Neeltje schreef:Sandra&co schreef:
Dat dus. Schei er eens mee uit. Binnenlandse incidenten, vooruit, maar om het wereldwijd te moeten gaan zoeken (inclusief alles uit het verleden...)

Dan ben je aan het zoeken om het zoeken en ben je 1 van de oorzaken van de SPA-gerelateerde k*tsfeer op het forum.
Nu ja, als die beesten zouden stoppen met andere dieren te mollen is het zo over. De sfeer op straat is exact hetzelfde, iedereen loopt met grote bogen om de klapkaken heen, of staan te wachten tot ze het park uit zijn, zelfs al zitten ze aan de lijn, ontlopen doen we ze.
Ik nodig je van harte uit om een wandeling van desnoods 2 uur met Izzy en mij mee te lopen. Je mag zelf kiezen waar, desnoods in jouw wijk waar het kennelijk wél voorkomt dat mensen ontwijken. Of in het centrum op een zaterdag. Ik zou het graag eens zien. Je gaat namelijk - buiten jouw fantasie om - níemand zien die met een 'grote boog' om ons heen loopt of van ons wegloopt - buiten de mensen om die sowieso bang zijn voor honden. Verder gewoon niemand

In de echte wereld zijn mensen hier namelijk over het algemeen bepaald niet mee bezig. Oh, en je mag ook nog zo met ons mee naar het bos, waar je - als we een paar uur lopen - vast wel een stuk of 5 SPA's tegenkomen die elkaar allemaal los tegemoet komen. Spoiler: er vallen dan geen doden en Izzy laat ook al geen spoor van dode honden achter.
Even een stukje hoe ik erover denk. Ik heb dit vaker willen typen maar had altijd zoiets van 'laat maar gaan'...maar ik typ het toch maar neer, voor wie het lezen wil.
Er wonen 1000-en SPA's in Nederland, volgens jullie zit er geloof ik zo'n 95% bij mensen die niet weten wat ze in huis hebben. Als de honden echt zo agressief waren en het overgrote deel van de bazen echt zo onverantwoordelijk waren (deuren open laten, zonder riem uitlaten, noem maar op) zouden er elke elke dag dan niet 100-en (dodelijke) incidenten moeten plaatsvinden? Nou ja, dat is niet zo. Ik ontken absolúut niet dat er vreselijk hond-agressieve loeders rondlopen, maar het overgrote deel is gewoon 'hond'. Met honds gedrag. Zelfde lichaamstaal, zelfde signalen. Op de foto hieronder zat Sofi Izzy al een poos te etteren omdat ze vergat dat Izzy een teef is en haar niet kan dekken. Eerst liet Izzy kalmerende signalen zien (wegdraaien, oogwit enz.) en toen Sofi dat niet oppikte, liet ze d'r tanden zien en gromde. Sofi snapte het toen én leeft nog. Wonderwel heeft de gevaarlijke SPA haar niet gelijk naar de andere kant geholpen maar loste het op met hondse lichaamstaal. Nu liggen ze weer samen te slapen en is alles koek en ei.
Het is trouwens ook niet voor niets dat er een verschil is tussen de werk-en showlijn in veel rassen hè. Met de werklijn wordt geselecteerd op goede prestaties - de beste werkers worden op elkaar gezet om honden te krijgen die het best zijn in wat ze van oorsprong horen te doen (van schapendrijven tot apporteren). Dat zijn ook aangeboren kwaliteiten die worden ondersteund door een gericht fokbeleid. De showlijnen worden vooral gefokt op (extreem) uiterlijk. Naar mijn weten wordt er bij Henk en Anita nauwelijks gekeken naar welke hond het gefaorlikst is, maar hoe stoer ze eruit zien. Hond-agressieve honden zijn namelijk erg lastig op elkaar te zetten, die maken elkaar direct af, loops of niet. D'r moeten gewoon lekker veel spieren op zitten en hij moet lekker wijdbeens staan om er zo stoer mogelijk uit te zien. Er worden natuurlijk ook 'werklijnen' (om het zo maar even te noemen...) gefokt, maar die ga je alleen zien bij Hart voor Nederland als er eens een schuur wordt leeggeruimd wegens illegale activiteiten, die honden ga je echt niet op straat of in het park/bos tegenkomen.
En dan heb je nog de 'showlijnen' (nou ja, de honden uit de standaard stamboom/broodfok die dus vooral gefokt zijn op een bepaald uiterlijk) die ook nog eens goed zijn in 'het werk' waar zijn voorouders oorspronkelijk voor zijn gefokt. Dat zijn de uitzonderingen die je in krantenartikelen tegenkomt.
IMO ga je in de toekomst dus sowieso steeds minder écht hond-agressieve SPA's tegenkomen in het straatbeeld. Zeker als je honden die een andere hond hebben doodgebeten gelijk euthanaseert zodat ze uit de genenpoel worden gevist. Zo krijg je langzamerhand steeds mildere honden qua gedrag. Wat de oplossing is om niet eerst onschuldige slachtoffers te laten vallen, wie zal het zeggen. Een afschrikbeleid waarbij iemand een torenhoge boete wordt opgelegd bij een bijt-incident? Prima. Maar het is imo in ieder geval geen oplossing om rassen met een dergelijke hoeveelheid energie aangelijnd en gemuilkorfd door het leven te laten gaan. Dan nog liever een uitsterfbeleid waarbij elke SPA gecastreerd moet worden - maar ga dat maar eens controleren/naleven. Ik kan in ieder geval nu al zeggen dat ik, als de wetgeving er door komt (aanlijnen/muilkorven), die wet dagelijks zal gaan breken. Ik. Laat staan wat de gemiddelde tok die toch al moeite heeft met wetten naleven, zal doen. Het is geen oplossing. Mensen die een middel nodig hebben om te intimideren waarvan dat middel wordt afgenomen, gaan echt niet ineens in plaats daarvan doordeweeks vrijwilligerswerk doen en op zondag naar de kerk. Die grijpen gewoon naar andere rassen of wapens.