Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Training spelletjes/ methodes

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Training spelletjes/ methodes

Ongelezen bericht door *Skye* »

Na het topic met opvoed geheimen en een topic waar we niet in geloven was ik hier ook wel naar benieuwd.

Look at that
Recall games
Counter conditioning
Freestyle clickeren

Dit soort kreten zie ik regelmatig voorbij komen. Natuurlijk kan ik het googlen, maar ik vind het altijd fijn erover te lezen van iemand die het in de praktijk ook gebruikt.
Zijn er mensen die deze dingen toepassen en zo ja, hoe? Wanneer train je het, hoe train je het, hoe vaak en op wat voor lokatie?

En zijn er nog meer die onder deze noemer vallen?

Ik ben benieuwd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Training spelletjes/ methodes

Ongelezen bericht door DeDiana »

*Skye* schreef:Na het topic met opvoed geheimen en een topic waar we niet in geloven was ik hier ook wel naar benieuwd.

Look at that
Recall games
Counter conditioning
Freestyle clickeren

Dit soort kreten zie ik regelmatig voorbij komen. Natuurlijk kan ik het googlen, maar ik vind het altijd fijn erover te lezen van iemand die het in de praktijk ook gebruikt.
Zijn er mensen die deze dingen toepassen en zo ja, hoe? Wanneer train je het, hoe train je het, hoe vaak en op wat voor lokatie?

En zijn er nog meer die onder deze noemer vallen?

Ik ben benieuwd.
Hahaha :F: ik gebruik ze allemaal.
Over counter conditioning is al een vrij uitgebreid topic hier op het forum met daarin ook veel ervaringen van mensen en praktische toepassing en tips: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=271188

De look at that-game gaat verder op het principe van counter conditioneren en komt uit 'Control unleashed', een boek van Leslie McDevitt met een methode om om te gaan met reactieve honden. De hond leert om rustig te kijken naar triggers voor het reactieve gedrag in plaats van erop te reageren. De volgende stap is dat de hond het gaat melden bij het baasje. Dus in plaats van dat jij als baasje aandacht van je hond vraagt als hij bijvoorbeeld een andere hond ziet, krijgt de hond zelf een actieve taak in het kijken naar de andere hond en het melden bij de eigenaar.
Je leert de hond eerst met behulp van de clicker op commando ergens naar kijken (waarbij je begint met een neutrale prikkel). Daarna ga je dit op de afstand die de hond nodig heeft oefenen met de echte prikkel(s). Zodra de hond naar de prikkel kijkt, klik je (dus voordat de hond echt fixeert of reageert). Dat bouw je uit tot de hond een paar seconden rustig naar de prikkel kijkt. De hond zal vanzelf gaan anticiperen en na het kijken naar je toe draaien voor de beloning en op die manier uiteindelijk melden dat hij de prikkel heeft gespot. Je counterconditioneert omdat je de hond beloont terwijl hij naar de prikkel kijkt (waarbij je dus de emotie verandert: de prikkel wordt een voorspeller van iets leuks) en je leert hem in plaats van uit te vallen of erop af te rennen een alternatief gedrag aan, namelijk het rustig kijken en bij jou melden. Het oefent en bevestigt dus kalm gedrag rondom de prikkel. Het rustig kijken helpt honden vaak, ze kunnen dan informatie verzamelen en zien dat de trigger helemaal niet zo spannend is. Dat is vaak veel nuttiger dan zelf afleiden en direct aandacht vragen van je hond, want daarmee blijft de prikkel vaak even spannend/bedreigend/opwindend en moet je dus zelf altijd alert en actief blijven met afleiden of aandacht vragen.
Ik gebruik het vrij veel bij Amy, die heel explosief kan reageren (eerst doen en dan pas denken). Door rustig naar dingen te kijken, verdwijnt een groot deel van de spanning. En doordat ze het actief bij mij komt melden, hoef ik zelf minder op te letten en heeft zij zelf een actieve taak. Het wordt met name veel gebruikt bij honden die heftig reageren op beweging en op andere honden of vreemde mensen. Maar ik gebruik het ook bij haar jaaggedrag en het spotten van beestjes. Dat lukt nog niet met een konijn dat voor haar voeten weg rent hoor (en dat lukt wellicht nooit), maar op meer afstand of bij dieren die niet heel snel bewegen, doet ze dit al heel goed en komt het netjes bij mij melden.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Barkley »

ik vond de volgende links over look at that want het klinkt heel toepasbaar:
(het zijn pdfjes)
http://www.phillydogtraining.com/assets/Scully_JA11.pdf

http://oz.dogs.net.au/chocolateborders/ ... T_GAME.pdf
Jules01
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jules01 »

Ik ga die Control Unleashed maar eens aanschaffen, het niet-jagen van Archie is al sterk verbeterd maar vereist nog veel werk.
Hij joelt nu niet meer als een malle bij het ontwaren van een kat en konijn. Maar hij staat nog wel strak van de adrenaline. Inmiddels kijkt hij wel naar mij maar er is nog zoveel meer uit te slepen.
Is de rest van het boek ook de moeite waard?
DeDiana
Zeer actief

Jules01 schreef:Ik ga die Control Unleashed maar eens aanschaffen, het niet-jagen van Archie is al sterk verbeterd maar vereist nog veel werk.
Hij joelt nu niet meer als een malle bij het ontwaren van een kat en konijn. Maar hij staat nog wel strak van de adrenaline. Inmiddels kijkt hij wel naar mij maar er is nog zoveel meer uit te slepen.
Het boek is eigenlijk toegeschreven op sporthonden (agility voornamelijk) en biedt veel informatie over impulse control, contact maken, omgaan met afleidingen, opwinding en triggers en het creëren van rust. Dus het richt zich helemaal niet op jagende honden. Maar omdat ik de methode ook gebruik voor Amy's uitvallen naar vreemde honden en met name honden die snel bewegen, bedacht ik dat het ook wel toepasbaar zou zijn voor haar jaaggedrag (tot op zekere hoogte). Bijvoorbeeld met katten in de wijk heeft het super gewerkt, daar reageert ze helemaal niet meer op. Ze komt het netjes melden als ze er één ziet - terwijl ze er voorheen meteen op af wilde vliegen, op haar achterpoten rondsprong en dan ook wel uit frustratie dat ze er niet naartoe kon, ging blaffen of piepen.
Jules01
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jules01 »

DeDiana schreef:
Jules01 schreef:Ik ga die Control Unleashed maar eens aanschaffen, het niet-jagen van Archie is al sterk verbeterd maar vereist nog veel werk.
Het boek is eigenlijk toegeschreven op sporthonden (agility voornamelijk) en biedt veel informatie over impulse control, contact maken, omgaan met afleidingen, opwinding en triggers en het creëren van rust. Dus het richt zich helemaal niet op jagende honden. Maar omdat ik de methode ook gebruik voor Amy's uitvallen naar vreemde honden en met name honden die snel bewegen, bedacht ik dat het ook wel toepasbaar zou zijn voor haar jaaggedrag (tot op zekere hoogte). Bijvoorbeeld met katten in de wijk heeft het super gewerkt, daar reageert ze helemaal niet meer op. Ze komt het netjes melden als ze er één ziet - terwijl ze er voorheen meteen op af wilde vliegen, op haar achterpoten rondsprong en dan ook wel uit frustratie dat ze er niet naartoe kon, ging blaffen of piepen.
Impulscontrole en omgaan met afleiding, opwinding etc. is juist wat ik zoek, ongeacht wat het oorspronkelijke doel van het boek was, dit biedt veel handvatten voor hoe om te gaan met een jager.
Hij meldt nu al veel aan me, maar dat gaat meer op de intense "mamamamamamamama, kijk een konijn!!!! Kijk nou!!! mamama!!!!" en ik zou het fijn vinden als hij het houdt op; "Kijk nou eens, wat leuk!"
Voor konijn kun je overigens ook kat, kleine hond of gevogelte invullen.
DeDiana
Zeer actief

Jules01 schreef:
DeDiana schreef:
Impulscontrole en omgaan met afleiding, opwinding etc. is juist wat ik zoek, ongeacht wat het oorspronkelijke doel van het boek was, dit biedt veel handvatten voor hoe om te gaan met een jager.
Hij meldt nu al veel aan me, maar dat gaat meer op de intense "mamamamamamamama, kijk een konijn!!!! Kijk nou!!! mamama!!!!" en ik zou het fijn vinden als hij het houdt op; "Kijk nou eens, wat leuk!"
Voor konijn kun je overigens ook kat, kleine hond of gevogelte invullen.
Ja, zo heb ik het ook gebruikt. Amy heeft ook moeite met impulscontrole en trainen op zelfbeheersing en rust heeft voor haar op alle vlakken enorm veel verbetering gebracht. Dus als je niet verwacht concrete tips over jagen te krijgen, maar zelf die vertaalslag maakt, kun je zeker heel veel aan deze methode hebben!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik pas het Look At That kennelijk in variant toe ;-)
Verder doe ik tav wat je bnoemd alleen aan freestyle clickeren. Ik lok oook uit bij clickeren, maar doe zeker ook aan freestyle. Gewoon voor de fun of it. *edit: dat doe ik alleen om de zogenaamde nutteloze truckjes aan te leren, dus niet in opvoedkundige zin, geen training als zodanig.

Suzanne
Barkley
Zeer actief

Ik heb control unleashed gekocht en wat een fijn boek! Vind het wat te uitgebreid verhalend maar er stonden echt een paar stukken in (tot nu toe, ben er nog niet doorheen) waar een lampje door ging branden.
DeDiana
Zeer actief

Barkley schreef:Ik heb control unleashed gekocht en wat een fijn boek! Vind het wat te uitgebreid verhalend maar er stonden echt een paar stukken in (tot nu toe, ben er nog niet doorheen) waar een lampje door ging branden.
Mooi, fijn dat je er wat aan hebt! Ik heb er ook veel aan gehad, het heeft bij mij ook wel wat aha-momenten opgeleverd en ideeën om bepaalde dingen aan te pakken :ok:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Leuk topic! Zo ben ik benieuwd naar wat BTA nou inhoudt (dus niet BAT, maar Bend To Assent). Ik heb er heel summier iets over kunnen vinden, maar te weinig om er een beeld bij te kunnen krijgen. Iemand hier die er meer over weet te vertellen?
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ik was dit topic even uit het oog verloren, maar leuk om te lezen hoe jullie de methodes toepassen. Bij N&N kreeg ik de methode van 'Look at that' als tip mee, dus daar ga ik met Nova zeker mee aan de slag.
Barkley
Zeer actief

Heel toepasbaar ook op jachttraining. We doen geen agility maar jacht en Fred heeft best moeite met focus. Ik ben nu dus aan de slag met target en look at that.

Dat laatste omdat hij moppert naar andere reuen en ze snel weg wil snauwen en we daar al een tijdje mee stoeien.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Zamunda schreef:Leuk topic! Zo ben ik benieuwd naar wat BTA nou inhoudt (dus niet BAT, maar Bend To Assent). Ik heb er heel summier iets over kunnen vinden, maar te weinig om er een beeld bij te kunnen krijgen. Iemand hier die er meer over weet te vertellen?
Iemand die ook bij mij hoopert heeft dit gedaan om te voorkomen dat haar hond zou gaan snuffelen tijdens parcoursen. Het kwam op mij over als weer veel dominantietheorie waarbij de hond ook niet meer op de bank mocht, niet meer als eerste door de deur etc. Wat ik op de training zag was corrigeren ("foei") voor het gedrag wat je niet wil zien en dat de hond eigenlijk altijd de dingen alleen maar mag doen als jij daar toestemming voor geeft als baas.

Ik heb haar in ieder geval na een paar lessen aangesproken op het constant verbaal corrigeren van haar hond... was gewoon echt niet leuk meer. En heb meer mensen die de BTA methode doen / gedaan hebben dit veelvuldig horen doen.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
DeDiana
Zeer actief

Ik kwam nog een mooi artikel tegen over de Look at that-methode: http://spring2017.iaabcjournal.org/cogn ... ining-lat/
Barkley
Zeer actief

Ik ben zojuist begonnen met het Karen Overall relaxation protocol https://www.boulderhumane.org/sites/def ... xation.pdf
Kijken of we Fred wat meer rust kunnen geven
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”