Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenforum leden honden opvoed geheimen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Hondenforum leden honden opvoed geheimen

Ongelezen bericht door *Skye* »

Zolang ik hier kom lees ik vaak dingen als 'dat moet hij gewoon doen', 'dat maak ik hem gewoon duidelijk', 'het mag gewoon niet'.

Ik ben toch wel benieuwd naar jullie opvoed geheimen.

Over het algemeen luisteren Skye en Nova vrij prima en zorg ik er voor dat ze aan de lijn zitten als er een situatie aan komt waarin ik twijfel of ze gaan luisteren. Maar hoe ga ik er voor zorgen dat ze ook luisteren met die afleidingen.

Wat zijn nou dingen waarvan jullie denken, dit is echt iets wat je moet weten, of ik pak dit of dit altijd zo aan. Want het is leuk dat ze het maar gewoon moeten doen, maar hoe pakken jullie dat aan.

Topic starter begint. Mijn geheim is om alleen dingen te doen waar ik voor de volle 100% achter sta. Als ik er niet achter sta dan werkt het niet. Wat ik dan precies doe? Dat kan per situatie/ hond/ dag verschillen. Over het algemeen werkt het het best als ik er niet te veel over na denk.
Laatst gewijzigd door *Skye* op 09 jul 2017 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Hondenforum leden honden opvoed geheimen

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vraag nooit dingen van mijn honden die ze niet (aan)kunnen en werk langzaam maar zeker (op de manier die het best bij die hond past en in het tempo van de hond) naar wat ik uiteindelijk wil bereiken.
en pas als ik zeker weet dat mijn honden ook zo ver zijn 'moeten ze het gewoon doen' ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik heb ook geen opvoedgeheimen, wel heb ik duidelijke regels, wat ik perse niet wil hebben, laat ik ook niet oogluikend 1 keer toe.
ook probeer ik dingen voor te zijn, omdat ik weet wat ze zal gaan doen, dus geef ik haar niet de kans om het te doen.

wat niet wil zeggen dat ze perfect luistert en alle dingen goed gaan. ben ook maar een mens.
1 op 1 gaat het perfect, maar als ik met meerdere dingen/mensen bezig ben, ontglipt mij ook wel eens iets.

net als afgelopen zaterdag op de cursus, Lana is loops, heeft haar oren nu op slot, totaal geen focus op mij,
dan zet ik mijn verstand op nul, blijf kalm en ga iets met haar doen, waar ze dan meer mee bezig is, snuffelen, wat simpele oefeningen, en gewoon genieten van een loopse puber.
en denk deze periode gaat weer over en gaan we weer serieus aan het werk.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Snel doorzien waar bepaald gedrag toe kan leiden en dus ingrijpen voordat de hond verkeerde ideeën krijgt. Dus mogelijke problemen in de kiem smoren, dan hoef je ook minder dingen weer af te leren
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb gen perfect luisterende honden, dus nee geen geheimen. Ze zijn allemaal wel een stout. Zelfs Csiva en die luistert toch heel erg goed.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

*Skye* schreef: Wat zijn nou dingen waarvan jullie denken, dit is echt iets wat je moet weten,
Mijn gouden tip - raadpleeg iemand met ervaring met het ras! Als je een rashond hebt natuurlijk, of iets wat er naast gelegen heeft.

Ik heb onwijs veel van Mayke geleerd en begon met dit zelfde plan-van-aanpak aan Kiwi, en sloeg volledig de plank mis. Toen ik een trainer ontmoette die tot zn nek in de working kelpies zit, vielen er kwartjes binnen no-time. Wat een verademing!
Als ik met stabij-eigenaren praat, komen er onwijs veel gemeenschappelijke verhalen boven drijven. En met de ervaringen met Mayke heb ik de hoogmoed om te denken: Kom maar hier met die hond, dat varkentje was ik wel ff. Met working kelpie idem dito.

Het voordeel van inteelt: Ken je er 1, dan ken je ze allemaal. *

* disclaimer, uitzonderingen onder voorbehoud
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat Nanna zegt :ok:
Al moet je denk ik ook wel realiseren dat het bij forummers ook niet altijd van een leien dakje gaat :mrgreen: Al lijkt dat misschien zo van de verhalen van het forum.

Maar wat ik in de loop der jaren vooral heb geleerd:
- Twijfel niet. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar zolang je consequent één weg aanhoudt kom je er wel. Bij twijfel ben je de pineut bij honden, dan blijft het resultaat ook twijfelachtig. Ik heb mezelf echt afgeleerd om op het moment supreme te twijfelen. Dan gewoon handelen, vaak inderdaad naar je boerenverstand. En soms denk ik dan achteraf wel eens dat het anders had gekund, maar door daar op het moment zelf niet mee bezig te zijn werkt het meestal toch wel.

- Los problemen op voor ze ontstaan. Misschien ben ik er extra alert op met die veel te slimme Tollers, maar honden leren heel snel maniertjes. Soms nog voordat wij ze doorhebben. En als dat eenmaal aangeleerd is, moet je iets afleren. Dat kost soms behoorlijk veel tijd en moeite, terwijl het met op tijd bijsturen vaak zo gedaan is. Voorbeeldje: Segno luistert goed, maar verliest zich nogal snel in haar afleiding als ze iets ruikt. Dan negeerde ze ook de fluit, en dat wil ik niet. Dus toen ik dat zag heb ik het min of meer uitgelokt binnen mijn gooibereik en kreeg ze een sleutelbos tegen haar billen terwijl ze afdwaalde :wink: Daarna kwam ze meteen braaf en was ze weer de allerliefste, braafste hond. En nu oefenen we regelmatig met de fluit op wisselende momenten en goede beloningen. Maar het is nu veel makkelijker bij te sturen dan bij een puber die niet anders gewend is dan z'n neus te volgen.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Laat een ander meekijken. Ook als je denkt alles al te weten na je eerste of tweede of vijftiende hond. Of je dat bij een hondenschool doet of dat je een goede, kritische hondenkennis/vriend hebt maakt niet zoveel uit maar laat een ander jouw fouten benoemen.

Heb geduld. Zowel in het moment zelf als op de levenslange termijn.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

renee-uk schreef:ik vraag nooit dingen van mijn honden die ze niet (aan)kunnen en werk langzaam maar zeker (op de manier die het best bij die hond past en in het tempo van de hond) naar wat ik uiteindelijk wil bereiken.
Dit geldt voor mij ook.
Daarnaast leg ik de nadruk vooral op wat er wel goed gaat, om er vooral lol in te houden. Ik ben niet van de kadaverdiscipline, ik wil vooral plezier hebben met mijn honden en het hoeft allemaal niet precies of perfect. Ik kan om heel veel lachen, heb veel geduld en vind het leuk om ergens rustig, met respect en met vertrouwen naartoe te werken zonder iets te forceren, maar op een speelse en luchtige manier.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Voorkomen is beter dan genezen.
Bijvoorbeeld: heb je een hond die sloopt? Zorg dan dat hij nergens bij kan. Is niet altijd mogelijk of afdoende, maar scheelt een hoop problemen.

Ook vooruitkijken als je met je hond loopt: vaak zie je dingen eerder dan je hond omdat je hoger bent. Anticipeer daar dan op.

Consequent zijn.
Paisley
Zeer actief

wolvster schreef:Voorkomen is beter dan genezen.
Oh leuk. Mijn antwoord daarop: Genees, Ën ga je problemen niet uit de weg. Want er komt ooit een situatie waarin je het nodig hebt. "
Sloopt je hond konijnen? Geef m een konijn voor de neus en zorg ervoor dat ie m niet sloopt. Daarmee krijg je respect, en niet met het feit dat je om de konijnen heen kunt lopen.
(of: Vreet je hond sokken? Bederf m eronder en zorg ervoor dat hij er geen 1 inhaleert)
Laatst gewijzigd door Paisley op 09 jul 2017 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Oh, en counter conditioning. Als het knalt strooi ik brokjes. Als we een moeilijke hond passeren strooi ik brokjes. Ongeacht het gedrag. Nee, je beloont geen negatief gedrag, je verandert de negatieve associatie. Het is het meest effectieve dat ik ooit met Dalí geprobeerd heb. Er is hier ergens op het forum een goed topic over.

En: laat je niet gek maken door mensen die op het forum als tip doodleuk zeggen 'het gebeurt niet omdat ik het niet wil' of 'ik maak het hem wel duidelijk en dan haalt hij het zich geen tweede keer in het hoofd'. Bij sommigen zal dat misschien zo werken, en bij anderen is het stoere praat. Masr hoe dan ook is het niet iets wat zomaar bij jóu ook de gouden oplossing is - want dan zou dat waarschijnlijk allang gewerkt moeten hebben. Ik heb echt teveel tijd verspild met boos gedoe omdat ik van het forum begreep dat je het gewoon echt moest menen. Ik kan dingen menen wat ik wil, maar soms menen mijn honden gewoon wat anders.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

-Wees nooit te wijs om te leren.

-Pas je methode aan op het karakter van de hond.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

wat ik vooral hier op het forum heb geleerd is dat het, ondanks dat sommige mensen het zo voorspiegelen, bij niemand perfect is. Ik ben gewoon geen goede trainer, ik vind het prima als ik met mijn honden kan leven en wat een ander vindt, moet ie lekker vinden maar trek ik me weinig van aan.

Wat ik ook heb geleerd is idd voorkomen is beter dan genezen. Dus niet wachten totdat het uit de hand loopt en dan gaan corrigeren, maar gewoon 2 stappen eerder al een andere keuze maken en daarvoor belonen.
Gollum
Zeer actief

Ohja, zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dat is ook bij mensen goed toepasbaar :mrgreen:
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Oh leuk. Mijn antwoord daarop: Genees, Ën ga je problemen niet uit de weg. Want er komt ooit een situatie waarin je het nodig hebt. "
Sloopt je hond konijnen? Geef m een konijn voor de neus en zorg ervoor dat ie m niet sloopt. Daarmee krijg je respect, en niet met het feit dat je om de konijnen heen kunt lopen.
(of: Vreet je hond sokken? Bederf m eronder en zorg ervoor dat hij er geen 1 inhaleert)
Als dat voor jou werkt is dat toch prima?
Mij is het nog niet gelukt, want mijn hond sloopt inderdaad konijnen en eet sokken (fijne sneer, lekker sportief). En ik heb jouw 'genees' methode geprobeerd: werkt voor mij niet.

Dus ik probeer te voorkomen. Nee dat lukt niet altijd maar 99% van de tijd wel.

Mijn hemel zeg, ik snap niet zo goed waarom er zo agressief door jou wordt gereageerd hierop.
Er wordt toch gevraagd naar wat je vindt dat werkt? Nou ik vindt dat dit beter werkt voor mij dan jouw methode.
Gollum
Zeer actief

wolvster schreef:
Paisley schreef:
Als dat voor jou werkt is dat toch prima?
Mij is het nog niet gelukt, want mijn hond sloopt inderdaad konijnen en eet sokken (fijne sneer, lekker sportief). En ik heb jouw 'genees' methode geprobeerd: werkt voor mij niet.

Dus ik probeer te voorkomen. Nee dat lukt niet altijd maar 99% van de tijd wel.

Mijn hemel zeg, ik snap niet zo goed waarom er zo agressief door jou wordt gereageerd hierop.
Er wordt toch gevraagd naar wat je vindt dat werkt? Nou ik vindt dat dit beter werkt voor mij dan jouw methode.
Vandaar ook mijn 'pas je methode aan op het karakter van je hond'. Want er is niet dé manier. Wel dé manier bij jouw hond, en dat kun jijzelf het beste uitvogelen.
Voor Paisley geld dan ook 'wees nooit te wijs om te leren' :mann:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Lothian schreef:Oh, en counter conditioning. Als het knalt strooi ik brokjes. Als we een moeilijke hond passeren strooi ik brokjes. Ongeacht het gedrag. Nee, je beloont geen negatief gedrag, je verandert de negatieve associatie. Het is het meest effectieve dat ik ooit met Dalí geprobeerd heb. Er is hier ergens op het forum een goed topic over.

En: laat je niet gek maken door mensen die op het forum als tip doodleuk zeggen 'het gebeurt niet omdat ik het niet wil' of 'ik maak het hem wel duidelijk en dan haalt hij het zich geen tweede keer in het hoofd'. Bij sommigen zal dat misschien zo werken, en bij anderen is het stoere praat. Masr hoe dan ook is het niet iets wat zomaar bij jóu ook de gouden oplossing is - want dan zou dat waarschijnlijk allang gewerkt moeten hebben. Ik heb echt teveel tijd verspild met boos gedoe omdat ik van het forum begreep dat je het gewoon echt moest menen. Ik kan dingen menen wat ik wil, maar soms menen mijn honden gewoon wat anders.
sommige dingen reageer ik inderdaad ook wel zo op. Dat gaat dan om alle gedrag dat ik tegen mezelf of anderen niet te tolereren vindt. Bijv. grommen of snauwen, dat hoeven mijn honden echt niet naar mij te doen want dan krijgen ze een beste schop onder het hol. Is overigens nog nooit gebeurd, maar dat zeg ik nu :D Maar ik realiseer me ook wel dat als ik een ander soort honden had, die reactie van mij misschien minder zoden aan de dijk zou zetten. Dat werkt ook maar zo goed als je hond het accepteert natuurlijk. Mijn honden kan ik gerust een trap onder hun reet geven en dan denken ze: oh.. okee.. dit is blijkbaar niet de bedoeling. Een ander soort hond zou misschien denken: dit gaan we niet pikken en hangt in mijn arm. Zolang je maar bereikt wat je wil bereiken met je correctie, en van tevoren kan voorspellen dat het niet uitloopt in een potje matten, is het prima.

En ik ben ook niet zo'n bozerd hoor, ik sta regelmatig voor lul door mijn honden en ik lach er tegenwoordig maar gewoon om. Schiet anders toch niet op :D ALs ik merk dat ik in een boze bui ben lopen we gewoon niet. Pom reageert daar altijd op door nog stouter te doen :D

edit - Dat heb ik ook geleerd! Niet trainen als je niet lekker in je vel zit
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Gollum schreef:
-Pas je methode aan op het karakter van de hond.
Die volledig.
Ik heb 3 honden met 3 verschillende karakters. Ik wilde ze eerst op 1 manier opvoeden.
Dat wordt m niet.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gollum
Zeer actief

sbientje schreef:
Lothian schreef:Oh, en counter conditioning. Als het knalt strooi ik brokjes. Als we een moeilijke hond passeren strooi ik brokjes. Ongeacht het gedrag. Nee, je beloont geen negatief gedrag, je verandert de negatieve associatie. Het is het meest effectieve dat ik ooit met Dalí geprobeerd heb. Er is hier ergens op het forum een goed topic over.

sommige dingen reageer ik inderdaad ook wel zo op. Dat gaat dan om alle gedrag dat ik tegen mezelf of anderen niet te tolereren vindt. Bijv. grommen of snauwen, dat hoeven mijn honden echt niet naar mij te doen want dan krijgen ze een beste schop onder het hol. Is overigens nog nooit gebeurd, maar dat zeg ik nu :D Maar ik realiseer me ook wel dat als ik een ander soort honden had, die reactie van mij misschien minder zoden aan de dijk zou zetten. Dat werkt ook maar zo goed als je hond het accepteert natuurlijk. Mijn honden kan ik gerust een trap onder hun reet geven en dan denken ze: oh.. okee.. dit is blijkbaar niet de bedoeling. Een ander soort hond zou misschien denken: dit gaan we niet pikken en hangt in mijn arm. Zolang je maar bereikt wat je wil bereiken met je correctie, en van tevoren kan voorspellen dat het niet uitloopt in een potje matten, is het prima.

En ik ben ook niet zo'n bozerd hoor, ik sta regelmatig voor lul door mijn honden en ik lach er tegenwoordig maar gewoon om. Schiet anders toch niet op :D ALs ik merk dat ik in een boze bui ben lopen we gewoon niet. Pom reageert daar altijd op door nog stouter te doen :D

Oh god, ja. Als ik niet lekker in mijn vel zit doen de honden ook 'ineens' raar. Stabiliteit is een must. Als ik niet stabiel ben kan ik ze beter aan de lijn houden.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Oh ja, al is de ene hond er gevoeliger voor dan de andere. Paco en Elco zijn wat dat betreft gevoeliger dan Gait. Maar het maakt wel dat ik tegenwoordig behoorlijk stabiel ben: ik moet wel voor de honden, zeker als ik drie intacte reuen tegelijk wil uitlaten, waarvan 1 zich gemakkelijk laat uitdagen tot een potje matten en geen heel betrouwbare recall heeft, 1 nog wat moet werken aan hoe te reageren op tegemoetkomende honden (gaat gelukkig vrij goed, als ik maar op tijd aanlijn, maar dat kan steeds later) met gelukkig een vrij goede recall en 1 nu heel af en toe neiging krijgt om z'n oren dicht te stoppen maar daarbuiten een zeer betrouwbare recall heeft en echt sociaal is
Paisley
Zeer actief

wolvster schreef: Mijn hemel zeg, ik snap niet zo goed waarom er zo agressief door jou wordt gereageerd hierop.
Ik bedoel het niet agressief. En ik lees dat ook niet uit mijn post, dus volgens mij hebben we een misverstandje te pakken. Sorry daarvoor!
Maar voor mij is het wel fundamenteel een fout om voor je problemen weg te lopen en ze te voorkomen. Ik snap echt niet wat dat oplost, behalve het bewandelen van de weg van de minste weerstand.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Geen idee. Leer je hond gewoon kennen, kijk waar hij hard op gaat qua beloningen en zet dat vervolgens in. Leren doe je alleen met een sterke motivatie, dus die moet je eerst vinden.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
wolvster schreef: Mijn hemel zeg, ik snap niet zo goed waarom er zo agressief door jou wordt gereageerd hierop.
Ik bedoel het niet agressief. En ik lees dat ook niet uit mijn post, dus volgens mij hebben we een misverstandje te pakken. Sorry daarvoor!
Maar voor mij is het wel fundamenteel een fout om voor je problemen weg te lopen en ze te voorkomen. Ik snap echt niet wat dat oplost, behalve het bewandelen van de weg van de minste weerstand.
Ok dan pikte ik het verkeerd op :ok:

De reden voor de weg van de minste weerstand kiezen in mijn geval is dit: de weerstand lost niets op.
Dat mijn hond konijnen dood wil maken zit zo diep in hem geworteld dat krijg ik er niet uit. (Hij is opgegroeid met twee -mij maak je de pis niet lauw-konijnen en ook die wil hij killen.) En stel, stel dat het kan, dan kost dat zoveel frustratie en ergernis bij zowel mij als bij hem dat het dat gewoon niet waard is. Onze relatie zal daardoor een enorme knauw krijgen.

Qua sokken wil ik er nog wel wat aan wagen omdat dat mijn inziens geen instinct is maar aangeleerd fout gedrag. Echter levert het tot nu toe niets op.

Nou dan voorkom ik het liever. Dát is voor mij de reden :)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Mijn geheim is omdenken. In het begin was ik van het 'ze meot gewoon doen wat ik zeg en anders word ik boos', gevoed door de heer Milan en een hondenschool die met slipketting werkte. Dat bleek meestal averechts te werken en veel frustratie was ons deel. Nu kies ik de weg van de minste weerstand. Waarom zou ik Oor streng laten volgen op plekken waar dat Echt Heel Moeilijk is, als ik haar ook gewoon aan de riem kan doen? Of de aandacht kan afleiden met lekkers of een bal? Waarom zou ik blijven trainen op trekken terwijl een antitrektuigje ons allebei zoveel meer rust verschaft en nog effectiever blijkt ook? Waarom zou ze per se precies aan de hiel moeten volgen als zij gewoon graag voorop loopt? Dat maakt gewoon dat je in alles zo veel leuker met je hond omgaat, dat dreunt door in alles wat je doet. Gevolg is dat ik hier in het park zelden een hond tegen kom die beter luistert dan Oor (wat overigens ook veel zegt over de opvoedkwaliteiten van de meeste mensen, want zo perfect luistert Oor nou ook weer niet :P ).Als al het contact met je hond de hele tijd vrolijk en gezellig en leuk en niet belerend of streng of boos is, dan is die ene keer dat je wel nee moet zeggen ook veel effectiever dan als je sowieso al de godganse tijd aan de riem loopt te sjorren of boos loopt te worden.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Hier ben ik het van woord tot woord mee eens!
Lothian
Zeer actief

sbientje schreef:

Oh ze krijgen mij mij regelmatig een snauw hoor :D er bestaat bij mij best wel contrast tussen wat wel en niet mag. Maar toen ik mijn leven met uitvallende Dalí begon dacht ik 'ik zal het hem wel even duidelijk maken'. Het werd er echt alleen maar erger van. Domme beslissing van me. Maar dat kan dan wel frustrerend zijn, als je anderen ziet schrijven dat zíj dat zo opgelost zouden hebben. Dat zal dan misschien wel zo zijn maar niet iedereen kan dat op die manier, of moet dat willen.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Wij hebben geen echte geheimen , iedere hond is weer anders zo ook hun opvoeding . De ene hond kan ook meer mee dan met de ander ook dat scheelt. Micron heeft altijd de meeste vrijheid in dat opzicht omdat hij dat ook aankan.
Verder hoeven ze hier niet zoveel ,een paar commando's zijn heilig zoals hierkomen , wachten, en geen geruk aan de lijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

De Methode of De Waarheid bestaat niet. Kijk naar het individu Hond en zoek daarbij aansluiting. Als die connectie tot stand komt, hoef je verder weinig meer te doen. Daar ben ik ook grote voorstander van: niet te veel willen doen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Enjoy the ride ........ en humor :wink: heul veul humor
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”