Ik vind ook dat het twee kanten op gaat.
Op de een of andere manier zit er in mijn hoofd dat Duke lastig en opdringerig is voor andere mensen, hoewel ik steeds hoor van anderen dat dat echt niet zo is, het zit in mijn hoofd en het gaat er niet meer uit. Ik vind het heel vervelend als mijn hond andere mensen tot last is. Dus ook andere hardlopers en fietsers. Ik roep Duke dus gewoon even bij me als we andere mensen zonder hond passeren, alleen als er een andere loslopende hond is doe ik "niks". Nah jah, ik roep nog steeds wel "loop eens door" als hij dan bij die andere mensen wil gaan buurten. Maar eerlijk gezegd probeer ik andere honden tegenwoordig uberhaubt te ontwijken. Dan kies ik als het even kan een ander pad.
Ik ben wel eens de huid volgescholden door een hardloopster omdat Duke in een losloop gebied los liep. Hij deed helemaal niks. Ik zag haar in eens al vlak achter me. Ik riep Duke bij me, die doet het langzaam maar komt exact op het moment dat zij mij rechts voorbij komt en ineens afsnijdt en tussen mij en Duke door linksaf slaat en hij liep haar dus voor de voeten. Ik heb terug geroepen dat ze dan niet op de 3 vierkante centimeter van het bos moest gaan lopen dat losloopgebied was en ook wat meer niet zo vriendelijke krachttermen. Heeft ook totaal geen zin, dat terug roepen, dat weet ik ook wel, maar ach, als ik de huid vol wordt gescholden om niks, kun je hem terug verwachten.
Oftewel, ik doe mijn best dat Duke anderen niet tot last is, maar het is een hond en geen robot en heeft soms bananen in zijn oor, it happens. Als je dan als hardloper door het losloopbos loopt moet je niet raar opkijken als je gestoord wordt door een hond. En met name de fietsers, die zijn vaak 4 keer zo snel als dat Duke de kans krijgt om te luisteren. Ook zij hebben gewoon rekening te houden met het andere volk dat door het bos loopt. Ik kan me voorstellen dat ze er niet blij van worden als er mensen over het speciale MTB pad lopen, maar soms kruis je, of heb je stukken te delen. Al moet ik ook bekennen dat ik geen flauw idee heb wat het teken is voor een mtb pad

, dus ik zal er ook vast wel eens lopen. Net als dat niet honden liefhebbers er waarschijnlijk totaal geen benul van hebben dat het losloopbos een losloopbos is.
Achterna gezeten worden en belaagd worden door honden en dat baasjes vervolgens niks doen vind ik echt ongehoord belachelijk. Je hebt gewoon te zorgen dat je elkaar niet tot last bent en dan is de wereld een stuk leuker.
Net als dat ik vind dat als iemand aanlijnt als die je ziet, ook al is het losloopbos, dat je er voor zorgt dat ook jou hond daar dan niet naar toe gaat, door ook aan te lijnen of ze bij je te roepen. Er kunnen 1001 redenen zijn waarom iemand aanlijnt, en die hond heeft net zo veel recht op loslopen. Alleen als je echt met een groep honden en mensen bent, is het soms geen doen om alles bij je te roepen, en dan vind ik dat het andere baasje maar beter even een andere weg kan kiezen.
Waar ik wel echt een gruwelijke hekel aan heb zijn groepen mensen die een bos min of meer bezet nemen waardoor de hond letterlijk nergens meer los kan. Als ik in een losloopbos van een postzegel ben, en dat een groep hardlopers daar allemaal zo'n 30 meter uit elkaar een heel parcours gaan lopen en er geen enkel pad vrij was van hardlopers. Dan denk ik, crisis, doe dat ergens anders. En dan vliegen mijn "Duke mag andere niet lastig vallen" principes ook wel een beetje de deur uit. Dan ga ik gewoon lopen, als hij iemand voor de voeten loopt, jammer dan.