De vraag aan mij, iets aangepast op namen ivm privacy, uiteraard is besproken dat ik het hier neerzet:
Hi Fem ik heb een vraag aan je/je advies nodig. - hond- z'n waaksheid begint de spuigaten uit te lopen. Hij was altijd al beschermend naar vooral mij toe maar sinds - kind, nu 6 weken- er is begint dit dusdanige vormen aan te nemen dat ik angst begin te krijgen voor een bijtincident. Hij is aan de riem knap asociaal en begint brommerig te worden naar bezoek als die hem aan willen halen. Zojuist rende hij per ongeluk de voordeur uit en deed heel lelijk naar een voorbij lopende pup (deed hem niks fysiek maar qua lichaamstaal en verbaal was het heel agressief en dominant) en daar ben ik erg van geschrokken. Heb jij tips hoe ik dit zou kunnen aanpakken qua training? Ik heb tot hij 2 was fanatiek met hem getraind maar na z'n eerste knieblessure niet meer. Hij luistert naar mij an sich goed, naar - man- een stuk minder (heeft hij altijd gedaan ook voor - kind- er was)
Excuses worden uiteraard aangeboden aan pupeigenaar. Geen schade buiten de schrik en de nare ervaring.
Wel de directe aanleiding om de vraag bij mij neer te leggen.
Betreffende hond is een 8 jaar oude kruising Rottweiler x Dobermann. Reu, jong gecastreerd (door asiel waar hij vandaan komt)
Hond heeft meerdere knieblessures gehad, en is ook bekend met nekhernia. (moet dus aan tuig uitgelaten worden, riem of halti om medische redenen geen optie)
Er is nog een hond in huis, zeer oud en dementerend. Doet hij normaal tegen, iig geen agressie, maar wel heel lomp. Omver lopen als die oudere hond niet op tijd aan de kant stapt bijvoorbeeld. Schijnt hij altijd al wat gedaan te hebben.
Ik heb even wat nagevraagd, maar ook op straat verder van zijn eigen huis af neemt het vervelende gedrag toe vergeleken met eerder.
Ook als het kind niet mee is.
Mijn vriendin is serieus, wil er ook echt mee aan de gang. Snapt dat er geen quick fix is, wil er tijd en energie in stoppen.
Maar waar te beginnen.
Ik denk er over na, maar leg de vraag ook even hier neer.
Ik hoop op zinvolle constructieve reacties.