Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hormonen op hol!!!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dimphie
Actief

Hormonen op hol!!!

Ongelezen bericht door dimphie »

Ik heb vanmorgen mijn hond moeten vangen!! Sinds een paar dagen loopt er een teefje rond, losgebroken uit eigen tuin. Ik denk dat ze loops is want mijn reu Bajo is hevig geinteresseerd. Al een paar dagen lijkt Bajo (bijna 1,5 jaar) van slag. 's Ochtends eten doet hij niet meer en hij verblijft lange tijd aan de voorkant van het hek waar het teefje voorbij kan komen. Vanmorgen spotte hij het teefje en nam een spurt, vloog de hoek om en toen ik daar aan kwam zat hij er al boven op. Gingen ze er weer van door, teefje voorop en Bajo er achteraan. Kon ze nergens meer vinden. Uiteindelijk een heel eind en een paar straten verderop sprongen ze achter elkaar aan. Ik fluiten, Bajo keek op maar komen, niks ervan. Ik er naar toe en hem rustig aan zijn riem gedaan. Die riem gaat de komende weken niet meer af. Is dit normaal voor hitsige hondjes en duurt dit zolang dat teefje loops is? Wat kan ik nog meer verwachten?
Zijn er nog dingen waar ik goed op moet letten? Ik ben er in ieder geval wel van geschrokken dat mijn hond ineens een hele andere is.
Groetjes,
Mireille
Nancy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nancy »

Zo te horen is de hond niet gecastereerd.En dan blijven de hormonen hem altijd parten spelen al is hij bvb. stokoud.En ja het is normaal.Die van ons maakte de deuren open en ging er een keer achteraan.Nu is hij geholpen en totaal anders (op een goede manier).Het interesseert hem niet meer en gaat er zeker niet meer achteraan.Mocht hij onverhoopt al een keer op een teefje zitten.Trek hem er dan niet van af.Je hond kan er lichamelijke schade van ondervinden.Dan moet je het gewoon zo laten.Heel vervelend, maar het is wel beter.En voor de rest aangelijnd houden en niet alleen in de tuin laten en het liefst daar ook aangelijnd.Want zo te horen kan hij daar makkelijk ontsnappen.En 'n ongeluk (hetzij dekken hetzij onder een auto komen) zit in een klein hoekje!!!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als je de eigenaren van het teefje kent zou je die ook even kunnen vertellen wat er gebeurd is,zodat zij hun hond ook in de gaten kunnen houden. Verder vertoont je hond doodnormaal gedrag,dus ik zou me er maar op voorbereiden dat ie - tenzij je hem laat castreren - zo blijft als er loopse teven in de buurt zijn...
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
dimphie
Actief

Ik hoor van meerdere kanten (via dit forum, collega's ed.) dat castreren inderdaad een optie is. Ik kijk het nog wel even aan, hoe lang Bajo onder de indruk blijft en hoe het verder gaat. Maar we denken toch wel na over castratie. Op welk gebied kan de hond veranderen, behalve zijn hormoonhuishouding en hitsigheid? Wie kan me zijn/haar ervaringen vertellen? :confused: Hoe lang duurt het voordat je hond weer genezen is?
Alvast bedankt voor jullie reakties
:roll: :roll:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

dimphie schreef:Ik hoor van meerdere kanten (via dit forum, collega's ed.) dat castreren inderdaad een optie is. Ik kijk het nog wel even aan, hoe lang Bajo onder de indruk blijft en hoe het verder gaat. Maar we denken toch wel na over castratie. Op welk gebied kan de hond veranderen, behalve zijn hormoonhuishouding en hitsigheid? Wie kan me zijn/haar ervaringen vertellen? :confused: Hoe lang duurt het voordat je hond weer genezen is?

Max, de zwart/witte hond in mijn handtekening en avatar is gecastreerd en ik heb er nog nooit spijt van gehad.
Je moet wel opletten dat ie na de operatie niet dik wordt,maar dat kun je tegen gaan door hem veel beweging te geven en een aangepaste hoeveelheid voer.
Je kunt dan in het begin de hoeveelheiod voer met een kwart verminderen en dat kwart vervangen door groente. Werkt prima.
Max is nu ruim 9 jaar en zeker niet vadsig en lui hoor. Er zullen vast nog wel andere reakties komen hier,maar dit is dus mijn ervaring.......
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Nancy
Zeer actief

Oke daar gaat ie dan.Onze honden zijn allebei gecastereerd.Onze honden zijn voor een groot deel nog hetzelfde.Je moet wel een beetje oppassen met wat voor lekkers je geeft.Als je een gecastereerde hond hebt die niet zoveel beweging krijgt of mag hebben is hij heel snel te zwaar.Bij Rickie moeten wij erg oppassen.Het kan zijn dat je hond wat luier wordt, maar daar heb ik geen ervaring mee.Beertje is nog net zo energiek als altijd.Vaak zijn gecastereerde honden makkelijker te trainen.Als de hond gecastereerd is heeft hij hechtingen en die mogen er na verloop van tijd uit.De hond mag niet aan de hechtingen zitten, want anders kan het gaan ontsteken.Daarvoor krijg je een kap mee.Zorg ervoor dat niet gelijk allerlei honden eraan gaan ruiken (probeer hem aan de riem te houden tot de hechtingen zijn verwijderd), want het kan erg pijnlijk zijn voor je eigen hond als andere honden eraan gaan bijten (aan de hechtingen).Ik weet niet meer wanneer de hechtingen er precies uitmochten.Ik meen na 2 weken.Het castreren heeft veel voordelen.Dus het is heel goed dat als je niet met de hond gaat showen of fokken om hem te laten castreren.
dimphie
Actief

Ja, nou fokken wil ik niet (hij heeft geen stamboom, alleen zijn moeder heeft er één) en showen ook niet. Dus eigenlijk is er geen reden om het niet te doen. Toch?? Makkelijker te trainen, zeg je?!! Hmmmm! Oké dan!
Nancy
Zeer actief

Ja sommige honden zijn als ze geen last meer hebben van de hormonen makkelijker te trainen.Niet allemaal, maar Beertje was ook zo.En toen we hem laten castreren,Hij is veel makkelijker geworden ben hen als het ware opnieuw gaan opvoeden wat gehoorzaamheid betreft en dat is helemaal toppie gegaan.Mag ik vragen wat Banjo voor hond is (kruising of ras)?beer is namelijk kruising jachthond en dat maakt het namelijk misschien makkelijker.Ik denk dat castreren wel zal helpen.
coby
Vaste gebruiker

hormome op hol

Ongelezen bericht door coby »

nou volgens mij zit ik hier met het zelfde brobleem sem is nu 10 maanden en zit al de hele dag bij de achterdeur te janken het hondje hier tegen over is loops hij heeft ook nog niks gegeten volgens mij is hij in love
Afbeelding
Nancy
Zeer actief

Oh Gos is kleine Sem nu al verliefd?Die heeft al goed ontwikkelde hormonen dan haha.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik snap werkelijk niet waarom mensen kiezen voor een reu als je er problemen mee hebt als hij zo af en toe eens op hol slaat van een loopse teef. Had dan lekker een teef genomen. Ik vind het persoonlijk zeker geen reden voor castratie..ben uberhaupt niet voor castratie van een reu, omdat ik vind dat het de persoonlijkheid van de hond veel te veel aantast.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Nancy
Zeer actief

Wel ik weet niet waarom je dat zegt, maar ik vind het geen manier om te reageren.Of ik reuen neem is aan mij en als ik ze laat castreren uit gezondheidsredenen is ook aan mij.Van mij mag een hond best zijn iniatief volgen, maar als mijn hond langer kan leven door castratie doe ik dat!!!!Ik vind zijn gezondheid belangrijker dan zijn hormonen!!!!!!En die van mij zijn nu heus niet minder reu.Ik denk dat jij teveel goede dingen meemaakt met je honden (heel gelukkig maar), want als jou honden hadden meegemaakt wat mijn honden hebben meegemaakt dan is castreren optie nr. !!!!!En verder ga ik hierover niet in discussie!!!!!!!!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Nancy schreef:Wel ik weet niet waarom je dat zegt, maar ik vind het geen manier om te reageren.Of ik reuen neem is aan mij en als ik ze laat castreren uit gezondheidsredenen is ook aan mij.Van mij mag een hond best zijn iniatief volgen, maar als mijn hond langer kan leven door castratie doe ik dat!!!!Ik vind zijn gezondheid belangrijker dan zijn hormonen!!!!!!En die van mij zijn nu heus niet minder reu.Ik denk dat jij teveel goede dingen meemaakt met je honden (heel gelukkig maar), want als jou honden hadden meegemaakt wat mijn honden hebben meegemaakt dan is castreren optie nr. !!!!!En verder ga ik hierover niet in discussie!!!!!!!!
Gezondsheidseredenen?? Als je reu testikelkanker heeft, geen ingedaalde ballen of problemen met zijn prostaat heb je inderdaad weinig keuze en moet je castreren. Wat mij betreft is dat ook een legitieme reden om je reu te laten castreren. Een reu leeft niet zo zeer langer door castratie, dat verhaaltje gaat op voor de teef.
Ik vind het belangrijker dat mijn hond mijn hond blijft, met het karakter wat hij nu heeft. De verandering van de persoonlijkheid van de hond vind ik te groot met castratie.
Al zou hij er een jaar eerder door doodgaan trouwens..zou voor mij nog geen reden zijn een wezelijk stuk van zijn karakter af te pakken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
linlin

Re: Hormonen op hol!!!

Ongelezen bericht door linlin »

dimphie schreef:Ik heb vanmorgen mijn hond moeten vangen!! Sinds een paar dagen loopt er een teefje rond, losgebroken uit eigen tuin. Ik denk dat ze loops is want mijn reu Bajo is hevig geinteresseerd. Al een paar dagen lijkt Bajo (bijna 1,5 jaar) van slag. 's Ochtends eten doet hij niet meer en hij verblijft lange tijd aan de voorkant van het hek waar het teefje voorbij kan komen. Vanmorgen spotte hij het teefje en nam een spurt, vloog de hoek om en toen ik daar aan kwam zat hij er al boven op. Gingen ze er weer van door, teefje voorop en Bajo er achteraan. Kon ze nergens meer vinden. Uiteindelijk een heel eind en een paar straten verderop sprongen ze achter elkaar aan. Ik fluiten, Bajo keek op maar komen, niks ervan. Ik er naar toe en hem rustig aan zijn riem gedaan. Die riem gaat de komende weken niet meer af. Is dit normaal voor hitsige hondjes en duurt dit zolang dat teefje loops is? Wat kan ik nog meer verwachten?
Zijn er nog dingen waar ik goed op moet letten? Ik ben er in ieder geval wel van geschrokken dat mijn hond ineens een hele andere is.
zodra het teefje niet meer loops is en niet meer lekker ruikt, is er geen vuiltje meer aan de lucht. mijn advies is dan ook om iets te regelen met de baas van de teef, voor over een half jaar, als ze weer loops is.
langs elkaar heen uitlaten, bijvoorbeeld.
Nancy
Zeer actief

Oke dan is het goed!!!Want Beertje heeft inderdaad prostaatproblemen gehad en Rickie heeft aanleg voor kanker (aangezien hij ook al meerdere malen goedaardige gezwellen heeft en heeft gehad) vond ik castratie in beide gevallen geen overbodige luxe.En bij Beer was het ook nodig om zijn dominantieproblemen in toom te houden, omdat hij heel vaak aangevallen is.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Nancy schreef:Oke dan is het goed!!!Want Beertje heeft inderdaad prostaatproblemen gehad en Rickie heeft aanleg voor kanker (aangezien hij ook al meerdere malen goedaardige gezwellen heeft en heeft gehad) vond ik castratie in beide gevallen geen overbodige luxe.En bij Beer was het ook nodig om zijn dominantieproblemen in toom te houden, omdat hij heel vaak aangevallen is.
Je adviseert het anders naar iemand met een probleem met een reu die last heeft van verliefdheid.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Nancy
Zeer actief

Ja, omdat het gedragsproblemen kan geven.Kijk ik ben gewoon voor castratie bij ziektes en bij gedragsproblemen en voor de rest maakt het mij niet uit.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Nancy schreef:Ja, omdat het gedragsproblemen kan geven.Kijk ik ben gewoon voor castratie bij ziektes en bij gedragsproblemen en voor de rest maakt het mij niet uit.
Kijk, en dat is dus wat ik bedoel..dan had je een teef moeten nemen als je het reageren op loopse teven een gedragsprobleem vind. Dat is het namelijk niet. Dat is reu eigen. Loopsheid is toch ook niet ineens een gedragsprobleem?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Nancy
Zeer actief

Oke wat dat betreft ben ik het met je eens.
qyan

Re: Hormonen op hol!!!

Ongelezen bericht door qyan »

dimphie schreef:Ik heb vanmorgen mijn hond moeten vangen!! Sinds een paar dagen loopt er een teefje rond, losgebroken uit eigen tuin. Ik denk dat ze loops is want mijn reu Bajo is hevig geinteresseerd. Al een paar dagen lijkt Bajo (bijna 1,5 jaar) van slag. 's Ochtends eten doet hij niet meer en hij verblijft lange tijd aan de voorkant van het hek waar het teefje voorbij kan komen. Vanmorgen spotte hij het teefje en nam een spurt, vloog de hoek om en toen ik daar aan kwam zat hij er al boven op. Gingen ze er weer van door, teefje voorop en Bajo er achteraan. Kon ze nergens meer vinden. Uiteindelijk een heel eind en een paar straten verderop sprongen ze achter elkaar aan. Ik fluiten, Bajo keek op maar komen, niks ervan. Ik er naar toe en hem rustig aan zijn riem gedaan. Die riem gaat de komende weken niet meer af. Is dit normaal voor hitsige hondjes en duurt dit zolang dat teefje loops is? Wat kan ik nog meer verwachten?
Groetjes,
Mireille
welkom in de wondere reuen-wereld :mrgreen:
het is wel normaal, de ene reu heeft het ergere als de ander.
wij hadden het hier ene paar weken terug met qyan en ene loopse teef in de buurt.
maar ach, het hoort erbij
qyan

dimphie schreef:Ik hoor van meerdere kanten (via dit forum, collega's ed.) dat castreren inderdaad een optie is. Ik kijk het nog wel even aan, hoe lang Bajo onder de indruk blijft en hoe het verder gaat. Maar we denken toch wel na over castratie. Op welk gebied kan de hond veranderen, behalve zijn hormoonhuishouding en hitsigheid? Wie kan me zijn/haar ervaringen vertellen? :confused: Hoe lang duurt het voordat je hond weer genezen is?
zonder mensen op de tenen te trappen: had je dan niet beter een teef kunnen nemen?
je hebt nu eenmaal ene reu :roll:
Nancy
Zeer actief

ik hoop niet dat je mij bedoelt, want ik heb al eerder uitgelegd waarom die van mij wel gecastereerd zijn en dat was niet voor de loops teefjes.
qyan

Nancy schreef:ik hoop niet dat je mij bedoelt, want ik heb al eerder uitgelegd waarom die van mij wel gecastereerd zijn en dat was niet voor de loops teefjes.
nee, bedoelde jouw absoluut niet :ok:
medische redenen vindt ik een heel ander verhaal.
bedoelde de schrijfster van dit topic ;) wat eigenlijk ook te zien is aan de quote die ik hierboven heb gemaakt :mrgreen:
haar reu vertoont nu voor het eerst reuen gedrag met ene loopse teef in de buurt, ze hoort dat vastreren de beste optie is en waarschijnlijk gaan dus de ballen eraf.
als je een reu neemt weet je wat voor gedrag er mee kan gaan spelen met loopse teven.
als je dan daarom de ballen eraf laat halen terwijl het probleem over is als de teef niet meer loops is, kan je mijn inziens net zo goed ene teef nemen.
maar uiteraard is dit mij mening.
ook qyan is knap irritant met loopse teven hier in de buurt, maar reden om dat te castreren vindt ik het niet.
buiten de voordelen van castratie kleven er egwoon heel veel nadelen aan castratie waar veel eigenaren vaak ana voorbij gaan.
Nancy
Zeer actief

Jep ben het helemaal met je eens wat dat betreft.Ik had meer het idee dat haar hond een gedragsprobleem aan het ontwikkelen was maar dat was mijn fout.Mooie Dober heb je trouwens!!!
qyan

Nancy schreef:Jep ben het helemaal met je eens wat dat betreft.Ik had meer het idee dat haar hond een gedragsprobleem aan het ontwikkelen was maar dat was mijn fout.Mooie Dober heb je trouwens!!!
dank je :-D

volgens mij wordt het pas een gedragsprobleem als de hond echt onhandelbaar wordt. maar ook daar kun je, indien je er tijd in wilt steken, me eom leren gana dennk ik zonder de ballen eraf te halen.
maar ene hond van 1,5 die volwassen begint te worden en dus interesse krijgt in wat zijn neus ruikt :mrgreen: en de geur ook gata herkennen vindt ik het eigenlijk volkomen normaal.
als voorbeeld: qyan is nu ook 1,5. een paar maanden terug stond hij nog voor ieder geurtje te klappertanden, in de veronderstelling dat het ene loopse teef was.
nu hij ouder wordt verandert dat en doet het echt alleen nog bij de plasjes van loopse teven en niet bij ieder geurtje wat hij ruikt.
hij begint nudat hij 18 manaden is dus met teven ook wat vervelender te worden, voor het raam hangen ed, piepen.
maar zwijg is zwijg en niet eten, jammer, damn eet hij niet.
commando zwijg is in deze wel erg nuttig trouwens en dat dient egwoon uitgevoerd te worden :ok:
met veel moeite kan je het denk ik aardig in goede banen leiden om het ook voor de reu iets dragelijker te maken, dat heerlijke luchtje :mrgreen:
verder moet de hond natuurlijk niet in de tuin gelaten worden, maar gewoon je reu binnen houden en verder wandelen en uitlaten wat je altijd al doet.
nu heb ik met qyan denk ik wel de mazzel dat er met trainen werd getraind met loopse teven en qyan daardoor iets makkelijker onder appel gezet kan worden, al is dat buiten idd moelijk.
want loopt er ene loopse teef hoef ik hem ook nog steeds niet los te laten.
maar in de thuissituatie kan je denk ik aardig wat doen zonder te castreren.
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

ik ben geen voorstander van castreren

het hoord bij een reu daarom neem ik een reu omdat ze gewoon feller zijn en het karakter mij beter bevalt dan bij teven
qyan

scooby doo schreef:ik ben geen voorstander van castreren

het hoord bij een reu daarom neem ik een reu omdat ze gewoon feller zijn en het karakter mij beter bevalt dan bij teven
een reu feller :mrgreen: vergeleken met een teef vindt ik een reu een doetje hoor, niets vel aan. liever juist ;)
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

qyan schreef:

een reu feller :mrgreen: vergeleken met een teef vindt ik een reu een doetje hoor, niets vel aan. liever juist ;)
ik bedoel qua dominantie :roll:
qyan

scooby doo schreef:
qyan schreef:

ik bedoel qua dominantie :roll:
oh ja, dat is waar :mrgreen: dominanter, maar wel liever.
:mrgreen:
dimphie
Actief

medische redenen vindt ik een heel ander verhaal.
bedoelde de schrijfster van dit topic ;) wat eigenlijk ook te zien is aan de quote die ik hierboven heb gemaakt :mrgreen:
haar reu vertoont nu voor het eerst reuen gedrag met ene loopse teef in de buurt, ze hoort dat vastreren de beste optie is en waarschijnlijk gaan dus de ballen eraf.
als je een reu neemt weet je wat voor gedrag er mee kan gaan spelen met loopse teven.
als je dan daarom de ballen eraf laat halen terwijl het probleem over is als de teef niet meer loops is, kan je mijn inziens net zo goed ene teef nemen.
aan castratie waar veel eigenaren vaak ana voorbij gaan.[/quote]

Ha, kijk, hier heb ik nou wat aan. Ik ben dus de schrijfster van het topic en dus de twijfelaar. Bajo is mijn eerste hond en ik wist wel dat reuen last kunnen hebben van verliefdheid maar wat voor gedragingen hij dan precies zou gaan vertonen, wist ik niet. Tot op gisteren!! Ik weet helemaal nog niet of we hem laten castreren, dat hangt ervan af hoe veel last hij er verder van ondervindt. Ik vind ook dat het nou eenmaal bij een reu hoort, daar hebben jullie gelijk in. Voor mij zijn het allemaal overwegingen want ik wil ook graag een vrolijke onbezorgde hond. Nu zit hij de hele dag aan de voorkant bij de omheining (1.80 m hoog, gelukkig) op de uitkijk, eet nauwelijks, zit te piepen en dat lijkt me voor hem ook niet gelukkig. Hij kan niet krijgen wat ie wil, toch??!! Bovendien woon ik in een bosgebied waar zowat elk huis minimaal één hond heeft dus de kans dat een teefje loops is, is erg groot. En wie weet zit Bajo dan z'n halve leven voor bij de poort te zielepieten omdat zijn liefde maar niet komt. Ik moet het eerst eens aanzien voordat ik sowieso een beslissing neem want inderdaad, je neemt zo'n hond wel wat af.
Je schrijft dat het waarschijnlijk over is als het teefje niet meer loops is? Dat had ik ook wel verwacht en dus is het nogmaals afwachten. Ik ben gisteren nog wel langs de eigenaars gegaan en hen gemeld dat hun loopse teefje was uitgebroken en of ze dat wel wisten. Ja, dat wisten ze maar ze kunnen haar niet tegen houden en het is nou eenmaal de natuur.
Ga in ieder geval door met jullie reakties want ik, als onervaren hondenbezitter, lees graag jullie mening.
Groeten,
Dimphie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”