Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

reu kruipt op teefje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

charley

reu kruipt op teefje

Ongelezen bericht door charley »

Hallo allemaal.

Ik ben me vanavond kapot geschrokken om Rico.
Rico was gezellig met twee Beagel teven aan het spelen tot Rico er in een keer van achteren op kroop en echte dek bewegingen ging maken, ik heb Rico er gelijk vanaf gehaald want dat wil ik echt niet. Toen ik met Rico thuis aankwam heeft hij dit ook bij de puppy teef van de buurvrouw geprobeerd, dit teefje is net 9 weken oud. Rico is 17 weken oud en heeft dit nog nooit eerder gedaan, ben daarom ook erg geschrokken en bang (maar lijkt me sterk) dat Rico echt dekt.
Hebben jullie een idee waarom Rico dit in een keer doet en hoe ik hem dit kan afleren?
Mijn buurvrouw zij dat Rico erg dominant is en dit dominant gedrag is?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: reu kruipt op teefje

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hij had waarschijnlijk last van stress. En ja, mogelijk kan hij ook al echt dekken en puppies verwekken. Ik zou het ook niet toestaan, maar hem vooral uit de situatie halen, omdat het dus ook een manier kan zijn om stress kwijt te raken
charley

ZivaNomi schreef:Gefeliciteerd, je hebt een puber!
Dat idee van puber had ik al, mijn kleine jonge wordt groot.
ZivaNomi schreef:Je mag best wel duidelijk NEE zeggen en hem eraf pakken als hij niet zelf loslaat.
Dat had ik gedaan maar hij liet niet los, vandaar dat ik hem eraf heb gehaald.
Fotogravinnetje schreef:Hij had waarschijnlijk last van stress.
Stress zou kunnen aangezien dit de eerste keer was dat hij echt vrij zonder riem met andere volwassen honden kon spelen. Hij rijd al een tijdje (+- 4 weken) tegen je benen aan.
Fotogravinnetje schreef:En ja, mogelijk kan hij ook al echt dekken en puppies verwekken.
Zo vroeg al :eek: , ik had ergens gelezen pas tussen de 8 a 12 maanden
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

had op de puppy cursus ook zo'n reu zitten, die altijd achter op lana sprong,
och werd er dan door de eigenaren gezegd, kan nog niks gebeuren,
tja, dat zal zijn, maar ik wil het niet hebben, wegwezen,

dus gewoon verbieden zou ik denken.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

charley schreef:
Fotogravinnetje schreef:En ja, mogelijk kan hij ook al echt dekken en puppies verwekken.
Zo vroeg al :eek: , ik had ergens gelezen pas tussen de 8 a 12 maanden
Yup, zo vroeg al! Het zal niet veel gebeuren omdat de meeste "pups'/"pubers" te stuntelig zijn maar het kan makkelijk. Ik weet eerlijk gezegd niet waar de ondergrens zit. Een pup van 8 weken denk ik niet, 12 weken... daar zou ik mijn geld al niet op inzetten ;-) maar dat is gevoelsmatig. 17 weken, dus ruim 4 mnd... trickie!!!

Suzanne
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Afgelopen weekend hadden wij een logé en iedere keer als de logé (gecastreerde reu) met onze reu ging spelen ging onze teef op de logé rijden.

Dominantie zal het vrijwel zeker niet zijn. Waarschijnlijk spanning af reageren of misschien opwinding en of hormonen. Het is in ieder geval zeker niet iets om van te schrikken. Dit doen honden. Teven en reuen. Zolang de teef waar hij het bij doet niet loops is zitten er geen grote gevolgen aan.

Dat gezegd hebbende ik wil het nooit hebben. Mijn reu heeft het niet vaak gedaan, maar als hij het deed was een 'nee' meestal genoeg, was dat niet genoeg dat pakte ik hem bij zijn nekvel, haalde hem eraf en zei dan 'nee'. Ook mijn teef mag het niet, maar dit is de eerste keer dat ze het deed. Ik wil het gewoon nooit. Mijn honden niet bij andere honden en andere honden niet bij die van mij. Als mijn honden het doen grijp ik altijd in, als vreemde honden het doen en de baasjes doen er niets aan dan ga ik weg.

Ik zou hem gewoon altijd eraf halen als hij het doet en 'nee' zeggen. Maar is zeker niet iets om je rot over te schrikken, het is normaal honden gedrag.
charley

Lanavandevledders schreef:had op de puppy cursus ook zo'n reu zitten, die altijd achter op lana sprong,

Ik wil het ook niet hebben, ga het er ook over hebben op puppycursus hoe ik dit het beste kan aanpakken.
~Suzanne~ schreef:Yup, zo vroeg al! Het zal niet veel gebeuren omdat de meeste "pups'/"pubers" te stuntelig zijn maar het kan makkelijk.
Ik schrik hier gewoon van.
charley

dubbel
Laatst gewijzigd door charley op 09 aug 2017 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait had met net geen 17 weken een volledige erectie (heeft toen dus ook enige tijd met uitgeschachte penis rondgelopen). Die had op dat moment dus echt wel een teef kunnen dekken. Is gelukkig maar eenmalig geweest. Hij reed op dat moment op Elco. Na die tijd dus altijd op tijd ingegrepen. Maar met 17 weken werkte het dus volledig bij Gait
charley

*Skye* schreef:Ik zou hem gewoon altijd eraf halen als hij het doet en 'nee' zeggen. Maar is zeker niet iets om je rot over te schrikken, het is normaal honden gedrag.
Dat het normaal honden gedrag is weet ik, maar ik had niet verwacht al met 17 weken.
*Skye* schreef:ik wil het nooit hebben
Dat wil ik ook niet en al helemaal niet als hij geslachtsrijp is, wil geen risico's lopen dat hij echt een teefje dek.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Relax! Adem in, adem uit.
Het kan spanning zijn, driften of gewoon even uittesten. Het heeft niet per se met dekken ofzo te maken. :wink:
Plus, dan nog kan het alleen kwaad bij een hoogloopse teef natuurlijk.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik snap niet helemaal dat je er zo van schrikt? Tay reed met 8 weken wel eens op een knuffel en met 3 of 4 maanden probeerde hij het ook op onze teef. Die werd loops toen hij 6 maanden was en hij wist al dondersgoed wat dat was. Hij heeft geleerd dat rijden niet mag uit spanning/frustratie, noem maar op, maar om te zorgen dat hij geen loopse teef dekt moet ik toch echt opletten. Aan de andere kant kan ik aan zijn kop zien of er een loopse teef rondloopt en gebruik ik hem om Winni haar loopsheid in te schatten (wanneer loops, wanneer dekrijp) :LOL: Alleen heeft rijden uit spanning/frustratie weer niet zoveel met dekken te maken. Dan nam hij ook genoegen met een poot, knuffel of kop, maar bij een loopse teef weet hij wel welke kant hij moet hebben.

EDIT: En de 2 teven hebben het beide ook gedaan. :engel:
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 10 aug 2017 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Onze Mahru heeft het rond die leeftijd ook een paar keer gedaan. En zij is een teefje. Heel normaal gedrag voor jonge hondjes als ze te veel spanning voelen. Probeer in het vervolg hem wat eerder rust te bieden tijdens het spelen, zodat je het gedrag voor bent. Komt vast goed hoor. :)
djinnie
Actief

Ongelezen bericht door djinnie »

Wiebe is nu 17 weken en reed al met 8 weken op zijn mand. Overprikkeldheid bij hem vooralsnog, want hij doet het zelden en meestal kan ik zien dat hij dan teveel prikkels heeft gehad. We beperken zijn rijden tot zijn mand, verder is het een nee. Op andere honden heeft hij het nog niet geprobeerd, maar hij is ook erg onderdanig en ligt dus meestal op zijn rug. Dan wordt rijden wat lastig. ;) In het geval dat hij dat wel gaat doen, zullen we hem daarop rustig corrigeren.
Dag papa, geef je mama een dikke knuffel?
~21-11-1952 †08-05-2017
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Niets om van te schrikken. Dit doen honden nu eenmaal, zowel reuen als teven, en zeker bij jonge honden zie je het veel.
Lees dit maar eens, misschien herken je de situaties en verklaart dat Rico's rijgedrag: http://www.hetverdragvanpluto.be/deploy/archives/1892
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik snap ook niet echt dat je schrikt... t is een reu!
Ja een jonge reu maar nog steeds een reu. Ze tilden hier met 4 mnd hun poot al op dus dat hoort er ook bij. Overigens kunnen ze met een maand of 5 al geslachtsrijp zijn. Ze mogen t hier niet bij andere honden overigens. Eigen maken dat zelf wel heel snel duidelijk.
Overigens zal t eerder stress gerelateerd zijn gok ik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Is inderdaad gewoon spanning/opwinding. Dat tegen je aan been rijden is hetzelfde. Je zegt eerst dat hij het nooit heeft gedaan en later dat hij het sinds 4 weken tegen je been doet. Het is ws dezelfde emotie: opwinding, spanning kwijtraken. Teefjes doen dat ook.
Gewoon eraf halen wat je nu hebt gedaan is goed. Als het op een eigen knuffel ook kussen oid doen laat ik het gaan, als het tenminste geen obsessief gedrag wordt.
Reutjes kunnen vroeg geslachtsrijp zijn maar daar zou ik me verder echt geen zorgen om maken. Je hebt eerst een hoogloopse teef nodig voor hij succesvol kan dekken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

bij mij wordt er niet gereden, op niks en niemand en zeker niet op mij. gevalletje NEE en er af halen.

ellen
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Gefeliciteerd, je hebt een echt reu :cheer:
Afleiden als hij achter de dames gaat draaien, je begint vanzelf de signalen te herkennen wanneer hij erop wil :tongue:

En dominant? :LOL: ach die buurvrouw... ze heeft misschien "problemen" met haar man :W:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

mosquito1980 schreef: En dominant? :LOL: ach die buurvrouw... ze heeft misschien "problemen" met haar man :W:
:LOL:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

charley schreef:
*Skye* schreef:ik wil het nooit hebben
Dat wil ik ook niet en al helemaal niet als hij geslachtsrijp is, wil geen risico's lopen dat hij echt een teefje dek.
Het is niet zoals bij konijnen he, die een ovulatie krijgen op het moment dat er gedekt wordt ;)
Alleen een hoogloopse teef kan bevrucht worden, en ik weet van mijn eigen teven dat ze echt niet de eerste de beste pup als huwelijkspartner accepteren bij een toevallige ontmoeting. Daarbij mag je verwachten dat de eigenaar van de teef haar niet loops laat rondlopen tussen andere honden.
Een dekking van je pup zal echt niet leiden tot een dracht.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Paisley schreef:Daarbij mag je verwachten dat de eigenaar van de teef haar niet loops laat rondlopen tussen andere honden.
Daar zou ik toch niet zomaar op vertrouwen. Je hebt er mensen tussen zitten... :roll: :ugh:

Verder wel eens met alles wat er al geschreven is.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het is gewoon spanning/opwinding dooor de situatie, je zegt zelf voor het eerst los met 2 teefjes, hij wist van gekkigheid even niet wat hij moest doen.
Zinzi doet dit al vanaf pup en Zinzi is dus een teef :F: Als ze een correctie kreeg van één van de andere honden, of juist als ze druk aan het spelen waren en ze het spannend vond, hoppa snel naar haar knuffel en tekeer gaan als een konijn :LOL: dit doet ze soms nog steeds als ze iets spannends heeft meegemaakt, dan pakt ze thuis een knuffel en hoppa!

Met dekken en dominantie heeft het iig geen drol te maken!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
charley

sirene schreef:Je zegt eerst dat hij het nooit heeft gedaan en later dat hij het sinds 4 weken tegen je been doet.
Hij heeft dit nog nooit bij een andere hond gedaan, zelfs niet op zijn knuffels, kussen, mand.
malinois schreef:Ik snap ook niet echt dat je schrikt... t is een reu!
Omdat Rico dit nog nooit eerder had gedaan bij een andere hond en de meneer van de beagels gelijk boos was en weg ging met zijn honden en mijn buurvrouw het ook niet leuk vond en ik gelijk een berg commentaar kreeg over dominante hond die strenger aangepakt moet worden.
mosquito1980 schreef:Gefeliciteerd, je hebt een echt reu Afleiden als hij achter de dames gaat draaien, je begint vanzelf de signalen te herkennen wanneer hij erop wil
Bedankt voor de tip en ik ga op de signalen en gedrag letten.
mosquito1980 schreef:En dominant? ach die buurvrouw... ze heeft misschien "problemen" met haar man
:lol1: :lol1:
Tamara/Bayko schreef:
Paisley schreef:Daarbij mag je verwachten dat de eigenaar van de teef haar niet loops laat rondlopen tussen andere honden.
Daar zou ik toch niet zomaar op vertrouwen. Je hebt er mensen tussen zitten... :roll: :ugh:
Toen ik aan kwam moest hij eerst weten of ik een reu had en hoe oud Rico was voordat ik op het speelveld mocht (stond voor/ tegen de deur aan), toen Rico erop kroop en en de bewegingen begon te maken was de meneer boos, riep zijn honden en ging gelijk weg zonder wat te zeggen.

Gelukkig geven jullie aan dat ik me niet druk hoef te maken en dat het door stress kan komen, in elk geval als hij het weer doet is het gelijk NEE en van de andere hond of mijn been af pakken.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Doodnormaal :wink:
Murdock was 8 weken toen hij tegen de achterpoot van een pitbull aan stond te rijden :schrik:

Bij hem was (en is) het een soort uitlaatklep ofzo. Wij hebben uiteindelijk de keus gemaakt om hem rond 2 jaar te castreren, omdat het hem in zijn sociale interactie met andere honden echt dwars zat. Hij kon niet meer loslopen zonder elke willekeurige hond (reu, teef, jong, oud) te bestijgen.
Nu doet hij het heel af en toe nog eens op zijn kussen. Dat vinden we prima.

Ik denk overigens dat bij het gros van de honden castratie echt ECHT niet nodig is!
Gewoon uitzitten en proberen in de kiem te smoren.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

charley schreef:
*Skye* schreef:Ik zou hem gewoon altijd eraf halen als hij het doet en 'nee' zeggen. Maar is zeker niet iets om je rot over te schrikken, het is normaal honden gedrag.
Dat het normaal honden gedrag is weet ik, maar ik had niet verwacht al met 17 weken.
Waarom niet? De hond begint in de pubertijd te komen, dat is bij uitstek het moment dat de hormonen door het lijf gieren ;) Hij ontdekt dus nieuwe manieren die goed werken om zijn spanning te verminderen. Rijden is daar een van. Ik zou het inderdaad ook niet toestaan, maar ik zou er niet al te boos om worden. Hoogstwaarschijnlijk doet hij het niet vanwege sexuele opwinding, maar omdat hij iets of iemand (een mens of hond) spannend vindt. Het is een coping mechanisme, oftewel een manier van omgaan met spanning. Dat betekent dus dat je het best op zoek kunt gaan naar een andere manier om die spanning te verminderen. Mijn hond rijdt bijvoorbeeld soms ook op andere honden. Als ik een hond ken en ik weet dat die hond zich de pis niet lauw laat maken laat ik het soms gaan, want dan kan het weinig kwaad; als de spanning er eenmaal uit is gaat het vanzelf over en soms word er juist daarna heel leuk gespeeld. Maar meestal gaat het juist om honden die ik niet ken, en dan wil ik het niet hebben want je weet niet hoe die hond er op reageert. Ik zeg dan wel duidelijk 'Nee!', maar bied vervolgens iets anders aan, zoals het zoeken naar een tak of achter een bal aan rennen. Voor Oor zijn dat ook goede manieren om de spanning kwijt te raken. En tegelijkertijd haal ik haar uit de situatie die ze spannend vindt, door weg te lopen. Over dekken zou ik me als ik jou was niet zo'n zorgen maken. Het is natuurlijk goed om even te controleren of de teef die hij berijdt niet loops is, maar je moet maar net een loopse én dekrijpe teef treffen én jouw hondje moet al kunnen dekrken voor er bevruchting plaats kan vinden. Die kans lijkt me redelijk klein, al was het alleen maar omdat baasjes van loopse teven er doorgaans zelf wel voor zorgen dat hun dekrijpe teef niet gedekt kan worden.
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

charley schreef:
Lanavandevledders schreef:had op de puppy cursus ook zo'n reu zitten, die altijd achter op lana sprong,

Ik wil het ook niet hebben, ga het er ook over hebben op puppycursus hoe ik dit het beste kan aanpakken.
~Suzanne~ schreef:Yup, zo vroeg al! Het zal niet veel gebeuren omdat de meeste "pups'/"pubers" te stuntelig zijn maar het kan makkelijk.
Ik schrik hier gewoon van.

Hoezo schrik je ervan? Een aantal weken geleden deed hij dit ook al op je benen dus je wist toch al dat hij dit deed?
joline
Zeer actief

sirene schreef:Is inderdaad gewoon spanning/opwinding. Dat tegen je aan been rijden is hetzelfde. Je zegt eerst dat hij het nooit heeft gedaan en later dat hij het sinds 4 weken tegen je been doet. Het is ws dezelfde emotie: opwinding, spanning kwijtraken. Teefjes doen dat ook.
Dat is ook al meerdere keren tegen haar gezegd op Facebook maar dringt het niet tot haar door. Op Facebook zei ze dat ze hem straft als hij tegen haar been rijd.
joline
Zeer actief

charley schreef: Gelukkig geven jullie aan dat ik me niet druk hoef te maken en dat het door stress kan komen, in elk geval als hij het weer doet is het gelijk NEE en van de andere hond of mijn been af pakken.
Op Facebook is al door verschillende mensen tegen je verteld dat het door opwinding en stress kan komen...en ook hoe je er het beste mee kunt om gaan. Ik vraag me af of je wel goed leest of dat je alle goede adviezen naast je neer legt en het op meerdere plekken constant opnieuw gaat vragen.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

En wat is jouw probleem precies joline?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”