Cowboy_Bebop schreef: Waarom denk je aan stress als oorzaak van haar gedrag?
Ze ziet een hond 5 meter verder, oren recht omhoog en dan maar trekken aan de lijn om te kunnen naderen. Dat lijkt mij dan zelfverzekerd, dominant gedrag. Ze negeert hierbij ook de signalen van de andere hond die gromt en zijn tanden ontbloot uit angst. Als een hond stress krijgt van een andere hond zou ze die hond toch juist mijden en zo de bron van de stress ontlopen?
Ik heb hier 2 herplaatsers, beiden rond hun tweede levensjaar bij ons gekomen.
Luuk; 2 jaar lang samen gezeten met een andere reu in een kennel en opgegroeid met meerdere andere honden, reuen en teven. Verstaat de hondentaal tot in de puntjes.
Vriendelijk naar andere honden en kan heel goed laten zien waar zijn grens ligt. Met (Belgische) Herders is er soms een issue omdat vrij veel Herders nogal de neiging hebben om over andere honden (soms letterlijk) heen te willen lopen (is mijn ervaring). Dan is het om en om even op elkaar rijden zodat de grenzen weer duidelijk zijn. Geen punt verder.
Tessa; 2 jaar lang zo veel mogelijk weggehouden bij andere honden omdat ze agressief naar honden zou zijn. Als ze (aangelijnd) een andere hond zag dan was het oren naar voren en trekken aan de lijn (komt het je bekend voor ?).
Zij ging nog verder, hangen in de lijn op haar achterpoten, borstelen, grommen en grauwen.
Mega agressief gedrag en veel mensen schatten in dat ze heel zelfverzekerd en dominant zou zijn. Dat was dus pure angst en onzekerheid omdat ze niet goed wist hoe ze met andere honden om kon gaan.
Voor haar was aanval de beste verdediging

.
Inmiddels heeft ze, door de steun van ons en Luuk, geleerd dat ze niet hoeft te (re)ageren.
Flooding zou averechts gewerkt hebben, dan slaat ze helemaal dicht en komt er helemaal niets meer uit.
Als een hond stress ervaart door een ander komt het heel vaak voor dat die in de 'aanval' gaat, zeker als die onzeker is.
Individuen die zeker van zichzelf zijn hoeven gewoonweg niet in de 'aanval' te gaan, juist omdat ze zeker van zichzelf zijn en dat uit weten te dragen.
Luuk is heel zeker van zichzelf en pikt heeel erg veel van Tessa. Tessa doet vaak dominant, maar Luuk is degene die de grenzen bepaalt en dus de dominante factor is.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018