Dat gebruik ik wel in de zin van als ik het spelen zat ben en de honden niet ik ze uit elkaar haal. Hop in de bench en als ik weer zin in geouwehoer heb mogen jullie weer los. Of is dat geen time out?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
En ook: Waar geloof je niet meer in?
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: En ook: Waar geloof je niet meer in?
een time out voor een hond?
Dat gebruik ik wel in de zin van als ik het spelen zat ben en de honden niet ik ze uit elkaar haal. Hop in de bench en als ik weer zin in geouwehoer heb mogen jullie weer los. Of is dat geen time out?
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Alles wat ook maar enigsinds naar zweverig neigt, ben ik zwaar allergisch voor..... van touchen tot coachen tot media. Totale ongeloof.
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 09 jul 2017 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Oh dan krijgen ze die hier. Ik heb alleen niet het idee (of doel) dat ze er wat van leren 
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dominantie. En niet in een rangorde op zich, die is er gewoon. Maar wel al het gedrag dat doorgaans wordt bestempeld als dominantie.
Oh en ongewenst gedrag negeren
Oh en ongewenst gedrag negeren
- Machie
- Zeer actief
Ik ben van t gemak. Deurtje dicht en het slaapt. De jongste is niet zo goed nog in dr plek houden. Wordt steeds beter maar ik vind het niet heel belangrijk. Als ze ouder is wordt t geouwehoer wel minder.Cleva schreef:Hein heeft geen bench nodig. Die is met zijn eigen dag bezig. Mira heeft genoeg aan een dekbed om haar op haar plek te houden.Machie schreef:Oh dan krijgen ze die hier. Ik heb alleen niet het idee (of doel) dat ze er wat van leren
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Over een time out geven. Een tijd terug zag ik in de verte een bekende met zijn hond. Hij bond de hond aan een paaltje en ging zelf 2 meter verderop achter een boom staan. Toen ik in de buurt kwam was hij al weer aan het lopen en probeerde hij de hond bij zich te roepen (hond liep los), hond luisterde niet en kwam naar ons toe. Ik vroeg hem of ik het nou goed zag dat hij de hond aan een paaltje had vastgebonden en zo ja waarom. Hij had het idd gedaan omdat het hondje niet had geluisterd naar zijn hier en hij had geleerd dat hij een time out moest geven dan.
Hij vond zelf dat het heel goed werkte. Zelf dacht ik daar anders over aangezien de hond zijn 'hier' compleet negeerde toen ik er aan kwam. Dus time out in die zin vind ik ook niet werken.
Waar ik niet in geloof is al het ongewenst gedrag negeren. De 'uit mijn tenen menende' niet sociaal gewenste correcties hebben tot nu toe toch altijd het beste gewerkt
Hij vond zelf dat het heel goed werkte. Zelf dacht ik daar anders over aangezien de hond zijn 'hier' compleet negeerde toen ik er aan kwam. Dus time out in die zin vind ik ook niet werken.
Waar ik niet in geloof is al het ongewenst gedrag negeren. De 'uit mijn tenen menende' niet sociaal gewenste correcties hebben tot nu toe toch altijd het beste gewerkt
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, of: wat heeft de andere hond gedaan om de mijne zo gespannen te maken dat hij uitviel? Of wat heb ík gedaan?!Nanna schreef:Gepeeuw.
Zoet naar je uitvallende bulderende hond lispelen "maar dat hondje is toch óók lief?"
Ik heb werkelijk nog nooit een hond meegemaakt die door die zin tot inkeer kwam en zijn leven beterde, want ja, dat hondje was inderdaad wel lief
Neehee, het is gewoon kutgedrag en het mag niet. Niet moeilijker maken dan het is.
- *Skye*
- Zeer actief
Mag deze dan even over naar het opvoed geheimen topic.Maeve schreef:Ja, of: wat heeft de andere hond gedaan om de mijne zo gespannen te maken dat hij uitviel? Of wat heb ík gedaan?!Nanna schreef:Gepeeuw.
Zoet naar je uitvallende bulderende hond lispelen "maar dat hondje is toch óók lief?"
Ik heb werkelijk nog nooit een hond meegemaakt die door die zin tot inkeer kwam en zijn leven beterde, want ja, dat hondje was inderdaad wel lief
Neehee, het is gewoon kutgedrag en het mag niet. Niet moeilijker maken dan het is.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Ik geloof niet meer dat je een angstig dier moet negeren 'omdat je hem anders beloont voor zijn angst'.

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik geloof niet in een volledig positieve opvoeding.
Ik heb ooit bij een club getraind waar je nog geen UH mocht zeggen. Laat staan NEE.
Dat gekoetsjiekoe kan ik (en Murdock ook) echt niet tegen.
Twee lessen volgehouden... verschrikkelijk!
Ik heb ooit bij een club getraind waar je nog geen UH mocht zeggen. Laat staan NEE.
Dat gekoetsjiekoe kan ik (en Murdock ook) echt niet tegen.
Twee lessen volgehouden... verschrikkelijk!
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Heavy schreef:Ik denk dat het begint met accepteren dat het vervelend gedrag is en dat de reden er niet toe doet . Geen reden ofwel excuus verzinnen zoals ja maar jouw hond is loops geweest of jouw hond staart naar mijn hond enz enz .*Skye* schreef:Mag deze dan even over naar het opvoed geheimen topic.Maeve schreef:Ja, of: wat heeft de andere hond gedaan om de mijne zo gespannen te maken dat hij uitviel? Of wat heb ík gedaan?!Nanna schreef:Gepeeuw.
Neehee, het is gewoon kutgedrag en het mag niet. Niet moeilijker maken dan het is.Hoe zorg je er dan voor dat het kutgedrag wat niet mag niet meer gebeurd. Lol
dit is echt precies wat ik bedoelde met de openingstekst
Ik straf eerst mijn hond als hij zich misdraagt en ga dan pas bedenken waarom hij dat deed
Het klinkt heel zweverig, maar jouw "state of mind" maakt echt een verschil. Als je excuses gaat verzinnen of het toch halfslachtig toestaat en achteraf pas boos wordt, gaan ze niet stoppen. Als je, bij wijze van, vanuit je tenen kan corrigeren (verbaal) laat je merken dat het gewoon NIET mag. Dat is effectiever dan een baas die loopt te therapeuten over het hoe en waarom. Zoals ik in het andere topic ook zei: ik denk daar wel over na. Maar niet op het moment supreme, dan moet je handelen en niet twijfelen.
- *Skye*
- Zeer actief
Dat is ook een goedeLothian schreef:Ik geloof niet meer dat je een angstig dier moet negeren 'omdat je hem anders beloont voor zijn angst'.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Ik ga bij Dalí onder het bureau liggen en een boek lezen. Soms houd ik hem daarbij vast. Echt negeren wil ik dat niet noemen, al ben ik niet enorm met hem bezig. Maar we hebben wel lichamelijk contact en daar kalmeert hij van.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
In positief trainen zoals op veel hondenscholen wordt gepredikt.
Je reinste omkoperij. Leuk als je hond honger hebt, maar met koekjes voeren krijg je geen betrouwbare gehoorzaamheid of respect. Ik ben blij dat ik koppig genoeg was om mn eigen plan te trekken.
Je reinste omkoperij. Leuk als je hond honger hebt, maar met koekjes voeren krijg je geen betrouwbare gehoorzaamheid of respect. Ik ben blij dat ik koppig genoeg was om mn eigen plan te trekken.

- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
dat je altijd in alle situatie kalm moet blijven, en tot tien moet tellen.
als je door een 40 kilo wegende hond, onverwachts bijna van je sokken wordt getrokken, omdat mevr denkt dat een te dicht bij gekomen hond, [op de cursus] even met een jolige sprong verwelkomt moet worden, dan grijp ik haar bij haar nekvel en maak even duidelijk dat ik daar niet van gediend ben.
als je door een 40 kilo wegende hond, onverwachts bijna van je sokken wordt getrokken, omdat mevr denkt dat een te dicht bij gekomen hond, [op de cursus] even met een jolige sprong verwelkomt moet worden, dan grijp ik haar bij haar nekvel en maak even duidelijk dat ik daar niet van gediend ben.
- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Oneens. Als het goed wordt toegepast, kan voerbeloning een sterke positieve bekrachtiger zijn die gewenst gedrag laat toenemen.Paisley schreef:In positief trainen zoals op veel hondenscholen wordt gepredikt.
- Paisley
- Zeer actief
Ja. Jij hebt een labradorLieske_1977 schreef:Oneens. Als het goed wordt toegepast, kan voerbeloning een sterke positieve bekrachtiger zijn die gewenst gedrag laat toenemen.Paisley schreef:In positief trainen zoals op veel hondenscholen wordt gepredikt.

- Lieske_1977
- Zeer actief
Haha, goed punt!Paisley schreef:Ja. Jij hebt een labradorLieske_1977 schreef:Oneens. Als het goed wordt toegepast, kan voerbeloning een sterke positieve bekrachtiger zijn die gewenst gedrag laat toenemen.Paisley schreef:In positief trainen zoals op veel hondenscholen wordt gepredikt.
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Ooit gelezen dat je niet (teveel) tegen je hond moet praten omdat hij daar dan afgestompt van zou raken.
Wel, Bo is nu 6,5 jaar oud en we kletsen wat af. Ik zweer je, ze snapt het! En ze luistert ook altijd heel braaf.
Zo lief, dat kopje schuin. En dan de andere kant schuin. (eindelijk iemand die naar me luistert, haha!)
Wel, Bo is nu 6,5 jaar oud en we kletsen wat af. Ik zweer je, ze snapt het! En ze luistert ook altijd heel braaf.
Zo lief, dat kopje schuin. En dan de andere kant schuin. (eindelijk iemand die naar me luistert, haha!)
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Zelfs als je vader en zoon van 1 ras hebt, kun je toch voor elk een heel andere methode moeten gebruiken voor de gewenste resultatenNanna schreef:Denken dat alle regeltjes op iedere hond toepasbaar zijn.
Dat het dus niet uitmaakt of het een Whippet, een Akita of een Maltezer betreft.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dat alles trainbaar/maakbaar is. Elke hond is anders, elke hond heeft z'n sterke en minder sterke punten, idem voor elke eigenaar.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Misschien is het toeval maar ik heb nu vier honden in huis (waarvan 3 rasloos) die perfect reageren op positieve bekrachtiging met voer of balLieske_1977 schreef:Haha, goed punt!Paisley schreef:Ja. Jij hebt een labradorLieske_1977 schreef:Oneens. Als het goed wordt toegepast, kan voerbeloning een sterke positieve bekrachtiger zijn die gewenst gedrag laat toenemen.Paisley schreef:In positief trainen zoals op veel hondenscholen wordt gepredikt.
Je reinste omkoperij. Leuk als je hond honger hebt, maar met koekjes voeren krijg je geen betrouwbare gehoorzaamheid of respect. Ik ben blij dat ik koppig genoeg was om mn eigen plan te trekken.Maar ook bij veel andere rassen heb ik het goed zien werken.
- Gollum
- Zeer actief
En voer?Nanna schreef:Ik heb vier honden die nog niet tálen naar een bal.
Dat het hele ding maar in mijn keel schiet..
Hier kan ik bij twee van de vier de pot op met mijn bal maar met voer krijg ik het hele hondenveld gepaaid
- Lieske_1977
- Zeer actief
Geen toeval, gewoon toegepaste wetenschap over leerprincipes (operante conditionering). Je moet alleen wel eerst uitvogelen wat voor jouw hond een échte beloning is, anders werkt de beloning niet als bekrachtiger.
Wel eens met Diane dat niet alles maakbaar is.
Waar ik niet meer in geloof, is dat alle commando's kort moeten worden uitgesproken en je het praten tegen je hond zo veel mogelijk moet beperken, omdat je anders door overload aan info niet meer door zou dringen. Ik lul er wat af tegen Joy en desondanks begrijpt ze me perfect.
Wel eens met Diane dat niet alles maakbaar is.
Waar ik niet meer in geloof, is dat alle commando's kort moeten worden uitgesproken en je het praten tegen je hond zo veel mogelijk moet beperken, omdat je anders door overload aan info niet meer door zou dringen. Ik lul er wat af tegen Joy en desondanks begrijpt ze me perfect.
- Gollum
- Zeer actief
Ja brokjes zijn ook saai. Frikandel, rodiworst, kaas, stinkdingen, dat doet het meestal toch wel goed. Heb je werkelijk waar een biefstuk voor Glenns neus gehangen?Nanna schreef:Ook niet. Ze willen alleen een kattenbrokje na het poseren en voor de rest kan ik doodvallen met mijn brokjes. Counter conditioning doet hier geen reet; Glenn is als de dood voor vuurwerk en dan nog niet in de stemming om biefstuk aan te nemen.Gollum schreef:En voer?Nanna schreef:Ik heb vier honden die nog niet tálen naar een bal.
Dat het hele ding maar in mijn keel schiet..
Hier kan ik bij twee van de vier de pot op met mijn bal maar met voer krijg ik het hele hondenveld gepaaid
Wat Lieske zegt, operante conditionering werkt echt als je de juiste beloning vind.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Denken dat je raseigenschappen er uit kan trainen.
Je kan ze misschien wat dempen of ombuigen, maar wat er jaren ingefokt is heb je er niet zomaar weer uit.
Je kan ze misschien wat dempen of ombuigen, maar wat er jaren ingefokt is heb je er niet zomaar weer uit.
- Gollum
- Zeer actief
Oh ik wil je best geloven hoor. Ik heb het zelf alleen nog niet meegemaakt dus daarom klink ik een beetje verbaastNanna schreef:Geloof het of niet: een heel aantal honden is helemaal niet voergericht.
O, ze eten graag hun maaltje hoor. Maar een stap harder voor een frikandel? Echt niet.
En als Glenn in de angstzone zit dan neemt ie dus helemaal niks aan. Dan is het alleen maar angst en hijgen. Kan ik slagroom in zijn bek spuiten, tuft ie zo weer uit. Hij wil maar 1 ding: dat het knallen ophoudt.
- Paisley
- Zeer actief
Vuurwerk of niet, maar als ik mijn honden een biefstuk voorhoud, gaan ze er eerst aan likken tot ik bezorgd wordt dat t ding niet bederft, voor ze m opvreten. Ik geef ook geen KVV omdat ze hun voer 'begraven' want met KVV natuurlijk verschrikkelijk goor is. Je vind t terug in de hoeken van je bankstel.

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Met een (volwassen) hond die als herplaatser net bij je is komen wonen meteen naar cursus gaan.
Eerst gewoon lekker wennen aan het leven van alledag zonder dat hij/zij meteen iets 'moet', bevalt mij veel beter.
En op nummer 2: snel ingrijpen als het in je eigen roedel er even niet gezellig aan toe gaat (tussen de honden onderling). Zolang ze niet voor de kill gaan laat ik het ze zelf uitzoeken.
En op nummer 2: snel ingrijpen als het in je eigen roedel er even niet gezellig aan toe gaat (tussen de honden onderling). Zolang ze niet voor de kill gaan laat ik het ze zelf uitzoeken.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Dat een hond ten alle tijde op de macht zou liggen te azen. Dat hij dus absoluut niet eerst door de deur mag, ook niet eerst mag eten en al zeker niet op de bank mag liggen of overal waar hij even hoog of hoger ligt dan jij. Dat je nooit met hem moet spelen als hij dat wil en hem nooit mag aaien als hij dat wil en dat je dat altijd maar alleen zou mogen doen als jij het initieert. Dat je hond uberhaupt nergens een mening over zou moeten hebben en dat een hond die niet luistert dat per definitie zou doen omdat ie schijt aan je heeft en denkt dat ie de baas over je is. En dat je dat niet luisteren altijd en overal per direct met barse stem en eventueel wat agressie zou moeten aanpakken want stel je voor. De enige goede hond is een willoze, slaafse hond. Not.
En ik kom dat helaas nog maar al te vaak tegen. Van het weekend nog op een feestje iemand die met zijn hand op dominante wijze de snuit van de (hem onbekende!!) hond des huizes greep en goedkeurend sprak "Dit is een onderdanige hond, want hij doet niks terug. Heel goed.". Toen ik zei dat dat heel vervelend was voor de hond (de hond toonde al zeer veel kalmeringssignalen) vond hij dat geen argument want de hond had ten alle tijde te ondergaan wat de mens bedacht. En de hond moest ook onderdanig zijn tegenover, en luisteren naar ALLE mensen, want ze waren er altijd op uit om de machtpositie te verwerven. Dat die theorie achterhaald was wilde meneer niet aanhoren, de argumenten daarvoor en het feit dat er een overdaad aan nieuwe wetenschappelijke inzichten bij zijn gekomen al helemaal niet. Want hij had al meer dan genoeg honden gezien in zijn leven en daarmee was de kous af. Ik moet echt kotsen van die gedachtengang. Bah!
En ik kom dat helaas nog maar al te vaak tegen. Van het weekend nog op een feestje iemand die met zijn hand op dominante wijze de snuit van de (hem onbekende!!) hond des huizes greep en goedkeurend sprak "Dit is een onderdanige hond, want hij doet niks terug. Heel goed.". Toen ik zei dat dat heel vervelend was voor de hond (de hond toonde al zeer veel kalmeringssignalen) vond hij dat geen argument want de hond had ten alle tijde te ondergaan wat de mens bedacht. En de hond moest ook onderdanig zijn tegenover, en luisteren naar ALLE mensen, want ze waren er altijd op uit om de machtpositie te verwerven. Dat die theorie achterhaald was wilde meneer niet aanhoren, de argumenten daarvoor en het feit dat er een overdaad aan nieuwe wetenschappelijke inzichten bij zijn gekomen al helemaal niet. Want hij had al meer dan genoeg honden gezien in zijn leven en daarmee was de kous af. Ik moet echt kotsen van die gedachtengang. Bah!