Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oh ik heb dan weer totaal geen probleem met grommen , onze honden grommen ook als er vreemde op ons afkomen of hier in de buurt ons benaderen.
Ik geef dan wel aan dat het goed is en neem het direct over en dan houd het grommen ook op maar verbieden of straffen doe ik het niet.
Wellicht kwam het bij jullie door de andere omgeving en is ze straks thuis weer haar eigen zelf
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
Ik denk ook andere omgeving. Apple is ook alerter en ziet sneller iets als een verdachte situatie als het in een vreemde omgeving is. Laatst liepen we in een nieuw bos, stond ze te grommen naar een mountainbiker die op ons af fietste. Terwijl ze zelf gek is op mensen en ook nooit kijkt naar fietsers. Nou neem ik haar niet al te serieus daarin, het is een hoop blabla maar bijten of iets zou ze nooit doen.
Andere omgeving, misschien wat overprikkeld door alle indrukken van de vakantie waardoor ze heftiger reageerde, afwezigheid van de rest van de roedel waardoor ze misschien onzekerder was (ik begrijp in ieder geval uit je bericht dat de rest er niet bij was) - dat lijken me allemaal mogelijke oorzaken en misschien was het wel een combinatie van deze dingen.
Ik zou er gewoon alert op blijven, hopelijk verdwijnt het gewoon weer als sneeuw voor de zon nu jullie weer thuis zijn. En zoals Tineke ook al aangeeft: ik zou mijn hond ook niet corrigeren als het alleen om grommen zou gaan, maar wel direct de leiding overnemen, laten weten dat het goed is en mensen/bezoek vragen haar te negeren (dus ook niet aankijken, etc.).
Je kunt eventueel wel counter conditioneren als het gaat om mensen die recht op haar af komen lopen, zoals een ober op een terras, mocht ze dat echt spannend blijven vinden.
DeDiana schreef:
Ik zou er gewoon alert op blijven, hopelijk verdwijnt het gewoon weer als sneeuw voor de zon nu jullie weer thuis zijn. En zoals Tineke ook al aangeeft: ik zou mijn hond ook niet corrigeren als het alleen om grommen zou gaan, maar wel direct de leiding overnemen, laten weten dat het goed is en mensen/bezoek vragen haar te negeren (dus ook niet aankijken, etc.).
Dat is dus wat ik gedaan heb.
Grommen ga ik zeker niet corrigeren, ze warschuwt dat ze neit op haar gemak is of.... dus ik heb daar door tijd om er iets aan te doen
Vanmorgen kwam een vriend van een van de dochters even binnen, ze ging gewoon voorzichtig kort snuffelen en terug liggen. Oef.
Afwachten wat ze verder doet.
Dat is alvast een goed teken, hopelijk is ze nu thuis weer gewoon haar normale zelf!
Herkenbaar. Mijn lieve kleine prutsels grommen ook wel eens. Zeker als het mobiele territorium ergens gaat zitten. Zodra ik bv op een strandje ga liggen en de hondjes liggen naast me gaan ze bewaken en opletten. Ik verbied grommen ook niet. Neem het net als Tineke over. Ja jongens, heb het gezien. Zo is het goed. En dan is het weer prima.
Ik denk dat sommige honden inderdaad wat onzeker worden van op vakantie gaan, en dan hun mobiele territorium (mooi verwoord, laeken) wat extra gaan verdedigen. Wij hebben het ook eens meegemaakt met onze bouvier op een bankje in Denemarken. Snepte ineens naar een vrouw die iets in de vuilbak kwamen gooien naast het bankje
ik vind grommen in sommige gevallen niet oke,
als er een dreigende situatie is prima, maar na het woord klaar is het dan ook klaar.
wil ik het ook niet meer horen, zo ja dan corrigeer ik wel.
maar als er mensen/kinderen komen of we naderen mensen/kinderen/honden dan wordt er niet gegromd,
ik kan zelf heel goed inschatten of iets oke is of niet, daar heb ik geen grommende hond voor nodig.
Lanavandevledders schreef:ik vind grommen in sommige gevallen niet oke,
als er een dreigende situatie is prima, maar na het woord klaar is het dan ook klaar.
wil ik het ook niet meer horen, zo ja dan corrigeer ik wel.
maar als er mensen/kinderen komen of we naderen mensen/kinderen/honden dan wordt er niet gegromd,
ik kan zelf heel goed inschatten of iets oke is of niet, daar heb ik geen grommende hond voor nodig.
Dat dacht ik vroeger ook...
ECHT NIET!
Jinn is mede hierdoor gestopt met grommen naar vreemde honden en begonnen met direct uitvallen. En dat wil je al helemaal niet.
Ik corrigeer nooit meer grommen!
Als een hond gromt omdat ze een situatie spannend of eng vindt, dan krijg je als eigenaar tenminste tijd om er iets aan te doen of om je hond uit de situatie te halen.
Misschien is het anders met dominante agressie... maar dan nog, grommen heeft een functie, waarschuwen...
Ik neem wel over, ik los het op maar ik ga nooit meer grommen bestraffen.
Als je hond gromt zegt hij tot hier en niet verder. Die grens blijft. Zeg je tegen je hond dat hij niet mag grommen dan weet geen hond of mens meer waar die grens ligt. Dus ik doe precies wat jij doet. Wel verbied ik op 1 plaats grommen en bij 1 hond. En dat is Bas als ze tegen Tom gromt als ze bij me ligt. Dan mag ze niet bepalen of Tom wel of niet erbij mag en dan stopt het grommen maar in feite de vrijheid Tom te verbieden op de bank te komen. Alles is prima behalve als ze tegen mij aan liggen. Dan bepaal ik dus alles onderling tussen de hondjes. Als ik Tom op Bas leg dan moet ze dat accepteren. Zo niet dan gaat ze maar weg.
laeken schreef:
Als je hond gromt zegt hij tot hier en niet verder. Die grens blijft. Zeg je tegen je hond dat hij niet mag grommen dan weet geen hond of mens meer waar die grens ligt. Dus ik doe precies wat jij doet. Wel verbied ik op 1 plaats grommen en bij 1 hond. En dat is Bas als ze tegen Tom gromt als ze bij me ligt. Dan mag ze niet bepalen of Tom wel of niet erbij mag en dan stopt het grommen maar in feite de vrijheid Tom te verbieden op de bank te komen. Alles is prima behalve als ze tegen mij aan liggen. Dan bepaal ik dus alles onderling tussen de hondjes. Als ik Tom op Bas leg dan moet ze dat accepteren. Zo niet dan gaat ze maar weg.
Precies.
Ik heb ook een chi die meent te mogen grommen als een sheltie bij me in de zetel springt. Dan zwier ik die chi mooi de grond op. Meestal springt ze dan gromloos terug en legt ze zich letterlijk en figuurlijk bij de situatie neer.
Maar dat is inderdaad een hele andere situatie.
Ik denk dat ik gewoon geschrokken ben of onzeker omdat het grommen naar mensen betrof, dat heeft nog nooit een van mijn honden gedaan.
Op de schotse herder vroeger 1 keertje, maar dat was terecht om een enge man in het donker af te schrikken. Niet in mijn ogen zonder reden.
Donderdag hondenschool en weekend wedstrijd, als mevrouwtje zich dan ook weer normaal gedraagt ben ik gerust gesteld, zal dan inderdaad een mobiel-territorium-ding plus reisonzekerheid geweest zijn.
Ik snap je schrik heel erg goed. Ik heb er ook heel veel last van als een hond van mij naar mensen gromt omdat ik gewoon liefst ongecompliceerd gedrag zie. Ben ook een beetje getraumatiseerd door eerdere honden. Toen we Tom kregen leek hij vooral erg bang. Maar hij is een hondje dat zichzelf verdedigd bij angst. Dus in plaats van in elkaar krimpen gromt hij nu en hapt hij zelfs soms. Best last van gehad maar inmiddels komen we er prima uit samen
Lana heeft geen reden tot grommen [heeft ze ook nog nooit gedaan], ze komt weinig tot niet in contact met andere honden,
t is een erf hond, die het hele erf tot beschikking heeft, ze komt niet op losloopgebieden met andere honden,
en als we een tijdens een wandeling een andere hond tegen komen, dan neem ik genoeg ruimte om te passeren.
als er mensen bij ons op het erf komen, dan komen ze met toestemming van ons, dus ook geen reden voor haar om te grommen,
wij beslissen wie er wel of niet komt, mensen die het niet aandurven om bij een rottweiler binnen te stappen, kunnen daarom netjes bij de voordeur aanbellen.
nou moet ik er bij zeggen dat ze een blij ei is, erg zelfverzekerd en totaal niet angstig.
mijn honden zou ik wel corrigeren voor grommen in deze situatie, maar vind het erg hondafhankelijk. Nou zouden ze dat niet snel doen hoor, ik hoor ze eerlijk gezegd eigenlijk nooit grommen, ook niet naar elkaar. Maar als ik op een terras zit en ze gaan grommen aar de ober oid dan corrigeer ik dat wel. Het zijn geen waakhonden dus niet dan ineens wel zo gaan doen. Maar goed, heel hypothetisch want gaat nooit gebeuren.