Het is al vrij concreet wat de bedoeling is en een aantal besluiten zijn ook al genomen, ik had eerder in dit topic een link gedeeld met o.a. deze informatie:Tineke schreef: Niemand weet nog wat precies de bedoeling is , en zelfs wel of de plannen überhaupt nog doorgaan. Maar zoals ik het begreep zou , als het door zou gaan , de cursus ook zijn voor mensen die een hr hond zonder stamboom hebben. Maar goed ook als het niet doorgaat is het op zich wel een prima idee vind ik om mensen meer te wijzen op de raseigenschappen van hun hond van keuze.
Landelijke maatregelen tegen hoog-risico honden
De Rijksoverheid neemt de volgende maatregelen:
Vanaf 2018 moeten eigenaren met een hoog-risico hond verplicht een gedragscursus voor honden volgen.
Het ministerie van Economische Zaken werkt aan een fok- en importverbod voor hoog-risico honden.
Elke gemeente krijgt een meldpunt. Hier kan iedereen gevaarlijk gedrag van honden of hinderlijk gedrag van hondenbezitters melden.
Gemeentelijke maatregelen tegen hoog-risico honden
De hondenrassen en kruisingen van honden met een hoog risico op agressief gedrag staan op een lijst. Binnen- en buitenlandse experts hebben deze lijst samengesteld. De lijst kan de komende jaren nog worden uitgebreid.
Gemeenten kunnen de lijst gebruiken om maatregelen op te leggen aan eigenaren van hoog-risico honden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verplicht aanlijnen van honden. Of om de verplichting de hond een muilkorf om te doen.