Liesbeth schreef:Even een heel simpele vraag Bebop,
Zou jij jezelf kunnen zijn en je eigen aard tonen als je steeds uit je vertrouwde situatie wordt gehaald om antwoord te geven op stompzinnige vragen die nergens toe doen?
Of heb je er baat bij als je in een rustige omgeving komt, waar duidelijkheid is en je niet constant op je tenen moet lopen om aan diverse vragen te voldoen?
Zoveel verschillen dieren niet van mensen, hoor.
Het probleem is nu net dat deze hond haar vertrouwde situatie al maanden, misschien jaren kwijt is. Ik heb haar daar niet uit gesleurd. Dat heeft haar huidige eigenaar gedaan door haar alle contact van hem, zijn gezin, andere mensen en honden te beperken tot volledig te ontnemen. Fysiek zit ze wel nog steeds in haar vertrouwde kennel, maar daar kwijnt ze juist weg en dat is de laatste plek waar ze eigenlijk wil zitten.
Deze hond trekt er graag op uit, ver weg van haar huidige situatie, maar botst daarbij hoe dan ook op het bestaan van andere viervoeters die ze niet vertrouwt. Ze gaat daarmee hoe dan ook moeten leren omgaan op de gepaste manier. Ook al staat dit voor jou gelijk aan het beantwoorden van steeds dezelfde stompzinnige vraag, de vraag is heel belangrijk en het antwoord dat ze geeft is nog steeds fout.
Heavy schreef:
Je zegt dus dat de reactie van de hond in het filmpje precies hetzelfde is als de reactie die ze geeft als je op straat wandelt en andere honden tegen kom ?
Op die afstand, en vastgebonden met koord of geplaatst in haar kennel, of wanneer mijn vrouw haar aan de lijn heeft op straat, wel ja, omwille van het niet kunnen beschermen van mij. Op korte afstand, los of aangelijnd, valt deze paniek en hulpeloosheid van haar weg en slaat dit om naar agressief gedrag tegen andere honden wanneer ze er wel bij kan om die uit mijn buurt houden.
Nu begrijp ik ook waarom ze bij het loswandelen samen met de duitse dog het hevigst reageerde toen zij voorop liep. Toen liep de duitse dog namelijk tussen ons in. Wanneer de duitse dog voorop liep haalde ze dan weer niet uit.