Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oren verliezen bij andere honden
Moderator: moderatorteam
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Oren verliezen bij andere honden
Mijn Elmo is echt een zoet kind. Héél zoet, zelfs. Het is een hartstikke makkelijk en meegaand hondje die het leven hartstikke leuk vindt. Een behoorlijke opluchting na een hond als Beau, waar ik veel meer mee te stellen had. Elmo is nu zes maanden en ik geniet van elke minuut met hem. Er is alleen één dingetje waar ik wel benieuwd naar ben hoe anderen dat doen of hebben gedaan.
Elmo vindt andere honden leukkkk! En tot nu toe vinden andere honden hem ook altijd leuk of in ieder geval niet de moeite waard om stom tegen te doen, maar er komt natuurlijk een moment dat we een minder vriendelijke hond tegenkomen. Los daarvan: ik vind het ook storend dat mijn hond op andere honden afstuitert als hij de kans krijgt. Wat ik nu doe is goed opletten en altijd een (trek)speeltje bij me hebben. Als ik een andere hond zie, dan ziet hij hem vaak ook. Eerst sprintte hij dan direct er op af, maar inmiddels heb ik het zo ver dat hij bij me incheckt. Als hij omkijkt, roep ik, ren/loop ik de andere kant op en zwaai met mijn speeltje. Dan komt hij eigenlijk altijd wel, dan kan ik hem belonen met spel en eventueel aanlijnen. Maar zeker als hij daarna een andere hond mag ontmoeten, of toch niet luistert en dus bij de andere hond is, dan krijg ik hem echt niet meer mee. Dan moet hij toevallig in de buurt komen zodat ik hem kan afleiden en aanlijnen, maar dit is echt een enorme uitdaging. Ik besef me dat het ook de leeftijd is, maar ik wil hier toch echt wel op trainen/oefenen. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Elmo vindt andere honden leukkkk! En tot nu toe vinden andere honden hem ook altijd leuk of in ieder geval niet de moeite waard om stom tegen te doen, maar er komt natuurlijk een moment dat we een minder vriendelijke hond tegenkomen. Los daarvan: ik vind het ook storend dat mijn hond op andere honden afstuitert als hij de kans krijgt. Wat ik nu doe is goed opletten en altijd een (trek)speeltje bij me hebben. Als ik een andere hond zie, dan ziet hij hem vaak ook. Eerst sprintte hij dan direct er op af, maar inmiddels heb ik het zo ver dat hij bij me incheckt. Als hij omkijkt, roep ik, ren/loop ik de andere kant op en zwaai met mijn speeltje. Dan komt hij eigenlijk altijd wel, dan kan ik hem belonen met spel en eventueel aanlijnen. Maar zeker als hij daarna een andere hond mag ontmoeten, of toch niet luistert en dus bij de andere hond is, dan krijg ik hem echt niet meer mee. Dan moet hij toevallig in de buurt komen zodat ik hem kan afleiden en aanlijnen, maar dit is echt een enorme uitdaging. Ik besef me dat het ook de leeftijd is, maar ik wil hier toch echt wel op trainen/oefenen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Oren verliezen bij andere honden
Ik loop gewoon door ze komt vanzelf wel achter me aan, soms kan het wel 10 minuten duren en ben ik echt al volledig uit het zicht.
Maar ja hier heb ik wel oneindig de ruimte, geen drukke weg en er loopt hier bijna niemand, ik weet niet of jij "zomaar" een heel eind weg zou kunnen lopen.
Ik verstop me wel eens, dan moet ze echt zoeken met als gevolg dat ze daarna mij niet zomaar meer uit het oog verliest.
Maar ja hier heb ik wel oneindig de ruimte, geen drukke weg en er loopt hier bijna niemand, ik weet niet of jij "zomaar" een heel eind weg zou kunnen lopen.
Ik verstop me wel eens, dan moet ze echt zoeken met als gevolg dat ze daarna mij niet zomaar meer uit het oog verliest.
- Hilde
- Zeer actief
Ja, op sommige stukken wel. Helaas hij vergeet me echt compleet. Ik heb het een keer met toestemming van de andere eigenaar gedaan, maar hij voelde zich direct opgenomen in een nieuw gezinmosquito1980 schreef:Ik loop gewoon door ze komt vanzelf wel achter me aan, soms kan het wel 10 minuten duren en ben ik echt al volledig uit het zicht.

-
natalie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Oh, zo herkenbaar! Ik lees even mee, want hier helpt 'gewoon doorlopen' ook niet.Hilde schreef:Ja, op sommige stukken wel. Helaas hij vergeet me echt compleet. Ik heb het een keer met toestemming van de andere eigenaar gedaan, maar hij voelde zich direct opgenomen in een nieuw gezinmosquito1980 schreef:Ik loop gewoon door ze komt vanzelf wel achter me aan, soms kan het wel 10 minuten duren en ben ik echt al volledig uit het zicht.
Maar ja hier heb ik wel oneindig de ruimte, geen drukke weg en er loopt hier bijna niemand, ik weet niet of jij "zomaar" een heel eind weg zou kunnen lopen.En ik was helemaal uit zicht etc.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
dat is nog puppen gedrag, gaat echt goed komen hoor, kwestie van geduld 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Zo was Elco ook. Die lijn ik in principe gewoon aan als we andere honden tegenkomen, mede vanwege z'n gekef dat er tegenwoordig blijkbaar bij hoort.
Bij Gait heb ik het anders aangepakt: gewoon zelden met andere honden spelen en ook alleen met toestemming. Meestal loopt hij vlot mee als ik hem meeroep. Zo niet, is het aanlijnen en de eerstvolgende honden geen kennismaken.
Op dit moment loopt Gait betrouwbaarder los dan Elco (Elco heeft opeens weer bananen in z'n oren en durft gewoon honderden meters bij me vandaan te rennen (leverde me gisteren een hartverzakking op en vandaag was hij duidelijk een beetje stijf), Gait rent gelukkig niet met hem mee)
Bij Gait heb ik het anders aangepakt: gewoon zelden met andere honden spelen en ook alleen met toestemming. Meestal loopt hij vlot mee als ik hem meeroep. Zo niet, is het aanlijnen en de eerstvolgende honden geen kennismaken.
Op dit moment loopt Gait betrouwbaarder los dan Elco (Elco heeft opeens weer bananen in z'n oren en durft gewoon honderden meters bij me vandaan te rennen (leverde me gisteren een hartverzakking op en vandaag was hij duidelijk een beetje stijf), Gait rent gelukkig niet met hem mee)
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Tsja dit is wel gewoon pup eigen en iets dat ook vanzelf wel minder wordt als ze volwassen zijn volgens mij. Meestal komen ze er bij honden en baasjes nog wel mee weg op hun puppenkrediet. Wat ik met Oor deed was het eerst, toen het nog echt niet tegen te houden viel, een soort van accrediteren. Zodra Ik haar zag kijken zei ik "ga maar kijken!" en dan ging ze. Ze ging sowieso al, maar ze leerde zo het commando er aan te koppelen. Dit deed ik trouwens alleen op het losloopveldje waar het weinig kwaad kon, daarbuiten zat ze aan de lijn. Na verloop van tijd merkte ik dat ze op mijn" ga maar kijken" begon te wachten voor ze ergens op af stormde. Vanaf dat punt kun je het ook wel eens niet gaan zeggen. Eerst alleen in makkelijke gevallen, als de andere hond nog heel ver weg is bijvoorbeeld of niet zo interessant.
Los daarvan heb ik altijd dagelijks het commando hier geoefend. Niet met lullige hondenkoekjes, maar met gegrild gehakt, daar doet ze een moord voor. Dat bouwde ik ook uit van makkelijk naar moeilijk en uiteindelijk kwam er de dag dat ik haar, als ze al enthousiast op een hond af denderde, terug kon roepen met worst.
Op gegeven moment komen die twee dingen bij elkaar en ging ze pas naar andere honden toe als het van mij mocht. En als ze toch ging zonder dat het mocht kon ik haar terug roepen. Plus dat ze bij het volwassen worden vanzelf minder onstuimig werd natuurlijk en ook minder interesse kreeg in andere honden. Eerlijk gezegd denk ik eigenlijk dat het gedrag ook zonder mijn training wel zou zijn gesleten, maar tot die tijd was het in ieder geval handig om er wat meer vat op te krijgen. Vooral de betrouwbare hier is heel nuttig gebleken toen er ineens een junk met een Argentijnse dog dwars door het losloopveldje liep te schreeuwen dat niemand in haar buurt mocht komen omdat haar hond andere honden dood beet.
Los daarvan heb ik altijd dagelijks het commando hier geoefend. Niet met lullige hondenkoekjes, maar met gegrild gehakt, daar doet ze een moord voor. Dat bouwde ik ook uit van makkelijk naar moeilijk en uiteindelijk kwam er de dag dat ik haar, als ze al enthousiast op een hond af denderde, terug kon roepen met worst.
Op gegeven moment komen die twee dingen bij elkaar en ging ze pas naar andere honden toe als het van mij mocht. En als ze toch ging zonder dat het mocht kon ik haar terug roepen. Plus dat ze bij het volwassen worden vanzelf minder onstuimig werd natuurlijk en ook minder interesse kreeg in andere honden. Eerlijk gezegd denk ik eigenlijk dat het gedrag ook zonder mijn training wel zou zijn gesleten, maar tot die tijd was het in ieder geval handig om er wat meer vat op te krijgen. Vooral de betrouwbare hier is heel nuttig gebleken toen er ineens een junk met een Argentijnse dog dwars door het losloopveldje liep te schreeuwen dat niemand in haar buurt mocht komen omdat haar hond andere honden dood beet.
-
Pienda
- Zeer actief
Inderdaad een kwestie van geduld hebben. Hier hadden we ultralekkere snoepjes (vieze gedroogde vis) die hij alleen kreeg als hij contact had gemaakt met een andere hond en dan weer terug kwam bij ons. Ook aan de riem. Dus als we een hond passeerde en hij had weer aandacht voor ons, dan was het feest. Nog steeds overigens.
En verder niet teveel aandacht aan besteden, dat frustreert alleen maar. Dus wanneer hij de bananen goed in zijn oren had gestopt haalden we hem gewoon op, aanlijnen en weer belonen als de aandacht er weer was. En afhankelijk van zijn stemming die dag mocht hij daarna weer los, of bleef hij de rest van aangelijnd.
Het is al knap dat hij bij jou incheckt! Dus ik zou me geen zorgen maken.
En verder niet teveel aandacht aan besteden, dat frustreert alleen maar. Dus wanneer hij de bananen goed in zijn oren had gestopt haalden we hem gewoon op, aanlijnen en weer belonen als de aandacht er weer was. En afhankelijk van zijn stemming die dag mocht hij daarna weer los, of bleef hij de rest van aangelijnd.
Het is al knap dat hij bij jou incheckt! Dus ik zou me geen zorgen maken.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Mijn honden mogen sowieso niet zelf bij andere honden gaan kijken, dus ik ben daar heel kien op. Ik pak het 2 ledig aan. 1) ik maak ze gek van een bal, daarmee kan ik ze langs andere honden loodsen en erna de bal als beloning geven, maar ook 2) als ze niet luisteren en toch gaan kijken, dán ga ik ze halen. Dan grijp ik hen bij de halsband en ga je mee (desnoods erna aangelijnd). Beetje categorie of je je kind bij z'n arm pakt en dwingend meeneemt.
Luisteren is hier niet vrijblijvend, maar goed dat kan ik mij met mechels en een klapkaak dan ook niet permitteren. Mijn honden kunnen overigens met bijna alles samen en als ik toestemming geef ook gelijkwaardig spelen, maar dat gebeurt gewoon niet op eigen initiatief.
Luisteren is hier niet vrijblijvend, maar goed dat kan ik mij met mechels en een klapkaak dan ook niet permitteren. Mijn honden kunnen overigens met bijna alles samen en als ik toestemming geef ook gelijkwaardig spelen, maar dat gebeurt gewoon niet op eigen initiatief.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
In ieder geval niet roepen als je bij voorbaat al weet dat hij niet luistert. Het zit 'm in betrouwbaar ' hier 'komen, dat is toch vaak iets wat met de leeftijd wel komt zolang je het maar blijft oefenen zonder de afleidingen.
Dat je hem vrij kan geven voor het kennis maken is al heel netjes.
als je dus al ziet dat hij niet komt of niet gaat komen, loop je er even naar toe en neem je 'm mee.
Dat je hem vrij kan geven voor het kennis maken is al heel netjes.
-
natalie
- Zeer actief
Dat klinkt als een hele mooie oplossing. Ik merk aan mijn hond (nu 18 maanden) ook dat weghouden bij andere honden niet de oplossing is. Dat werd mij geadviseerd, maar ik ben er enorm aan gaan twijfelen. Want nu leert 'ie dus ook niet hoe het wél mag. Ik wil inderdaad ook graag dat hij toestemming vraagt én dat hij vervolgens rustig die andere hond nadert. Want hij mag best naar andere honden toe, maar hij moet er niet vanaf grote afstand op afstormen. Dat zijn veel honden echt niet van gediend. Heb jij nu ook bereikt dat je 'nee' kunt zeggen wanneer het niet mag? En dat hij dan dus netjes bij je blijft?Kruimel53 schreef: Ik merkte met name bij Logi dat hem compleet weghouden bij andere honden averechts werkte, daar raakte hij heel gefrustreerd van, wat resulteerde in blaffen bij het zien van andere honden. Daar zat ik ook niet op te wachten, dus toen ben ik 'naar de andere hond toe mogen' gaan gebruiken als beloning voor éérst ff bij de baas komen en wachten op toestemming. Dat werkte een stuk beter. Moest ik hem nog steeds gaan halen na het spelen maar iig was hij niet meer als een speer weg als hij op een kilometer afstand een hond spotte.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Lana mag van mij zo wie zo nooit naar andere honden toe,
zo gauw als ik iemand spot met een hond, dan gaat ze aan de riem,
ik wil gewoon het risico niet lopen,
ondanks dat ze heel sociaal, speels en goedgehumeurd is,
is het wel een Rottweiler van 42 kilo, en kan een goedbedoelde uithaal van haar poot of een stormvloed
voor een klein hondje fataal aflopen,
alleen los, luistert ze prima, voor haar leeftijd, maar met andere honden heb ik zo mijn twijfels
zo gauw als ik iemand spot met een hond, dan gaat ze aan de riem,
ik wil gewoon het risico niet lopen,
ondanks dat ze heel sociaal, speels en goedgehumeurd is,
is het wel een Rottweiler van 42 kilo, en kan een goedbedoelde uithaal van haar poot of een stormvloed
voor een klein hondje fataal aflopen,
alleen los, luistert ze prima, voor haar leeftijd, maar met andere honden heb ik zo mijn twijfels
- mijke
- Zeer actief
Nee dit advies lijkt mij voor een pup/jonge hond ook tamelijk idioot. Jonge honden moeten leren omgaan met andere honden en dat leren ze alleen door daadwerkelijk om te gaan met andere honden. Het is natuurlijk wel handig om dat enigszins begeleid te doen, en dat kan al heel simpel door met je jonge hond andere honden op te zoeken op plekken waar mensen verwachten dat er honden loslopen en komen buurten. Losloopplekken en speelveldjes dus. En op andere plekken hou je je onstuimige hond dan lekker aan de riem, tot de hond geleerd heeft dat hij niet altijd naar elke hond toe hoeft en ook dat het niet zo onstuimig hoeft. En dat leert een hond dus niet alleen doordat wij dat met ze trainen maar ook, zoals Kruimel al zegt, juist door de reacties van andere honden.natalie schreef:Ik merk aan mijn hond (nu 18 maanden) ook dat weghouden bij andere honden niet de oplossing is. Dat werd mij geadviseerd, maar ik ben er enorm aan gaan twijfelen.
- Jackira
- Zeer actief
Bij mijn honden is dat langzamerhand gegaan. Ik ga met ze naar losloopplaatsen. Geen veldje maar een bos of bijvoorbeeld strand. Kom ik iemand tegen met een aangelijnde hond dan hou ik ze er zoveel mogelijk bij vandaan. Maar een loslopende hond die onze kant op komt daar mogen ze mee kennis maken. Ik kijk wel of ik het zie zitten wat andere hond betreft. Aan diens lichaamshouding zie je al veel vanuit de verte.natalie schreef:Dat klinkt als een hele mooie oplossing. Ik merk aan mijn hond (nu 18 maanden) ook dat weghouden bij andere honden niet de oplossing is. Dat werd mij geadviseerd, maar ik ben er enorm aan gaan twijfelen. Want nu leert 'ie dus ook niet hoe het wél mag. Ik wil inderdaad ook graag dat hij toestemming vraagt én dat hij vervolgens rustig die andere hond nadert. Want hij mag best naar andere honden toe, maar hij moet er niet vanaf grote afstand op afstormen. Dat zijn veel honden echt niet van gediend. Heb jij nu ook bereikt dat je 'nee' kunt zeggen wanneer het niet mag? En dat hij dan dus netjes bij je blijft?Kruimel53 schreef: Ik merkte met name bij Logi dat hem compleet weghouden bij andere honden averechts werkte, daar raakte hij heel gefrustreerd van, wat resulteerde in blaffen bij het zien van andere honden. Daar zat ik ook niet op te wachten, dus toen ben ik 'naar de andere hond toe mogen' gaan gebruiken als beloning voor éérst ff bij de baas komen en wachten op toestemming. Dat werkte een stuk beter. Moest ik hem nog steeds gaan halen na het spelen maar iig was hij niet meer als een speer weg als hij op een kilometer afstand een hond spotte.
Ze mogen als pup en ook jonge hond altijd spelen met andere honden als de andere hond dat ook leuk vindt. Als blijkt dat het niet zo leuk is lopen we snel door en loopt de pup/hond vanzelf mee. Ik vind het heel belangrijk dat ze veel contact hebben met allerlei soorten honden en ook dat ze merken dat de andere hond het niet zo leuk vind en dat er dan doorgelopen wordt.
Als ze ouder zijn gaan we wat meer oefenen op het bij mij blijven en pas naar de andere hond als het mag. Shira luistert wat dat betreft (ze is 2 jaar) nu al vrij goed en Jack van 3,5 maand tot mijn grote verbazing ook. Hij komt gewoon als ik roep, nog snel en enthousiast en blij ook
Wat ik nooit doe is roepen als het toch al een verloren zaak is, en de hond is altijd braaf en wordt beloond met aandacht en/of beloning als hij naar me toe komt als ik roep. Ook als hij uit zichzelf contact zoekt. En dat betekend ook even naar me kijken terwijl hij iets aan het doen is.
-
natalie
- Zeer actief
Fijn om te lezen, dat geeft weer vertrouwenKruimel53 schreef:Allebei de heren IJs zijn inmiddels min of meer tot de jaren des onderscheids geraakt, dus dat als een kip zonder kop, en dus stokdoof, op andere honden afsjezen is aardig geminderd. Niet weg, dat verwacht ik ook niet, ze blijven andere honden interessant vinden, maar een stuk minder dan in de puberteit. Ik kan ze idd bij me houden als ik het niet wil. Daarvoor gebruik ik overigens geen 'nee' of 'foei' maar de Klein Duimpje-methode. Ik roep ze en strooi om en om voor elke hond een klein snoepje naast me terwijl ik doorloop. Ze kunnen ook netjes volgen zonder snoep maar dit werkt prima en ze vinden het erg leuk dus zijn goed gemotiveerd om de andere hond te negeren. Dat is het voordeel van ouder worden, snoep is belangrijker dan alwéér een andere hond. Ik moet wel op tijd zijn maar ze keren bijna altijd wel om als ik roep. Alleen gisteren werkte het ff niet, zelfs Logi kwam niet en die komt echt 99% van de keren gelijk. Bleek een loopse Lola te wezen. Tja. Dan komt Logi na inspectie nog steeds wel als de dame niet dekrijp is maar Brimi mag ik dan gaan halen.natalie schreef:Dat klinkt als een hele mooie oplossing. Ik merk aan mijn hond (nu 18 maanden) ook dat weghouden bij andere honden niet de oplossing is. Dat werd mij geadviseerd, maar ik ben er enorm aan gaan twijfelen. Want nu leert 'ie dus ook niet hoe het wél mag. Ik wil inderdaad ook graag dat hij toestemming vraagt én dat hij vervolgens rustig die andere hond nadert. Want hij mag best naar andere honden toe, maar hij moet er niet vanaf grote afstand op afstormen. Dat zijn veel honden echt niet van gediend. Heb jij nu ook bereikt dat je 'nee' kunt zeggen wanneer het niet mag? En dat hij dan dus netjes bij je blijft?Kruimel53 schreef: Ik merkte met name bij Logi dat hem compleet weghouden bij andere honden averechts werkte, daar raakte hij heel gefrustreerd van, wat resulteerde in blaffen bij het zien van andere honden. Daar zat ik ook niet op te wachten, dus toen ben ik 'naar de andere hond toe mogen' gaan gebruiken als beloning voor éérst ff bij de baas komen en wachten op toestemming. Dat werkte een stuk beter. Moest ik hem nog steeds gaan halen na het spelen maar iig was hij niet meer als een speer weg als hij op een kilometer afstand een hond spotte.
Moet er wel bij zeggen dat beide heren zich iha netjes gedragen tov andere honden. Het zijn geen patsers, ruziezoekers, opdringerig of platwalsers. Als een hond van te voren aangeeft niet van visite gediend te zijn laten ze hem met rust. Hysterisch krijsende kabouters boeien voor geen meter. Als een hond van zich af snauwt of snept halen ze de schouders op en lopen door. Ik vind het dus ook geen halszaak dat ze zich verre houden van elke hond, en de meeste andere eigenaren vinden het ook doodnormaal dat er even 'goedemiddag' gezegd wordt. Als ik zie dat er een bange, oude of krakkemikkige hond aankomt hou ik ze wel bij me. Patsers en ruziezoekers kunnen ze door de bank genomen zelf afhandelen en anders kom ik er even tussen.
Losloopgebieden zijn nu gelukkig wel weer een optie, nu de zomerdrukte voorbij is. Dus aan de slag dan maar!
-
natalie
- Zeer actief
Ja pfff, het is ook niet te doen hoor. Het is niet zo dat hij nooit honden ziet, want hij gaat twee keer in de week mee met de uitlaatservice. Maar wanneer hij met die vijf of zes andere honden op pad is, blijft hij lekker bij de groep. Dan heeft hij niet de behoefte om er vandoor te schieten. Wanneer ik alleen met hem een losloopgebied in ga, ben ik 'm bij de auto al bijna kwijt. Ik heb toen eens een sleeplijn geprobeerd, maar dat was ook geen succes. We hebben nu het punt bereikt dat ik Jip kan ophalen bij een andere hond en dat hij dan wel weer met mij mee loopt. Er is ook een fase geweest dat hij daarna gewoon weer terug rende. De enige optie toen was aanlijnen en wachten tot de betreffende hond uit beeld was, want Jip bleef maar achterom kijken... zucht. Als je op de hei loopt, sta je soms best lang te wachtenmijke schreef:Nee dit advies lijkt mij voor een pup/jonge hond ook tamelijk idioot. Jonge honden moeten leren omgaan met andere honden en dat leren ze alleen door daadwerkelijk om te gaan met andere honden. Het is natuurlijk wel handig om dat enigszins begeleid te doen, en dat kan al heel simpel door met je jonge hond andere honden op te zoeken op plekken waar mensen verwachten dat er honden loslopen en komen buurten. Losloopplekken en speelveldjes dus. En op andere plekken hou je je onstuimige hond dan lekker aan de riem, tot de hond geleerd heeft dat hij niet altijd naar elke hond toe hoeft en ook dat het niet zo onstuimig hoeft. En dat leert een hond dus niet alleen doordat wij dat met ze trainen maar ook, zoals Kruimel al zegt, juist door de reacties van andere honden.natalie schreef:Ik merk aan mijn hond (nu 18 maanden) ook dat weghouden bij andere honden niet de oplossing is. Dat werd mij geadviseerd, maar ik ben er enorm aan gaan twijfelen.
-
Alex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder
Ik weet niet of het bij alle honden werkt, maar bij mijn hond werkte het wel:
Hij was zeker de eerste maanden precies zoals jij jouw hond omschrijft en ik gaf hem dan het commando 'toe maar' als hij tóch al ging. Op een gegeven moment merkte ik dat hij dat commando ging afwachten en kon ik dus ook een ánder commando geven, namelijk 'hier' (of 'wacht', of wat je ook maar wil). Eigenlijk heb ik het dus omgedraaid.
Verder verstopte ik me regelmatig, alleen niet als hij al in de situatie zat. Gewoon, als hij stond te snuffelen of zo. Dat zorgde er volgens mij wel voor dat hij inderdaad regelmatig incheckte en op den duur ook als hij zwaar afgeleid was door bijvoorbeeld andere honden.
Misschien is het een waardeloos advies, want ik heb denk ik een kilo minder kaas gegeten van hondenopvieding dan jij, maar ik wilde het toch even vertellen
Hij was zeker de eerste maanden precies zoals jij jouw hond omschrijft en ik gaf hem dan het commando 'toe maar' als hij tóch al ging. Op een gegeven moment merkte ik dat hij dat commando ging afwachten en kon ik dus ook een ánder commando geven, namelijk 'hier' (of 'wacht', of wat je ook maar wil). Eigenlijk heb ik het dus omgedraaid.
Verder verstopte ik me regelmatig, alleen niet als hij al in de situatie zat. Gewoon, als hij stond te snuffelen of zo. Dat zorgde er volgens mij wel voor dat hij inderdaad regelmatig incheckte en op den duur ook als hij zwaar afgeleid was door bijvoorbeeld andere honden.
Misschien is het een waardeloos advies, want ik heb denk ik een kilo minder kaas gegeten van hondenopvieding dan jij, maar ik wilde het toch even vertellen
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Misschien kun je als je de auto uit bent de hond aangelijnd houden en gaan lopen. Dan tijdens het lopen zijn naam zeggen en zodra hij naar je kijkt belonen met een snoepje. Dit een paar keer herhalen tot je ziet dat hij op jouw gefocust is. Dan kun je hem los laten en nog steeds af en toe zijn naam zeggen. Als hij naar je kijkt, op je wacht of naar je toe komt meteen belonen met een snoepje.natalie schreef: Ja pfff, het is ook niet te doen hoor. Het is niet zo dat hij nooit honden ziet, want hij gaat twee keer in de week mee met de uitlaatservice. Maar wanneer hij met die vijf of zes andere honden op pad is, blijft hij lekker bij de groep. Dan heeft hij niet de behoefte om er vandoor te schieten. Wanneer ik alleen met hem een losloopgebied in ga, ben ik 'm bij de auto al bijna kwijt. Ik heb toen eens een sleeplijn geprobeerd, maar dat was ook geen succes. We hebben nu het punt bereikt dat ik Jip kan ophalen bij een andere hond en dat hij dan wel weer met mij mee loopt. Er is ook een fase geweest dat hij daarna gewoon weer terug rende. De enige optie toen was aanlijnen en wachten tot de betreffende hond uit beeld was, want Jip bleef maar achterom kijken... zucht. Als je op de hei loopt, sta je soms best lang te wachtenMaar... ik durf weer aan de slag te gaan. Soms zal ik gewoon mijn verlies moeten nemen, dat is niet anders.
Dit had bij Tobi echt een super goed effect. Soms was hij zo losgeslagen
_Esmee
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik heb misschien ook wel wat geluk met mijn ras, maar het is bij Segno goed op te lossen door haar juist in z'n algemeenheid meer aandacht voor mij te laten hebben. De rest is sowieso vies van spelen met andere honden
Maar Segno rent wel eens naar honden om ze uit te dagen. Toen ze hier ook wat oncontroleerbaar in werd heb ik haar een poos beloond voor spontaan "inchecken" bij mij, dus ook als er geen afleiding van een andere hond was. Daardoor ging ze het ook makkelijker doen met afleiding en nu is ze eigenlijk altijd wel terug te roepen/fluiten.
Als je denkt dat het zinvol is mag je haar als oefenobject gebruiken hoor
Ze speelt wel dus, maar blijft wel bereikbaar. Daardoor Elmo misschien ook makkelijker?
Als je denkt dat het zinvol is mag je haar als oefenobject gebruiken hoor
- Hilde
- Zeer actief
Ja, altijd leuk, sowiesoMaeve schreef:Ik heb misschien ook wel wat geluk met mijn ras, maar het is bij Segno goed op te lossen door haar juist in z'n algemeenheid meer aandacht voor mij te laten hebben. De rest is sowieso vies van spelen met andere hondenMaar Segno rent wel eens naar honden om ze uit te dagen. Toen ze hier ook wat oncontroleerbaar in werd heb ik haar een poos beloond voor spontaan "inchecken" bij mij, dus ook als er geen afleiding van een andere hond was. Daardoor ging ze het ook makkelijker doen met afleiding en nu is ze eigenlijk altijd wel terug te roepen/fluiten.
Als je denkt dat het zinvol is mag je haar als oefenobject gebruiken hoorZe speelt wel dus, maar blijft wel bereikbaar. Daardoor Elmo misschien ook makkelijker?
Zonder afleiding van een hond is er hier geen probleem, dan luistert hij bijna eng goed. Hij vindt snoep wat aan de nutteloze kant, maar wel oké. Spel vindt hij geweldig, dus ik roep hem regelmatig terug om hem even aan te lijnen na een spel en los te laten, of om gewoon te spelen en dan weer vrij. Daar negeert hij me eigenlijk nooit in. Het is puur als hij een andere hond ziet, dan is hij totaal los van welk luisteren dan ooktobi__ schreef:Misschien kun je als je de auto uit bent de hond aangelijnd houden en gaan lopen. Dan tijdens het lopen zijn naam zeggen en zodra hij naar je kijkt belonen met een snoepje. Dit een paar keer herhalen tot je ziet dat hij op jouw gefocust is. Dan kun je hem los laten en nog steeds af en toe zijn naam zeggen. Als hij naar je kijkt, op je wacht of naar je toe komt meteen belonen met een snoepje.
Dit had bij Tobi echt een super goed effect. Soms was hij zo losgeslagenAls ik dan eerst vijf minuten aangelijnd liep een zijn aandacht vroeg, luisterde hij de hele wandeling perfect.
Die werd al eerder gegeven, dat lijkt me op zich best een goede want ik gok dat hij daar wel gevoelig voor isAlex schreef:Ik weet niet of het bij alle honden werkt, maar bij mijn hond werkte het wel:

- mijke
- Zeer actief
Ook als je "mensensnoep" neemt? Dat was voor mij destijds echt een eye-opener. Dat honden hondensnoepjes helemaal niet zo boeiend vinden, tenminste Oor niet. Oh, ze neemt het wel aan als je het geeft, en als ze echt niks beters te doen heeft wil ze er ook wel een pootje voor geven, waardoor het net lijkt alsof ze het gewoon lekker vindt. En je verwacht ook dat snoep, speciaal gemaakt voor honden, ook juist voor honden extra lekker is. Maar dat is dus gewoon niet waar! Mensenvlees moet je hebben. Leverworst, rookworst, gerookte kip en voor Oor met kop en schouders daar nog bovenuit gegrild gehakt. Hele avonden zat ik stukken gegrild gehakt in piepkleine blokjes te snijden die ik in een piepklein zakje of bakje in de zak van mijn jas bij me droeg. Na die openbaring werd het leven met een hond-die-afrent-op-elke-hond ineens een heeeeel stuk makkelijker!Hilde schreef:Hij vindt snoep wat aan de nutteloze kant, maar wel oké.
- Hilde
- Zeer actief
Ik gebruik van zalmpaté tot kattenbrok en nog veel verder dan runderlong en gedroogd lam. Hij vindt het leuk hoor, maar niet ge-wel-dig. Hij krijgt vers vlees te eten dus ik vrees dat qua belonen de lat ook hoog ligtmijke schreef:Ook als je "mensensnoep" neemt? Dat was voor mij destijds echt een eye-opener. Dat honden hondensnoepjes helemaal niet zo boeiend vinden, tenminste Oor niet. Oh, ze neemt het wel aan als je het geeft, en als ze echt niks beters te doen heeft wil ze er ook wel een pootje voor geven, waardoor het net lijkt alsof ze het gewoon lekker vindt. En je verwacht ook dat snoep, speciaal gemaakt voor honden, ook juist voor honden extra lekker is. Maar dat is dus gewoon niet waar! Mensenvlees moet je hebben. Leverworst, rookworst, gerookte kip en voor Oor met kop en schouders daar nog bovenuit gegrild gehakt. Hele avonden zat ik stukken gegrild gehakt in piepkleine blokjes te snijden die ik in een piepklein zakje of bakje in de zak van mijn jas bij me droeg. Na die openbaring werd het leven met een hond-die-afrent-op-elke-hond ineens een heeeeel stuk makkelijker!Hilde schreef:Hij vindt snoep wat aan de nutteloze kant, maar wel oké.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik koop regelmatig een rookworst voor 1 persoon, van het B-merk. Eigenlijk gewoon een flinke knakworst dusHilde schreef:Ik gebruik van zalmpaté tot kattenbrok en nog veel verder dan runderlong en gedroogd lam. Hij vindt het leuk hoor, maar niet ge-wel-dig. Hij krijgt vers vlees te eten dus ik vrees dat qua belonen de lat ook hoog ligtmijke schreef:Ook als je "mensensnoep" neemt? Dat was voor mij destijds echt een eye-opener. Dat honden hondensnoepjes helemaal niet zo boeiend vinden, tenminste Oor niet. Oh, ze neemt het wel aan als je het geeft, en als ze echt niks beters te doen heeft wil ze er ook wel een pootje voor geven, waardoor het net lijkt alsof ze het gewoon lekker vindt. En je verwacht ook dat snoep, speciaal gemaakt voor honden, ook juist voor honden extra lekker is. Maar dat is dus gewoon niet waar! Mensenvlees moet je hebben. Leverworst, rookworst, gerookte kip en voor Oor met kop en schouders daar nog bovenuit gegrild gehakt. Hele avonden zat ik stukken gegrild gehakt in piepkleine blokjes te snijden die ik in een piepklein zakje of bakje in de zak van mijn jas bij me droeg. Na die openbaring werd het leven met een hond-die-afrent-op-elke-hond ineens een heeeeel stuk makkelijker!Hilde schreef:Hij vindt snoep wat aan de nutteloze kant, maar wel oké.Hij vindt de speciale beloningsworsten wel weer lekkerder dan droog spul, maar ik heb over het algemeen gewoon het idee dat hij teveel met zijn omgeving bezig is om het eten aan te pakken. Ik was natuurlijk ook een enorme vreetzak gewend
Maar ik zal eens kijken wat ik kan krijgen aan mensenvlees wat ongezouten en gedaan is. Dankjewel voor de tip!
Oh en hier vindt Finn de kieskeurige eter de platinum brokken erg lekker. Zijn zacht en kan je makkelijk halveren en er zijn gratis proefzakjes van te bestellen
- Belle
- Zeer actief
Het lijkt erop dat niet het weghouden bij andere honden het probleem is (dat gaat steeds beter), maar het wegroepen als hij eenmaal aan het spelen is. Kun je dat tweede niet in scene gaan zetten met iemand met een andere hond die goed in de buurt blijft, op een klein veldje, en dan als het spel even stilvalt roepen en als hij komt als beloning weer spelen.Of zelfs in het begin alleen maar roepen als hij toch al komt, zodat hij het niet leert te negeren.
Of nog een hond nemen, mijn honden zijn nooit zo geïnteresseerd geweest in andere honden omdat ze elkaar hadden
Of nog een hond nemen, mijn honden zijn nooit zo geïnteresseerd geweest in andere honden omdat ze elkaar hadden
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Hilde
- Zeer actief
Ja, maar de tubes smeerkaas vallen hier bijvoorbeeld al af want dat wil ik niet geven aan mijn hondveertje schreef:Ik koop regelmatig een rookworst voor 1 persoon, van het B-merk. Eigenlijk gewoon een flinke knakworst dusOf van die Chef tubes smeerkaas. Soms gebraden gehaktballetjes, een bifiworstje, gerookte kip, hamblokjes of gewone knakworst. Maar dat is dan wel de ultieme beloning, niet voor ieder klein wissewasje. Maar wel met afwisseling, want anders wordt het saai aldus Finn.
Oh en hier vindt Finn de kieskeurige eter de platinum brokken erg lekker. Zijn zacht en kan je makkelijk halveren en er zijn gratis proefzakjes van te bestellen

- mijke
- Zeer actief
Ik denk eigenlijk dat het juist het zout en de toevoegingen zijn die het voor honden (net als voor ons) zo vreselijk lekker makenHilde schreef:Ja, maar de tubes smeerkaas vallen hier bijvoorbeeld al af want dat wil ik niet geven aan mijn hondveertje schreef:Ik koop regelmatig een rookworst voor 1 persoon, van het B-merk. Eigenlijk gewoon een flinke knakworst dusOf van die Chef tubes smeerkaas. Soms gebraden gehaktballetjes, een bifiworstje, gerookte kip, hamblokjes of gewone knakworst. Maar dat is dan wel de ultieme beloning, niet voor ieder klein wissewasje. Maar wel met afwisseling, want anders wordt het saai aldus Finn.
Oh en hier vindt Finn de kieskeurige eter de platinum brokken erg lekker. Zijn zacht en kan je makkelijk halveren en er zijn gratis proefzakjes van te bestellenOok geen onverwarmt varken en zo, dus ik maak het mezelf moeilijk
Ik kan wel even zoeken naar iets wat wel geschikt is
- Hilde
- Zeer actief
Hahaha, Belle, nee, niet nog een hond
Vanmiddag met mijn trainer gewandeld en Elmo is zelf terug gekomen terwijl hij bij een hond was
Wij waren uit zicht en de hond zal geen leuke speelkameraad zijn geweest. Verder checkt hij mooi in en luistert hij op afstand van afleidingen behoorlijk goed
Trots op mijn krullenbol.
En ik eet zelf geen vlees, Mijke, dus ik koop niet makkelijk een iets groter pak om eens te proberen. Maar ik kan best op zoek gaan naar alternatieven die geen gekke dingen bevatten en wat hij ook lekker vindt.
En ik eet zelf geen vlees, Mijke, dus ik koop niet makkelijk een iets groter pak om eens te proberen. Maar ik kan best op zoek gaan naar alternatieven die geen gekke dingen bevatten en wat hij ook lekker vindt.

- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Herkenbaar 'probleem' bij de jonge hond
Zowel Macho als Timber hebben deze fase gehad en ik wist ook gewoon dat die zou komen.
Wanneer ik zelf te laat was met hem hier te roepen en ik bij voorbaat wist dat mijn commando niet meer zou slagen, gebruikte ik het commando niet meer (zoals eerder ook al werd genoemd, het gaat om de geslaagde 'hier' komers).
Ik liet hem even begaan als het een leuke groep honden was, ik liep rustig de groep in, pakte wat voertjes en lijnde hem dan aan, beloning erin (meer om aan te geven, dat het baasje toch wel heel erg leuk is)/
Of wanneer je merkt dat je weer even zijn aandacht hebt, dan hem roepen, koekje erin en aanlijnen/weer verder laten spelen als je dat wilt.
Ik wisselde het aanlijnen en verder spelen af, zodat het voor de hond niet voorspelbaar word.
Beide honden zijn door de fase heen gekomen, het is een kwestie van geduld, ik zou er niet teveel aandacht aan besteden en lekker genieten van de dingen die hij super goed oppakt en zo een top band samen kweken
(maar ik geloof dat dat wel goed komt
)
Zowel Macho als Timber hebben deze fase gehad en ik wist ook gewoon dat die zou komen.
Wanneer ik zelf te laat was met hem hier te roepen en ik bij voorbaat wist dat mijn commando niet meer zou slagen, gebruikte ik het commando niet meer (zoals eerder ook al werd genoemd, het gaat om de geslaagde 'hier' komers).
Ik liet hem even begaan als het een leuke groep honden was, ik liep rustig de groep in, pakte wat voertjes en lijnde hem dan aan, beloning erin (meer om aan te geven, dat het baasje toch wel heel erg leuk is)/
Of wanneer je merkt dat je weer even zijn aandacht hebt, dan hem roepen, koekje erin en aanlijnen/weer verder laten spelen als je dat wilt.
Ik wisselde het aanlijnen en verder spelen af, zodat het voor de hond niet voorspelbaar word.
Beide honden zijn door de fase heen gekomen, het is een kwestie van geduld, ik zou er niet teveel aandacht aan besteden en lekker genieten van de dingen die hij super goed oppakt en zo een top band samen kweken
- Bonnie F
- Zeer actief
Oh, het zal wel aan mij liggen maar ik zie de titel van dit topic steeds voorbij komen en denk dan aan afgebeten oren........

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Bonnie F schreef:Oh, het zal wel aan mij liggen maar ik zie de titel van dit topic steeds voorbij komen en denk dan aan afgebeten oren........
Ik ook