ik niet hoorNanna schreef:Wat is je oplossing? Ik bedoel ik neem aan dat de dame in kwestie een goeie sportbeha aanheeft anders is het inderdaad een beetje typischPienda schreef:.. inderdaad de enooooooorme borsten die soms voorbij komen hobbelen. Ik bedoel, een stel goeie boobs zijn prachtig, maar als ik alleen maar daar naar kan kijken ipv naar je hond gaat er iets mis.Maar anders? Mag ze dan niet meer showen?

En leuk dat jullie honden hebben die het écht leuk vinden!
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Fudge zondag, hij staat hier (was nog met zn allen in de ring) voor geen meter maar okeee.
Het is ook geen heel smal hondje meer hoor, 35kg hier (normaal 33.5
).
(en ohja! ik heb ook heul grote tieten, maar had wel een sport bh aan hoor
).

Het is ook geen heel smal hondje meer hoor, 35kg hier (normaal 33.5

(en ohja! ik heb ook heul grote tieten, maar had wel een sport bh aan hoor

- _Leonie
- Zeer actief
Valt me toch tegen dat je niet in een mantelpakje bent gegaan Samantha (bosgroen natuurlijk) 

-
- Zeer actief
samantha! schreef:Fudge zondag, hij staat hier (was nog met zn allen in de ring) voor geen meter maar okeee.
Het is ook geen heel smal hondje meer hoor, 35kg hier (normaal 33.5).
(en ohja! ik heb ook heul grote tieten, maar had wel een sport bh aan hoor).

Fudge doet ook een stuk forser aan dan op andere foto's van hem! Is dat die 1,5 kg of is het de hoek van de foto?
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Klopt. Als je tegen overdrijvingen in exterieur bent moet je ook consequent blijven.Nanna schreef:Maar anders? Mag ze dan niet meer showen?

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Dat is ook wel de hoek van de foto denk ik, deze is nog niet zo lang geleden, weer heel anders.Pienda schreef:samantha! schreef:Fudge zondag, hij staat hier (was nog met zn allen in de ring) voor geen meter maar okeee.
Het is ook geen heel smal hondje meer hoor, 35kg hier (normaal 33.5).
(en ohja! ik heb ook heul grote tieten, maar had wel een sport bh aan hoor).
![]()
Fudge doet ook een stuk forser aan dan op andere foto's van hem! Is dat die 1,5 kg of is het de hoek van de foto?
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59E6EF24
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
En dat is 'double handling' wat officieel bestraft hoort te worden...veertje schreef:Ik wil met pup straks ook eens wat shows proberen. Denk dat mijn doel wordt haar netjes zelf voor te brengen zonder fluitende of roepende mensen langs de ring. Heb nu een paar keer bij de Belgen gekeken en het is blijkbaar heel gewoon dat je met minimaal 2 personen bent of je hond door een ander laat voorbrengen, zodat je zelf zijn aandacht kan trekken.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Het gebeurt ook 'onopvallend', maar als zelfs ik als leek het kan zien...Fotogravinnetje schreef:En dat is 'double handling' wat officieel bestraft hoort te worden...veertje schreef:Ik wil met pup straks ook eens wat shows proberen. Denk dat mijn doel wordt haar netjes zelf voor te brengen zonder fluitende of roepende mensen langs de ring. Heb nu een paar keer bij de Belgen gekeken en het is blijkbaar heel gewoon dat je met minimaal 2 personen bent of je hond door een ander laat voorbrengen, zodat je zelf zijn aandacht kan trekken.
- Branka
- moderator
Als een ringmeester ingrijpt krijgt die een lading gezeur over zich heen. Was de reden dat ik niet als ringmeester bij die rassen wilde staan.veertje schreef:Het gebeurt ook 'onopvallend', maar als zelfs ik als leek het kan zien...Fotogravinnetje schreef:En dat is 'double handling' wat officieel bestraft hoort te worden...veertje schreef:Ik wil met pup straks ook eens wat shows proberen. Denk dat mijn doel wordt haar netjes zelf voor te brengen zonder fluitende of roepende mensen langs de ring. Heb nu een paar keer bij de Belgen gekeken en het is blijkbaar heel gewoon dat je met minimaal 2 personen bent of je hond door een ander laat voorbrengen, zodat je zelf zijn aandacht kan trekken.
Keer bij de erering gestaan toen een double handler achter mij heel iritant stond te roepen en springen. Opgemerkt dat double handling verboden was. Meneer vertelde dat hij al 30 jaar fokte en het wel mocht. Na mijn antwoord dat hij blijkbaar in die 30 jaar nooit een reglement had ingezien was hij opvallend snel verdwenen naar een ander deel van de ring.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Het enige voordeel vind ik zelf is dat je bepaalde rassen kan zien die je normaal anders niet zo snel tegenkomt.
Maar verder vind ik het nogal een poppenkast waar ik me niet snel thuis zal voelen.
Maar verder vind ik het nogal een poppenkast waar ik me niet snel thuis zal voelen.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ik zou best eens een show willen lopen, maar ik vind het echt verschrikkelijk duur. Voor mij de reden om niet (vaak) te gaan.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Mooi verslagsamantha! schreef:Ik heb gisteren voor het eerst mee gedaan aan een echt grote show.
De kampioensclubmatch van de nederlandse labrador vereniging, de grootste labradorshow van Nederland.
Voor een keertje vond ik het best leuk, het was ook wel gezellig.
Fudge kreeg geen topverslag (maar dat had ik ook niet verwacht en daar ging ik ook niet voor) maar wel een ZG (ook niet verwacht, maar toch gekregen terwijl er heus G's vielen).
Het zou mijn hobby nooit worden, daar heb ik ook het type honden niet voor (ik ging nu omdat het verplicht is voor de fok).
Deze zwarte reu (van overigens nog geen 2 jaar oud dus moet nog gaan uitzwaren) werd trouwens beste reu van de dag, waar zijn de poten....
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59D45990

Poten zijn veel te kort, dit had echt met koppenkijkerij te maken
De KCM van de NLV is wel hét bewijs dat de inschrijvingen terug lopen.
220 inschrijvingen, waarvan 9 gewoon blanco bleken te zijn, dus slechts 211 inschrijvingen, zelfs weer een keurmeester af moeten zeggen.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Met Oryn geshowd en die vond het oprecht leuk om te doen. Aangezien hij bruin-tri was met relatief lange poten, geen hele volle vacht en niet zo breed als dat ze bij de border collies graag zien, moest ik wel altijd heel goed kijken bij welke keurmeester ik inschreef. Want ik wist van te voren al dat ik bij sommige keurmeesters met een M of een G de ring uit zou gaan (terwijl Oryn in goede doen een ZG of U hond was).
Nu met Kenji is er geen haar op m'n hoofd die er aan denkt. Kenji vindt er niks aan en hij komt niet uit showlijnen waardoor de kans dat ik überhaupt een fatsoenlijk rapport krijg vrij klein is. En om nou te zeggen dat het een heel beroerde rasvertegenwoordiger is...
Ik vind het te veel vriendjespolitiek, teveel beoordelen op 1 type en de rest wordt niet naar gekeken en te duur. Dus mij zullen ze niet zo snel meer op een show zien.
Nu met Kenji is er geen haar op m'n hoofd die er aan denkt. Kenji vindt er niks aan en hij komt niet uit showlijnen waardoor de kans dat ik überhaupt een fatsoenlijk rapport krijg vrij klein is. En om nou te zeggen dat het een heel beroerde rasvertegenwoordiger is...
Ik vind het te veel vriendjespolitiek, teveel beoordelen op 1 type en de rest wordt niet naar gekeken en te duur. Dus mij zullen ze niet zo snel meer op een show zien.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Met Oryn geshowd en die vond het oprecht leuk om te doen. Aangezien hij bruin-tri was met relatief lange poten, geen hele volle vacht en niet zo breed als dat ze bij de border collies graag zien, moest ik wel altijd heel goed kijken bij welke keurmeester ik inschreef. Want ik wist van te voren al dat ik bij sommige keurmeesters met een M of een G de ring uit zou gaan (terwijl Oryn in goede doen een ZG of U hond was).
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Geen ideeCleva schreef:Wat is er zo vreselijk bijzonder aan deze kop dan?jome schreef:
Poten zijn veel te kort, dit had echt met koppenkijkerij te maken