Ik had altijd wel een jaar of 12 in gedachten. Bij mijn eerste hond was ik blij dat hij redelijk goed nog de elf jaar heeft gehaald. Dus ik had de levensverwachting al bijgesteld, ook omdat er nogal wat dingen waren die zijn levensduur behoorlijk zouden kunnen verkorten.
Maar voor een gezonde middelgrote hond vind ik 12 jaar wel acceptabel, maar helaas mijn tweede herder die goed gezond was en een goed gestel had qua bouw piepte er met 8 jaar tussenuit. En dat vond ik toch zo veels te jong!
En het is een beetje hoe ze oud worden, beide honden waren eigenlijk best actief en zaten toch wel redelijk goed in de vacht en gedroegen zich ook niet oud.
Andere honden zie je rond de 8 à 9 jaar al vaak wat ouder worden en strammer maar vitale honden moeten gewoon minimaal 12 jaar oud kunnen worden.
Bij kleinere honden, middenslag heb ik vaak een leeftijd van 14 à 15 jaar voor ogen. Maar als ik dan weer voorbeelden zag om me heen dat bepaalde dieren vrij rap oud werden en ook de tien jaar niet haalden
Jol heeft ook zo'n periode gehad dat ik dacht, oef je gedraagt je nu wel heel oud en stram. Gelukkig is dat dus een fase geweest want ze is weer helemaal opgeleefd dus die zie ik wel richting de 14 komen.