Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
obese honden
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
- Aantal honden: 3
obese honden
vandaag viel ik in via de thuiszorg bij een stel met eetstoornissen.
hij heeft een teckel die minstens 3x de omvang heeft als een normale teckel en zij heeft een jonge boerenfox die nu al 2x te zwaar is.
ik kan het maar niet van mijn netvlies krijgen dat beeld.
denken jullie dat je zulke honden ook kunt melden bij de inspectie van de dierenbescherming en dat ze zulke stumperds ook in beslag kunnen nemen?
die mensen zien het probleem niet, dus een verplicht d.a traject met dieet en weegmomenten gaat hem niet worden.
ik vind dit net zo erg als ondervoede honden.
iemand ervaring hiermee en wat te doen?
hij heeft een teckel die minstens 3x de omvang heeft als een normale teckel en zij heeft een jonge boerenfox die nu al 2x te zwaar is.
denken jullie dat je zulke honden ook kunt melden bij de inspectie van de dierenbescherming en dat ze zulke stumperds ook in beslag kunnen nemen?
die mensen zien het probleem niet, dus een verplicht d.a traject met dieet en weegmomenten gaat hem niet worden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: obese honden
Waarom zou je die mensen over de zeik heen helpen en nog verder aan de vreetproblemen om die honden van ze af te pakken.ruygemoor schreef:vandaag viel ik in via de thuiszorg bij een stel met eetstoornissen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

Je zou als thuiszorger natuurlijk ook op het idee kunnen komen dat die honden juist gebruikt kunnen worden bij de eetstoornissen, door de mensen aan te moedigen eens vaker een ommetje te maken. Ik zou eigenlijk liever dat aanmoedigen dan te klikken bij de dierenbescherming, je weet wel, om er een positieve benadering aan te geven 

-
- Zeer actief
Ja dat zijn de grootste problemen in de wereld, laten we ons daar eens tegen aan bemoeien
Whut, . als je alle dierenleed op een hoop gooit, dan is dit wel een van de minste

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Kwam deze vandaag tegen op fb. Doet denk ik mensen wel meer realiseren wat de fysieke conditie van een hond is
linkje want tapatalk wilde hem ivm "bloot" niet uploaden
linkje want tapatalk wilde hem ivm "bloot" niet uploaden
-
- Zeer actief
Je moet het maar hebben van je hulp in de zorgverlening.

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Sandra&co schreef:Je zou als thuiszorger natuurlijk ook op het idee kunnen komen dat die honden juist gebruikt kunnen worden bij de eetstoornissen, door de mensen aan te moedigen eens vaker een ommetje te maken. Ik zou eigenlijk liever dat aanmoedigen dan te klikken bij de dierenbescherming, je weet wel, om er een positieve benadering aan te geven

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Hier doet de dierenbescherming niks mee, en terecht volgens mij. Ik vind het ook sneu hoor, maar de hond heeft onderdak, eten en drinken en dat is het enige waar ze naar kijken.
-
- Zeer actief
Ik vind het juist WEL goed dat je het aankaart! Het is in mijn ogen ook beslist meer dan schadelijk voor het dier. Ik zou willen dat de dierenbescherming ook hier zou ingrijpen, net als bij te magere dieren, maar grote kans dat ze het niet doen. Aan de andere kant zou ik het wel met ze overleggen, met de dierenbescherming dus.
Het alternatief is dat je toch probeert de mensen te bereiken en ze uitleggen dat veel te dikke honden net als veel te dikke mensen het risico lopen op van alles aan aandoeningen. Ik ben zelf bereid te "dreigen" met ingrijpen door DA oid als het echt zo erg is en ze "afname van de hond" voor te houden.
Ja, ik ben het dus niet eens met mijn voorgangers, ik vind dit wel degelijk dierenmishandeling en grond om een dier in beslag te nemen. Als het dus echt meer dan een beetje overgewicht is he?
Lastige situatie ;-((
Suzanne
Het alternatief is dat je toch probeert de mensen te bereiken en ze uitleggen dat veel te dikke honden net als veel te dikke mensen het risico lopen op van alles aan aandoeningen. Ik ben zelf bereid te "dreigen" met ingrijpen door DA oid als het echt zo erg is en ze "afname van de hond" voor te houden.
Ja, ik ben het dus niet eens met mijn voorgangers, ik vind dit wel degelijk dierenmishandeling en grond om een dier in beslag te nemen. Als het dus echt meer dan een beetje overgewicht is he?

Lastige situatie ;-((
Suzanne
- Fabiola17
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix - Aantal honden: 2
Ongeacht de situatie van die mensen (die dus duidelijk problemen hebben) zijn die honden er wel de dupe van. Als het kinderen waren stond er al lang hulpverlening op de stoep (mag ik hopen).
Blijft voor jou natuurlijk een hele lastige situatie.
Blijft voor jou natuurlijk een hele lastige situatie.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Het punt is dat obesitas op zichzelf, zowel bij mensen als bij honden, niet ongezond is. Het geeft alleen een (sterk) verhoogd risico op van alles. Zolang dat 'alles' uitblijft en de hond verder nergens last van heeft vind ik niet dat je zo zwartwit kunt stellen dat de hond zielig is en mishandeld word en dus weggehaald dient te worden. Nee, het is niet goed en ja, het zou verstandig zijn het dier af te laten vallen. Maar direct de dierenbescherming bellen om het dier weg te laten halen (wat ze, nogmaals, dus niet zullen doen)? Dan vind ik dat je wel wat doorslaat, eigenlijk.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wandelen en een stukje de natuur in kan ontzettend helpen bij mentale problemen. Probeer hen regelmatig naar buiten te krijgen, dat lijkt me voor zowel honden als bazen een win-win
Ik zou hen informeren over het fysieke (en mentale, indien die honden helemaal niets te doen krijgen) leed wat bij zulk overgewicht hoort, althans ik ga ervan uit dat ze hun honden niet moedwillig willen schaden.
Verder vind ik het wel weer typisch hondenforum. Graatmagere honden op een show en iedereen reageert verontwaardigd maar honden die uit hun voegen barsten dat is wel het minste dierenleed. Geen wonder dat er zoveel moddervette honden rondlopen.
Bij zo'n gewicht sleept die hele romp bijna over de vloer.

Ik zou hen informeren over het fysieke (en mentale, indien die honden helemaal niets te doen krijgen) leed wat bij zulk overgewicht hoort, althans ik ga ervan uit dat ze hun honden niet moedwillig willen schaden.
Verder vind ik het wel weer typisch hondenforum. Graatmagere honden op een show en iedereen reageert verontwaardigd maar honden die uit hun voegen barsten dat is wel het minste dierenleed. Geen wonder dat er zoveel moddervette honden rondlopen.
Een teckel die drie keer zoveel weegt als zou moeten. Ik kan moeilijk geloven dat dat beest nergens last van heeft.mijke schreef:Het punt is dat obesitas op zichzelf, zowel bij mensen als bij honden, niet ongezond is. Het geeft alleen een (sterk) verhoogd risico op van alles. Zolang dat 'alles' uitblijft en de hond verder nergens last van heeft vind ik niet dat je zo zwartwit kunt stellen dat de hond zielig is en mishandeld word en dus weggehaald dient te worden.
Bij zo'n gewicht sleept die hele romp bijna over de vloer.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Er zijn wel eens te dikke honden in beslag genomen. 2 labradors van 60+ kilo. Of dat nog steeds gebeurd weet ik niet. Zowel te mager als te dik kan nooit goed zijn.
Vergis je niet, ik vind het ook hartstikke sneu. Maar soms zien mensen het gewoon niet. Zo kwam ik pas een man tegen met een kloddervette Bullmastiff die er heilig van was overtuigd dat ik er de ballen verstand van had en dat die honden 85kg hóren te wegen. Er was geen rib te voelen en het beest (3 jaar) sjokte achter hem aan als een stokoude dinosaurus. Hartstikke zielig, absoluut! De man is zelf ook behoorlijk aan de maat - zijn Bullterrier, in iets mindere mate, ook.-Saskia- schreef:Wandelen en een stukje de natuur in kan ontzettend helpen bij mentale problemen. Probeer hen regelmatig naar buiten te krijgen, dat lijkt me voor zowel honden als bazen een win-win![]()
En sterker nog, toen Izzy nog een baby-Izzy was, was ik eens op bezoek bij Nanna. Die me tussen neus en lippen (nou ja, zo subtiel ging het niet, haha) vertelde dat Izzy best wel dik was. Had ik zelf helemaal niet in de gaten joh. Paar weken later had ik het gecorrigeerd.
Maar om dan de honden weg te halen? Jonge honden heb je over het algemeen binnen het half jaar weer prima op gewicht, hoe vet ze ook zijn. Laat ze dat samen doen met de baasjes en je helpt beide partijen. Maak er een leermoment van - de honden kunnen afvallen, dus jullie kunnen het ook.
-
- Zeer actief
Ik vind weghalen ook extreem hoor, en zou er net als je oppert ook sámen een mooi traject van maken. Lijkt me ideaal als ze steun uit elkaar kunnen halen.Sandra&co schreef:Maar om dan de honden weg te halen? Jonge honden heb je over het algemeen binnen het half jaar weer prima op gewicht, hoe vet ze ook zijn. Laat ze dat samen doen met de baasjes en je helpt beide partijen. Maak er een leermoment van - de honden kunnen afvallen, dus jullie kunnen het ook.
Ook ik heb van een leraar mogen horen dat mijn border collie pupje wat mollig was, en gelijk had ie. Ik ben er alleen maar dankbaar om dat het me werd verteld.
Maar net dat laatste lijkt niet meer te mogen want dan heet het bemoeienis. Iedereen houdt z'n mond om vooral niet op tenen te trappen en vervolgens groeit mollig tot obees.
Het probleem mag wat mij betreft dus wel wat meer benoemd worden, vind ik niets mis mee.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik moest er inderdaad ook op gewezen worden dat Gait wat mollig begon te worden. En op een van de Markiesjesdagen was er ook iemand die alle andere Markiesjes zo fijntjes vond, bleek het eigen Markiesje, ook nog vrij jong, best wat overgewicht te hebben. Ze wisten dus gewoon niet hoe je bepaalt hoe een hond op goed gewicht is. Hebben ze tips gegeven wat ze erg blij mee waren. Hoop dat ze er op de komende Markiesjesdag ook weer zijn en nu met een Markiesje op goed gewicht
-
- Zeer actief
Nou daar gaat het dus om dat er niet gepraat word , geen gesprek aan te gaan maar wel de dierenbescherming bellen om die honden in beslag te laten nemen.-Saskia- schreef:Ik vind weghalen ook extreem hoor, en zou er net als je oppert ook sámen een mooi traject van maken. Lijkt me ideaal als ze steun uit elkaar kunnen halen.Sandra&co schreef:Maar om dan de honden weg te halen? Jonge honden heb je over het algemeen binnen het half jaar weer prima op gewicht, hoe vet ze ook zijn. Laat ze dat samen doen met de baasjes en je helpt beide partijen. Maak er een leermoment van - de honden kunnen afvallen, dus jullie kunnen het ook.
Ook ik heb van een leraar mogen horen dat mijn border collie pupje wat mollig was, en gelijk had ie. Ik ben er alleen maar dankbaar om dat het me werd verteld.
Maar net dat laatste lijkt niet meer te mogen want dan heet het bemoeienis. Iedereen houdt z'n mond om vooral niet op tenen te trappen en vervolgens groeit mollig tot obees.
Het probleem mag wat mij betreft dus wel wat meer benoemd worden, vind ik niets mis mee.
Dan heb je ook iets niet begrepen als hulp/zorgverlener.

Ik heb al minstens 30 jaar dezelfde maat. Ik heb kleren die ik op mijn 18e heb genaaid, en die me nu nog perfect passen. Ik ben 50 nu. Ook mijn trouwjurk uit '96 past nog perfect. Maar hier op het forum heb ik altijd commentaar gekregen dat ik vette honden had. Maar ze zijn wel wel heel gezond oud geworden.
Bemoei je er gewoon niet mee.
Bemoei je er gewoon niet mee.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
- Aantal honden: 3
dit gaat om echt extreem dikke honden die dus idd. door hun poten zakken. die teckel heeft zijn poten aan de zijkant van zijn lijf staan.
moeten die dieren weer opgeofferd worden aan de mensen?
individuen met hondse behoeften waar wij ons hier allemaal zo druk om maken?
een tik of het gebruik van een slipketting en iedereen staat op zijn achterste benen.
nou ja, het probleem lost zich vanzelf wel op, want deze dieren [zeker die teckel] gaan niet lang meer mee.
die mensen zitten al in 1000 trajecten en dat helpt niks. kind zit gelukkig al bij oma.
ik kom overigens niet om te soppen.
er wordt hier moord en brand geschreeuwd om te magere honden, terwijl extreem obese honden ok is, raar hoor!
een tik of het gebruik van een slipketting en iedereen staat op zijn achterste benen.
nou ja, het probleem lost zich vanzelf wel op, want deze dieren [zeker die teckel] gaan niet lang meer mee.
die mensen zitten al in 1000 trajecten en dat helpt niks. kind zit gelukkig al bij oma.
er wordt hier moord en brand geschreeuwd om te magere honden, terwijl extreem obese honden ok is, raar hoor!
Laatst gewijzigd door ruygemoor op 29 aug 2017 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Ik vind t ook niet diervriendelijk als een hond of ander dier moddervet is.
Maar blijkbaar is overvoeding niet erg vergeleken met ondervoeding...
Sterker nog, het wordt door menig 'hondenvriend' vergoelijkt en grappig gevonden.
Getuige dit soort Facebookgroepen: https://www.facebook.com/Fat-ass-woofer ... 355504274/
In jouw geval zijn het mensen met psychische problemen, dat maakt het lastig. Ik zou hen er zeker op aan spreken en wellicht iets met andere begeleiding afspreken?
Naar de inspectie vind ik in zo'n geval wat heftig.
Maar blijkbaar is overvoeding niet erg vergeleken met ondervoeding...
Sterker nog, het wordt door menig 'hondenvriend' vergoelijkt en grappig gevonden.
Getuige dit soort Facebookgroepen: https://www.facebook.com/Fat-ass-woofer ... 355504274/
In jouw geval zijn het mensen met psychische problemen, dat maakt het lastig. Ik zou hen er zeker op aan spreken en wellicht iets met andere begeleiding afspreken?
Naar de inspectie vind ik in zo'n geval wat heftig.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Je bent HULPverlenend voor de MENSEN.
Invallend nota bene.
Die honden weghalen is voor hun geen hulp. Verre van.
Ik heb er oprecht wat moeite mee dat cliënten uit een zorgtraject op deze manier hier besproken worden.
En nee, ik houd ook niet van te dikke honden. Kan het sneu vinden ook.
Invallend nota bene.
Die honden weghalen is voor hun geen hulp. Verre van.
Ik heb er oprecht wat moeite mee dat cliënten uit een zorgtraject op deze manier hier besproken worden.
En nee, ik houd ook niet van te dikke honden. Kan het sneu vinden ook.

Niet zo mauwen, wie heeft hier gezegd dat obese honden ok zijn?ruygemoor schreef:dit gaat om echt extreem dikke honden die dus idd. door hun poten zakken. die teckel heeft zijn poten aan de zijkant van zijn lijf staan.
- Crescent
- Zeer actief
Los het op samen met de eigenaars en laat dat serieuze dieet + weegmomenten achterwege. Spreek af dat die worstenbroodjes wat meer beweging krijgen middels een uitlaatgroepje. Een buurmeisje of jongetje die met ze op pad gaat. De hele wereld heeft een pandemonium aan eetstoornissen en van in beslagname wordt niemand beter.ruygemoor schreef:vandaag viel ik in via de thuiszorg bij een stel met eetstoornissen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
- Zeer actief
Dat dus.Crescent schreef:Los het op samen met de eigenaars en laat dat serieuze dieet + weegmomenten achterwege. Spreek af dat die worstenbroodjes wat meer beweging krijgen middels een uitlaatgroepje. Een buurmeisje of jongetje die met ze op pad gaat. De hele wereld heeft een pandemonium aan eetstoornissen en van in beslagname wordt niemand beter.ruygemoor schreef:vandaag viel ik in via de thuiszorg bij een stel met eetstoornissen.
Als je het dan zo erg vind dan help je die mensen en hun honden en niet dat je ze nog meer in de shit duwt door een in beslagname.
Als het magere honden geweest net zo .
En wat Cleva schrijft.
Je komt daar om hulp te bieden aan die mensen , geloof dat je beter even nog op een rijtje kunt zetten wat dat precies inhoud.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Crescent schreef:Los het op samen met de eigenaars en laat dat serieuze dieet + weegmomenten achterwege. Spreek af dat die worstenbroodjes wat meer beweging krijgen middels een uitlaatgroepje. Een buurmeisje of jongetje die met ze op pad gaat. De hele wereld heeft een pandemonium aan eetstoornissen en van in beslagname wordt niemand beter.ruygemoor schreef:vandaag viel ik in via de thuiszorg bij een stel met eetstoornissen.

Je kunt die mensen helpen zonder te veroordelen.
Stel ze eventueel voor om dat met de DA te bespreken.
Anders niet mee bemoeien.
-
- Zeer actief
Je valt in? Neem dan even contact op met je collega en bespreek het met hem of haar. Die zal ze al langer kennen en waarschijnlijk makkelijker een manier kunnen vinden om het bespreekbaar te maken.
Vind trouwens hoe je over deze mensen praat verre van netjes!!
Vind trouwens hoe je over deze mensen praat verre van netjes!!