Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe vaak honden alleen laten op een dag
Moderator: moderatorteam
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Hoe vaak honden alleen laten op een dag
Wij beginnen met een nieuwe cursus en daarbij is het de bedoeling dat ik regelmatiger de honden apart ga uitlaten zodat ik de oefeningen kan doen en me op 1 hond kan richten. Ik heb er een beetje moeite mee dat je ze dan automatisch ook vaker alleen thuis laat.
Zoals vandaag ben ik vanochtend naar de huisarts geweest en even een paar kleine boodschappen gedaan. Denk dat ik max 1,5u weg ben geweest. Eind van de middag ga ik op de fiets naar de sportschool dus ben dan max 2,5u weg. Dan zou ik dus 'officieel' nu nog apart moeten lopen vandaag waardoor ze dan nog een keer misschien max een uur alleen zijn. Als ik dan bijvoorbeeld nog even boven de was ga doen ben ik weer een uur 'weg'.
Ze kunnen prima alleen blijven en laten verder geen onrust zien, maar dat wil ik ook heel graag zo houden. Ik probeer max 2x pd weg te gaan en het liefst 1x langer dan allemaal kleine periode's. Ze kunnen met gemak een uur of 6 alleen zijn. (kunnen op de camera meekijken en ze liggen 90% van de tijd relaxed te slapen) Maar als ik echt een keer lang weg ga ben ik wel echt de rest van de dag thuis. Als we de hele avond tot laat weg zijn blijven we of minimaal een uur bij de honden (buiten het uitlaten), of ze slapen boven. We hebben een keer een week gehad waarbij het weggaan vaker en langer was dan normaal, en toen merkte we dat toch echt wel aan de honden.
En dan werk ik dus nog niet eens. Ze zijn alleen maar alleen als ik boodschappen doe, sport of gewoon prive afspraken heb.
Ik ben benieuwd hoe ver jullie hier in gaan. Hoe vaak of hoe lang laten jullie de honden maximaal alleen, hoe reageren de honden erop. Is het iets waar honden moeite mee hebben of zijn het vaak de baasjes zelf die er meer last van hebben?
Zoals vandaag ben ik vanochtend naar de huisarts geweest en even een paar kleine boodschappen gedaan. Denk dat ik max 1,5u weg ben geweest. Eind van de middag ga ik op de fiets naar de sportschool dus ben dan max 2,5u weg. Dan zou ik dus 'officieel' nu nog apart moeten lopen vandaag waardoor ze dan nog een keer misschien max een uur alleen zijn. Als ik dan bijvoorbeeld nog even boven de was ga doen ben ik weer een uur 'weg'.
Ze kunnen prima alleen blijven en laten verder geen onrust zien, maar dat wil ik ook heel graag zo houden. Ik probeer max 2x pd weg te gaan en het liefst 1x langer dan allemaal kleine periode's. Ze kunnen met gemak een uur of 6 alleen zijn. (kunnen op de camera meekijken en ze liggen 90% van de tijd relaxed te slapen) Maar als ik echt een keer lang weg ga ben ik wel echt de rest van de dag thuis. Als we de hele avond tot laat weg zijn blijven we of minimaal een uur bij de honden (buiten het uitlaten), of ze slapen boven. We hebben een keer een week gehad waarbij het weggaan vaker en langer was dan normaal, en toen merkte we dat toch echt wel aan de honden.
En dan werk ik dus nog niet eens. Ze zijn alleen maar alleen als ik boodschappen doe, sport of gewoon prive afspraken heb.
Ik ben benieuwd hoe ver jullie hier in gaan. Hoe vaak of hoe lang laten jullie de honden maximaal alleen, hoe reageren de honden erop. Is het iets waar honden moeite mee hebben of zijn het vaak de baasjes zelf die er meer last van hebben?
-
Neeltje
Re: Hoe vaak honden alleen laten op een dag
Het aantal uren hier maakt niet veel uit of er dat nu 1 is of 8 zijn, dat heb ik bij geen van mijn honden gemerkt, maar wel dat ik beter 1x lang weg kan blijven, dan iedere keer even.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mijn honden hoeven niet veel alleen te zijn: ik werk vanuit huis en ze hebben elkaar. Ze hebben er allemaal geen problemen mee om zonder mij thuis te blijven en alleen Taartje heeft er soms moeite mee om alleen thuis te zijn zonder de andere honden (maar dat is meer protest omdat ze dan ook mee wil dan verlatingsangst o.i.d. en alleen als ik álle andere honden meeneem).
Amy is hier de hond die het meest alleen thuis is. Ik wandel vaak met haar apart en neem dan de andere drie tegelijk mee, dus dan is zij alleen. Amy heeft er gelukkig totaal geen moeite mee en zij heeft dan weer het geluk dat ze het vaakst één op één iets met mij gaat doen (wat ze hier allemaal een groot privilege vinden). Sowieso doe ik elke dag iets met een van de honden individueel (wandelen, trainen, ergens samen naartoe, etc., dus echt quality time waar de andere honden niet bij zijn).
Ik ben ook heus wel eens wat langer weg en dan zijn ze allemaal of met z'n tweeën/drieën thuis. Als ik er wel ben, liggen ze binnen het grootste deel van de tijd gewoon te slapen en dat doen ze ook als ik weg ben. Ik voel me daar dus niet snel schuldig over, zeker omdat de honden er ook geen problemen mee hebben. Als ik nu bijvoorbeeld vanwege een opdracht vijf dagen in de week halve dagen weg zou zijn, zouden ze daar totaal geen moeite mee hebben.
Amy is hier de hond die het meest alleen thuis is. Ik wandel vaak met haar apart en neem dan de andere drie tegelijk mee, dus dan is zij alleen. Amy heeft er gelukkig totaal geen moeite mee en zij heeft dan weer het geluk dat ze het vaakst één op één iets met mij gaat doen (wat ze hier allemaal een groot privilege vinden). Sowieso doe ik elke dag iets met een van de honden individueel (wandelen, trainen, ergens samen naartoe, etc., dus echt quality time waar de andere honden niet bij zijn).
Ik ben ook heus wel eens wat langer weg en dan zijn ze allemaal of met z'n tweeën/drieën thuis. Als ik er wel ben, liggen ze binnen het grootste deel van de tijd gewoon te slapen en dat doen ze ook als ik weg ben. Ik voel me daar dus niet snel schuldig over, zeker omdat de honden er ook geen problemen mee hebben. Als ik nu bijvoorbeeld vanwege een opdracht vijf dagen in de week halve dagen weg zou zijn, zouden ze daar totaal geen moeite mee hebben.
- *Skye*
- Zeer actief
@Nanna: ja als het aan mij zou liggen zou ik er de hele dag bij zitten. Maar hoe doe je dat dan bv als je in de ochtend naar de huisarts moet. Je gaat bv lunchen met iemand en moet dan nog weg. Doe je dat wel? Of dat ook niet?
@Neeltje: ik heb ook idd het idee dat ze niet zullen merken of je nou 4 of 5u weg bent maar idd wel als je meerdere keren weg gaat. Ik baal ook altijd van mezelf als ik bv mijn telefoon ofzo ben vergeten en dat ik die na 5 min moet ophalen. Dan zijn ze helemaal blij en ga ik weer weg.
@DeDiana: met 4 honden zitten ze natuurlijk niet heel vaak alleen. Grappig wat je zegt van het slapen. Ze slapen bij mij dus ook het grootste deel van de tijd als ik er gewoon ben.
Dan ben je aardig veel met de honden bezig als je iedere dag met iedere hond iets apart doet. Maar als je dan bv een halve dag weg bent voor een opdracht. 2u later naar de huisarts moet en evt in de avond nog even weg. Doe je dat ook?
@Neeltje: ik heb ook idd het idee dat ze niet zullen merken of je nou 4 of 5u weg bent maar idd wel als je meerdere keren weg gaat. Ik baal ook altijd van mezelf als ik bv mijn telefoon ofzo ben vergeten en dat ik die na 5 min moet ophalen. Dan zijn ze helemaal blij en ga ik weer weg.
@DeDiana: met 4 honden zitten ze natuurlijk niet heel vaak alleen. Grappig wat je zegt van het slapen. Ze slapen bij mij dus ook het grootste deel van de tijd als ik er gewoon ben.
Dan ben je aardig veel met de honden bezig als je iedere dag met iedere hond iets apart doet. Maar als je dan bv een halve dag weg bent voor een opdracht. 2u later naar de huisarts moet en evt in de avond nog even weg. Doe je dat ook?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Hier zijn de honden van jongs af aan al gewend aan het feit dat ik meerdere keren per dag de deur uit ga zonder dat ze allebei meegaan. Soms gaat er 1 mee en blijft de ander thuis, vaak zijn ze samen thuis als ik ga hardlopen of fietsen, naar mijn paard ga, even naar de zaak moet, boodschappen doen of iets met een vriendin heb afgesproken. Voor hen maakt het niet uit of ik niet wegga, of meerdere keren. We hebben een camera hangen die de hele woonkamer laat zien, en ze zijn gewoon rustig als ik weg ben. Tapas ligt vaan wel bij de erker te kijken of ik al weer thuis kom, maar dat gaat zonder stress, ze ligt heel ontspannen. Mojo maakt het helemaal niet uit, die ligt bijna altijd gewoon ergens te pitten.
Als ik thuis ben slapen ze net zo veel als wanneer ik er niet ben, dus ook dat maakt niet uit.
Als ik thuis ben slapen ze net zo veel als wanneer ik er niet ben, dus ook dat maakt niet uit.
- DeDiana
- Zeer actief
Nee hoor, ik doe elke dag ten minste met één van de honden iets alleen, niet met alle vier hoor! Zou ik wel willen, maar dat lukt echt niet qua tijd.*Skye* schreef:@DeDiana: met 4 honden zitten ze natuurlijk niet heel vaak alleen. Grappig wat je zegt van het slapen. Ze slapen bij mij dus ook het grootste deel van de tijd als ik er gewoon ben.
En ja hoor, ik ga zonder problemen overdag een paar uurtjes weg en 's avonds ook weer. Als ze lekker hebben gelopen en gespeeld, liggen ze dan dus gewoon te slapen.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik denk zelf dat regelmaat en voorspelbaarheid een belangrijke (belangrijkste?) factor is. Mits de hond het überhaupt wel kan (goed is aangeleerd of aanleg) om een bepaalde tijd alleen te zijn.
Hier waren de honden door omstandigheden tijden niet/nauwelijks alleen geweest en dan merkte ik wel onrust bij ze als het dan wel moest en hoorde ik ze ook wel eens blaffen als ik terugkom. Zodra ik ze weer bewust een aantal keer per week een uurtje of wat alleen laat zit er weer routine in en is er geen probleem als het eens een keertje wat langer moet. Ik probeer er dus goed op te letten dat ze regelmatig alleen thuis zijn en laat ze dus ook alleen thuis terwijl ze wel mee zouden kunnen op bezoek of in de auto blijven ofzo.
Hetzelfde geldt voor meerdere keren op een dag alleen: Eerste keer is het raar maar als ik voor een vierde keer op een dag even wegmoet komen ze niet eens meer overeind.
Alleen zonder Mies lukt hier helaas voor Diem niet zo goed. Mies alleen achterblijven is geen probleem, maar die kiest er zelf ook voor om wandelingen over te slaan als het regent
Diem wordt erg onrustig zonder Mies, zélfs als hij wel met een mens thuisblijft. Hij zit goed onder de plak van die teckel 
Hier waren de honden door omstandigheden tijden niet/nauwelijks alleen geweest en dan merkte ik wel onrust bij ze als het dan wel moest en hoorde ik ze ook wel eens blaffen als ik terugkom. Zodra ik ze weer bewust een aantal keer per week een uurtje of wat alleen laat zit er weer routine in en is er geen probleem als het eens een keertje wat langer moet. Ik probeer er dus goed op te letten dat ze regelmatig alleen thuis zijn en laat ze dus ook alleen thuis terwijl ze wel mee zouden kunnen op bezoek of in de auto blijven ofzo.
Hetzelfde geldt voor meerdere keren op een dag alleen: Eerste keer is het raar maar als ik voor een vierde keer op een dag even wegmoet komen ze niet eens meer overeind.
Alleen zonder Mies lukt hier helaas voor Diem niet zo goed. Mies alleen achterblijven is geen probleem, maar die kiest er zelf ook voor om wandelingen over te slaan als het regent
- Simone-H
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik heb pas een hond genomen toen ik niet meer werkte.
Het was voor mij een noodzaak dat een hond alleen kan zijn, een mens moet wel eens wat waar een hond niet bij kan zijn. Ik ben nu vrij veel thuis en de keren dat ik weg moet probeer ik over verschillende dagen te plannen. Dat vind ik geen probleem, dat gaat automatisch. Moet ik wel twee keer op een dag weg, dan is dat zo. Ik probeer de tijd dat ik weg ben niet langer dan drie uur te laten zijn. Ik heb alleen Pepper, dus ze is dan ook echt alleen. Soms moet ik een dag weg, dan gaat ze naar een pension. Ik kan dat desnoods een dag van te voren regelen, tijdens hoogseizoen moet ik bespreken. (Ze gaat hooguit drie keer per jaar naar een pension)
Het was voor mij een noodzaak dat een hond alleen kan zijn, een mens moet wel eens wat waar een hond niet bij kan zijn. Ik ben nu vrij veel thuis en de keren dat ik weg moet probeer ik over verschillende dagen te plannen. Dat vind ik geen probleem, dat gaat automatisch. Moet ik wel twee keer op een dag weg, dan is dat zo. Ik probeer de tijd dat ik weg ben niet langer dan drie uur te laten zijn. Ik heb alleen Pepper, dus ze is dan ook echt alleen. Soms moet ik een dag weg, dan gaat ze naar een pension. Ik kan dat desnoods een dag van te voren regelen, tijdens hoogseizoen moet ik bespreken. (Ze gaat hooguit drie keer per jaar naar een pension)
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Accepteer wat je niet kunt veranderen
- *Skye*
- Zeer actief
Ik bedoel hem als in, je bent in de ochtend een uurtje weg geweest, bent 3u gaan lunchen met iemand en in de avond bedenk je ineens dat je heel graag een spray tan wiltNanna schreef:Moet dan nog weg? Waarheen en hoe lang?*Skye* schreef:@Nanna: ja als het aan mij zou liggen zou ik er de hele dag bij zitten. Maar hoe doe je dat dan bv als je in de ochtend naar de huisarts moet. Je gaat bv lunchen met iemand en moet dan nog weg. Doe je dat wel? Of dat ook niet?
Kijk, ik ga rustig met vriendinnen weg, een ochtendje op rak naar de intratuin. Of ik ga een middag naar de dierentuin. Dat moet kunnen. Ik laat ze echter niet langer dan vier uur alleen. Als was het maar omdat Topsi een zwakke blaas heeft en extra uit moet. Dan zou ik zitten te wippen op mijn stoel waar ik uithang omdat ik weet dat Miss Piss zo onderhand weer uit moet.
Ik vond het al heel knap om dat iedere dag te doenDeDiana schreef:Nee hoor, ik doe elke dag ten minste met één van de honden iets alleen, niet met alle vier hoor! Zou ik wel willen, maar dat lukt echt niet qua tijd.*Skye* schreef:@DeDiana: met 4 honden zitten ze natuurlijk niet heel vaak alleen. Grappig wat je zegt van het slapen. Ze slapen bij mij dus ook het grootste deel van de tijd als ik er gewoon ben.
En ja hoor, ik ga zonder problemen overdag een paar uurtjes weg en 's avonds ook weer. Als ze lekker hebben gelopen en gespeeld, liggen ze dan dus gewoon te slapen.
Eerst stond ik er ook in zoals jij zegt, maar ik heb geloof ik hier eens gelezen dat iemand iets zei over honden die zich er dan maar bij neer leggen geen aandacht te krijgen en dan maar de hele dag rustig gaan liggen. Weet niet meer precies in welke context, maar niet heel positief, meer in een afgestompte manier. Maar sinds ik dat gelezen heb denk ik altijd, zijn ze nu ontspannen en tevreden. Of leggen ze zich er maar ontevreden bij neer.
Haha Mies zit idd goed onder de plakpioenroos schreef:Ik denk zelf dat regelmaat en voorspelbaarheid een belangrijke (belangrijkste?) factor is. Mits de hond het überhaupt wel kan (goed is aangeleerd of aanleg) om een bepaalde tijd alleen te zijn.
Alleen zonder Mies lukt hier helaas voor Diem niet zo goed. Mies alleen achterblijven is geen probleem, maar die kiest er zelf ook voor om wandelingen over te slaan als het regentDiem wordt erg onrustig zonder Mies, zélfs als hij wel met een mens thuisblijft. Hij zit goed onder de plak van die teckel
Wat je zegt zit zeker wat in. Het is maar net wat ze gewend zijn. Hier zijn ze eigenlijk altijd rustig als we weg gaan. Maar ben dan toch een beetje te bang als ik het ineens te veel doe ze niet meer alleen kunnen zijn. Als in ben je te laat als je merkt dat het te veel is.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
ik sluit me volledig bij Nanna aan; ik zou ook nooit honden nemen al ik een (fulltime) baan zou hebben. Ik ben aan honden begonnen toen ik was gestopt met werken, en sindsdien mijn dagen altijd naar de honden ingedeeld. Ze horen bij mijn leven en wij horen bij elkaar.
Toen ik nog in een appartement woonde was ik nooit langer dan 3, in een uitzonderlijk geval 4 uur weg. Zelfs al konden en kunnen mijn honden prima alleen zijn.
Nu heb ik het makkelijk. Als ik weg moet (boodschappen, man halen van vliegveld, naar de paarden enz, kan best een paar uur zijn) blijven de honden buiten waarbij ze altijd toegang hebben tot het bijhuis waar hun (en onze) bedden staan. Ze zijn altijd met z'n drieen, kunnen poepen en piesen zoals het hun uitkomt, en hebben 2000 m² omheind terrein om over te waken
. Over het algemeen ben ik heel veel thuis en leven de honden helemaal met mij mee, maar ik maak me er volstrekt niet druk om als (en ook niet hoe vaak) ik wegga. Tuurlijk willen ze altijd mee, en vinden ze zichzelf reuze zielig als dat niet mag, maar daar blijft het bij.
Overigens zijn ze het er volstrekt niet mee eens als er één moet achterblijven. Dat is dràààààmààààà. Zelfs Lizzy van 14, die ik wel eens thuis laat omdat het te warm is bv, raakt daardoor echt van streek. Als ik dit wil doen, moet ik het heel slim spelen zodat ze niets doorheeft. één op één dingen met de honden doen is dus moeilijk en leidt geheid tot hoopjes ellende

Toen ik nog in een appartement woonde was ik nooit langer dan 3, in een uitzonderlijk geval 4 uur weg. Zelfs al konden en kunnen mijn honden prima alleen zijn.
Nu heb ik het makkelijk. Als ik weg moet (boodschappen, man halen van vliegveld, naar de paarden enz, kan best een paar uur zijn) blijven de honden buiten waarbij ze altijd toegang hebben tot het bijhuis waar hun (en onze) bedden staan. Ze zijn altijd met z'n drieen, kunnen poepen en piesen zoals het hun uitkomt, en hebben 2000 m² omheind terrein om over te waken
Overigens zijn ze het er volstrekt niet mee eens als er één moet achterblijven. Dat is dràààààmààààà. Zelfs Lizzy van 14, die ik wel eens thuis laat omdat het te warm is bv, raakt daardoor echt van streek. Als ik dit wil doen, moet ik het heel slim spelen zodat ze niets doorheeft. één op één dingen met de honden doen is dus moeilijk en leidt geheid tot hoopjes ellende
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wat moet dat moet.
Ik overdenk dit soort zaken niet zo.
En mijn honden ook niet. Taxi is de enige die stuitert van blijdschap als ik weer thuis kom. Maar dat is ook jeugdigheid.
Ik heb 2 kleine kinderen die van en naar school en opvang moeten.
Heb een baan waarbij als ik toch vlakbij huis een afspraak heb dan wip ik thuis even aan om te knuffelen
Speel afspraakjes van de kinderen.
Ach de honden weten niet beter.
Ik loop daarnaast ook nooit met alle drie tegelijk. Altijd 2 rondes (en ja ook de lange rondes) en dan nog de hondenschool etc.
Ik overdenk dit soort zaken niet zo.
En mijn honden ook niet. Taxi is de enige die stuitert van blijdschap als ik weer thuis kom. Maar dat is ook jeugdigheid.
Ik heb 2 kleine kinderen die van en naar school en opvang moeten.
Heb een baan waarbij als ik toch vlakbij huis een afspraak heb dan wip ik thuis even aan om te knuffelen
Speel afspraakjes van de kinderen.
Ach de honden weten niet beter.
Ik loop daarnaast ook nooit met alle drie tegelijk. Altijd 2 rondes (en ja ook de lange rondes) en dan nog de hondenschool etc.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- lucie
- Zeer actief
nou, mijn bejaardenclub staat eensgezind te stuiteren en blaffen als ik thuiskomGimmick schreef:Taxi is de enige die stuitert van blijdschap als ik weer thuis kom. Maar dat is ook jeugdigheid.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Hier zitten ze ook nooit langer dan maximaal 4 uren alleen. Ik werk gelukkig thuis dus ben de hele dag bij ze en doe ook heel veel met ze. Maar even boodschappen doen is geen probleem, dan zijn ze rustig en braaf. Maar als we langer van huis zijn, enkele uren dan worden ze vaak toch wel onrustig. Daarom proberen we dat zoveel mogelijk te voorkomen. Ik zou ook geen honden hebben als ik de hele dag van huis was. Tenminste niet zulke energieke honden als deze. Die zijn niet geschikt om hele dagen alleen te laten, dan flippen ze op den duur volledig. Maar sowieso is het niet leuk voor een hond om de hele dag alleen te zitten. Die zit alleen maar te wachten tot de baas terug komt.

- Gimmick
- Zeer actief
Ja maar mijn andere twee kwispelen 3x en Gentle blaft eens vanuit haar mand maar verder slapen ze gewoon door.lucie schreef:nou, mijn bejaardenclub staat eensgezind te stuiteren en blaffen als ik thuiskomGimmick schreef:Taxi is de enige die stuitert van blijdschap als ik weer thuis kom. Maar dat is ook jeugdigheid.
Denk ook dat dat mede komt doordat ik minimaal 10x per dag binnenkom en wegga. Het is gewoon niet interessant meer.
Dus dan reageren ze ook minder.
Taxi wordt ook steeds rustiger als ik thuis kom. En begint het ook normaler te vinden.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Yara
- Zeer actief
Hier idem, Yara is inmiddels 12 maar is nog net zo gek en blij als de andere 2 (6 jaar) als ze me weer zien.lucie schreef:nou, mijn bejaardenclub staat eensgezind te stuiteren en blaffen als ik thuiskomGimmick schreef:Taxi is de enige die stuitert van blijdschap als ik weer thuis kom. Maar dat is ook jeugdigheid.

- *Skye*
- Zeer actief
@Lucie: Jouw honden hebben een heerlijk paradijsje als ze alleen moet zijn. Ik kan me idd voorstellen dat als ze dan in hun eentje alleen moeten zijn dat ze dat niet altijd even leuk vinden.
@Gimmick: misschien moet ik idd ook ipv twijfelen over die 3e x alleen, misschien maar gewoon 10x pd binnen en buiten lopen. Hoe normaler het is hoe minder moeite ze er idd mee krijgen.
@Yara: het lijkt me idd ook voor honden niet leuk om alleen maar te wachten op hun baasjes.
@Nanna: nee ik wil je niet laten verhongeren, juist het tegenovergestelde
Je gaat niet pas om 3u lunchen, je gaat wel 3u lang lunchen 
Als meneer nana thuis is zijn ze natuurlijk nog steeds niet alleen. Maar ik snap hem.
@Gimmick: misschien moet ik idd ook ipv twijfelen over die 3e x alleen, misschien maar gewoon 10x pd binnen en buiten lopen. Hoe normaler het is hoe minder moeite ze er idd mee krijgen.
@Yara: het lijkt me idd ook voor honden niet leuk om alleen maar te wachten op hun baasjes.
@Nanna: nee ik wil je niet laten verhongeren, juist het tegenovergestelde
Als meneer nana thuis is zijn ze natuurlijk nog steeds niet alleen. Maar ik snap hem.
- DeDiana
- Zeer actief
Ik kan me voorstellen dat dat zo kan werken bij honden, maar ik denk dat dat gaat om honden waar verder ook weinig mee gedaan wordt. Mijn honden krijgen heel veel aandacht en activiteiten op een dag, ook naast het wandelen, en willen ook wel eens gewoon rust*Skye* schreef:Ik vond het al heel knap om dat iedere dag te doenDeDiana schreef:Nee hoor, ik doe elke dag ten minste met één van de honden iets alleen, niet met alle vier hoor! Zou ik wel willen, maar dat lukt echt niet qua tijd.*Skye* schreef:@DeDiana: met 4 honden zitten ze natuurlijk niet heel vaak alleen. Grappig wat je zegt van het slapen. Ze slapen bij mij dus ook het grootste deel van de tijd als ik er gewoon ben.
Eerst stond ik er ook in zoals jij zegt, maar ik heb geloof ik hier eens gelezen dat iemand iets zei over honden die zich er dan maar bij neer leggen geen aandacht te krijgen en dan maar de hele dag rustig gaan liggen. Weet niet meer precies in welke context, maar niet heel positief, meer in een afgestompte manier. Maar sinds ik dat gelezen heb denk ik altijd, zijn ze nu ontspannen en tevreden. Of leggen ze zich er maar ontevreden bij neer.
-
kleine2758
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Tja het blijven wel honden. En als ik meedere keren op een dag even weg moet of ga, dan is dat zo. Daar kunnen ze best tegen. En als ik weet dat ik langer weg ben, zeg meer als 5u, dan zorg ik dat ik daarvoor lang met ze loop, ga fietsen met ze, zoekspelletjes doe ofzo. Dat moet natuurlijk niet elke dag zo zijn. Maar ik kan niet stoppen met werken ivm mijn honden en dat wil ik ook niet.
De honden zijn altijd vrolijk als ik thuis en als ik ga leggen ze zich daar ook makkelijk met neer.
De honden zijn altijd vrolijk als ik thuis en als ik ga leggen ze zich daar ook makkelijk met neer.
Laatst gewijzigd door kleine2758 op 23 aug 2017 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik ben er vrij makkelijk in moet ik zeggen. Ik werk grotendeels vanuit huis, maar ook 3 halve dagen op kantoor. Daar mogen ze niet over klagen hoor, als ik zie hoeveel honden er inderdaad gerust fulltime alleen thuis zitten
Voor ik ga werken loop ik met ze, en nu met Segno zorg ik voor een vrij intensieve training zodat ze gaat slapen als ik weg ben. Op werkdagen zorg ik verder wel dat ze allemaal tegelijk kunnen wandelen, ook omdat ik dan de energie niet heb om 2 rondes te doen. Dus dat zijn de dagen dat we alles gezellig samen doen
M'n thuiswerkdagen benut ik dan weer om te trainen met ze, en dan gaat er ook regelmatig één alleen mee. Dat zijn ze van jongs af aan gewend en de thuisblijvers krijgen een koekje en zijn dan blij
Ik merk dat ze beide wel waarderen: de gezamenlijke wandelingen zijn heel leuk voor ze, maar ze genieten ook elk van hun eigen quality time. Dat betekent dat ze af en toe ook alleen zitten als de ander mee mag, maar ik vind het dat wel waard.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Je hebt een vriend toch? Kan je niet de honden een voor een meenemen op momenten dat hij thuis is? Dan blijven ze niet alleen achter. Voor de honden zal het een kwestie van wennen zijn dat ze niet altijd samen mee kunnen.
Hier zijn ze lang alleen ivm fulltime werken. Ga ik eens vaker, kort weg (weekend bijvoorbeeld) is het ook geen probleem. Het zit hem vooral in de tijd tussen binnenkomen en weggaan denk ik. Ga ik in- en uitlopen dan is het gek, maar als ik een uurtje thuis ben en weer ga is het wel prima.
Hier zijn ze lang alleen ivm fulltime werken. Ga ik eens vaker, kort weg (weekend bijvoorbeeld) is het ook geen probleem. Het zit hem vooral in de tijd tussen binnenkomen en weggaan denk ik. Ga ik in- en uitlopen dan is het gek, maar als ik een uurtje thuis ben en weer ga is het wel prima.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco heeft er wel moeite mee alleen thuis te blijven, terwijl Gait meegaat, andersom is eigenlijk geen enkel probleem. En dat is onafhankelijk van of m'n man thuis is of niet. Maar Gait had sowieso veel minder moeite met alleen thuisblijven dan Elco. Elco heeft het liefst de complete roedel bij elkaar, al vindt hij het niet erg als m'n man er niet bij is (dat is ie wel gewend met de meeste wandelingen). Ik plan nooit veel meer dan 2 dingen op 1 dag, maar dat heeft meer te maken met wat ikzelf aan kan aan agenda-vulling dan met de honden
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Eh, ik doe elke dag iets met elke hond apart. Nee, dat lieg ik, alle drie de honden worden sowieso 1 keer apart meegenomen. Maar dat reken ik nooit mee in het alleen zijn eigenlijk. Je hoeft ook geen uren met elke hond apart, soms is het hier gewoon een korte aanlijn ronde alleen, of even een kwartiertje trainen. Winni wordt bijvoorbeeld altijd alleen uitgelaten, Tessa en Tay nemen we nog wel eens samen mee, behalve 's middags ivm te veel andere honden voor Tessa.
Ik heb totaal geen regelmaat of routine in het alleen laten, behalve dat het maximaal zoveel uur. Tessa kan makkelijk lang (8 uur oid) alleen zijn, maar daar regelen we een oppas voor voor ons eigen gevoel. Zij vindt het geweldig als we vaak weggaan, want weg = eten.
Tay en Winni kunnen ook wel lang alleen zijn, maar die zijn dat eigenlijk niet. Die gaan meestal mee. Ik zorg er wel voor dat als ik 1 keer lang weggeweest ben, ik daarna niet meer lang weg ga, maar het komt wel eens voor dat ik ff weg moet. Dus als ik 's ochtends een opdracht heb, ga ik daarna niet nog uitgebreid lunchen, maar wel rustig een paar boodschappen halen. Als ik lang wegga zitten ze allemaal apart, als ik kort weg ga, mogen ze binnen blijven.
Ik heb totaal geen regelmaat of routine in het alleen laten, behalve dat het maximaal zoveel uur. Tessa kan makkelijk lang (8 uur oid) alleen zijn, maar daar regelen we een oppas voor voor ons eigen gevoel. Zij vindt het geweldig als we vaak weggaan, want weg = eten.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Wat vind jij hele dagen alleen? Want ik heb ook mechels en die flippen alleen als als er iets aan de hand is en niet omdat ze veel alleen thuis zijn. Wat denk je van al die KNPV'ers die mechels in de kennel hebben en er naast de training weinig mee doenYara schreef:Hier zitten ze ook nooit langer dan maximaal 4 uren alleen. Ik werk gelukkig thuis dus ben de hele dag bij ze en doe ook heel veel met ze. Maar even boodschappen doen is geen probleem, dan zijn ze rustig en braaf. Maar als we langer van huis zijn, enkele uren dan worden ze vaak toch wel onrustig. Daarom proberen we dat zoveel mogelijk te voorkomen. Ik zou ook geen honden hebben als ik de hele dag van huis was. Tenminste niet zulke energieke honden als deze. Die zijn niet geschikt om hele dagen alleen te laten, dan flippen ze op den duur volledig. Maar sowieso is het niet leuk voor een hond om de hele dag alleen te zitten. Die zit alleen maar te wachten tot de baas terug komt.
Ik werk fulltime (40-43u p/w) en heb 2u per dag reistijd, mijn man werkt ook fulltime, maar dan in ploegendiensten. Wij zijn dus niet heel veel thuis, onze honden zijn thuis heerlijk relaxt en slopen ook niet. De mechels zijn heeeel blij als we thuis komen, maar dat verschilt niet of je de container aan de straat hebt gezet en weer terug komt of heel de dag bent weggeweest
Ik vind dat ze ruim voldoende beweging krijgen en de mechels krijgen nu 2x per week training + thuis wat korte oefeningetjes. Het is wel zo dat als we allebei overdag werken (gemiddeld 2dgn per 2 weken) en ze zijn uitgelaten door onze vaste privé uitlater, dan proberen we 's avonds in elk geval nog een paar uurtjes thuis te zijn.
Echter hebben we nu tropenweken qua klussen in ons nieuwe huis. Naast de honden uitlaten en wat trainen en socialiseren van Bitu, zijn we heel weinig thuis. Toch merk ik aan Hippo & Dico geen verandering.Ze spelen samen of met Bitu en liggen verder lekker te slapen.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Lana maakt het niet uit, is erg relaxt wat dat betreft, kan heel goed een poos alleen zijn,
wat zelden gebeurt trouwens, ben veel thuis.
ze maakt er geen punt van als we weg gaan, en sinds kort hoeft ze niet meer vast in de benchs, ze heeft de hele bijkeuken voor zichzelf.
mocht het door omstandig heden eens zou uitkomen dat ze een hele dag alleen zou moeten zijn, dan zorg ik ervoor dat er iemand is die haar er tussentijds even uitlaat. [en dat is meer voor mijn geweten, want ze zal het best wel volhouden]
wel is ze altijd blij dat we terug zijn, geen verschil of dit nou na een half uur of 3 uur is.
wat zelden gebeurt trouwens, ben veel thuis.
ze maakt er geen punt van als we weg gaan, en sinds kort hoeft ze niet meer vast in de benchs, ze heeft de hele bijkeuken voor zichzelf.
mocht het door omstandig heden eens zou uitkomen dat ze een hele dag alleen zou moeten zijn, dan zorg ik ervoor dat er iemand is die haar er tussentijds even uitlaat. [en dat is meer voor mijn geweten, want ze zal het best wel volhouden]
wel is ze altijd blij dat we terug zijn, geen verschil of dit nou na een half uur of 3 uur is.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Je gaat toch niet elke dag fitnessen en boodschappen doen? En boven het huishouden doen tel ik niet als alleen zijn. Ik zou er geen probleem in zien hoor. Bij werkende mensen zitten honden de hele dag alleen, en dat kan ook gewoon. Tussendoor ben je steeds thuis en ze worden genoeg uitgelaten én ze krijgen nog extra persoonlijke aandacht tijdens de wandeling. Lijkt me niet dat je zorgen hoeft te maken dat ze tekort komen 
Toen ik nog werkte was Oor 4 dagen achter elkaar zo'n 8 uur alleen. Dan werd ze wel echt heel flink uitgelaten voor ik naar werk ging en ook weer nadat ik terug kwam. Dan ging ik 's avonds natuurlijk niet meer weg zonder hond en in het weekend alleen ff voor boodschappen ofzo, maar nooit heel lang. Dit was nadat ze geleerd had alleen te zijn, dat had in eerste instantie nog heel wat voeten in de aarde en het eerste jaar heb ik haar dagelijks bij de oppas gebracht en haar nooit alleen gelaten, maar dat is gelukkig vanzelf over gegaan. Nu kan ze uitstekend alleen zijn, alleen hoeft het in de praktijk maar zelden. Daarom ben ik er, áls ze eens wat langer alleen moet zijn, ook een stuk soepeler in, want dat is echt incidenteel. Zoals 3 jaar terug, toen volgden Marinus en ik samen een 2daagse cursus, dan zat Oor beide dagen alleen. En na de cursus gingen we nog met alle cursisten eten, dan fietste ik snel naar huis om haar uit te laten en daarna zat ze dus weer even alleen. Niet ideaal, maar als zoiets een keer in het jaar gebeurt dan is het een uitzondering en daar krijgt ze niks van. Krijgt ze een lekkere kluif en de dag erna een extra leuke wandeling en klaar. En als we soms naar een feestje gaan laten we haar snachts alleen, dan kan ze 12 uur alleen zijn want dat is ook hoe lang ze normaal slaapt tussen de laatste wandeling savonds en de eerste smorgens, als we dan smorgens thuis komen tilt ze hooguit 1 ooglid op en vindt ze het allemaal wel gescheten
Toen ik nog werkte was Oor 4 dagen achter elkaar zo'n 8 uur alleen. Dan werd ze wel echt heel flink uitgelaten voor ik naar werk ging en ook weer nadat ik terug kwam. Dan ging ik 's avonds natuurlijk niet meer weg zonder hond en in het weekend alleen ff voor boodschappen ofzo, maar nooit heel lang. Dit was nadat ze geleerd had alleen te zijn, dat had in eerste instantie nog heel wat voeten in de aarde en het eerste jaar heb ik haar dagelijks bij de oppas gebracht en haar nooit alleen gelaten, maar dat is gelukkig vanzelf over gegaan. Nu kan ze uitstekend alleen zijn, alleen hoeft het in de praktijk maar zelden. Daarom ben ik er, áls ze eens wat langer alleen moet zijn, ook een stuk soepeler in, want dat is echt incidenteel. Zoals 3 jaar terug, toen volgden Marinus en ik samen een 2daagse cursus, dan zat Oor beide dagen alleen. En na de cursus gingen we nog met alle cursisten eten, dan fietste ik snel naar huis om haar uit te laten en daarna zat ze dus weer even alleen. Niet ideaal, maar als zoiets een keer in het jaar gebeurt dan is het een uitzondering en daar krijgt ze niks van. Krijgt ze een lekkere kluif en de dag erna een extra leuke wandeling en klaar. En als we soms naar een feestje gaan laten we haar snachts alleen, dan kan ze 12 uur alleen zijn want dat is ook hoe lang ze normaal slaapt tussen de laatste wandeling savonds en de eerste smorgens, als we dan smorgens thuis komen tilt ze hooguit 1 ooglid op en vindt ze het allemaal wel gescheten
- Feather__
- Zeer actief
Onze honden zitten thuis eigenlijk nooit alleen. Behalve als je alleen zijn meetelt als ik even de tuin bezig ben. Dan zitten ze heel soms alleen.
De honden kunnen wel alleen in de auto maar dat is alleen wanneer het kan en dan is het alleen bijv. bij even gauw boodschappen doen of een afspraak bij het ziekenhuis. In de zomer betekent dit dus dat er 1 bij de honden blijft.
Als wij langer dan een uur weggaan dan gaan ze naar de oppas. Altijd.
In het begin kon Yindi niet alleen blijven maar ondertussen is dat eigenlijk geen probleem meer. Alleen nu hebben we dus Snoopy die heel onrustig wordt als een van ons weggaat. Ik wijt het aan het ouder worden want vroeger had hij er nooit last van.
Dus onze honden zitten nooit alleen. Mocht Snoopy er ooit niet meer zijn gaan we Yin het wel aanleren maar langer dan 3 uur alleen laten (eigenlijk vind ik 2 al te lang) doe ik niet. Dan gaan ze gewoon naar de oppas. En soms houd dat dus ook in dat dingen niet kunnen.
(Mijn vriend werkt onregelmatig dus per 1,5 week zijn er 2 of 3 dagen dat sommige dingen écht niet kunnen. Vaak kun je daar afspraken bij de dokter/ziekenhuis wel omheen plannen. Maar dat is dan weer een luxe van een continurooster.
De honden kunnen wel alleen in de auto maar dat is alleen wanneer het kan en dan is het alleen bijv. bij even gauw boodschappen doen of een afspraak bij het ziekenhuis. In de zomer betekent dit dus dat er 1 bij de honden blijft.
Als wij langer dan een uur weggaan dan gaan ze naar de oppas. Altijd.
In het begin kon Yindi niet alleen blijven maar ondertussen is dat eigenlijk geen probleem meer. Alleen nu hebben we dus Snoopy die heel onrustig wordt als een van ons weggaat. Ik wijt het aan het ouder worden want vroeger had hij er nooit last van.
Dus onze honden zitten nooit alleen. Mocht Snoopy er ooit niet meer zijn gaan we Yin het wel aanleren maar langer dan 3 uur alleen laten (eigenlijk vind ik 2 al te lang) doe ik niet. Dan gaan ze gewoon naar de oppas. En soms houd dat dus ook in dat dingen niet kunnen.
(Mijn vriend werkt onregelmatig dus per 1,5 week zijn er 2 of 3 dagen dat sommige dingen écht niet kunnen. Vaak kun je daar afspraken bij de dokter/ziekenhuis wel omheen plannen. Maar dat is dan weer een luxe van een continurooster.

- lucie
- Zeer actief
meen je dit nouHippo schreef:Wat denk je van al die KNPV'ers die mechels in de kennel hebben en er naast de training weinig mee doenYara schreef:Hier zitten ze ook nooit langer dan maximaal 4 uren alleen. Ik werk gelukkig thuis dus ben de hele dag bij ze en doe ook heel veel met ze. Maar even boodschappen doen is geen probleem, dan zijn ze rustig en braaf. Maar als we langer van huis zijn, enkele uren dan worden ze vaak toch wel onrustig. Daarom proberen we dat zoveel mogelijk te voorkomen. Ik zou ook geen honden hebben als ik de hele dag van huis was. Tenminste niet zulke energieke honden als deze. Die zijn niet geschikt om hele dagen alleen te laten, dan flippen ze op den duur volledig. Maar sowieso is het niet leuk voor een hond om de hele dag alleen te zitten. Die zit alleen maar te wachten tot de baas terug komt.?
Het zou best kunnen dat ik dat heb gezegd van honden die weliswaar berusten in de situatie, maar daarom nog niet per se een leuk leven hebben en tevreden zijn. Hier om me heen zie ik heel veel honden aan de ketting of in kennels. Honden voor de waak die dus nooit verder komen dan het einde van de ketting en jachthonden die in het winterseizoen één dag per week in actie mogen komen en de rest van hun leven slijten in kleine kennels en/of aan de ketting. Sommigen flippen en trekken het niet, anderen kwijnen volledig weg. Ze verminken zich of lopen weg zodra ze de kans hebben. Ik heb het helaas allemaal gezien. de 'flippers' wacht de kogel; probleem opgelost
Dus ja, honden (en andere gedomesticeerde dieren) leggen zich vaak neer bij hun lot en dat maakt dat wij ze in zoveel omstandigheden kunnen houden. Persoonlijk vind ik dat geen precedent scheppen om ze dan ook maar in iedere omstandigheid te houden, als je je tenminste iets gelegen laat aan hun welzijn
@Skye: betekent niet dat ik het idee heb dat jij je honden tekort doet hoor
- Tineke
- Zeer actief
Ik werk overdag ongeveer zes uur per dag en Jan draait enkel nachtdiensten zo'n elf per maand.
Als hij werkt ben ik thuis en vice versa dus onze honden zijn niet vaak alleen.
Wel gaan we weleens weg zonder honden , we pakken nog weleens een bioscoopje of gaan een hapje eten in de stad of op bezoek ergens.
Wel zorgen we dat dat soort uitjes , wat niet dagelijks is, niet langer dan 5 uur duren.
Als hij werkt ben ik thuis en vice versa dus onze honden zijn niet vaak alleen.
Wel gaan we weleens weg zonder honden , we pakken nog weleens een bioscoopje of gaan een hapje eten in de stad of op bezoek ergens.
Wel zorgen we dat dat soort uitjes , wat niet dagelijks is, niet langer dan 5 uur duren.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Af en toe alleen zijn vind ik geen punt, al denkt vooral Sam daar anders over; die wel het nog wel eens op een huilen zetten. Maar dat is altijd maar kort en verder vermaken ze zich met z'n drieën wel (ze slapen vooral
).
Ik werk een aantal uren buiten de deur en werk daarnaast voornamelijk thuis. Mijn vriend is wel veel van huis weg maar is meestal 's avonds wel thuis dus dan kan ik lekker de hort op.
Bezoekjes afleggen doen we vaak met honden en de kleintjes gaan ook wel eens mee 'werken' (Silka blijft dan thuis, die doe je er geen plezier mee).
Of soms doe ik een oude-wijven-snuffel-ronde alleen met Silka en dan blijven de kleintjes thuis.
Ik vind het pas een probleem worden als je je honden vijf dagen per week 8 uur alleen laat. Dan kun je, in mijn ogen, beter een oppas, uitlaatservice of opvang regelen.
Ik werk een aantal uren buiten de deur en werk daarnaast voornamelijk thuis. Mijn vriend is wel veel van huis weg maar is meestal 's avonds wel thuis dus dan kan ik lekker de hort op.
Bezoekjes afleggen doen we vaak met honden en de kleintjes gaan ook wel eens mee 'werken' (Silka blijft dan thuis, die doe je er geen plezier mee).
Of soms doe ik een oude-wijven-snuffel-ronde alleen met Silka en dan blijven de kleintjes thuis.
Ik vind het pas een probleem worden als je je honden vijf dagen per week 8 uur alleen laat. Dan kun je, in mijn ogen, beter een oppas, uitlaatservice of opvang regelen.
- Yara
- Zeer actief
Ik vind de (knvp) honden die hele dagen in een kennel zitten en waar verder weinig mee wordt gedaan ook niet echt een fijn leven hebben. Hier in de buurt zitten er best veel die zo leven. Die honden blaffen ontzettend veel. Het zou mijn keuze niet zijn. Maar ieder zijn ding.Hippo schreef:Wat vind jij hele dagen alleen? Want ik heb ook mechels en die flippen alleen als als er iets aan de hand is en niet omdat ze veel alleen thuis zijn. Wat denk je van al die KNPV'ers die mechels in de kennel hebben en er naast de training weinig mee doenYara schreef:Hier zitten ze ook nooit langer dan maximaal 4 uren alleen. Ik werk gelukkig thuis dus ben de hele dag bij ze en doe ook heel veel met ze. Maar even boodschappen doen is geen probleem, dan zijn ze rustig en braaf. Maar als we langer van huis zijn, enkele uren dan worden ze vaak toch wel onrustig. Daarom proberen we dat zoveel mogelijk te voorkomen. Ik zou ook geen honden hebben als ik de hele dag van huis was. Tenminste niet zulke energieke honden als deze. Die zijn niet geschikt om hele dagen alleen te laten, dan flippen ze op den duur volledig. Maar sowieso is het niet leuk voor een hond om de hele dag alleen te zitten. Die zit alleen maar te wachten tot de baas terug komt.?
Ik werk fulltime (40-43u p/w) en heb 2u per dag reistijd, mijn man werkt ook fulltime, maar dan in ploegendiensten. Wij zijn dus niet heel veel thuis, onze honden zijn thuis heerlijk relaxt en slopen ook niet. De mechels zijn heeeel blij als we thuis komen, maar dat verschilt niet of je de container aan de straat hebt gezet en weer terug komt of heel de dag bent weggeweest.
Ik vind dat ze ruim voldoende beweging krijgen en de mechels krijgen nu 2x per week training + thuis wat korte oefeningetjes. Het is wel zo dat als we allebei overdag werken (gemiddeld 2dgn per 2 weken) en ze zijn uitgelaten door onze vaste privé uitlater, dan proberen we 's avonds in elk geval nog een paar uurtjes thuis te zijn.
Echter hebben we nu tropenweken qua klussen in ons nieuwe huis. Naast de honden uitlaten en wat trainen en socialiseren van Bitu, zijn we heel weinig thuis. Toch merk ik aan Hippo & Dico geen verandering.Ze spelen samen of met Bitu en liggen verder lekker te slapen.
Mijn honden zijn hier geboren en niet gewend om hele dagen alleen te zitten. Met een hele dag bedoel ik 8 uur of langer. Als ze dat van jongs af aan hadden geleerd dan zou dat een heel ander verhaal zijn. Ik ben nu zo'n beetje 24 uur per dag bij ze. Dus als ik dan opeens een hele tijd weg ga is het logisch dat ze dat niet zo prettig vinden. Jara kan overigens wel prima een hele dag alleen zijn. Maar het is niet nodig dus dan doen we dat ook niet. Wij wonen in het buitengebied met alleen maar weilanden rondom ons huis, een hectare van ons zelf en de boer heeft heel veel hectares ook met water waar onze honden ook mogen lopen. Dus ze zijn zo'n beetje de hele dag buiten en in beweging. Ik heb een agility parcours in ons eigen land staan, daar ben ik ook vaak met ze aan het spelen. Binnen zijn ze heel braaf en rustig.
Jouw honden vinden het prima om lang alleen te zijn, bovendien heb je ook nog een uitlaatdienst. Dus dan is dat toch prima geregeld lijkt mij? Ik heb het voordeel dat ik vanuit huis mijn werk kan doen en mijn tijd zelf in kan delen. Dus dat is een hele andere situatie.