Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ontwolkam voor vacht?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

*Wolf*
Zeer actief

Ontwolkam voor vacht?

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Misschien weet iemand dit: ik heb een x husky die maar één keer per jaar verhaard, maar dan wel minimaal drie maanden. Om gek van te worden, de (pluizige onder)haren blijven komen.

Ik heb nu een harkje als kam, maar volgens mij kan het beter. Zou een speciale ontwolkam zin hebben en zo ja, welke zou ik dan het beste kunnen nemen?
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Ontwolkam voor vacht?

Ongelezen bericht door blondie »

Ik zou naar een trimmer gaan.
Ooit met mijn herder die een behoorlijke volle nek en broek had naar een trimmer geweest en ik was zo verbaasd van het resultaat :80: dat had ik met mijn herder kam niet voor elkaar gekregen.
*Wolf*
Zeer actief

Dat kan ik natuurlijk doen, maar liever ben ik niet afhankelijk van een trimmer want dan zou dat jaarlijks terugkomen. Haar vacht is niet buitensporig dik of vol, ze moet alleen haar ondervacht kwijt en ik wil haar daar een handje bij helpen met een betere kam dan een harkje. Ik kwam van die speciale ontwolkammen tegen, misschien werkt dat beter om overtollig onderhaar te verwijderen.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Moest even googlen hoe dat er dan uitzag en het plaatje wat ik vond is het zelfde als de kam die ik heb. Maar dan haal je echt niet alles mee weg. Je kamt eruit wat los zit maar dat doe je met alle kammen wel. En als je zo een kam bedoeld die op een furminator lijkt volgens mij vernaggel je dan alleen de vacht maar
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Barkley »

Een goede trimmer vertelt je ook hoe je met die vacht om moet gaan.
blondie
Zeer actief

Ik gaf het als tip, omdat ik me oprecht verbaasde over het resultaat destijds.
Weet niet hoe de vacht van jouw hond is, maar ik heb hier voor de herders eigenlijk altijd de hark gebruikt. De furminator ben ik snel van afgestapt want die sneed de haren weg en vergat de onder vacht voor mijn gevoel.
De herder nu heeft ook een behoorlijke ondervacht (gekrulde wit dons haar trek je er met de kam uit) ik laat ze meestal flink zwemmen of ik was hem (doe ik echt sporadisch) en dan hark ik.
De laatste keer de föhn erbij gebruikt en dat werkte in combi met de hark ook helemaal super.
Ik heb trouwens geen klein metalen harkje. ik gebruik zoiets als dit https://www.huisdierenbazaar.nl/hond/ve ... 15-cm.html
*Wolf*
Zeer actief

Nee geen furminator. Zoiets:

Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

blondie schreef:Ik gaf het als tip, omdat ik me oprecht verbaasde over het resultaat destijds.
Weet niet hoe de vacht van jouw hond is, maar ik heb hier voor de herders eigenlijk altijd de hark gebruikt. De furminator ben ik snel van afgestapt want die sneed de haren weg en vergat de onder vacht voor mijn gevoel.
De herder nu heeft ook een behoorlijke ondervacht (gekrulde wit dons haar trek je er met de kam uit) ik laat ze meestal flink zwemmen of ik was hem (doe ik echt sporadisch) en dan hark ik.
De laatste keer de föhn erbij gebruikt en dat werkte in combi met de hark ook helemaal super.
Ik heb trouwens geen klein metalen harkje. ik gebruik zoiets als dit https://www.huisdierenbazaar.nl/hond/ve ... 15-cm.html
Die borstel ziet er goed uit! Maar is voor een dunne ondervacht staat erbij. Jouw herder heeft toch geen dunne ondervacht lijkt mij?

Mijn hond zwemt niet en zelf wassen is een slecht plan (kleine douche). Ik wilde haar wel eens laten wassen in een trimsalon, dat kan ik natuurlijk alsnog doen als zelf kammen niet beter kan.
blondie
Zeer actief

*Wolf* schreef:
blondie schreef:Ik gaf het als tip, omdat ik me oprecht verbaasde over het resultaat destijds.
Die borstel ziet er goed uit! Maar is voor een dunne ondervacht staat erbij. Jouw herder heeft toch geen dunne ondervacht lijkt mij?

Mijn hond zwemt niet en zelf wassen is een slecht plan (kleine douche). Ik wilde haar wel eens laten wassen in een trimsalon, dat kan ik natuurlijk alsnog doen als zelf kammen niet beter kan.
Nee Aki heeft geen dunne ondervacht en die andere twee herders hiervoor ook niet :mrgreen: Ik pak even de mijne erbij, ik heb er 1 met enkele rij tanden, die lange dus en die roteren. Deze dus https://www.huisdierenbazaar.nl/hond/ve ... 15-cm.html

Los van zelf doen kan ik echt een bezoek aan de trimmer aanraden, al weet ik niet of ze allemaal zo te werk gaan als de persoon die mijn herder onder handen heeft genomen :wink: Rosita zit hier ook op het forum en bij haar ben ik eens geweest toen ik echt aan het tobben was met de vacht van mijn ouder wordende herder.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Buster heeft een enorme ondervacht :ugh:
Die doe ik met de herder hark en ja tegenwoordig gaat hij ook naar de trimmer.
Die krijgt er echt zoveel meer uit dat wij, buster en ik, er helemaal blij van worden :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hond wassen en lekker inmasseren , goed uitspoelen en dan droog blowen.
Zijn al goedkope machientjes te koop van redelijke kwaliteit. Even de grove kam er door heen en borstel en klaar is Kees.
Je moet niet met allerlei kammen en harken die niet rijpe onderwol weg willen trekken , alleen maar schade.
Wassen kun je ook met de tuinslang achter op de stoep.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
*Wolf*
Zeer actief

@Blondie: dank voor de link. Ik ga die bestellen en probeer het eerst zelf. Blijft ze dan nog erg verharen, dan zal ik toch eens naar de trimmer gaan. Anderen die reageerden ook dank.
blondie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Hond wassen en lekker inmasseren , goed uitspoelen en dan droog blowen.
Zijn al goedkope machientjes te koop van redelijke kwaliteit. Even de grove kam er door heen en borstel en klaar is Kees.
Je moet niet met allerlei kammen en harken die niet rijpe onderwol weg willen trekken , alleen maar schade.
:wink: dat dus ja, ik krijg hem hier ook de douche niet in dus als ik was dan gebruik ik de tuinslang buiten, en als semi blower de Föhn..
*Wolf*
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Hond wassen en lekker inmasseren , goed uitspoelen en dan droog blowen.
Dat is het juist, het is geen niet-rijpe onderwol. Elke dag zit er gewoon weer een hele lading los die er beetje bij beetje uitvalt. En die wil ik er dan graag buiten uitkammen.

Tuinslang :scratch: Zal ik haar zacht gezegd geen plezier mee doen. Moet ik even over nadenken, misschien als het weer heel warm is. Is een blower echt nodig? Lekker aan de lucht laten drogen kan toch ook? Een stuk minder gedoe :lol1:
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

*Wolf* schreef:
Dat is het juist, het is geen niet-rijpe onderwol. Elke dag zit er gewoon weer een hele lading los die er beetje bij beetje uitvalt. En die wil ik er dan graag buiten uitkammen.

Tuinslang :scratch: Zal ik haar zacht gezegd geen plezier mee doen. Moet ik even over nadenken, misschien als het weer heel warm is. Is een blower echt nodig? Lekker aan de lucht laten drogen kan toch ook? Een stuk minder gedoe :lol1:
Die blower is juist waarom het zo goed werkt. :wink:

En wat is nou 1x per jaar naar de trimmer? Het zal je zoveel gedoe en ergernis schelen. Dat is het vast wel waard.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Op advies van een trimster heb ik deze aangeschaft van het merk Mars, Solingen. De mijne heeft 30 tandjes en ben er tevreden over. Maar ik heb een Schnauzer en die heeft weer ander haar dan een herder. Eerst uitproberen voor je gaat kopen is vanwege de prijs wel raadzaam. In jouw situatie zou ik eenmalig naar een trimmer gaan die verstand van herders heeft. Gewoon zeggen dat je graag zelf je hond wilt onderhouden. Een soort van workshop tegen betaling dus.

Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
blondie
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Op advies van een trimster heb ik deze aangeschaft van het merk Mars, Solingen. De mijne heeft 30 tandjes en ben er tevreden over. Maar ik heb een Schnauzer en die heeft weer ander haar dan een herder. Eerst uitproberen voor je gaat kopen is vanwege de prijs wel raadzaam. In jouw situatie zou ik eenmalig naar een trimmer gaan die verstand van herders heeft. Gewoon zeggen dat je graag zelf je hond wilt onderhouden. Een soort van workshop tegen betaling dus.

Afbeelding
Ik denk dat deze voor Jollie mijn kruising goed zou werken, daar werkt de kam die ik voor de herder gebruik voor geen meter bij.
Voor haar heb ik een kattenborstel met metalen pennetjes.
Niet iedere borstel/kam is inderdaad geschikt voor elke hond.

En Wolf heeft het over een kruising husky, weet niet of de hond met herder is gekruist en ik weet ook niet of de vacht van de husky vergelijkbaar is met die van een Duitse herder.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb gewoon een furminator en Tom loopt lekker vrolijk rond in zijn dunne zomerjasje. Heerlijk. Haalde er in een kwartier haast een voetbal haar af en je ziet hem niks kaler zijn.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Heel goed wassen en droog blazen werkt bij Noa ook het best. Ik laat het de trimster doen, dat scheelt mij de troep.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

:LOL:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

wolvster schreef:
*Wolf* schreef:

Die blower is juist waarom het zo goed werkt. :wink:

En wat is nou 1x per jaar naar de trimmer? Het zal je zoveel gedoe en ergernis schelen. Dat is het vast wel waard.
Dat dus. Een trimmer kan de vacht zoveel beter behandelen dan dat wij kunnen. Ik kan Lotje haar vacht goed bijhouden, maar ga toch 1x per 3 maanden naar de trimmer. Dat maakt het werk voor mij weer stukken fijner.
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Elmo (golden retriever) gaat eerst onder de tuinslang (aangesloten op de keukenkraan) goed insoppen en uitspoelen, dan de waterblazer erop en de haren vliegen in de rond. Even bijknippen kammetje erdoor voor de laatste losse haren en dan nog even een lekker luchtje op. En klaar is Elmo
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

*Wolf* schreef:

Eerste x wassen en week later weer en dan 2 weken later in de ruiperiode.
Juist die periode van verharen wassen en blowen en buiten de rui zo min mogelijk met ontwol gereedschap bezig zijn. Gewone kam en borstel is genoeg. Juist door het overmatig gereedschap gebruik maak je get alleen maar erger en trek je er ook onrijpe garen en wol uit.
Gebruik een grove kam waarvan de tanden lang en iets uit elkaar staan en een goede borstel bv een Activet paars.
Een blower hoeft niet maar helpt wel het beste . Die mag je ook tussen door op een droge vacht gebruiken en zijn ideaal als je hond ondfer de modder of regen thuis komt van de wandeling. Je blaasd er buiten de wasbeurten ook heel wat stof rotzooi en oude haren en zand uit.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
blondie
Zeer actief

blaast
*Wolf*
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
*Wolf* schreef:

Eerste x wassen en week later weer en dan 2 weken later in de ruiperiode.
Juist die periode van verharen wassen en blowen en buiten de rui zo min mogelijk met ontwol gereedschap bezig zijn. Gewone kam en borstel is genoeg. Juist door het overmatig gereedschap gebruik maak je get alleen maar erger en trek je er ook onrijpe garen en wol uit.
Gebruik een grove kam waarvan de tanden lang en iets uit elkaar staan en een goede borstel bv een Activet paars.
Een blower hoeft niet maar helpt wel het beste . Die mag je ook tussen door op een droge vacht gebruiken en zijn ideaal als je hond ondfer de modder of regen thuis komt van de wandeling. Je blaasd er buiten de wasbeurten ook heel wat stof rotzooi en oude haren en zand uit.
Gedoe joh, denk dat ik het maar zo laat :LOL:

(Ik kam buiten de rui trouwens nooit, is niet nodig)

(Ik neem je adviezen wel in overweging hoor, ze moeten even inwerken :D )
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Die blower is echt een aanrader

Maar pas er wel mee op
Een van mijn honden is gek op alles wat water spuit , maar ook op geblazen lucht
Dat is geweldig om in te happen , resulteerde bij de eerste poging dan ook in 2 gaten in mijn hand want die zat er nog tussen

Nu krijgt hij een snoetje om , kan die nog zot doen zonder dat ik schade oploop
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Eerste keer föhn vonden ze hier eng. Tot ze voelden wat het was. Nu komen ze op het geluid van de föhn naar me toe en is het bijna knokken om naar geföhnd te mogen worden ;) Gaan ze echt in standje genieten. Wie weet koop ik ooit nog een echte waterblazer
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nee, Lotje vindt de föhn nog 2x keer niks. Maar ze kan nu wel los op de tafel, dus we maken vooruitgang. We hebben nog 'n jaar of 10 te gaan.
Joey.K
Zeer actief

Ik zat ook te denken om een waterblazen aan te schaffen maar kwam toen op een volgend probleem... Waar gebruik je m? In de huiskamer lijkt me niet denderend idem dito voor keuken. En in de achtertuin 1 windvlaag en de tuinen van de buren zitten vol haha.
Joey.K
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Op advies van een trimster heb ik deze aangeschaft van het merk Mars, Solingen. De mijne heeft 30 tandjes en ben er tevreden over. Maar ik heb een Schnauzer en die heeft weer ander haar dan een herder. Eerst uitproberen voor je gaat kopen is vanwege de prijs wel raadzaam. In jouw situatie zou ik eenmalig naar een trimmer gaan die verstand van herders heeft. Gewoon zeggen dat je graag zelf je hond wilt onderhouden. Een soort van workshop tegen betaling dus.

Afbeelding
Wolfsblut dit is toch een klittensnijkam? Dat is toch meer om een klit eruit te halen dan om de hele vacht mee te doen?
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”