Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

beleid Nederlandse zwerfhonden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

beleid Nederlandse zwerfhonden?

Ongelezen bericht door Crescent »

Van mijn vrienden bij buitenlandse dieropvang krijg ik altijd lovende berichten over dat in Nederland geen zwerfhonden meer lopen. Hoe is dat zo gekomen, en wanneer is de laatste zwerfhond gevonden? Ik kan er vrij weinig over vinden.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: beleid Nederlandse zwerfhonden?

Ongelezen bericht door Emma »

Ik weet het niet precies, maar had je van heel vroeger niet de "hondenvanger"?
Helemaal geen leuke oplossing hoor, want ik dacht dat er heel vroeger ook soort van asiels waren, waar honden zonder penning, ook dood werden gemaakt.
Je eigen hond moest dus een hondenpenning dragen.

Via Google van stray animal foundation, "hoe Nederland zwerfhond arm is geworden" kan je het lezen.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Crescent schreef:Van mijn vrienden bij buitenlandse dieropvang krijg ik altijd lovende berichten over dat in Nederland geen zwerfhonden meer lopen. Hoe is dat zo gekomen, en wanneer is de laatste zwerfhond gevonden? Ik kan er vrij weinig over vinden.
Natuurlijk zijn er in Nederland ook wel 'zwerfhonden', maar we hebben in dit land wettelijk beleid waardoor die dieren worden opgepikt door de dierenambulance en naar het dichtstbijzijnde asiel gebracht van waaruit ze worden herplaatst (of nog jaren zitten weg te kwijnen).
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Crescent schreef:Hoppa. Hier staat meer http://www.stray-afp.org/nl/wp-content/ ... m-2012.pdf
Die bedoel ik, inderdaad :ok:
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Het ligt niet aan beleid en ook niet aan hondenvangers en wat dan ook. Waarom het ene land wel en het andere land niet barst van de honden op straat heeft puur en alleen met de mensen die er wonen te maken. Accepteer je zwerfhonden dan zijn ze er. Accepteer je het niet dan zijn ze er niet. Nederlanders accepteren al een hele poos geen zwerfhonden meer. Als ergens een hond loopt zonder baas komt er die dag nog iemand die er wat aan doet. Liggen ergens pups dan komt er meteen iemand die wat gaat regelen om ze van de straat te krijgen. Daarvoor hoef je helemaal geen hondenvangers te hebben. Hondenminnend Nederland kan dat prima zelf. Is er op dit forum iemand die een hond twee keer mager in een park tegen kan komen zonder het gevoel te hebben wat te moeten doen? Bestaan er in Nederland wijken waar een hond kan wonen op straat zonder dat iemand zich om dat beest gaat bekommeren? Ik denk van niet.

Daar heb je meteen de reden dat een land als Nederland geen zwerfhonden heeft. In Spanje is dat anders. Daar is het gewoonte om je hond op straat te zetten. Dus dat zijn mensen gewend en ze lopen er gewoon langs. Weer een hond. Wel is het zo dat in Spanje geen hele generaties honden leven meestal. Die worden op straat gegooid en er op een bepaald moment vanaf gehaald. Al dan niet na een worp pups maar dat is geen gewoonte.

Ga je naar Oost Europa dan is het weer heel anders. Daar leven honden al tientallen jaren op straat. Gemeenschapshonden. De mensen voeren ze en kennen ze en vinden ook dat ze er moeten zijn vaak. Die honden horen zo te leven en dat is wat er daar gebeurd. Daar is een zwerfhond een gemeenschapshond. Geen gedumpt huisdier en die honden kan je ook niet zomaar pakken en huishond maken. Wild geboren en getogen en hard van de straat. Generatie op generatie.

Het is de mentaliteit die bepaalt hoe een land in elkaar zit en niks anders. Hondenvangers heb je zat in Spanje. Maar zolang mensen het accepteren dat iedereen een lastige hond die keft of graaft of wat dan ook op straat zet lost niks op. En castreren is daar not done. Je mag een dier zijn waardigheid niet ontnemen. Daarom rijden ze op hengsten en rennen ze voor stieren uit. Dat is de cultuur daar. Een hond hoort intact. Dus de pups moet je twee keer per jaar lozen en je reu mag gerust rondzwerven en teven dekken. Dat hoort zo. Dus de aanvoer van nieuwe honden overtreft de vraag enorm. Probleem nr 2 naast de mentaliteit.
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Hier in de straat woont een mevrouw die een hondje uit Spanje heeft 'geadopteerd'. Dat hondje zwerft hier over straat, ook 's nachts.Ze zegt dat ze het hondje niet kan tegenhouden, ze ontsnapt steeds. Het is meer dat het verkeer hier niet is ingesteld op straathondjes. dus mensen hebben haar soms opeens voor de wielen en de hele goegemeente maakt zich er druk om. Mensen vragen zich af waar het hondje hoort en wanneer ze horen waar, dan brengen ze haar erheen en zetten haar in de voortuin.De omgeving maakt zich meer druk dan de mevrouw zelf....
en waar doe je dan goed aan?
En is dit dan een zwerfhondje, of slechts een halve?
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

zowel Lizzy als Amber zijn zwervend in Nederland gevonden, Lizzy overigens met Hongaarse chip :denken:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

In mijn jeugd weet ik wel dat er nog zwerfhonden waren in nl.
Maar wel werd er vrij snel wat aan gedaan men belden toen een soort nummer dat was het nummer van de dierenambulance en nog andere dierenhulp partijen in een weet niet hoe dat heette.
Ik gok wek dat die zwerfhonden dumpertjes waren.

Wat ik wel apart vind is dat je eigenlijk nooit geen zwerfhonden meer ziet. Wel zwerfkatten al is die populatie ook behoorlijk geslonken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

toots schreef:In mijn jeugd weet ik wel dat er nog zwerfhonden waren in nl.
Maar wel werd er vrij snel wat aan gedaan men belden toen een soort nummer dat was het nummer van de dierenambulance en nog andere dierenhulp partijen in een weet niet hoe dat heette.
Ik gok wek dat die zwerfhonden dumpertjes waren.

Wat ik wel apart vind is dat je eigenlijk nooit geen zwerfhonden meer ziet. Wel zwerfkatten al is die populatie ook behoorlijk geslonken.
Het wordt allemaal gevangen en in een asiel geplaatst.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Crescent schreef:Van mijn vrienden bij buitenlandse dieropvang krijg ik altijd lovende berichten over dat in Nederland geen zwerfhonden meer lopen. Hoe is dat zo gekomen, en wanneer is de laatste zwerfhond gevonden? Ik kan er vrij weinig over vinden.
Ik vraag me dat zo af... zo verbaas ik me al langere tijd over het aantal "verdwenen" honden, waar je nooit meer wat over hoort, die nooit worden teruggevonden. Er zijn toch, als ik zo 's lees, fors wat honden die weglopen, waar dan tijden naar wordt gezocht en die nooit meer worden gevonden of gevangen. Waar blijven die honden dan? Een deel zal "ongemerkt" bij iemand in huis zitten, of toch in een asiel belanden.. een ander deel zal doodgaan.. maar een deel zal toch overleven? Anders zouden toch veel meer kadavers van honden moeten worden gevonden? Zal vast ook wel een keer, bijvoorbeeld als een hond in een maisveld verdwijnt maar ik heb toch zo het gevoel dat er meer dan voldoende loslopende / zwervende honden zijn... al dan niet goed zichtbaar.

Suzanne
Neeltje

Veel verdwijnen naar andere mensen of naar de broodfok, maar ik denk dat nog niet alle honden gechipt zullen zijn, of niet goed geregistreerd dat ze op een of andere manier niet terugkomen bij de eigenaar.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

~Suzanne~ schreef:
Ik vraag me dat zo af... zo verbaas ik me al langere tijd over het aantal "verdwenen" honden, waar je nooit meer wat over hoort, die nooit worden teruggevonden. Er zijn toch, als ik zo 's lees, fors wat honden die weglopen, waar dan tijden naar wordt gezocht en die nooit meer worden gevonden of gevangen. Waar blijven die honden dan? Een deel zal "ongemerkt" bij iemand in huis zitten, of toch in een asiel belanden.. een ander deel zal doodgaan.. maar een deel zal toch overleven? Anders zouden toch veel meer kadavers van honden moeten worden gevonden? Zal vast ook wel een keer, bijvoorbeeld als een hond in een maisveld verdwijnt maar ik heb toch zo het gevoel dat er meer dan voldoende loslopende / zwervende honden zijn... al dan niet goed zichtbaar.
Dat aantal lijkt me echt verwaarloosbaar.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Ik denk dat het inderdaad vooral komt omdat het niet hoort. Mensen vinden het raar om een hond zonder eigenaar te zien en ondernemen dan actie. Katten zie je wel vaak zonder baas op straat en dan valt een zwerfkat of een kat die verdwaald is minder op. Hoewel ik moet zeggen dat ik nu ook weet welke katten er in onze wijk wonen en het ook opvalt als daar opeens een nieuwe/vreemde kat tussen zou zitten
_Esmee
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

alinelaila schreef:
lucie schreef:zowel Lizzy als Amber zijn zwervend in Nederland gevonden, Lizzy overigens met Hongaarse chip :denken:
Maar ze zijn wel gevonden. En van straat gehaald. Ze bleven niet als zwerver op straat lopen. En dat is een groot verschil met andere landen. Als je hier een loslopende/zwervende hond spot wordt er gelijk actie ondernomen. In veel andere landen denkt men 'Oh, weer een hond' en loopt door.
klopt hoor. hier in Frankrijk lopen heel wat honden gewoon maar los en dan weet je niet of dit de bedoeling is. Officieel mag het overigens niet, maar het gebeurt dus wel heel veel.
Zelf al heel wat hondjes met hun eigenaren verenigt, maar ook heel wat gezien en gewoon doorgereden want ja :19:
Afbeelding
Neeltje

tobi__ schreef:Ik denk dat het inderdaad vooral komt omdat het niet hoort. Mensen vinden het raar om een hond zonder eigenaar te zien en ondernemen dan actie. Katten zie je wel vaak zonder baas op straat en dan valt een zwerfkat of een kat die verdwaald is minder op. Hoewel ik moet zeggen dat ik nu ook weet welke katten er in onze wijk wonen en het ook opvalt als daar opeens een nieuwe/vreemde kat tussen zou zitten
Dat is ook de reden waarom katten niet worden opgepakt. Er zijn teveel katten die ergens thuis horen, die ook overal loslopen. Als dat niet het geval zou zijn, zou het ook veel gemakkelijker zijn om de verwilderde katten probleem aan te pakken.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”