Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom couperen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Waarom couperen

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Remco v/d Sanden schreef:Als fervent liefhebber van Bouviers moet ik zeggen dat een gecoupeerde boef voor mij persoonlijk vele malen mooier is dan een ongecoupeerde. Ik snap dat het hier niet meer mag en heb daar vrede mee, maar er zitten imo wel 2 nadeeltjes aan het niet couperen.
1e en belangrijkste, mijn ervaring is dat een ongecoupeerde boef sneller last had van vuile en ontstoken oren. De grote lappen die erop liggen willen meer broeien en minder luchten lijkt het wel. En als ze er dan gevoelig voor zijn kan je weer met de Aurizon aan de gang om alles zuiver te krijgen.
2e "nadeeltje" een ongecoupeerde staart heeft een grote kans op beschadigen. Noem breuk, tussen een deur, happen door andere honden etc. Om maar te zwijgen over het praktische nut dat je glazen over tafel gelanceerd worden met zo'n zwabber eraan...

Maar goed. De eerste boef die ik ooit zag met oren en staart dacht ik echt dat het een poedel was... Ze zijn nu opeens veel knuffelbaarder en schattiger voor veel mensen, wat niet altijd gewenst is. Maar je leert er mee leven, het gaat uiteindelijk om het karakter en de hond.
Tja, gecoupeerde honden hebben een pittiger voorkomen, dat is waar.
En veel rassen werden gecoupeerd omdat ze erfhonden waren die twee taken hadden. Het erf bewaken en ongewenst volk weg houden en in dat geval zag een gecoupeerde hond er heel wat vervaarlijker uit dan een hond met hangoren.
Tweede taak was vaak om het erf vrij te houden van ongedierte. Ratten hebben de neiging om in de aanval te gaan ter verdediging en daarom werden de oren gecoupeerd zodat de ratten daar minder vat op hadden.

Wat het couperen van de staart aangaat, gaat het verhaal dat er vroeger een periode geweest is dat men voor trekhonden geen belasting hoefde betalen. En bij die honden werd de staart meestal gecoupeerd zodat die niet tussen de wielen kon komen. Gevolg was dat van veel honden de staart gecoupeerd werd om onder de belasting uit te komen. Ik ben niet helemaal zeker van het verhaal, maar het zou waar kunnen zijn.

Die "nadelen' die je noemt m.b.t. het niet couperen vind ik overigens kul.
Die z.g.n. nadelen werden ook verkondigd toen wij aan een Schnauzer begonnen (1984). Wij wilden niet dat onze pup aan de oren gecoupeerd werd (staart was er al af) en hij was de enige uit het nest met complete oren. Geen problemen gehad met vuile en ontstoken oren, net zo min als de Schnauzers die we erna kregen. Kwestie van bijhouden van de haargroei in en onder de oren, is mijn ervaring.
Goed, een hond kan pech hebben en gevoeliger zijn voor oorproblemen, wat dat aangaat is het hetzelfde als met veel andere rassen met hangoren. Maar om een hond daarom te couperen :ugh: .

En ja, een ongecoupeerde staart kan makkelijker beschadigen. Dat zie je inderdaad vaker bij honden van rassen waarbij het vroeger normaal was om te couperen. Er is nooit gefokt op een goede, stevige staart omdat die er toch af gingen :19: . De reden waarom je bij die rassen vaker dunne-, gevoelige-, knikstaarten etc. tegenkomt.
Tuurlijk kunnen staarten tussen deuren en kaken komen, dat kunnen poten en snuiten ook. Als je daar bang voor bent moet je geen dier aanschaffen.
Wist je dat je een hond ook kan leren om de staart laag te houden in de buurt van lage tafels met kopjes of glazen?

Ik kan in elk geval geen elke legitieme reden vinden om een dier te couperen, anders dan om een medische reden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Liesbeth schreef: Goed, een hond kan pech hebben en gevoeliger zijn voor oorproblemen, wat dat aangaat is het hetzelfde als met veel andere rassen met hangoren. Maar om een hond daarom te couperen :ugh: .
Wat dat aangaat ervaar ik hier het omgekeerde. Kiwi heeft soms iets in dr oren. En vloog laatst een vlieg in, ze heeft een halfuur vol afschuw door het huis gered en zichzelf een hersenverzakking geklapperd.
Mayke is de waterrat met hangoren. Ik doe er helemaal niets aan, nog nooit schoongemaakt of uitgeplukt.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Bij Oor merk ik dat haar staande oor veel viezer wordt altijd dan haar hangende oor.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sandra&co schreef:
Natas1991 schreef:Volgens mij heeft in de meeste gevallen couperen geen echte functie. Het is in meeste gevallen dat mensen de hond dan mooier vinden.
Niet meer, maar vroeger had couperen echt wel nut. Dat is later in de rasstandaard terechtgekomen als norm en is nu gelukkig weer teruggedraaid omdat het originele nut er van niet echt meer van toepassing is.
Bij bepaalde rassen heeft couperen nog steeds nut.
Bij staande jachthonden kan de staart stukgeslagen worden en dan is vooraf couperen beter dan couperen als de staart niet meer wil genezen.
Bij de Springer Spaniël (behaarde staart, maar zeer actieve kwispel) wordt deze behoorlijk vaak stukgeslagen.

Als ergens het coupeerverbod opgeheven zou moeten worden is dat naar mijn idee bij de Spaniëls
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Als mijn honden weleens knokten moesten haast altijd de oren het ontgelden. Tama miste een stuk oor en Bijou ook. In Jarah haar oren is het meest gebeten, maar zij had hele dikke flappers, haar oren genazen ook heel snel.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Snowdog
Actief

Ongelezen bericht door Snowdog »

ranetje schreef:
Sandra&co schreef:
Natas1991 schreef:Volgens mij heeft in de meeste gevallen couperen geen echte functie. Het is in meeste gevallen dat mensen de hond dan mooier vinden.
Niet meer, maar vroeger had couperen echt wel nut. Dat is later in de rasstandaard terechtgekomen als norm en is nu gelukkig weer teruggedraaid omdat het originele nut er van niet echt meer van toepassing is.
Bij staande jachthonden kan de staart stukgeslagen worden en dan is vooraf couperen beter dan couperen als de staart niet meer wil genezen.
Bij de Springer Spaniël (behaarde staart, maar zeer actieve kwispel) wordt deze behoorlijk vaak stukgeslagen.

Als ergens het coupeerverbod opgeheven zou moeten worden is dat naar mijn idee bij de Spaniëls
Ik ben het met je eens. Als ik een kapotte staart zie is het meestal (9 uit 10) een spaniel. Mijn staande honden hebben er gelukkig nog nooit last van gehad. Wel kapotte oren.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kruimel53 schreef:
Paisley schreef:
Liesbeth schreef: Goed, een hond kan pech hebben en gevoeliger zijn voor oorproblemen, wat dat aangaat is het hetzelfde als met veel andere rassen met hangoren. Maar om een hond daarom te couperen :ugh: .
Wat dat aangaat ervaar ik hier het omgekeerde. Kiwi heeft soms iets in dr oren. En vloog laatst een vlieg in, ze heeft een halfuur vol afschuw door het huis gered en zichzelf een hersenverzakking geklapperd.
Mayke is de waterrat met hangoren. Ik doe er helemaal niets aan, nog nooit schoongemaakt of uitgeplukt.
Mijn DH met keurige staande oren had om de haverklap oorontsteking, vooral na het zwemmen. Maar hij was zo gek op zwemmen dat ik het niet wilde verbieden. Hij lag wel laag in het water, neus net boven het oppervlak. Daarna honden met allerlei oormodellen gehad maar nooit meer een met oorontstekingen.

Een kennis had een Pyr met dermate akelige chronische oorontsteking dat de oren geamputeerd zijn en de gehoorgangen dichtgemaakt. Ze was toch al stokdoof na al die ontstekingen. Het heeft wel geholpen. En zulke enorme lappen van flappers hebben Pyren toch niet.
ik heb daar pas iets over gelezen en dat schijnt hondafhankelijk te zijn, niet oorstandafhankelijk.
en ik geloof dat ook wel want kreeg vix met een gruwelijke oorontsteking en als ik het schoonmaken van haar oren niet bijhou heeft ze er zo weer een.
dat heb ik bij mijn andere honden (hangende en staande oren) nog niet eerder meegemaakt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Snowdog schreef:
ranetje schreef:
Sandra&co schreef:

Ik ben het met je eens. Als ik een kapotte staart zie is het meestal (9 uit 10) een spaniel. Mijn staande honden hebben er gelukkig nog nooit last van gehad. Wel kapotte oren.
Mijn staande honden hebben ook geen problemen gelukkig.
Heb op proeven wel een hond gezien met een staartbeschermer die ging om als de hond ging werken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik heb twee jaar ( lees; een blauwe maandag) bij een dierenarts gewerkt en ik vond het couperen een gruwel. De gillende pups, het hoopje afgeknipte oortjes en staartjes...dan vraag je je toch echt af waar mensen mee bezig zijn.
En dan heb ik het nog niet over de ontstekingen die altijd kunnen optreden na zo'n ingreep. In een dog was door necrose zo vaak opnieuw gesneden dat hij geen oorschelp meer over had :ugh:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Liesbeth schreef: Ik kan in elk geval geen elke legitieme reden vinden om een dier te couperen, anders dan om een medische reden.
dit dus, en als ik dan de ervaringen van MJ lees :ugh:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”