naar aanleiding van het volgende:
gisteren besloot kakaboeboe, die tussen 16.00 en 18.00 alleen moest zijn, dat hij het na drie kwartier al had gehad. iets was niet in orde. gebeurt soms. daarom had man paul de overbuurman al gevraagd een oortje in het zeil te houden.
gillen, gillen, echt heel erg. de baas van igor, de overbuurman, vond het niet goed en heeft hem mee naar huis genomen. daar zijn echter drie poezen. dus kaka eerst in de bench. toen hebben ze een mooie test gedaan - kaka los in huis. hij was wel geinteresseerd in de poesjes, maar toen hij een flinke jens van een over zijn kop kreeg, was het afgelopen. hij heeft dus urenlang met drie poezen in de kamer rondgerommeld en er was weinig aan de hand. uiteraard bleven de bazen van igor er constant bij. en hielden hem zeer goed in de gaten.
ik kwam vertraagd naar huis, was er pas om 19.30. du moment dat ik binnenkwam bij de overburen, begon hij onmiddelijk weer uit te vallen naar de poesjes.
andersom ook. igor, de dog van de overburen, is best lastig bij zijn baasjes. ga ik met hem op pad, is hij reuzebraaf. ook in ons huis gedraagt hij zich prima.
het zijn geen vreemden voor kakaboeboe, de overburen. ik ben geen vreemde voor igor. toch curieus, dat ze zich zo anders gedragen. zoveel braver.
waar zou dat toch van komen??
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
gedrag bij de baas en bij 'vreemden'
Moderator: moderatorteam
- majelle
- Zeer actief
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze zeggen wel eens dat vreemde ogen dwingen en ik heb het gevoel dat dat vor een groot deel klopt.
Ik merk het bijvoorbeeld als ik ooit een hond van een cursist overneem om een oefening voor te doen. Bij de cursist maakt de hond er een rommeltje van terwijl als ik de hond overneem hij de oefening formidabel uitvoert. Voor een deel komt dat ook omdat ik vaak duidelijker ben in mijn signalen dan veel cursisten, maar er speelt volgens mij ook de factor van de "vreemde ogen" mee.
Overigens zijn die honden voor mij ook niet abasoluut vreemd, net als jouw overbuurman niet helemaal vreemd is voor Kakaboeboe. Maar het is niet de echte baas
.
Ik denk dat het er mee te maken heeft dat er nog geen sprake is van een rangorderelatie en dat de hond daarom een afwachtende houding aanneemt. Zou je het contact dusdanig intensiveren dat er sprake is van een rangorde, dan zal de hond uiteindelijk, afhankelijk van zijn karakter en dat van de persoon in kwestie, misschien wel gaan uitproberen hoe ver hij kan gaan in het niet opvolgen van commando's enzo.
Ik merk het bijvoorbeeld als ik ooit een hond van een cursist overneem om een oefening voor te doen. Bij de cursist maakt de hond er een rommeltje van terwijl als ik de hond overneem hij de oefening formidabel uitvoert. Voor een deel komt dat ook omdat ik vaak duidelijker ben in mijn signalen dan veel cursisten, maar er speelt volgens mij ook de factor van de "vreemde ogen" mee.
Overigens zijn die honden voor mij ook niet abasoluut vreemd, net als jouw overbuurman niet helemaal vreemd is voor Kakaboeboe. Maar het is niet de echte baas

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat er nog geen sprake is van een rangorderelatie en dat de hond daarom een afwachtende houding aanneemt. Zou je het contact dusdanig intensiveren dat er sprake is van een rangorde, dan zal de hond uiteindelijk, afhankelijk van zijn karakter en dat van de persoon in kwestie, misschien wel gaan uitproberen hoe ver hij kan gaan in het niet opvolgen van commando's enzo.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe