Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietskar aanleren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Fietskar aanleren

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik heb onlangs een blitse fietskar gekocht zodat ik lekker met Xavi er op uit kan. Je kunt deze achter de fiets doen(duh) maar ook als "kinderwagen" gebruiken. :engel:
Handig bij terrasjes enzo, leek mij.

Maar! Hoe hebben jullie je hond geleerd hier rustig in te gaan zitten/liggen?
Hij wil er, met behulp van veel koekjes, inmiddels wel snel in en er in zitten lukt ook. Hij vliegt er dan wel weer uit want het ding beweegt en dat is eng.
Aangezien ik het niet wil verprutsen kom ik hier maar even tips vragen. :D
Afbeelding
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Re: Fietskar aanleren

Ongelezen bericht door Leonie. »

Lastig. Hij wil er dus uit zodra je gaat lopen? Of fietsen? Bij mij vonden ze het gelijk prima, maar dat was misschien omdat ze het fietskratje al gewend waren. En als je hem iets te kluiven geeft en heel langzaam gaat lopen?
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Vastzetten aan een kort riempje :wink:

Truus wil alles zien en de eerste keer brak de riem, de tweede keer kwam ze onder de kar omdat het riempje te lang was :LOL: nu zitten ze aan een heel kort kettinkje zodat ze erin blijven. :D
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Het gaat vast niet helpen als ik hier ga schrijven dat ik met Mayke hele trainingsessies heb gehad van pup af aan en dat ze altijd met de sirene aan in dat ding heeft lopen rondtollen tijdens het rijden :mrgreen:

Tot ie gejat werd uit het centrum van Leeuwarden. Ik dank die dief in gedachten nog elke dag, voor het leveren van overtuigend bewijs dat ik mn autorijbewijs moest gaan halen.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Leonie. schreef:Lastig. Hij wil er dus uit zodra je gaat lopen? Of fietsen? Bij mij vonden ze het gelijk prima, maar dat was misschien omdat ze het fietskratje al gewend waren. En als je hem iets te kluiven geeft en heel langzaam gaat lopen?
Hij wil er sowieso meteen uit. Maar dan heb ik em wel met het wiel aan de voorkant volledig op de grond staan. Dat beweegt natuurljjk meer dan vast aan de fiets. Dus dat is al vast het eerste wat ik eens zal veranderen.

Xavi is wat zulke dingen betreft nogal een angsthaas. Eten is helaas nog nooit een grote motivator geweest bij hem in zulke situaties. Maar misschien is een kong met leverpastei oid wel het proberen waard.
billy schreef:Vastzetten aan een kort riempje :wink:

Truus wil alles zien en de eerste keer brak de riem, de tweede keer kwam ze onder de kar omdat het riempje te lang was :LOL: nu zitten ze aan een heel kort kettinkje zodat ze erin blijven. :D
Ik ben bang dat hij dan heel angstig gaat worden en er niet weer in wil of alleen maar bang is tijdens het fietsen. Het moet wel leuk zijn voor hem natuurlijk anders houdt het op.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Paisley schreef:Het gaat vast niet helpen als ik hier ga schrijven dat ik met Mayke hele trainingsessies heb gehad van pup af aan en dat ze altijd met de sirene aan in dat ding heeft lopen rondtollen tijdens het rijden :mrgreen:

Tot ie gejat werd uit het centrum van Leeuwarden. Ik dank die dief in gedachten nog elke dag, voor het leveren van overtuigend bewijs dat ik mn autorijbewijs moest gaan halen.
Haha. :mrgreen:
Xavi is niet zo vocaal maar dat wil niet zeggen dat de angst dan minder is. Ik wil het puur ter aanvulling, dat we samen eens lekker met de fiets leuke tochtjes kunnen maken. Je komt dan toch makkelijker op mooie.plekken dan met auto en lopen.
Maar het moet voor hem wel leuk zijn anders gaat dat ding net zo hard op Marktplaats. :lol1:
Afbeelding
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ah ik hoop dat het lukt!
Het is zo verschillend per hond. Ik had lange fietstochten met de honden ook wel leuk gevonden, of zelfs een meerdaagse fietstrip. Maar goed, ze hebben er een hekel aan..
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou dan rustiger beginnen en de wielen eraf halen en als "nylon benche" inzetten ;-) Dan eventueel op een stapeltje oude dekens, dat het net niet meer stabiel ligt. Dan de wielen er weer onder maar "zekeren" zodat de wielen niet kunnen weglopen onder je handen, met stenen oid.

Of de categorie, hup, niet mutsen, erin, we gaan fietsen en klaar ;-)

Suzanne
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

als je de kar nu eerst eens stevig aan iets bevestigd, en dan een paar dagen gewoon zijn eten er in geeft,
een dutje erin laat doen enz enz,
niet mee gaan rijden, als hij het karretje goed vertrouwd dan pas de volgende stappen ondernemen,
denk dat bij een iet wat angstigere hond vertrouwen een hele grote rol speelt.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik heb geen tips voor je, wij kregen Oor met geen 10 paarden er in. Het ding is onstabiel en beweegt en dat is haar grootste angst ever. Heb hem maar weer verkocht op marktplaats. Veel succes dus :engel:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Hylos schreef:
Leonie. schreef:Lastig. Hij wil er dus uit zodra je gaat lopen? Of fietsen? Bij mij vonden ze het gelijk prima, maar dat was misschien omdat ze het fietskratje al gewend waren. En als je hem iets te kluiven geeft en heel langzaam gaat lopen?
Hij wil er sowieso meteen uit. Maar dan heb ik em wel met het wiel aan de voorkant volledig op de grond staan. Dat beweegt natuurljjk meer dan vast aan de fiets. Dus dat is al vast het eerste wat ik eens zal veranderen.

Xavi is wat zulke dingen betreft nogal een angsthaas. Eten is helaas nog nooit een grote motivator geweest bij hem in zulke situaties. Maar misschien is een kong met leverpastei oid wel het proberen waard.
billy schreef:Vastzetten aan een kort riempje :wink:

Ik ben bang dat hij dan heel angstig gaat worden en er niet weer in wil of alleen maar bang is tijdens het fietsen. Het moet wel leuk zijn voor hem natuurlijk anders houdt het op.
Hier wilde ze er ook weer uit zodra de kar bewoog, maar ik ben gewoon gaan fietsen en meteen de hobbelweggetjes :mrgreen: en dat ging goed, ze zien onderweg van alles dus geen tijd om bang te zijn :wink:
Van de week een keer Dirk mee, want die is er nog niet in geweest maar gok dat dat hetzelfde gaat.
Afbeelding
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

~Suzanne~ schreef:Ik zou dan rustiger beginnen en de wielen eraf halen en als "nylon benche" inzetten ;-) Dan eventueel op een stapeltje oude dekens, dat het net niet meer stabiel ligt. Dan de wielen er weer onder maar "zekeren" zodat de wielen niet kunnen weglopen onder je handen, met stenen oid.

Of de categorie, hup, niet mutsen, erin, we gaan fietsen en klaar ;-)

Suzanne
Dit dus
De vriendelijke manier kan weken duren, bij veel honden werkt dat uiteindelijk goed. Bij een ietwat angstige hond miss wel een aanrader om te doen

Bij mij gaan ze er gewoon gelijk in, van pup af aan hebben ze het sneller door dan als ze ouder zijn.
Het is in het begin een hoop gepiep, ik kijk dan stoïcijns voor me, want krijg nogal wat blikken.
In het begin wel relatief korte ritjes die altijd naar een leuke wandel/zwemplek gaan
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Wij hebben buster er gewoon ingezet en zijn gaan fietsen :mrgreen:

Tegenwoordig slaapt hij zelfs plat er in als we fietsen
Een half uur dan is het wel weer klaar vindt hij
Dan steekt hij zijn kop er weer bovenuit en wil alles zien

Heel vermakelijk als ik erachter fiets , hij probeert steeds links of rechtsom vooruit te kijken :LOL:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik ben van het resolute type. in de kar en fietsen maar. maar wel naar iets wat de hond leuk vind. zo heb ik een hond die de auto niet leuk vind, jammer joh, je moet of je wil of niet.
ellen
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Hylos schreef:Ik heb onlangs een blitse fietskar gekocht zodat ik lekker met Xavi er op uit kan. Je kunt deze achter de fiets doen(duh) maar ook als "kinderwagen" gebruiken. :engel:
Handig bij terrasjes enzo, leek mij.

Maar! Hoe hebben jullie je hond geleerd hier rustig in te gaan zitten/liggen?
Hij wil er, met behulp van veel koekjes, inmiddels wel snel in en er in zitten lukt ook. Hij vliegt er dan wel weer uit want het ding beweegt en dat is eng.
Aangezien ik het niet wil verprutsen kom ik hier maar even tips vragen. :D
Ik had eerst een hondenkar, die open was. Deed Sam er 'gewoon' in, niet teveel heisa van maken etc. Maar Sam was daarin de grootste Parkinson hond ooit.

Met zijn blessure een andere hondenkar, niet open dus. Maar toen dus zorgvuldiger aangepakt. Gekoppeld aan fiets, maar ander met de fiets laten lopen en ik naast de fietskar lopend en hem belonen bij rustig gedrag. Zo opgebouwd. Na 2x had hij door, dat het in deze fietskar fijn vertoeven was.
Afbeelding
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Leo is er de eerste paar keren in gegaan met veel koekjes en dansjes. En we zijn die keren ook naar iets echts leuks leuks gegaan. Totdat klik viel dat de kar leuk was. Nu gaat ie vrolijk mee.
Ik zou hem ook de eerste paar keren vastzetten totdat kwartje valt.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Hier geen fietskar maar een mand, ondanks dat ik Lotus langzaam aan de mand heb laten wennen zat ze tijdens haar eerste echte fietsritje gisteren te rillen als een juffershondje, leuk vind ze het dus (nog) niet. De ene hond vind het prachtig en de andere krijg je er met nog geen tien paarden in.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”