Faye
Leeftijd onbekend, maar oud
Roemeense kruising, 28cm hoog, 7kg
Bijna 2 jaar in Nederland, 1,5 jaar bij mij
Tandloos bekkie, op zes snijtandjes onderin na
Erg slechtziend door staar (1 oog blind), redelijk doof
Ze lijkt beginnend dement, soms wat verward, gedesoriënteerd
Mist een heupkom. Artrose inmiddels bij alle poten
Erg rustig hondje, slaapt veel, maar nog wel vrolijk
En dan nu verder de reden van dit topic. Ik ben namelijk erg benieuwd naar manieren om haar het beste te ondersteunen.
Met wandelen loop ik op haar rustige tempo (het is een markeerdoos) en altijd vaste rondjes die ze goed kent. Ik heb haar steeds minder vaak los, ondanks dat ze dat zelf nog net wat fijner vindt lopen. Maar ze loopt steeds vaker ineens de verkeerde kant op na even snuffelen. Wanneer ik haar dan roep wordt ze heel enthousiast (hee, daar ben je!) maar denkt bijna altijd dat het geluid van een andere kant komt en rent dan dus ook de verkeerde kant op. Als ik haar dan inhaal (zo fijn, zo'n traag hondje) dan is ze erg blij dat ze weer weet waar ik ben. Het zorgt wel voor verwarring bij Faye en het is een heel stabiel zelfredzaam hondje, maar toch merk ik dat ze daar soms wat onzeker van wordt. Daarom dus toch maar steeds vaker aangelijnd. Herkent iemand dat? En hoe gaan jullie daar mee om?
En het tweede is haar artrose. Faye staat sinds een half jaartje op Carprofen en het leek goed te gaan met minder, maar intussen kan ze ook niet meer zonder. Deze of volgende week (morgen even afspraak maken) gaan we weer even een bezoekje brengen aan de dierenarts. Ze heeft ook Fortiflex gehad maar dat deed niks. Zijn er nog andere dingen om haar te geven als ondersteuning, iets als supplementen? Is de Carprofen onmisbaar of is er medicatie die mogelijk beter is? Pijnstilling zal ze sowieso wel moeten blijven krijgen. De missende heupkom werd eerst opgevangen door haar spieren, maar die bespiering is een stuk minder geworden. En intussen dus artrose in alle pootjes. Ze is bij de orthopeed geweest, die heeft de missende heupkom ontdekt (verdenking was PL) en later ook artrose vastgesteld en die kan niet meer doen dan pijnstilling.
Faye is nu gewoon echt een oud hondje. Ik geniet nog van en met haar zolang het kan, maar zelf denk ik eigenlijk dat ze de winter mogelijk niet meer haalt. Ze heeft ook niks met de winter, vroeg donker, koud, nat. Dus als ze blijft verslechteren en ik de keuze moet maken dan liever voordat het echt nat en koud is. Maar goed, voor het zover is. Hoe kan ik haar leven nog zo fijn mogelijk houden? Alle tips zijn welkom!
Want kijk dit lieve snoetje nou, die kan ik toch nog lang niet missen