Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanleren iets te vangen.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Aanleren iets te vangen.

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Duke doet zijn naam wel eer aan, als hij een teefje was geweest zou ik hem een prinsesje noemen. Waarom? Hij is zo voorzichtig met dingen. Balletje in de struiken? Meeste herders storten zich er vol in.... Duke niet, die manoeuvreert zich uiterst voorzichtig tussen de takjes door om vervolgens super voorzichtig het balletje op te pakken en zich weer terug te trekken.

Die voorzichtigheid zie ik ook terug met gooien van balletjes of het vangen van een snack.

Balletje plukt hij alleen uit de lucht als ze van onder laag opstuiteren. Gooi ik een balletje hogere dan gaat hij hem uit de weg tot de bal zacht genoeg stuitert en dan nog springt hij er meestal nog eerder bovenop dan dat hij de bal direct met de bek probeert te vangen.

Als ik een stukje vlees oid naar hem toe gooi probeert hij alleen te vangen als ik het op kleine stukjes van onderaf doe. Overigens vangt hij daadwerkelijk vervolgens 1 op de 5 keer of zo. Sta ik verder weg of te hoog, dan probeert hij niet eens. Dan wacht hij gewoon af waar het terecht komt en plukt het lekkers vervolgens van de grond.

Heb nog nooit meegemaakt dat een hond niet makkelijk uit zichzelf hapt naar iets dat hij hebben wil/probeer te vangen.
Is dit iets dat is aan te leren? En zo ja, hoe? :mrgreen:

Het is nou niet zo dat hij dit perse moet kunnen om een of andere belangrijke reden, maar vind het wel gewoon leuk als hij het leuke vind om iets te vangen.

Behalve dan dat hij totaal niet kan/wil vangen, heb ik totaal geen reden om aan te nemen dat er iets mis zou kunnen zijn met zijn zicht, dus daar zit het hem niet in de k ik.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Aanleren iets te vangen.

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb het aangeleerd met een zachte knuffel (en uiteraard steeds als ze het ving daar het commando 'vang' aan gekoppeld, juichen en er even samen mee spelen) en stukjes brood. Zachte, lichte dingen dus, want Mila is ook zacht in de bek en voorzichtig. Eerst speelden we met de knuffel en dan gooide ik hem met een rustig boogje zo ongeveer ín haar bek, zodat ze bijna niet kon missen ;-)
Toen ze dat kon en ook het commando snapte, dus wist wat ze moest doen als ik 'vang' zei, ben ik wat moeilijker gaan gooien en het ook gaan doen met balletjes en andere speeltjes.
Met kleine beloningssnackjes heeft het het langst geduurd voordat ze het kon. Ze hapt dan nog steeds wel eens mis.

Mila heb ik het dus echt moeten leren, Amy bijvoorbeeld kon het meteen al en die is er ook veel beter in.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik moet het Elco ook echt leren. Knuffels vangt hij tegenwoordig wel, brokjes ook. Maar balletjes en de frisbee zijn te hard/zwaar. Elco is ook extreem voorzichtig met z'n bek. Eten wordt eerst afgelikt. Hij moet echt wat overwinnen lijkt het om z'n botwerk te kraken.
Ik had een eendagskuiken voor hem. Wilde hij best apporteren, maar opeten? En zelfs dat oppakken en aan mij geven deed hij heel zorgzaam en voorzichtig, alsof het om een puppy ging...
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wij hebben Aki ook moeten leren vangen :mrgreen:
Hij bleef maar als hij iets toegeworpen kreeg lullig kijken en het nakijken of tegen zijn kop laten belanden.
Vervolgens viel het kwartje dat het opgevangen diende te worden, hij nam dat echter letterlijk en ving dingen met zijn voorpoten. Dit laatste doet hij overigens soms nog wel, ziet er niet uit dat gemaai met die voorpoten.

Als hij dan eens wat met de bek opving dan stonden we te juichen hoe knap hij wel niet was :Q:

Van jongs af aan al mee begonnen en het duurde best lang voor hij fatsoenlijk met de bek iets uit de lucht pakte.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ko (kruising Mechelaar/whippet) heeft t nooit geleerd. Ze heeft dr hele leven het koekje van de dierenarts teruggekopt (DA was ook hardleers).
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Renee1966 schreef:Ko (kruising Mechelaar/whippet) heeft t nooit geleerd. Ze heeft dr hele leven het koekje van de dierenarts teruggekopt (DA was ook hardleers).
:LOL:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Haha, Rasta vangt ook niet, als ik hem iets toe gooi kijkt ie me aan van mot dat nou :hmmm:
Ziggy daarintegen wel en vangt het ook in 99% van de keren maar alleen voedsel.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

kroeskop schrok er eerst van, nu doet ie een poging, in het luchtledige. We oefenen nog.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik ben vanochtend n.a.v. dit topic nog maar weer eens met de frisbee gaan oefenen. En jawel, Elco begint door te krijgen dat hij hem moet vangen. Hij grijpt nog wel af en toe met z'n poten naar de frisbee, maar niet direct vangen, betekent dat IK de frisbee pak. En als hij hem vangt, mag hij een ereronde lopen. Daarna gaan we weer verder. Kwartje lijkt te zijn gevallen. Vlak voor z'n tweede verjaardag dus ;)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mayke moest ook even doorkrijgen wat de bedoeling is. Ik heb het met vleeswaren gedaan. Die fladderen goed, vallen niet te snel en zijn lekker genoeg om moeite voor te doen.

Al weet ik uit ervaring dat een hond erbij ook helpt :engel: Als je te lui bent om te vangen maar afwacht dat het op de grond valt, kan het hapje zomaar in de bek van een ander terecht komen.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik heb een hond die gewoon niet kan vangen.
Ken je deze al? https://www.youtube.com/watch?v=6w2UxDdhZPk

Dit zou zo Maylo kunnen zijn, die is ook zo debiel als ik iets naar hem gooi, en hij probeert het echt wel hoor.
Izzy kan het wel wat beter maar is ook geen hoogstandje daarin, mijn vorige hond die ving alles perfect.

Maakte niet uit wat en wanneer, zelfs met dr ogen dicht was ze volgens mij nog in staat om iets te vangen.

Dus hier aanleren gaat bij Maylo helaas niet werken, als ik iets eetbaars gooi beland het meestel wel tussen z'n ogen of op ze rug. :ugh:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Shiloh86
Zeer actief

Bedankt voor jullie tips. Goed te lezen dat Duke niet de enige hond is die moeite heeft met vangen :P .

Ik probeer hem te motiveren om het te proberen. Ik gooi nu van goed laag onderaf, terwijl hij ongeveer een meter van me af staat, en hij probeert dan wel te vangen, wat steeds vaker ook lukt. Als hij vangt krijgt hij er gelijk 1 achter aan en flink enthousiasme van mij:P

Als ik van iets te hoog af vang probeert hij meestal niet, maar soms probeert hij in ieder geval wel. Dan prijs ik hem de hemel in.

De tip van het zachte knuffeltje ga ik ook proberen! Van de week ergens maar even een knuffeltje kopen...
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 21 mar 2016 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Luna knijpt zelfs haar ogen nog dicht en draait haar koppie weg als ik wat lekkers naar haar toe gooi.
Soms probeert ze het wel te vangen, maar meestal mislukt dat. Ach ja, het hoort bij haar, dus ik laat het maar zo.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het heeft me bij Ita ook best moeite gekost om haar iets lekkers te laten vangen.
Ze deed steeds net te laat haar bek open en kreeg het lekkers dus steeds tegen haar neus :lol1:
Tegenwoordig gaat dat goed.
Ik doe het alleen als spelletje af en toe. Verder heeft het bij ons geen functie :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wat een topic, gewéldig :mrgreen:

Ook dat filmpje wat 'Dees en Maylo' plaatste :LOL:

Zo grappig om eens de andere kant te ervaren. Tot nu toe alle honden die wij hebben gehad vangen goed. Beter gezegd, ze zijn zo gedreven dat we alleen maar bezig zijn met het vangen en niet met hoe ze bijv moeten landen(want springen is een vereiste, hoe eerder je het pakt des te beter :hmmm: ) of dingen in de omgeving. Ze hebben al vaak een pijnlijke kop, lijf of ledematen gehad omdat ze ergens tegenaan beukte. Want alles moet wijken voor de vangst :roll:
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Nou Ko niet hoor. En dan gooide je onderhands met een boogje, hoefde ze alleen de bek maar open te doen. Maar nee hoor, pók, boven op d'r kop, stuiterde het koekje zo verder. Bleef gewoon zitten.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Balou blijft als een standbeeld zitten als je iets gooit. En als het frolicje dan op de grond ligt dan hoor je haar kaken op elkaar klappen in een te late reactie. Die heeft nog nooit iets gevangen. :LOL:

Buck vangt, nooit aangeleerd maar ik gooide gewoon in het bos steeds een frolicje naar hem als hij een beloning verdiende, en hij vangt vrijwel altijd.

Dino kan ook vangen. Laila pakt heel voorzichtig iets aan. Vaak al niet eens als er een andere hond in de buurt is dus daar zou ik apart mee moeten oefenen.

En Shira zou heel verbaasd zijn, en het zou inderdaad tegen haar neus aan komen denk ik :mrgreen:
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Kai gaat krijsen... :schrik:
Bonnie ving alles.. die presteerde het als ze naast me lag (altijd. ) en ik liet wat vallen, dat ze het zo uit de lucht greep en terug gaf... :I:
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay kan ook niet goed vangen. En hij is super fanatiek, doet echt meer dan 1000% zijn best, maar te veel. Waardoor het altijd chaos wordt. Een bal spat alle kanten op, een brokje beland 10 meter verder op. Hij wil te snel en we hebben het idee dat hij op het verkeerde focust, want ook als ik naar Norah iets gooi heeft hij een vangreactie. Hij kijkt naar mijn hand waarschijnlijk, wanneer ik het loslaat, waardoor hij volledig verkeerd timed. Norah mist zelden. Die lijkt beter het te gooien object in de gaten te houden. En brokjes van boven af vallen hoef ik echt al helemaal niet met Kay te proberen. Dat mislukt altijd. Iets groters als een knuffel lukt soms nog net in dat geval.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

gyanty schreef:Kay kan ook niet goed vangen. En hij is super fanatiek, doet echt meer dan 1000% zijn best, maar te veel. Waardoor het altijd chaos wordt. Een bal spat alle kanten op, een brokje beland 10 meter verder op. Hij wil te snel en we hebben het idee dat hij op het verkeerde focust, want ook als ik naar Norah iets gooi heeft hij een vangreactie. Hij kijkt naar mijn hand waarschijnlijk, wanneer ik het loslaat, waardoor hij volledig verkeerd timed. Norah mist zelden. Die lijkt beter het te gooien object in de gaten te houden. En brokjes van boven af vallen hoef ik echt al helemaal niet met Kay te proberen. Dat mislukt altijd. Iets groters als een knuffel lukt soms nog net in dat geval.
Ja, dat herken ik ook wel van Mila, die springt altijd heel fanatiek met klapperende kaken op in de hoop dat ze raakt hapt. :mrgreen: Met grotere knuffels is de kans van raak happen dan ook veel groter dan met een klein brokje. Nu ze het commando 'vang' kent en ook snapt dat er dan dus iets uit de lucht komt vallen, gaat het wel een stuk beter, met name met speeltjes en ballen; nu heeft ze daar een betere focus in. Amy daarentegen vangt gewoon heel koelbloedig en beheerst elk voertje, die kijkt waar het heengaat en pakt het zo uit de lucht.
Shiloh86
Zeer actief

Ruim een jaar verder en Duke vangt :cheer: :cheer:

Eerst begonnen met koekjes van laag/onderaf.
Daarna koekjes wat hoger en wat verder weg
Daarna met kleine knuffeltjes.
Daarna met een ronde rubberen ring die ik dan van een afstandje kon "frisbeëen.

Balletjes heeft lang geduurd voor hij die uberhaubt probeerde en toen hij eenmaal probeerde hapte hij vaak mis.

Maar tegenwoordig steeds vaker raak bij balletjes, maar hij bleef aanvankelijk alleen proberen als ik onderhands met een boogje gooide.

Maar nu vangt hij ook eindelijk vanaf bovenhands en ook van heel dichtbij.

Conclusie Duke kan vangen! :cheer:

Click voor filmpje

Weet niet zeker of die het gaat doen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Haha, leuk, knap hoor! :D
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Hier heeft snuit 1 gisteren voor het eerst een brok gevangen. Daar is een jaar voer tegen z'n hoofd gooien vooraf aan gegaan.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Uma vangt hélemaal niets en ik denk ook niet dat ze dat ooit gaat doen. Die snapt er het hele nut niet van; als het eenmaal op de grond ligt kost het veel minder energie het alsnog op te eten :pffff: Duh.

Manu heeft moeten leren vangen, die is hetzelfde als Duke. Het heeft wel 1,5 jaar geduurd. Ik heb het eerst van korte afstanden gegooid en toen de afstand steeds vergroot. Laatst gooide iemand een bitterbal naar een vriend en Manu liep langs zonder dat hij wat doorhad. Nog geen flits van een seconde en het was in zijn buik verdwenen :LOL:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

gyanty schreef:Kay kan ook niet goed vangen. En hij is super fanatiek, doet echt meer dan 1000% zijn best, maar te veel. Waardoor het altijd chaos wordt. Een bal spat alle kanten op, een brokje beland 10 meter verder op. Hij wil te snel en we hebben het idee dat hij op het verkeerde focust, want ook als ik naar Norah iets gooi heeft hij een vangreactie. Hij kijkt naar mijn hand waarschijnlijk, wanneer ik het loslaat, waardoor hij volledig verkeerd timed. Norah mist zelden. Die lijkt beter het te gooien object in de gaten te houden. En brokjes van boven af vallen hoef ik echt al helemaal niet met Kay te proberen. Dat mislukt altijd. Iets groters als een knuffel lukt soms nog net in dat geval.
Wat eigenaardig, Bordercollies zijn er meestal meester in! Weet je zeker dat hij met beide ogen goed ziet?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Shiloh86 schreef:Ruim een jaar verder en Duke vangt :cheer: :cheer:

Eerst begonnen met koekjes van laag/onderaf.
Daarna koekjes wat hoger en wat verder weg
Daarna met kleine knuffeltjes.
Daarna met een ronde rubberen ring die ik dan van een afstandje kon "frisbeëen.

Balletjes heeft lang geduurd voor hij die uberhaubt probeerde en toen hij eenmaal probeerde hapte hij vaak mis.

Maar tegenwoordig steeds vaker raak bij balletjes, maar hij bleef aanvankelijk alleen proberen als ik onderhands met een boogje gooide.

Maar nu vangt hij ook eindelijk vanaf bovenhands en ook van heel dichtbij.

Conclusie Duke kan vangen! :cheer:

Click voor filmpje

Weet niet zeker of die het gaat doen.
Inhoud van de link is niet beschikbaar :(:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”