Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plotseling angstig na snuffelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jorinda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruisingen
Aantal honden: 2

Plotseling angstig na snuffelen

Ongelezen bericht door Jorinda »

Misschien heeft iemand hier ervaring mee.

Sinds ongeveer twee weken heeft Igor last van angst nadat hij op eenzelfde plek heeft gesnuffeld. Dit is op ons korte rondje die we vaak 's avonds doen maar ook wel op andere tijdstippen. Dit rondje lopen we inmiddels al 6 weken. Het is ook niet altijd (het is nu zo'n 3 of 4 keer gebeurd op verschillende tijdstippen) als hij op die plek snuffelt, maar als het wel gebeurt dan reageert hij altijd hetzelfde en dat is het volgende:

Igor loopt los. Hij snuffelt heel intens, altijd op dezelfde plek, lijkt echt in een soort "trance" te zitten dan. Als je hem roept kijkt hij heel verwilderd om en gaat al snel weer terug naar het snuffelen. Uiteindelijk haal ik hem dan op. Dan komt hij wel mee, maar is heel angstig voor alles: honden, mensen, fietsers, scooters, auto's, katten, een struikje dat anders staat dan normaal. Alles. Alsof hij net uit het vliegtuig komt en alles hier nog niet kent. Uiteraard lijn ik hem dan aan, want hij zou in staat zijn voor iets (op dat moment) HEUL engs echt weg te rennen, zoals een hond die even kennis wil maken. Dat zou normaal helemaal geen probleem zijn, maar dan is het reuze eng en reden zijn om weg te rennen. De dag/wandeling erna is hij nog wat op zijn hoede en wiebelig en daarna is het weer helemaal goed. Tot het weer gebeurt dus.

Mijn vader kwam al met het idee dat er misschien iets begraven ligt, maar we lopen er dagelijks langs en de grond is niet nieuw of omgeploegd of open geweest.

Wie heeft dit ook weleens meegemaakt en is er iets wat we kunnen doen? Er niet langslopen is wat lastig omdat we verder niet of nauwelijks gras hebben voor een korter rondje 's avonds. Dan zouden we echt naar het bos verderop moeten maar dat vind ik in het donker niet fijn, want er zitten daar 's avonds mensen te drinken en weet ik veel wat ze daar allemaal nog meer doen. Ook gebeurt het lang niet elke keer dat we erlangs lopen..
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Plotseling angstig na snuffelen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ruikt misschien een vos ofzo?
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nanna schreef:Ik zou er wat sterk ruikends neergooien. Kiep er een fles spiritus overheen.
Of nog beter, sla aan het graven. Nou moet ik het weten ook :engel:

Hahaha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb het ook wel eens meegemaakt met Mila, maar dat duurde maar een paar dagen en dan ook niet de rest van de wandeling; het was gerelateerd aan die specifieke plek. Bleek beide keren naderhand dat er op die plek een ernstig hondengevecht had plaatsgevonden.
Wat ze daar nog van rook is mij een raadsel, maar ze wilde dan absoluut niet langs die plek en was ook echt angstig; dat normaliseerde wel weer zodra ze de plek voorbij was. Na een paar dagen trok dat gedrag dan weer weg.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Een leeuwenplasje :idea: . Hoe dan ook, ik zou gewoon even aanlijnen voordat je bij die plek bent en daarna weer vrij geven.
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Veel honden hebben dit als ze roofwild ruiken. Dan zit er ergens een marter of een vos o.i.d. (of heeft daar gezeten) en kunnen ze heel angstig op die plek reageren. Wat je daar aan kan doen zou ik niet zo goed weten, behalve de plek vermijden.
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

misschien ruikt ze daar een bepaald geurtje, waarvan ze in het verleden een slechte ervaring mee heeft gehad?
ik zou hem in de buurt van die plek even aanlijnen, en dan met een boogje erom heen lopen.
Jorinda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruisingen

Ongelezen bericht door Jorinda »

Roofwild zou op zich wel kunnen, want het is aan de waterkant, dus iets van een marter is denk ik helemaal nog niet zo gek gedacht. Voor het bos moeten we eerst onder het spoor langs, du een vos zou wat gek zijn denk ik, maar wie weet :P Wist helemaal niet dat honden daar zo heftig op kunnen reageren joh! Maar kan dat dan ook dat het echt heel specifiek op diezelfde plek is en niet elke keer als we erlangs komen?

Wat bijzonder Diana! Ben ook wel benieuwd wat een hond later nog kan ruiken van een heftig gevecht. Interessant!

Ik zal morgenavond het schepje meenemen :LOL:

Wat ik meer bedoelde met "wat kan ik eraan doen" is dat Igor daarna lastig te bereiken is. Hij blijft overal heel angstig voor, maar moet dan vaak nog wel zijn behoeften doen. Hoe kan ik hem wat rustiger krijgen, dat hij ook nog van de rest van de ronde kan genieten?
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hem daar niet meer late snuffelen
Hup doorlopen dan snuffel je 10 meter verder maar weer
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inderdaad, ik zou ook eens kijken of het probleem is opgelost als je hem een weekje niet meer op die plek laat snuffelen. Eventueel lijn je hem iets van tevoren aan en laat je hem een stukje voorbij die plek weer los.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”