Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Heeft een Herder "slechte" tanden?
Moderator: moderatorteam
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Heeft een Herder "slechte" tanden?
Lady (13, Mix) en Alex (12, Labrador) hadden allebei spierwitte tanden tot aan hun dood (OK, Alex kreeg de laatste maanden geel/rode aanslag).
Ik heb nooit hun tanden gepoetst, ze kregen regelmatig koehoefjes en andere kauwdingetjes. Als voer kregen ze hoofdzakelijk droge brokken.
Nu Vusi (2 jarige DH) ik zie "al" aanslag op haar kiezen, zij eet ook hoofdzakelijk brokken, kauwt veel op koehoefjes en andere kauwdingetjes, af en toe een steen of een tak die ze in de tuin vindt.
Mijn vraag dus, hebben Herders eerder last van hun gebit?
Ik heb nooit hun tanden gepoetst, ze kregen regelmatig koehoefjes en andere kauwdingetjes. Als voer kregen ze hoofdzakelijk droge brokken.
Nu Vusi (2 jarige DH) ik zie "al" aanslag op haar kiezen, zij eet ook hoofdzakelijk brokken, kauwt veel op koehoefjes en andere kauwdingetjes, af en toe een steen of een tak die ze in de tuin vindt.
Mijn vraag dus, hebben Herders eerder last van hun gebit?
- kipo
- Zeer actief
Re: Heeft een Herder "slechte" tanden?
Nee, herders in het algemeen niet. Maar niet elke herder is een algemene
.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik merk ook verschil tussen mijn honden. Mayke heeft veel aanslag, Kiwi heeft dr bekkie spierwit. Ze krijgen het zelfde.
Ik denk dat het net als bij mensen afhankelijk is van het speeksel en kwaliteit van het gebit, wat individueel sterk kan verschillen. Ik denk niet dat het persé een raskenmerk is.
Er schijnt minder aanslag te vormen als je rauw vlees geeft.
Ik denk dat het net als bij mensen afhankelijk is van het speeksel en kwaliteit van het gebit, wat individueel sterk kan verschillen. Ik denk niet dat het persé een raskenmerk is.

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Mijn vorige herder Douscha hàd op het laatst vrijwel geen tanden meer
. Voortanden waren vrijwel weggesleten en hoektanden meer dan gehalveerd. Tegen mij zei de da dat dit wel degelijk een herderprobleem was. Ook veel aanslag. Overigens kon ze er werkelijk alles mee, en had ze er nooit last van.
AMber heeft ook een behoorlijk afgesleten gebit. Kailen dan weer niet maar hagelwit is het allerminst. Dit in tegenstelling tot Lizzy, die nu op haar 14e nog steeds een keurig gebitje heeft.
AMber heeft ook een behoorlijk afgesleten gebit. Kailen dan weer niet maar hagelwit is het allerminst. Dit in tegenstelling tot Lizzy, die nu op haar 14e nog steeds een keurig gebitje heeft.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nope... hier tot op heden nooit last van gehad....
7 jaar
7 jaar

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
2 jaar

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
mijn herders hebben eigenlijk nooit slechte tanden gehad, alleen gina had op het eind van haar leven (bijna 12) wel opeens een rommeltje in haar bek.
dat was raar omdat een jaar of wat daarvoor haar tanden nog prima in orde waren.
misschien dat de tumor die ze in haar gehemelte had en waardoor ze ook moest worden ingeslapen toen ie doorbrak en haar gezicht zo deed opzwellen, daar schuld aan was maar dat weet ik niet zeker.
dat was raar omdat een jaar of wat daarvoor haar tanden nog prima in orde waren.
misschien dat de tumor die ze in haar gehemelte had en waardoor ze ook moest worden ingeslapen toen ie doorbrak en haar gezicht zo deed opzwellen, daar schuld aan was maar dat weet ik niet zeker.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- kipo
- Zeer actief
Dat afgesleten zie je wel regelmatig bin herders, maar dat is heel vaak door hun eeuwige gesjouw met en gekauw op tennisballen.lucie schreef:Mijn vorige herder Douscha hàd op het laatst vrijwel geen tanden meer. Voortanden waren vrijwel weggesleten en hoektanden meer dan gehalveerd. Tegen mij zei de da dat dit wel degelijk een herderprobleem was. Ook veel aanslag. Overigens kon ze er werkelijk alles mee, en had ze er nooit last van.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Hier ook geen problemen, Zorro en Famke hebben een spierwit keurig gebit nog die worden 7 in december. Yara is 12, haar hoektanden zijn afgesleten, verder is haar gebit nog gewoon goed. Bij onze vorige herders hebben wij ook nooit problemen met het gebit gehad.

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Biène heeft wel behoorlijk afgesleten tanden, veel aanslag en ze mist wat snijtanden inmiddels. Maar ze is ook al 12
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Pom heeft ook wel aanslag (is bijna 5), heeft ze al heel lang. Karel heeft het totaal niet.. hij is bijna 3
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Oh dan was onze broodfok yorkshire van vroeger dus stiekem toch een echteCleva schreef: En dan zal ik je nog iets vertellen..in de vroege jaren 80 vertelde een yorkiefokker (die had vier teven en meestal een doos met pups naast de deur van de flat) dat yorkies een slecht gebit hóren te hebben. Die fitte frisse bekken zijn niet puur.
Dat was niet alleen aanslag, die meurde zo uit zn bek dat je standaard liever op een meter afstand bleef.

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Bedankt voor alle info en goede raad .... eraf krabben, dat ga ik proberen
Vusi stinkt niet van voren
Mooi al foto's met die vriendelijke Heddur bekkies
Vusi stinkt niet van voren
Mooi al foto's met die vriendelijke Heddur bekkies
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Re: Heeft een Herder
dat zou zomaar kunnenkipo schreef:Dat afgesleten zie je wel regelmatig bin herders, maar dat is heel vaak door hun eeuwige gesjouw met en gekauw op tennisballen.lucie schreef:Mijn vorige herder Douscha hàd op het laatst vrijwel geen tanden meer. Voortanden waren vrijwel weggesleten en hoektanden meer dan gehalveerd. Tegen mij zei de da dat dit wel degelijk een herderprobleem was. Ook veel aanslag. Overigens kon ze er werkelijk alles mee, en had ze er nooit last van.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Kan het bevestigen voor mijn honden hoewel dat geen herders zijn.Cleva schreef: Mira is een jaar en 4 maanden en die heeft het al.
Het is een afwijking die zich uit in de aanmaak van enzymen in het speeksel. Heb ik gelezen in een onderzoek van de universiteit van londen, of iets dergelijks.
Rana moest ik goed bijhouden want anders had ze geregeld bij de DA het gebit schoon moeten laten maken.
Ita (ruim 9 jaar oud) heeft gewoon een wit gebit zonder aanslag
Heeft niets met ras te maken (behalve kennelijk bij Yorkjes
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ja, tot je bij een DA met een huismerk komt en dan ineens word je wijsgemaakt dat brokken de tanden 'schuren'Paisley schreef:Ik merk ook verschil tussen mijn honden. Mayke heeft veel aanslag, Kiwi heeft dr bekkie spierwit. Ze krijgen het zelfde.
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bij Aiko gaat het razendsnel. Drie maanden na een tandbehandeling mag ik alweer aan de slag met de krabber.
Mijn andere reu wil na zijn detartratie een tijd geleden geen krabber of tandenborstel meer in zijn buurt dus hem mag ik helemaal weer opnieuw laten wennen aan gerommel in zijn bek
Nanuq is 7 en hoewel hij minimaal tandplak heeft is zijn tandvlees wat roder dus morgen ook maar met de krabber te lijf.
Ze staan allemaal op rauw en krijgen regelmatig kauwmateriaal.
Mijn andere reu wil na zijn detartratie een tijd geleden geen krabber of tandenborstel meer in zijn buurt dus hem mag ik helemaal weer opnieuw laten wennen aan gerommel in zijn bek
Nanuq is 7 en hoewel hij minimaal tandplak heeft is zijn tandvlees wat roder dus morgen ook maar met de krabber te lijf.
Ze staan allemaal op rauw en krijgen regelmatig kauwmateriaal.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Tomas heeft pas het laatste jaar ( toen hij 14 was dus) aanslag op zijn tanden gekregen.Hij heeft bijna uitsluitend Farm Food gegeten.
Altijd hagelwitte tanden.
Sancho had rond zijn 5e jaar aanslag op de kiezen maar dat wordt niet snel erger.Hij is nu bijna 7.
Het zijn beide geen knagers en op vers doen ze het niet goed, ik geloof dus ook niet dat het met voer te maken heeft maar eerder met aanleg.
Altijd hagelwitte tanden.
Sancho had rond zijn 5e jaar aanslag op de kiezen maar dat wordt niet snel erger.Hij is nu bijna 7.
Het zijn beide geen knagers en op vers doen ze het niet goed, ik geloof dus ook niet dat het met voer te maken heeft maar eerder met aanleg.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Tessa kwam bij ons met flinke aanslag en versleten tanden met 2 jaar. Hier na een tijdje op vers gezet (barf) en regelmatig kauwspul. Toen werden ze weer netjes schoon, maar nu staat ze weer op KVV en krijgt ze toch weer aanslag. Dus ik geloof wel dat voer mee kan helpen, maar dan icm aanleg. En het knagen zorgde voor de nette tanden bij haar.Marie-Josée schreef:Het zijn beide geen knagers en op vers doen ze het niet goed, ik geloof dus ook niet dat het met voer te maken heeft maar eerder met aanleg.
Tay en Winni hebben keurige tanden allebei, Tay eet alleen KVV en barf en Winni eet voornamelijk brok aangevuld met KVV.
Dus nee, ik heb nog nooit gehoord van slechtere gebitten bij herders. Wel van afgesleten tanden door ballen.