Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Simpele oefeningen update!
Moderator: moderatorteam
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Simpele oefeningen update!
Charlie is nu ruim 6 weken bij ons en sommige dingen pakt ze heel makkelijk op. Doorlopen, wachten om uit de auto te springen, stoep e.d. had ze heel snel door. Naar je toe komen als je haar roept om binnen te komen of gewoon naar je toe te komen doet ze niet als je haar roept, ze reageert dan niet of gaat naar je staan kijken. Even een lijntje om en ze loopt makkelijk mee. Dit vind ik prima en zal vanzelf wel komen. Buiten loopt ze sowieso aangelijnd.
Maar ik wil wat simpele oefeningen gaan doen om te beginnen met haar te leren wat het is om commando's op te volgen. Makkelijk en beginnen met weinig druk. Een beetje spelenderwijs samen bezig zijn, de band wat versterken. Ze kent dus verder geen enkel commando als 'zit' of 'hier' of iets dergelijks.
Iemand tips voor leuke, simpele oefeningen waar je dus weinig druk op hoeft te leggen?
Maar ik wil wat simpele oefeningen gaan doen om te beginnen met haar te leren wat het is om commando's op te volgen. Makkelijk en beginnen met weinig druk. Een beetje spelenderwijs samen bezig zijn, de band wat versterken. Ze kent dus verder geen enkel commando als 'zit' of 'hier' of iets dergelijks.
Iemand tips voor leuke, simpele oefeningen waar je dus weinig druk op hoeft te leggen?
Laatst gewijzigd door Rebble op 08 nov 2017 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Simpele oefeningen
Nova vind 1 van de leukste dingen om te doen 'op' of 'voorpootjes op'. Wij hebben dit aangeleerd door in de eerste instantie te sturen/ lokken met een snoepje in de hand. Dus helemaal geen druk. Wilt ze niet, dan hoefde het niet. Maar ze vind het heel leuk.
Wij lokken haar dan eerst met de voorpootjes ergens op en geven dan de beloning. Daarna helemaal erop en geven dan weer een beloning. Uiteindelijk lokken zonder snoepje en wel belonen. En als laatste een commando eraan koppelen.
Het leuke van deze oefening vind ik is dat het altijd overal wel kan. Thuis met een krukje of stoel. Onderweg op een boomstam of bankje. Of wat je dan ook tegenkomt.
Het is ook handig omdat je het soms gewoon nodig hebt. Bv als de hond in de kattenbak van de auto moet kan je zeggen op.
Oh wat wij ook heel veel doen is 'om'. En dan eigenlijk om alles. We hebben het aangeleerd met een pilon. Maar nu kan ze overal omheen. En dan ligt het aan je handgebaar welke kant ze 'om' moeten. Ook leuk voor buiten want je komt altijd wel een boom/ paal/ vuilnisbak tegen waarbij het kan.
Wij lokken haar dan eerst met de voorpootjes ergens op en geven dan de beloning. Daarna helemaal erop en geven dan weer een beloning. Uiteindelijk lokken zonder snoepje en wel belonen. En als laatste een commando eraan koppelen.
Het leuke van deze oefening vind ik is dat het altijd overal wel kan. Thuis met een krukje of stoel. Onderweg op een boomstam of bankje. Of wat je dan ook tegenkomt.
Het is ook handig omdat je het soms gewoon nodig hebt. Bv als de hond in de kattenbak van de auto moet kan je zeggen op.
Oh wat wij ook heel veel doen is 'om'. En dan eigenlijk om alles. We hebben het aangeleerd met een pilon. Maar nu kan ze overal omheen. En dan ligt het aan je handgebaar welke kant ze 'om' moeten. Ook leuk voor buiten want je komt altijd wel een boom/ paal/ vuilnisbak tegen waarbij het kan.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Misschien kan je beginnen met freestyle clickeren. Klinkt heel hip, maar het is gewoon clickeren voor iets dat ze zelf doet
Beginnen met klik=koekje en dan kan je daarna de klik (en koekje) toevoegen aan dingen die ze al kan, zoals dat wachten of op de stoep gaan lopen. Dan kan je ook langzaam gaan klikken voor nieuwe dingen. Bijvoorbeeld als je wil dat ze komt als ze in de tuin is, klikken voor haar aandacht als ze naar je kijkt op je geroep en dan met kleine stapjes uitbouwen.
Vooral heel veel succes laten hebben en haar zelf laten nadenken. Dat kost even moeite (vooral geduld), maar zodra de kwartjes eenmaal vallen gaat het denk ik in een rap tempo.
Dingen die ook makkelijk gaan op die manier zijn ergens met een pootje/pootjes op gaan staan of overheen lopen.
Vooral heel veel succes laten hebben en haar zelf laten nadenken. Dat kost even moeite (vooral geduld), maar zodra de kwartjes eenmaal vallen gaat het denk ik in een rap tempo.
Dingen die ook makkelijk gaan op die manier zijn ergens met een pootje/pootjes op gaan staan of overheen lopen.
- Rebble
- Zeer actief
Dit zijn voor haar gewoon echt nog dingen waar teveel druk achter ligt. Als ze merkt dat ik iets wil dan doet ze het niet en gaat ze gewoon liggen en ergens anders naar kijken. Geen ramp want stress heeft ze dan niet (tenzij ik door blijf vragen) maar ik bereik dan niet echt wat ik wil.*Skye* schreef:Nova vind 1 van de leukste dingen om te doen 'op' of 'voorpootjes op'. Wij hebben dit aangeleerd door in de eerste instantie te sturen/ lokken met een snoepje in de hand. Dus helemaal geen druk. Wilt ze niet, dan hoefde het niet. Maar ze vind het heel leuk.
Hmm, dat had ik zelf kunnen bedenkenveertje schreef:Misschien kan je beginnen met freestyle clickeren. Klinkt heel hip, maar het is gewoon clickeren voor iets dat ze zelf doetBeginnen met klik=koekje en dan kan je daarna de klik (en koekje) toevoegen aan dingen die ze al kan, zoals dat wachten of op de stoep gaan lopen. Dan kan je ook langzaam gaan klikken voor nieuwe dingen. Bijvoorbeeld als je wil dat ze komt als ze in de tuin is, klikken voor haar aandacht als ze naar je kijkt op je geroep en dan met kleine stapjes uitbouwen.
Ik merk dat ik dingen bij haar ook heel kort moet houden. Ik had net 2 borrelworstjes in kleine stukjes gesneden en ben buiten gaan staan en heb haar geroepen. Ze kwam netjes (ik had haar laten ruiken wat ik had), toen naar binnen en als ik dan op mijn hurken ga zitten komt ze ook. De derde keer dat ik naar binnen ging ging ze voor de schuifpui liggen. Ik ben toen weer naar buiten gelopen en haar weer geroepen en toen kwam ze wel weer, toen ben ik dus wel gestopt.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik begin zelf met herplaatsers altijd met clickeren op de naam, de handtouch en het volgen van je hand; dat is later ook handig om bijvoorbeeld 'zit' en 'af' te leren en allerlei andere commando's. Met volgen van je hand bedoel ik dus niet naast je lopen en volgen - al kan dat ook - maar beginnen met de hond 10 cm een bepaalde kant op laten bewegen achter je hand aan en dat steeds uitbouwen, zodat je de hond met je hand kunt sturen en hij met je hand gaat meebewegen.
Het hierkomen oefen ik door te beginnen met een voertje weg te gooien, zodra de hond het gepakt heeft en weer naar je op kijkt click ik en gooi ik weer een voertje de andere kant op, etc. Snapt de hond dit spelletje, dan gaan ze vaak na het pakken van het voertje naar je toe bewegen. Zo niet, zet ik een stapje achteruit. Op het moment dat de hond automatisch naar me toe komt voor het volgende voertje, koppel ik het commando 'hier' eraan en ga ik het uitbreiden met achteruit wegrennen, etc.
Daarnaast doe ik net als Skye ook veel balans- en coördinatieoefeningetjes (pootjes op, targettraining, over een plank lopen die op de grond ligt, etc.) en oefen ik dingen in huis zoals op de bank en er weer af op commando, in de bench/op de plaats sturen.
Freestyle clickeren werkte bij mijn herplaatsers in het begin helemaal niet. Amy werd er heel onzeker, hyper en onrustig van, maar gaat het inmiddels wel steeds leuker vinden. Amoz vindt het verschrikkelijk, die gaat liggen en doet helemaal niets meer
Bij onzekere of nerveuze honden werkt dit dus niet altijd even goed, maar dat kan wel komen op den duur.
Het hierkomen oefen ik door te beginnen met een voertje weg te gooien, zodra de hond het gepakt heeft en weer naar je op kijkt click ik en gooi ik weer een voertje de andere kant op, etc. Snapt de hond dit spelletje, dan gaan ze vaak na het pakken van het voertje naar je toe bewegen. Zo niet, zet ik een stapje achteruit. Op het moment dat de hond automatisch naar me toe komt voor het volgende voertje, koppel ik het commando 'hier' eraan en ga ik het uitbreiden met achteruit wegrennen, etc.
Daarnaast doe ik net als Skye ook veel balans- en coördinatieoefeningetjes (pootjes op, targettraining, over een plank lopen die op de grond ligt, etc.) en oefen ik dingen in huis zoals op de bank en er weer af op commando, in de bench/op de plaats sturen.
Freestyle clickeren werkte bij mijn herplaatsers in het begin helemaal niet. Amy werd er heel onzeker, hyper en onrustig van, maar gaat het inmiddels wel steeds leuker vinden. Amoz vindt het verschrikkelijk, die gaat liggen en doet helemaal niets meer
- Rebble
- Zeer actief
Doe je dit dan met een snoepje in je hand of laat je je open hand volgen?DeDiana schreef:Ik begin zelf met herplaatsers altijd met clickeren op de naam, de handtouch en het volgen van je hand; dat is later ook handig om bijvoorbeeld 'zit' en 'af' te leren en allerlei andere commando's. Met volgen van je hand bedoel ik dus niet naast je lopen en volgen - al kan dat ook - maar beginnen met de hond 10 cm een bepaalde kant op laten bewegen achter je hand aan en dat steeds uitbouwen, zodat je de hond met je hand kunt sturen en hij met je hand gaat meebewegen.
Ik ben echt een nitwit op aanleer gebied

- DeDiana
- Zeer actief
Ja, ik begin met een voertje in mijn hand. Meestal snappen ze héél snel dat met hun neus je hand achterna gaan blijkbaar iets oplevert en dan kun je het voertje weglaten.Rebble schreef:Doe je dit dan met een snoepje in je hand of laat je je open hand volgen?DeDiana schreef:Ik begin zelf met herplaatsers altijd met clickeren op de naam, de handtouch en het volgen van je hand; dat is later ook handig om bijvoorbeeld 'zit' en 'af' te leren en allerlei andere commando's. Met volgen van je hand bedoel ik dus niet naast je lopen en volgen - al kan dat ook - maar beginnen met de hond 10 cm een bepaalde kant op laten bewegen achter je hand aan en dat steeds uitbouwen, zodat je de hond met je hand kunt sturen en hij met je hand gaat meebewegen.
Ik ben echt een nitwit op aanleer gebiedIzzy kende alle commando's en heb ik dus gewoon gaandeweg dingen aangeleerd maar ik zou niet weten hoe
- Rebble
- Zeer actief
DeDiana schreef:Ja, ik begin met een voertje in mijn hand. Meestal snappen ze héél snel dat met hun neus je hand achterna gaan blijkbaar iets oplevert en dan kun je het voertje weglaten.Rebble schreef:Doe je dit dan met een snoepje in je hand of laat je je open hand volgen?DeDiana schreef:Ik begin zelf met herplaatsers altijd met clickeren op de naam, de handtouch en het volgen van je hand; dat is later ook handig om bijvoorbeeld 'zit' en 'af' te leren en allerlei andere commando's. Met volgen van je hand bedoel ik dus niet naast je lopen en volgen - al kan dat ook - maar beginnen met de hond 10 cm een bepaalde kant op laten bewegen achter je hand aan en dat steeds uitbouwen, zodat je de hond met je hand kunt sturen en hij met je hand gaat meebewegen.
Ik ben echt een nitwit op aanleer gebiedIzzy kende alle commando's en heb ik dus gewoon gaandeweg dingen aangeleerd maar ik zou niet weten hoe

- DeDiana
- Zeer actief
PreciesRebble schreef:DeDiana schreef:Ja, ik begin met een voertje in mijn hand. Meestal snappen ze héél snel dat met hun neus je hand achterna gaan blijkbaar iets oplevert en dan kun je het voertje weglaten.Rebble schreef:Doe je dit dan met een snoepje in je hand of laat je je open hand volgen?DeDiana schreef:Ik begin zelf met herplaatsers altijd met clickeren op de naam, de handtouch en het volgen van je hand; dat is later ook handig om bijvoorbeeld 'zit' en 'af' te leren en allerlei andere commando's. Met volgen van je hand bedoel ik dus niet naast je lopen en volgen - al kan dat ook - maar beginnen met de hond 10 cm een bepaalde kant op laten bewegen achter je hand aan en dat steeds uitbouwen, zodat je de hond met je hand kunt sturen en hij met je hand gaat meebewegen.
Tnx, ik denk dat dat inderdaad iets is wat ze wel snel oppikt en leuk vindt. Dat is het hem ook een beetje, ze moet eerst leren dat het uitvoeren van commando's leuk is. Ga ik vanavond maar eens doen en de komende dagen een keer of 3 per dag herhalen.
Vandaar dat ik ook met zulke simpele dingen en heel spelenderwijs begin, zodat ze vooral heel veel succes kunnen hebben en leren dat het leuk is om samen iets te doen.
Misschien heb je wat aan de tutorials van Kikopup, hier bijvoorbeeld voor de handtouch: https://www.youtube.com/watch?v=RWSJVwZybwo
- Rebble
- Zeer actief
Snoepjes weggooien deed ik al wel vaker, niet wetende dat dit dus ook een leuke oefening is. Gisteravond dus ook weer gedaan en dan komt ze dus inderdaad al een paar stappen naar me toe.
Verder is ze vandaag niet zo lekker, diarree met wat bloed en overgegeven maar verder is toont ze niet ziek. Maar toch laat ik haar lekker met rust vandaag en krijgt ze geen extraatjes.
Verder is ze vandaag niet zo lekker, diarree met wat bloed en overgegeven maar verder is toont ze niet ziek. Maar toch laat ik haar lekker met rust vandaag en krijgt ze geen extraatjes.

- DeDiana
- Zeer actief
Ja, zo kun je spelenderwijs beginnen, zonder druk, en rustig naar de commando's toe werken.Rebble schreef:Snoepjes weggooien deed ik al wel vaker, niet wetende dat dit dus ook een leuke oefening is. Gisteravond dus ook weer gedaan en dan komt ze dus inderdaad al een paar stappen naar me toe.
Sneu dat ze vandaag niet zo lekker is, hopelijk knapt ze snel weer op!
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Kai, die compleet over de flos gaat van het minste beetje druk, is helemaal fan van 'touch'.
Mijn hand aanraken met zijn neusje.
Ik heb het hem aangeleerd door mijn hand in te smeren met leverpastei en dan tegen zijn neusje aan houden / vlak ervoor. Zo gauw hij mijn hand ook maar aanraakte zei ik: " touch.." binnen een kleine 5 minuten had hij het begrepen.. Dit gebruik ik vaak ook om hem even uit een crisis te halen.
Mijn hand aanraken met zijn neusje.
Ik heb het hem aangeleerd door mijn hand in te smeren met leverpastei en dan tegen zijn neusje aan houden / vlak ervoor. Zo gauw hij mijn hand ook maar aanraakte zei ik: " touch.." binnen een kleine 5 minuten had hij het begrepen.. Dit gebruik ik vaak ook om hem even uit een crisis te halen.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Je kunt van elke oefening wel iets leuks zonder druk maken toch? Ik zou eens kijken bij clickertraining, daarbij is elke oefening sowieso al positief, en dan gewoon beginnen met hele simpele dingen zoals zit en poot. Of dingen die ze van nature al doet omtoveren tot een commando. Zo hebben wij onlangs 'breng maar naar mijke' en 'breng maar naar marinus' geoefend met Oor, omdat ze tijdens het spelen heel vaak uit zichzelf al met haar speeltje tussen marinus en mij heen en weer pendelt. Gewoon het commando er aan hangen, als ze uit zichzelf met speeltje naar marinus loopt, en dan heel blij belonen en met het speeltje spelen. Charlie heeft vast ook leuke dingetjes die ze uit zichzelf doet die je op die manier uit kunt bouwen.
- Rebble
- Zeer actief
Zit en poot zijn dus niet simpelmijke schreef:Je kunt van elke oefening wel iets leuks zonder druk maken toch? Ik zou eens kijken bij clickertraining, daarbij is elke oefening sowieso al positief, en dan gewoon beginnen met hele simpele dingen zoals zit en poot. Of dingen die ze van nature al doet omtoveren tot een commando. Zo hebben wij onlangs 'breng maar naar mijke' en 'breng maar naar marinus' geoefend met Oor, omdat ze tijdens het spelen heel vaak uit zichzelf al met haar speeltje tussen marinus en mij heen en weer pendelt. Gewoon het commando er aan hangen, als ze uit zichzelf met speeltje naar marinus loopt, en dan heel blij belonen en met het speeltje spelen. Charlie heeft vast ook leuke dingetjes die ze uit zichzelf doet die je op die manier uit kunt bouwen.
Maar ik wil haar gewoon leren wat het krijgen van commando's is, heel spelenderwijs maar wel dat ze merkt dat er iets verwacht wordt.

- DeDiana
- Zeer actief
Verschilt inderdaad per hond. Amy kon binnen een paar dagen zitten (afgekeken van Mila). Amoz en Taartje zaten ook echt nooit uit zichzelf en bij allebei heeft het langer dan 6 maanden geduurd voordat ze het konden. In de tussentijd heb ik daar verder ook niet echt druk op gelegd, maar wel af en toe geprobeerd of het al lukte. Amoz kon wel vrij snel liggen op commando trouwens. Poten geven kunnen ze allebei ook niet.Rebble schreef:Zit en poot zijn dus niet simpelmijke schreef:Je kunt van elke oefening wel iets leuks zonder druk maken toch? Ik zou eens kijken bij clickertraining, daarbij is elke oefening sowieso al positief, en dan gewoon beginnen met hele simpele dingen zoals zit en poot. Of dingen die ze van nature al doet omtoveren tot een commando. Zo hebben wij onlangs 'breng maar naar mijke' en 'breng maar naar marinus' geoefend met Oor, omdat ze tijdens het spelen heel vaak uit zichzelf al met haar speeltje tussen marinus en mij heen en weer pendelt. Gewoon het commando er aan hangen, als ze uit zichzelf met speeltje naar marinus loopt, en dan heel blij belonen en met het speeltje spelen. Charlie heeft vast ook leuke dingetjes die ze uit zichzelf doet die je op die manier uit kunt bouwen.Daar snapt ze helemaal niks van en aangezien ik samenwerking en de band wil versterken heeft dat dus echt geen zin. Ze zit overigens ook zelden uit zichzelf, dat hebben we nu pas een keer of 5 gezien.
Maar ik wil haar gewoon leren wat het krijgen van commando's is, heel spelenderwijs maar wel dat ze merkt dat er iets verwacht wordt.
Ik ga inderdaad ook wel in op gedrag dat ze zelf aanbieden om daarmee commando's te oefenen (zoals op de bank en er weer vanaf, wandelen met aandacht, etc.)
- mijke
- Zeer actief
Nouja ik bedoel ook niet dat je per se zit en poot moet doen, maar dingen die ze uit zichzelf makkelijk laat zien. Voor veel honden is dat zit en poot, maar voor haar is dat misschien af. Je zegt ook dat ze uit zichzelf allerlei dingen al goed doet zoals in de auto springen enzo, daar kun je ook gewoon commando's aan gaan koppelen. Dan hoeft ze in de eerste plaats dus helemaal niks te snappen, ze doet gewoon wat ze sowieso doet en merkt na verloop van tijd dat je wel heel vaak precies dat ene woord zegt als ze precies dat ene ding doet. En dat je daarna ineens heel erg blij en leuk doet naar haar. Hopelijk zal ze het gedrag dan vaker willen laten zien en op gegeven moment het commando er aan koppelen waardoor je het om kunt draaien; eerst het commando zeggen en dan uitvoeren. Dan heb je het begin gelegd van begrijpen wat een commando is, zonder dat je verder iets van haar hebt gevraagd.Rebble schreef:Zit en poot zijn dus niet simpelmijke schreef:Je kunt van elke oefening wel iets leuks zonder druk maken toch? Ik zou eens kijken bij clickertraining, daarbij is elke oefening sowieso al positief, en dan gewoon beginnen met hele simpele dingen zoals zit en poot. Of dingen die ze van nature al doet omtoveren tot een commando. Zo hebben wij onlangs 'breng maar naar mijke' en 'breng maar naar marinus' geoefend met Oor, omdat ze tijdens het spelen heel vaak uit zichzelf al met haar speeltje tussen marinus en mij heen en weer pendelt. Gewoon het commando er aan hangen, als ze uit zichzelf met speeltje naar marinus loopt, en dan heel blij belonen en met het speeltje spelen. Charlie heeft vast ook leuke dingetjes die ze uit zichzelf doet die je op die manier uit kunt bouwen.Daar snapt ze helemaal niks van en aangezien ik samenwerking en de band wil versterken heeft dat dus echt geen zin. Ze zit overigens ook zelden uit zichzelf, dat hebben we nu pas een keer of 5 gezien.
- Rebble
- Zeer actief
Ja, dit doen we al maar het gaat niet zozeer om commando's aanleren als wel om simpele oefeningen om een basis te leggen om uit te breiden naar dingen die ze niet uit zichzelf doet en daarbij het samenwerken en band versterken. Een duidelijk begin en eind aan een oefening, en gewoon een keer of 2-3 per dag een aantal minuten daar mee bezig zijn.mijke schreef:Nouja ik bedoel ook niet dat je per se zit en poot moet doen, maar dingen die ze uit zichzelf makkelijk laat zien. Voor veel honden is dat zit en poot, maar voor haar is dat misschien af. Je zegt ook dat ze uit zichzelf allerlei dingen al goed doet zoals in de auto springen enzo, daar kun je ook gewoon commando's aan gaan koppelen. Dan hoeft ze in de eerste plaats dus helemaal niks te snappen, ze doet gewoon wat ze sowieso doet en merkt na verloop van tijd dat je wel heel vaak precies dat ene woord zegt als ze precies dat ene ding doet. En dat je daarna ineens heel erg blij en leuk doet naar haar. Hopelijk zal ze het gedrag dan vaker willen laten zien en op gegeven moment het commando er aan koppelen waardoor je het om kunt draaien; eerst het commando zeggen en dan uitvoeren. Dan heb je het begin gelegd van begrijpen wat een commando is, zonder dat je verder iets van haar hebt gevraagd.Rebble schreef:Zit en poot zijn dus niet simpelmijke schreef:Je kunt van elke oefening wel iets leuks zonder druk maken toch? Ik zou eens kijken bij clickertraining, daarbij is elke oefening sowieso al positief, en dan gewoon beginnen met hele simpele dingen zoals zit en poot. Of dingen die ze van nature al doet omtoveren tot een commando. Zo hebben wij onlangs 'breng maar naar mijke' en 'breng maar naar marinus' geoefend met Oor, omdat ze tijdens het spelen heel vaak uit zichzelf al met haar speeltje tussen marinus en mij heen en weer pendelt. Gewoon het commando er aan hangen, als ze uit zichzelf met speeltje naar marinus loopt, en dan heel blij belonen en met het speeltje spelen. Charlie heeft vast ook leuke dingetjes die ze uit zichzelf doet die je op die manier uit kunt bouwen.Daar snapt ze helemaal niks van en aangezien ik samenwerking en de band wil versterken heeft dat dus echt geen zin. Ze zit overigens ook zelden uit zichzelf, dat hebben we nu pas een keer of 5 gezien.

- mijke
- Zeer actief
Maar als je dit al doet, dan zijn er inmiddels toch een paar commando's die ze al kent, waar je een oefening van kunt maken? Dan heeft ze nu toch al wel door dat het leuk is om commando's op te volgen? Als dat nog niet zo is dan moet je eerst nog even zo doorgaan tot het kwartje valt, en dan kun je overgaan op korte oefensessies.
- Rebble
- Zeer actief
Nee, want dat is wacht, wat ze specifiek gekoppeld heeft aan de kofferbak, stoep en doorlopen. Maar ja, ik zie het probleem van mijn vraag niet zo, als ik vraag om simpele oefeningen anders dan wat er tussen neus en lippen door al gedaan wordt dan wil ik dat blijkbaar gaan doen met Charlie en met eerdere tips kan ik daar ook zeker mee aan de slag.mijke schreef:Maar als je dit al doet, dan zijn er inmiddels toch een paar commando's die ze al kent, waar je een oefening van kunt maken? Dan heeft ze nu toch al wel door dat het leuk is om commando's op te volgen? Als dat nog niet zo is dan moet je eerst nog even zo doorgaan tot het kwartje valt, en dan kun je overgaan op korte oefensessies.

- mijke
- Zeer actief
Het spijt me dat ik je tips probeerde te geven hoor 
- Rebble
- Zeer actief
Ik had al aangegeven dat dat niet was wat ik bedoelde. Ze pikt veel van dat soort dingen niet op omdat ze ze niet doet of omdat ze het commando niet koppelt. Er zijn hier veel mensen met ervaring met (buitenlandse) volwassen herplaatsers die niet geleerd hebben om te leren van mensen en die door die ervaring handige oefeningen weten waarmee je dat aan kan leren. Ik vond het gewoon irritant dat je doordramde terwijl ik al zei dat dat niet was wat ik bedoel.mijke schreef:Het spijt me dat ik je tips probeerde te geven hoor

- DeDiana
- Zeer actief
Dat kan toch helemaal niet met een hond die nooit heeft geleerd om te leren en bij druk dichtklapt, onzeker wordt, niets meer doet of gewoon wegloopt?Cleva schreef:Ik zou vooral de basis er eerst goed in rammen. Zit en blijf als een nieuwe en naast zonder twijfel.
Amoz was ook zo'n hond. Die ervoer alles meteen als druk als hij niet meteen begreep wat ik van hem wilde. Hij was dus ook heel bang om fouten te maken en initiatief te tonen en deed dan maar gewoon helemaal niks. Amy was op dat gebied veel ontvankelijker en makkelijker, maar ook veel jonger. Die pikte alles eigenlijk net zo op als je het bij een pup zou leren.
Amoz was zes, ruim volwassen dus, en bij hem moest ik eerst door een weerstand en onzekerheid heen voordat we echt in een aanleerfase kwamen en op een leuke manier nieuwe dingen konden aanleren. Zeker dingen die voor hem heel moeilijk waren, zoals zit. Voordat hij kon zitten, kende hij al tien andere commando's
Amoz moest echt nog leren wat een beloning was en dat dat iets te maken had met zijn gedrag en met wat ik van hem vroeg, dat nieuwe dingen leren leuk is en fouten maken helemaal niet erg. Een hond die überhaupt nooit zit en die hele lichaamshouding nog niet ontdekt heeft, krijg je niet zomaar met een brokje in een zit. Beter nog: in eerste instantie snappen ze helemaal niet dat je wel dat brokje in je hand hebt, maar dat ze het niet zomaar krijgen en worden ze alleen daar al onzeker van. Maar met een clicker en heel simpele oefeningetjes die eigenlijk niet fout kúnnen gaan, gaan ze dat principe natuurlijk na een tijdje wel begrijpen.
Bij Taartje lag het iets anders: ze wil best worst, maar liep gewoon weg als ze het niet binnen drie seconden kreeg
Inmiddels kunnen ze allebei zitten op commando, dus er is hoop
- Hakkene
- Zeer actief
Het nutteloze maar erg leuke commando "draai". Heel makkelijk met een snoepje in de knuisten aan te leren. Rondje draaien op de plek waar ze staan:)
- Hakkene
- Zeer actief
Oh en snoepjes verstoppen in een handdoek:)
- mijke
- Zeer actief
Dan moet je de volgende keer, als je bedoelt te zeggen dat iets niet is wat je bedoelt, ook daadwerkelijk even zeggen dat iets niet is wat je bedoelt. Wel zo handig voor degene waar je mee in gesprek bent die zichzelf probeert te verduidelijken uit hulpvaardigheid omdat het enkel lijkt alsof jij niet begrijpt wat die persoon zegt. TipjeRebble schreef:Ik had al aangegeven dat dat niet was wat ik bedoelde. Ze pikt veel van dat soort dingen niet op omdat ze ze niet doet of omdat ze het commando niet koppelt. Er zijn hier veel mensen met ervaring met (buitenlandse) volwassen herplaatsers die niet geleerd hebben om te leren van mensen en die door die ervaring handige oefeningen weten waarmee je dat aan kan leren. Ik vond het gewoon irritant dat je doordramde terwijl ik al zei dat dat niet was wat ik bedoel.mijke schreef:Het spijt me dat ik je tips probeerde te geven hoor
- DeDiana
- Zeer actief
Dat is heel makkelijk als een hond heeft geleerd jouw aanwijzingen op te volgen, dus achter (een brokje in) je hand aan te lopen/die richting op te bewegen om zo het brokje te krijgen. Dat hele principe snappen deze honden vaak nog niet, dus dan is het ineens helemaal niet zo makkelijk, want dan komen ze gewoon niet in bewegingHakkene schreef:Het nutteloze maar erg leuke commando "draai". Heel makkelijk met een snoepje in de knuisten aan te leren. Rondje draaien op de plek waar ze staan:)
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou simpele dingen die ze al doet, bv je even aankijken gaan belonen door de brok weg te gooien. Meestal van je af en soms bij je. Zo leert ze het verband tussen jouw gedrag en haar gedrag zonder druk (want ze hoeft niet naar je toe te komen voor een brok). Op deze manier wordt het ook een leuk spelletje want ze moet wel gaan nadenken hoe ze de beloning kan verdienen en ze moet bewust weer naar je kijken erna omdat ze met de grond en de brok bezig is geweest. Pas als je merkt dat ze doorheeft welk gedrag de beloning oplevert ga je het op commando zetten.
Bij honden die blokkeren/dichtslaan is het sowieso handig om in deze voorwaartse beweging/actie te belonen. Dan blijft het actief.
Het terugschakelen in zijn achteruit (wat je doet als je blokkeert/dichtslaat) is namelijk veel lastiger vanuit een voorwaartse beweging.
Bij honden die blokkeren/dichtslaan is het sowieso handig om in deze voorwaartse beweging/actie te belonen. Dan blijft het actief.
Het terugschakelen in zijn achteruit (wat je doet als je blokkeert/dichtslaat) is namelijk veel lastiger vanuit een voorwaartse beweging.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Ik ben nu met Kai bezig met: "Kijk me eens aan?"
Ik ga bij m zitten, beweeg mijn hand met duidelijk lekkers naar mijn gezicht en als hij dan naar me opkijkt zeg ik:"Kijk me eens aan?! "
Of ik strooi steeds wat koekjes.. op een gegeven moment wacht ik wat langer, hij kijkt naar me, waar het lekkers blijft, dan zeg ik:"Kijk me eens aan?" en krijgt hij het lekkers.
Ik ga bij m zitten, beweeg mijn hand met duidelijk lekkers naar mijn gezicht en als hij dan naar me opkijkt zeg ik:"Kijk me eens aan?! "
Of ik strooi steeds wat koekjes.. op een gegeven moment wacht ik wat langer, hij kijkt naar me, waar het lekkers blijft, dan zeg ik:"Kijk me eens aan?" en krijgt hij het lekkers.
- Rebble
- Zeer actief
Dit doe ik nu ook sinds een paar dagen als we aan het wandelen zijn. Ze krijgt het snoepje wel gewoon uit mijn hand want daar heeft ze absoluut geen problemen mee. Binnen ook niet meestal, alleen als zij buiten is of aan de andere kant van kamer en ik haar roep, dan komt ze niet maar volgens mij alleen maar omdat ze nog niet doorheeft dat het de bedoeling is dat ze naar me toe komt als ik haar dan roepsirene schreef:Ik zou simpele dingen die ze al doet, bv je even aankijken gaan belonen door de brok weg te gooien. Meestal van je af en soms bij je. Zo leert ze het verband tussen jouw gedrag en haar gedrag zonder druk (want ze hoeft niet naar je toe te komen voor een brok)
De touch oefenen doen we binnen maar dat kwartje is nog niet gevallen, ik ben toch bang dat ik een wat dommer exemplaar heb binnengehaald
Ze vindt het wel heel leuk om te doen en zeker buiten merk ik dat ze regelmatig naar me opkijkt om wat gedaan te krijgen en dat was toch wel mijn doel. Dan pikt ze de trucjes misschien niet zo snel op maar wel het feit dat samenwerken leuk is en dat is toch belangrijker.

- DeDiana
- Zeer actief
Dat is inderdaad het belangrijkste, dat ze er lol in krijgt en uit zichzelf contact/samenwerking gaat zoeken. Het geeft ook niks dat ze het nog niet snapt, zolang jullie gewoon leuk bezig zijn samen ben je al aan je band aan het werken en het kwartje valt heus wel een keer!
Het voordeel van weggooien van het brokje is dat de hond het dan even moet zoeken en er daarna dus weer een moment is dat de hond weer contact met jou maakt. Dat kun je dus heel precies clickeren.
Het voordeel van weggooien van het brokje is dat de hond het dan even moet zoeken en er daarna dus weer een moment is dat de hond weer contact met jou maakt. Dat kun je dus heel precies clickeren.

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15