Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
disbacteriose en prebiotica
Moderator: moderatorteam
- ceciel
- Zeer actief
disbacteriose en prebiotica
Ik hoop dat iemand me kan helpen met een stukje inzicht bij het volgende probleem.
Bij onze pup van 9 weken is na ontlastingsonderzoek en een driedaagse kuur panacure/ finidiar vandaag gebleken dat hij negatief is getest op giardia, echter constateert de dierenarts disbacteriose waarvoor zij antibiotica en ID Hills wilt voorschrijven.
Hier ben ik geen voorstander van en heb met haar besproken dat ik de inzet van antibiotica om de aanwezigheid van slechte bacteriën in zijn darmen af te laten nemen nogal een heftig middel vind. Zij heeft aangegeven ook prebiotica in huis te hebben dus die zou ik later vandaag op kunnen halen.
Na contact met de fokker adviseert zij mij eens te kijken naar Farm Food fresh rauw. Hier sta ik op zich positief tegenover maar ben een beetje huiverig wat de overstap naar een ander voer met zijn darmen zal doen.
Momenteel krijgt Styx 's ochtends een maaltijd Natuur en Dier (kalkoen/pens) en de overige maaltijden bestaan uit een geperste brok.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar het behouden van zijn eigen voer ondersteunt met prebiotica om zijn darmflora weer in balans te krijgen omdat zijn ontlasting nog niet helemaal vast is.
Welke prebiotica zou hiervoor geschikt zijn?
Hij heeft geen koorts en komt nog steeds aan, weegt nu 8,6 kg.
Bij onze pup van 9 weken is na ontlastingsonderzoek en een driedaagse kuur panacure/ finidiar vandaag gebleken dat hij negatief is getest op giardia, echter constateert de dierenarts disbacteriose waarvoor zij antibiotica en ID Hills wilt voorschrijven.
Hier ben ik geen voorstander van en heb met haar besproken dat ik de inzet van antibiotica om de aanwezigheid van slechte bacteriën in zijn darmen af te laten nemen nogal een heftig middel vind. Zij heeft aangegeven ook prebiotica in huis te hebben dus die zou ik later vandaag op kunnen halen.
Na contact met de fokker adviseert zij mij eens te kijken naar Farm Food fresh rauw. Hier sta ik op zich positief tegenover maar ben een beetje huiverig wat de overstap naar een ander voer met zijn darmen zal doen.
Momenteel krijgt Styx 's ochtends een maaltijd Natuur en Dier (kalkoen/pens) en de overige maaltijden bestaan uit een geperste brok.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar het behouden van zijn eigen voer ondersteunt met prebiotica om zijn darmflora weer in balans te krijgen omdat zijn ontlasting nog niet helemaal vast is.
Welke prebiotica zou hiervoor geschikt zijn?
Hij heeft geen koorts en komt nog steeds aan, weegt nu 8,6 kg.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Re: disbacteriose en prebiotica
Ik zou ook even kijken wat er gebeurt als je de KVV achterwege laat of vervangt voor een versie zonder pens. Hij krijgt elke dag dus de kalkoen en pens versie? Van pens kunnen ze namelijk ook dunnere ontlasting krijgen. Tussen KVV wisselen is hier nooit een probleem geweest, alleen bij brok wisselen merkte ik wel eens verschil.
Probiotica heb ik van het merk Phytonics.
Probiotica heb ik van het merk Phytonics.
- ceciel
- Zeer actief
We hebben hem pas sinds 14 juni en wisselde ik af tussen de pens/ kalkoen, kip/rund/lam en 5 dieren basismix.
Nadat ik vrijdag bij de dierenarts ben geweest en later het weekend had gelezen dat de enige "probiotica" die de zure hondenmaag redelijk overleeft de bacterieflora is in pens en dat bij honden, zowel jong als oud, het regelmatig bijvoeren van rauwe en ongewassen (diepvries) pens, een zeer goed en gezond middel is om de darmflora te onderhouden dacht ik voorlopig de pens/kalkoen te geven. ( is pas sinds gisteren).
Ik ga direct een andere rol uit de vriezer halen voor morgen en even zoeken naar de probiotica van Phytonics. Dankjewel voor je reactie!
Nadat ik vrijdag bij de dierenarts ben geweest en later het weekend had gelezen dat de enige "probiotica" die de zure hondenmaag redelijk overleeft de bacterieflora is in pens en dat bij honden, zowel jong als oud, het regelmatig bijvoeren van rauwe en ongewassen (diepvries) pens, een zeer goed en gezond middel is om de darmflora te onderhouden dacht ik voorlopig de pens/kalkoen te geven. ( is pas sinds gisteren).
Ik ga direct een andere rol uit de vriezer halen voor morgen en even zoeken naar de probiotica van Phytonics. Dankjewel voor je reactie!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Mijn vorige teefje heeft dit ook gehad.
Geen AB gegeven want dat sloopt de hele weerstand in de darmen.
Wel overgegaan op vers en dan met pens.
Daarnaast kreeg ze pro biotica van de groene os, maar daar heb je weinig aan want die hebben dit niet meer, gedoe met nieuwe regels.
Ze hebben nu wel iets anders, weet niet hoe die werking is
Geen AB gegeven want dat sloopt de hele weerstand in de darmen.
Wel overgegaan op vers en dan met pens.
Daarnaast kreeg ze pro biotica van de groene os, maar daar heb je weinig aan want die hebben dit niet meer, gedoe met nieuwe regels.
Ze hebben nu wel iets anders, weet niet hoe die werking is
- ceciel
- Zeer actief
We hebben nu canicur pro in huis ter ondersteuning van de darmflora. Hopen dat de stijgende lijn aanhoudt en we 'zorgeloos' kunnen gaan genieten van het mannetje.
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Nou, dat onderstreepte geldt absoluut niet voor Luuk. Die wordt hartstikke ziek van rauwe pens.ceciel schreef:We hebben hem pas sinds 14 juni en wisselde ik af tussen de pens/ kalkoen, kip/rund/lam en 5 dieren basismix.
Zelfs als ik de Smuldier pens kompleet variatie meng met de gewone vlees kompleet is het al teveel voor hem en is hij drie dagen ziek (overgeven en diarree).
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- ceciel
- Zeer actief
We zijn nu een paar dagen verder en de diarree is verdwenen
Hij neemt netjes toe in gewicht en we kunnen weer wat uurtjes doorslapen 's nachts. Zijn ontlasting is nog niet helemaal hard maar het lijkt weer op drollen
Blij dat we niet voor de antibioticakuur zijn gegaan en bedankt voor het delen van de ervaringen met de probiotica en de pens.

Blij dat we niet voor de antibioticakuur zijn gegaan en bedankt voor het delen van de ervaringen met de probiotica en de pens.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Fijn!! Goed dat je in deze je eigen gevoel hebt gevolgd