Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe show ik mijn jonge hond?

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Hoe show ik mijn jonge hond?

Ongelezen bericht door Hilde »

Met Beau was showen op een rasloze hondendag vrij gemakkelijk. Hij liep altijd netjes mee, hij stond keurig en op zo'n dag waren de eisen nooit torenhoog. Maar nu wil en ga ik met Elmo eens 'echte' shows proberen. Ik wil hem daar graag goed op voorbereiden en niet zomaar in de ring zetten en hij doet het maar.

Dus, wie heeft er tips voor me? Ik wil oefenen met tandjes kijken (sowieso onderdeel van dierenartstraining), staan zonder poedelstuiter en netjes meelopen. Wie heeft er nog meer tips? Wat kan ik oefenen en voorbereiden? 12 augustus mag hij voor het eerst.

En sites met leuke showlijntjes zijn ook welkom :D
Afbeelding
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Re: Hoe show ik mijn jonge hond?

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ringtraining volgen! Als dat niet lukt voor 12 augustus kan je fokker of je trimmer je misschien wel helpen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ZorroMax schreef:Ringtraining volgen! Als dat niet lukt voor 12 augustus kan je fokker of je trimmer je misschien wel helpen.
zo0u ik ook doen idd, daar leer je voglens mij toch het allermeeste van.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Ik heb heel veel gehad aan (goeie) ringtraining. Dus mocht je het vaker willen gaan doen zou ik dat aanraden.
Als pup heb ik met mijn hond vooral geoefend op het staan en het aanraken. Dus terwijl hij stond gewoon overal aanzitten. Pootjes verzetten, puur voor het wennen.
Ook heb ik geregeld gevraagd aan anderen of ze even de tandjes wilden bekijken en ook regelmatig aan de balletjes gezeten :P.
Resultaat is dat hij zich nu ontzettend braaf door de keurmeester laat bepotelen. Dat lijkt mij eigenlijk het belangrijkst voor een jonge hond.
En leren dat het leuk is! Veel spelen en veel snoepjes betekent dat voor die van mij.
Succes!
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ring training inderdaad. Best leuk om te doen; ook omdat t zo'n andere wereld is.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

* leest mee * :engel:
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ringtraining. Hier wordt Pepita geshowd door haar trimster
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ringtraining inderdaad.
Ik volg geen ringtraining, maar ik oefen wel regelmatig op dingen als in stand staan, in stand gezet worden, alles aanraken, op tafel staan, vlot mee lopen etc. Ik ga over een kleine twee weken zien hoe Gait het dan in de praktijk doet. Bij Elco viel op een gegeven moment het kwartje dat hij op zo'n moment zichzelf moet laten zien. Die showt zichzelf echt en heeft daar enorm plezier in. Alleen werken dingen die bij Elco als een trein werkten totaal averechts bij Gait, maar doet Gait weer dingen die ik bij Elco nooit voor elkaar gekregen heb. Dus dat is ook goed kijken naar wat werkt en wat niet.
Wat ik ook gedaan heb is op tv kijken naar hondenshows (op de zender Horse&Country bijvoorbeeld). Dan zie je hoe de top voorgebracht wordt en krijg je een idee van wat het 'doet' op shows
Hilde
Zeer actief

Maar... Wat is goede ringtraining waarin positief getraind wordt? Ik vind ze vaak onvriendelijk naar honden. Mijn fokker woont te ver weg en ik heb geen trimster.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

en zonder trimster wordt dat 'echt' showen ook wat lastig?

Waar zoek je ringtraining?

Zaltbommel, Zwolle, Amerongen? Allemaal diervriendelijk.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nanna schreef:
Hilde schreef:Maar... Wat is goede ringtraining waarin positief getraind wordt? Ik vind ze vaak onvriendelijk naar honden. Mijn fokker woont te ver weg en ik heb geen trimster.
Als je een Poedel wilt showen kun je niet zonder een professionele trimmer/trimster. Kun je hem nog zo professioneel neerzetten, als het kapsel niet in orde is wordt het geheid een kwalificatie lager.
Ik dacht zelfs een DK? Poedels mogen toch maar in een zeer beperkt (2, max 3) "toiletten" geshowd worden? Bij een pup zal men zo nauw niet kijken, maar bij een jonge hond allicht al wel.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hilde schreef:Maar... Wat is goede ringtraining waarin positief getraind wordt? Ik vind ze vaak onvriendelijk naar honden. Mijn fokker woont te ver weg en ik heb geen trimster.
Ik weet bij meerdere kc's dat men daar anders omgaat met de showhond dan ik zou willen. Maar, je bent er altijd zelf bij!!! Ga een keer kijken zonder hond zou ik zeggen en kijk en observeer. Om het nu nog voor 12 augustus rond te krijgen met wat training gaat mogelijk niet meer lukken omdat veel hondenscholen al met zomer-vakantie zijn. Er bestaat zoiets als prive-les ;-) maar je kunt ook vragen op een ras-gericht forum of mensen je daar gerichte tips willen geven. Mogelijk woont er iemand in de buurt die wil helpen?

Suzanne
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Patrick en Wendy. Hebben een kynologisch centrum in Zwolle.
Doen geloof ik ook ringtrainingen geven. Wendy is poedelkeurmeester en patrick is een goede hondentrimmer.
Bob de bruine koordenpoedel is ook van hun.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Patrick en Wendy geven inderdaad ringtraining. En junior-handling. Wat ik van hen gezien heb inderdaad op een positieve manier
Hilde
Zeer actief

Leuk, zal ik eens naar kijken!

Showtje in augustus is in babyklasse, dus dat stelt niets voor. Hij is nu ook in puppymodel, zou alleen zijn teentjes nog moeten scheren. Ik ben bang dat hij een DK krijgt vanwege zijn staart. Zo niet, dan zal ik eens kijken naar trimmen als ik wat wil showen. Zowel, dan blijft het bij de rasloze honden shows.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

DK vanwege zijn staart? Wat is er mis met zn staart dan?
Hilde
Zeer actief

Hij krult 'm op z'n rug :)
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Afbeelding

Ik denk dat dit niet toegestaan is.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

dat laatste weet ik eigenlijk niet. Tot voor kort werden de staarten van de poedels gecoupeerd dus hoe het nu zit weet ik niet.
Ook Marjoleine geeft ringtraining misschien is dat voor jou dichterbij?

Ik ben blij dat het bij Wendy er positief aan toe gaat het heet er nu trouwens Paddy's dacht ik.

http://www.showdogcentre.nl/
Afbeelding
gevni havanezers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Het is een ernstige fout zijn staart, geen diskwalificerende fout. Zie hier: http://www.kbpc-rcbc.be/rasstandaardned1.htm
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Dan weet ik niet eens of ik zou gaan showen. Het is niet echt leuk als je steeds om zoiets achteraan staat. Ja wel op een onderling showtje misschien, maar daar zou ik niet helemaal voor op officiele ringtraining gaan denk ik.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

In de puppyklasse is een keurmeester al lang blij als het hondje op vier poten staat. Verder zou het positieve ervaring moeten zijn, en dan helpt het erg goed als jij weet wat je moet doen. Het zijn dus eigenlijk opvoed dingetjes, meelopen aan de riem (mag met voertje), op vier poten staan, geaaid worden door een vreemde, die ook nog aan zijn balletjes voelt (als het een reutje is) en misschien zelfs even naar zijn tanden kijkt. Ze kunnen je dan ook vast vertellen hoe het met die staart zit.

Vooral heel veel plezier!
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

Belangrijkste bij een pup die gekeurd wordt is meestal dat het een positieve ervaring is, ook keurmeesters hebben (gelukkig) vaak die instelling. Perfect meelopen en de hele tijd blijven staan is nog ondergeschikt.
Het is toch een grote poedel? Anders zou op een tafel leren staan voor betasten belangrijk zijn, maar grote poedels worden volgens mij op de grond beoordeeld. Wat je zelf al zegt, tandjes kijken oefenen lijkt me wel verstandig, en wat ik altijd doe is de hond zelf regelmatig van kop tot staart (inclusief poten) 'betasten' zodat ze gewend zijn aan het gevoel. Maar dat doe ik niet per se in een show-setting of ringtraining. Gewoon als ze bij me komen voor een aai of wanneer ik er buiten mee loop/ andere dingen train.
En ringtraining (mits positief getraind) is ook wel fijn. Ik ben zelf blij met een ringtraining waar je tips krijgt maar niet alles strak moet volgen wat er gezegd wordt, dat je een beetje je eigen weg mag zoeken. Elke hond/baas combinatie is toch anders.
Machie schreef:Het is een ernstige fout zijn staart, geen diskwalificerende fout. Zie hier: http://www.kbpc-rcbc.be/rasstandaardned1.htm
Weet je zeker dat die rasstandaard (nog) klopt? De officiële Engelstalige rasstandaard spreekt van een diskwalificerende fout wanneer de staart compleet gekruld is. Enige ernstige fout over de staart gaat over een te lage staartaanzet.

http://www.fci.be/Nomenclature/Standards/172g09-en.pdf
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Ik heb geen verstand van de rasstandaard van een poedel. Heb gegoogled en kwam deze tegen ;) ik zou niet showen met een hond met een ernstige of diskwalificerende fout. Dat is echt zonde geld!
danifa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder

Ongelezen bericht door danifa »

Zou naar Wendy en Patrick van Pady's in Zwolle gaan. Ze kunnen je advies geven over het trimmen en over het showen. Zou zelf niet naar grote shows gaan als je al weet dat je hond een grote "fout" volgens de ras standaard heeft, dat vind ik zonde van het geld.
Hilde
Zeer actief

Het leuke is dat ik daar pas achter kwam toen ik dit topic al geopend had :tongue: Rasloos showtje vind ik wel leuk, maar ik ga het echte showen wel vergeten. Ach, als hij straks andere dingen maar leuk vindt :tongue:
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Cleva schreef:Nee, geen ringtraining. Dat is voor een poedel al snel veel te formeel en vreselijk saai voor jou.
Dat kun je best zelf.
dat vind ik niet. Het was altijd heel gezellig voor zowel de honden als de baasjes. Gezelliger dan de puppycursus. Er zitten vreemde mensen aan je hond lopen keurend om hem heen allemaal toch wel bedreigende dingen als je dat nooit doet.
Het wordt spelenderwijs aangeleerd.
Afbeelding
gevni havanezers
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Je kan Vosse altijd eens een pb sturen, zij volgt (of heeft gevolgd) ringtraining bij Wendy en Patrick in Zwolle.
Omdat zij keurmeester is, kan zij je ook aangeven of het zin heeft om hem te showen.
Hun koordenpoedel hebben ze in de koorden gezet, omdat hij geen goede staartdracht had en je ziet de staartdracht door de koorden niet :wink: :wink: Dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn :engel:

Cruz van Vosse heeft de staart ook 'te' ver gekruld, raakt net de rug, maar is niet door gekruld zoals bij die van jou.
Wendy en Vosse kunnen je beide het goede advies geven :ok:
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Bestaat er geen eenmalige ringtrainig? Ik zou wel wat tips willen, maar ga niet zo'n hele cursus volgen (dan liever een sport ofzo). Bij mijn hondenschool wordt het helemaal niet gegeven, lijkt het.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:Bestaat er geen eenmalige ringtrainig? Ik zou wel wat tips willen, maar ga niet zo'n hele cursus volgen (dan liever een sport ofzo). Bij mijn hondenschool wordt het helemaal niet gegeven, lijkt het.
bij onze RV doen ze het vaak voor de clubmatch, gweoon door ervaren showers/fokkers wordt dat gegeven.
Plaats reactie

Terug naar “Show”