Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"klapkaak" Eigenaren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: "klapkaak" Eigenaren

Ongelezen bericht door DeDiana »

Canis_Lupus schreef:Zeker, een hond is meer dan alleen dat ene, maar desondanks dat mag je niet voorbij gaan aan het feit dat ook die "andere" eigenschappen op z'n schijf geprogrammeerd staan.

Je kunt achteraf dus nooit zeggen; das habe ich nicht gewusst....
Daar is hier natuurlijk iedereen het mee eens. En gelukkig zijn er genoeg mensen die hun verantwoordelijkheid wél nemen, hun hr-hond niet loslaten, eventueel muilkorven, rustige wandelplekken opzoeken, etc. zodat ongelukken voorkomen worden.
Het is inderdaad die groep mensen die ervan staan te kijken als hun hr-hond een andere hond ernstig verwondt die je moet zien te bereiken om ofwel af te zien van dit type hond ofwel voldoende maatregelen te nemen. Als je dat niet kunt of wilt, moet je inderdaad niet een dergelijke hond nemen.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 04 sep 2017 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DeDiana
Zeer actief

Canis_Lupus schreef:En het wel/niet accepteren van honden buiten de roedel is heel wat anders dan doelbewust andere honden aan willen vallen en dood willen bijten, Domor.
Dat vind ik ook, maar ik vraag me af hoeveel het in de praktijk uitmaakt?
Mijn Amy accepteert niet zomaar honden van buiten de roedel. Ze wil ze ook niet aanvallen en dood maken - ze heeft zelfs nog nooit een andere hond gebeten - maar ze wil ze niet in de buurt (of pas na een rustige begeleide kennismaking) en zal ze ook actief wegjagen. In de praktijk betekent dat ook dat ik op rustige plekken met haar wandel, haar aangelijnd houd als er vreemde honden zijn of ik niet voldoende overzicht heb en ze soms een muilkorf draagt. Want ik wil het ook niet op mijn geweten hebben dat ze ooit wel een hond zou bijten, al zou ze die hond dan heus niet in stukken scheuren. Maar in de praktijk zou dat voor de invulling van onze wandelingen en de voorzorgsmaatregelen die ik neem, geen verschil maken.
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Canis_Lupus »

DeDiana,

Misschien moeten we deze mensen tegen zichzelf, en de maatschappij tegen deze mensen (en hun honden) beschermen door te stoppen met het fokken en het strafbaar stellen van het kopen/bezitten/fokken van vechthonden?
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Canis_Lupus schreef:DeDiana,

Misschien moeten we deze mensen tegen zichzelf, en de maatschappij tegen deze mensen (en hun honden) beschermen door te stoppen met het fokken en het strafbaar stellen van het kopen/bezitten/fokken van vechthonden?
Ik kan je alvast vertellen dat dat niks gaat veranderen (afgezien van hoe je het wilt bewerkstelligen)
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Canis_Lupus schreef:Zeker, een hond is meer dan alleen dat ene, maar desondanks dat mag je niet voorbij gaan aan het feit dat ook die "andere" eigenschappen op z'n schijf geprogrammeerd staan.

Je kunt achteraf dus nooit zeggen; das habe ich nicht gewusst....
dat zul je mij ook nooit horen zeggen...... maar zo ben ik ook ook wel begonnen ,........ je kunt gewoon niet verwachten dat heel Nederland rondhangt op dit forum en dingen weet.... of zich er zelfs maar van bewust is
DeDiana
Zeer actief

Canis_Lupus schreef:DeDiana,

Ik zou daar persoonlijk geen probleem mee hebben (even los van of het haalbaar zou zijn, etc.). Maar dan vooral om de honden die in groten getale op jonge leeftijd in het asiel terechtkomen, omdat het toch allemaal iets te veel is voor de naïeve baasjes en dan ook nauwelijks kans hebben op een goede plaatsing. Er zijn gewoon niet zo heel veel mensen geschikt voor dit type hond. De honden zelf zijn vooral het slachtoffer, veel meer nog dan andere honden of mensen het slachtoffer worden van deze honden.
Marc147
Actief
Mijn ras(sen): Asielhonden
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Marc147 »

Canis_Lupus schreef:Marc,

Jij zegt dat je met Vasco denkt te weten wat je in huis haalt?
Ik waag dat te betwijfelen.

Je kiest toch voor een hond die in oorsprong is gefokt (geprogrammeerd) om met andere honden te vechten, dus agressief en asociaal (anti-roedel, gestoord) gedrag te vertonen.
Ondank al jouw goede bedoelingen staat deze "software" wel op zijn harddisk geprogrammeerd.....
Ik zou je eens aanraden om uit te zoeken waarvoor de Amerikaanse Bulldog oorspronkelijk gefokt is. Hint: Het is niet vechten met andere honden

Ja, ik weet zeker wat ik in huis haal. ALS ik ooit Vasco zou adopteren is het een hond die ik ken. Ik schat dat ik tot op vandaag zo'n 100 uur met hem heb gelopen. Ik ken zijn karakter, ik weet hoe hij reageert op andere honden. Ik ken zijn geschiedenis en ik weet hoe ik met hem om moet gaan. Buiten komt hij gewoon niet los.
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Amerikaanse bulldog is géén oorspronkelijke vechthond i.d.d.
Daar heb je gelijk in....
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Waarom zou je het fokken van en het handelen in vechthonden niet strafbaar kunnen stellen?
Tegelijkertijd kun je vechthonden bezitters verplichten hun vechthond te laten steriliseren/castreren.
Lijkt me ook nog wel vrij makkelijk te handhaven eerlijk gezegd....
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Bleek tegen te vallen. In de RAD-periode zijn er best wel wat honden opgepakt (ongeveer 1 tot 2 per week), maar vooral ontzettend veel honden niet opgepakt.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Goh interessante discussie.
Oh wacht die hebben we al 600x gevoerd :roll:
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

En wat als Killa een keer naar buiten glipt omdat Delandrio de deur niet goed dicht heeft gedaan en vervolgens de teckel van de overburen dood bijt?
Wat zeg je dan tegen de overbuurvrouw van Delandrio, Cleva?
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Hmm, niet erg sympathiek...
Maar wat als het jouw Jack-russelterriër betreft?
Heb je dan nog zo'n grote mond?
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Re:

Ongelezen bericht door GrethavW »

Hakkene schreef:
Canis_Lupus schreef: Koop je een pitbull (of een een andere vechthond) dan koop je dus feitelijk een hond die is gefokt om met andere honden te vechten, agressief te zijn en dus asociaal (afwijkend, anti-roedel) gedrag te vertonen.
Dit wordt wel eens vergeten maar is zeer belangrijk om te benadrukken.....
Was het inderdaad even vergeten. Thanks!
:goeie: :LOL:
Afbeelding
Hakkene
Zeer actief

"klapkaak" Eigenaren

Ongelezen bericht door Hakkene »

Gimmick schreef:Goh interessante discussie.
Oh wacht die hebben we al 600x gevoerd :roll:
Ja maar....

quote="Canis_Lupus"]
Koop je een pitbull (of een een andere vechthond) dan koop je dus feitelijk een hond die is gefokt om met andere honden te vechten, agressief te zijn en dus asociaal (afwijkend, anti-roedel) gedrag te vertonen.
Dit wordt wel eens vergeten maar is zeer belangrijk om te benadrukken.....[/quote]

Het is gewoon erg belangrijk om het te benadrukken. Opdat wij niet vergeten ;)

Edit: quote layout vernaggeld, oprechte excuses :)
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Vechthonden zijn wel degelijk een probleem, Cleva.
Niet alleen al die bijt incidenten, foute fok intenties of dat overvolle dierenasiel, maar ook de angst van mensen die niet meer met hun hondje het park in durven.

Honden die gefokt zijn om agressief gedrag te vertonen, en in het bijzonder vechthonden (pitbull-achtigen), horen wat mij betreft niet thuis in een woonwijk met spelende kinderen en oude dametjes met poedels en Jack-russels....
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Canis_Lupus schreef:Vechthonden zijn wel degelijk een probleem, Cleva.
Niet alleen al die bijt incidenten, foute fok intenties of dat overvolle dierenasiel, maar ook de angst van mensen die niet meer met hun hondje het park in durven.

Honden die gefokt zijn om agressief gedrag te vertonen, en in het bijzonder vechthonden (pitbull-achtigen), horen wat mij betreft niet thuis in een woonwijk met spelende kinderen en oude dametjes met poedels en Jack-russels....
Ga je lekker? Deze discussie is al zo'n 20000 x voorbij gekomen nu. Ga jij ff lekker genieten van je jachthond (al snap ik echt niet hoe je dat zou kunnen) dan doe ik dat van mijn gevaarlijke vechthond.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Crescent
Zeer actief

Canis_Lupus schreef:Vechthonden zijn wel degelijk een probleem, Cleva.
Boh. Het gedonder in Noord Korea lijkt me een probleem. Tenzij jij een pitbull met een H-bom op zn rug tegen komt. (dan hoor ik het graag)

Hier nog een mooie stat die hondenbeten schaart bij bliksem en andere zeldzame doodsoorzaken

https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2008/ ... dsoorzaken

Welk probleem zit je er nou van te maken?
-Nothing but the rain…
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Dat er iets moet gebeuren ben ik helemaal met je eens maar je kunt ook overdrijven zeg, halleluja.
Ik speel dagelijks met mijn leven geloof ik.

De RAD heeft uitgewezen dat verbieden niet de oplossing bied, steriliseren gaat dat ook zeker niet zijn want én niet te handhaven (aanlijngebied kan al niet gehandhaaft worden) en het is niet te zien bij laparoscopisch. Bewijs van DA geloof ik niet want daar wordt mee geklooid, kijk maar naar couperen.

Verbieden op losloopgebieden, verplicht aanlijnen (en eventueel muilkorven), geen flexi's, verplichte voorlichting en testen, het zo moeilijk mogelijk maken van, voel ik persoonlijk meer voor.
Bijtincidenten goed registreren zodat we over een aantal jaar echte cijfers weten en bijtincidenten veel strenger aanpakken, ook voor andere rassen.

Hier is de klapkaak betrouwbaarder dan de jachthond van de buurvrouw die alleen een rondje van 10 minuten krijgt en mens, kind en hond wilt grijpen.. en nee dit is geen excuus, maar ook daar is flinke schade uit voortgekomen maar wordt als minder erg ervaren.

Ik hoop op voor beide partijen een goede oplossing. :-)
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nanna schreef:
*Skye* schreef: Het was antwoord op de vraag waarom mensen voor zo een hond kunnen kiezen. En dit kan ik als grootste angsthaas die er is, zelfs ook nog wel zien.
Mooi is natuurlijk zeer subjectief. Ik vind die dikke domme koppen oerlelijk maar snap best dat de volgende het geweldig vindt. Ik vind een Azawakh mooi en dat geldt voor bijna iedereen NIET :LOL:

O, ik vind een Azawakh prachtig. Ik ken iemand hier die er een heeft. Een pracht hond. En ze maakt prachtige foto's van haar Azawakh.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Jammer dat er niet echt inhoudelijk gereageerd wordt op het belangrijkste argument om te stoppen met het fokken van vechthonden.
Het blijft beperkt tot wat dom en oppervlakkig geleuter door mensen die zich blijkbaar op hun lange teentjes getrapt voelen.
Er wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat dergelijke honden gefokt zijn om agressief te zijn, dat dit dus feitelijk als ongewenste software op hun harde schijf geschreven staat en dat je hier als baasje met alle goede wil van de wereld niets aan kunt veranderen.
En dan kun je natuurlijk weer aankomen met "mijn Brutus heeft nog nooit iemand gebeten" of "ik ken mijn hond door en door", maar het gaat niet om die 99 keer dat het wel goed gaat, het gaat om die ene keer dat het fout gaat, vaak gaat het dan namelijk ook goed fout.
Hij hoeft maar één keer terug te vallen in dat stukje onwenselijke software op zijn harddrive, één keer.
En dan kun je niet zeggen "goh, dat doet ie anders nooit" of "dat heb ik nooit geweten", dan ben je als baas gewoon 100% schuldig wat mij betreft.

Wij mensen zijn er verantwoordelijk voor dat er (gestoorde) honden met dergelijke onwenselijke software rondlopen, wij hebben dit er immers in de loop van honderden jaren in gefokt.
Het lijkt mij dan ook niet meer dan logisch dat wij nu ook onze verantwoordelijkheid nemen en er voor zorgen dat er niet nog meer van deze honden bij komen.
En nogmaals; het grootste slachtoffer is de vechthond zelf, opgezadeld met een voorgeprogrammeerd gedrags/agressieprobleem, veroordeeld tot het wegkwijnen in een dierenasiel en uiteindelijk euthanasie....
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

je hebt duidelijk de RAD tijd gemist....
Crescent
Zeer actief

Canis_Lupus schreef:Jammer dat er niet echt inhoudelijk gereageerd wordt op het belangrijkste argument om te stoppen met het fokken van vechthonden.
Ik snap niet zo goed wat je nou wilt. Ik reageer met feiten die blijkbaar niet in je relaas passen. Als het je zo aan het hart gaat, zet dan een rusthuis op voor honden met gedragsproblemen. Ook voor andere rassen dan SPA's. En ambieer het niet om verantwoordelijke eigenaars en leuke bull achtigen lastig te vallen.
-Nothing but the rain…
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Canis_Lupus schreef:Jammer dat er niet echt inhoudelijk gereageerd wordt op het belangrijkste argument om te stoppen met het fokken van vechthonden.
Het blijft beperkt tot wat dom en oppervlakkig geleuter door mensen die zich blijkbaar op hun lange teentjes getrapt voelen.
Er wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat dergelijke honden gefokt zijn om agressief te zijn, dat dit dus feitelijk als ongewenste software op hun harde schijf geschreven staat en dat je hier als baasje met alle goede wil van de wereld niets aan kunt veranderen.
Er wordt niet gezegd wat je wil horen, dat is wat anders dan er niet inhoudelijk op ingaan. Er staan bakken met topics hier over vechthonden en discussies over mogelijke maatregelen. Daar wordt gereageerd door liefhebbers van de rassen en door mensen die zich zorgen maken en bang geworden zijn.
Soms is het niet mogelijk een ander te overtuigen van jouw gelijk. Het zij zo.
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Beste Crescent, waar en in welk bericht reageerde jij dan inhoudelijk op het door mij genoemde, en mijn inziens ook belangrijkste, argument om te stoppen met het fokken van vechthonden (zie mijn vorige bericht)?
Ik heb er dan blijkbaar overheen gelezen?
Crescent
Zeer actief

Het risico dat er iemand aan een hondenbeet overlijdt, wordt geschaard samen met overlijden door blikseminslag. En jij noemt SPA's een probleem?

Kanker, hart en vaatziekten, dat zijn echte problemen. Maar die zijn natuurlijk niet flashy genoeg.
-Nothing but the rain…
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Wederom geen inhoudelijke reactie op het door mij aangehaalde (en belangrijkste) argument om te stoppen met het fokken van vechthonden, Crescent...
Crescent
Zeer actief

Ik begin me af te vragen of er onlangs bij jou een voorval is geweest met een bijtende hond. Jij komt hooguit met je eigen observatie en mening samengesteld uit het aloude riedeltje wat we hier allemaal kennen. Niks nieuws. Feiten? Nul.
-Nothing but the rain…
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

En ook nu weer geen inhoudelijke reactie op het door mij aangehaalde argument helaas.
Ik krijg de indruk dat je niet echt een inhoudelijk antwoord hebt, Crescent...
Crescent
Zeer actief

Hoe kan je reageren op een argument dat SPA's als ééndimensionale wezens, namelijk, gefokt om te vechten, afschildert. Dat er nog veel andere kwaliteiten in dat dier zitten is bij jou niet aan de orde en dat is simpelweg een zwak standpunt. Een fundamenteel tekort aan feiten. Bovendien getuigt het van een selectieve behandeling van feiten.

Huskies - worden niet altijd gebruikt voor sledes trekken, daar zijn ze toch echt voor gefokt!
Jachthonden - niet voor de jacht

Maar de dat de pitbull niet gebruikt wordt voor gevechtem is onvoorstelbaar. Daar is hij toch voor gefokt?
-Nothing but the rain…
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”