Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wandelen (met 2 honden)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Wandelen (met 2 honden)

Ongelezen bericht door veertje »

Tess heeft sinds kort besloten dat ze ook een standje sledehond heeft :engel: Nou maak ik niet zo'n punt van wat druk op de lijn met wandelen, maar vooruit gesleurd worden alsof ze aan weightpulling doet gaat mij wel een stapje te ver. De oorzaak ligt vooral in het zien van leuke dingen (mensen & honden) en het voorop lopen van Finn (loopt aan de flex). Nou is dat niet zo'n punt als ik alleen met haar loop, dan draai ik om, loop eens naar links of rechts of blijf stilstaan. Dat heeft ze heel goed door en volgt dan netjes (wat dan weer het andere uiterste is). Maar met Finn erbij kom ik toch echt op plaats 2, dan is stilstaan niet genoeg en blijft ze gefixeerd op dat wat haar aandacht had. Omdraaien is er niet echt bij als je nog een hond mee hebt lopen. Finn heeft geen flauw idee van wat we nou aan het doen zijn en bij Tess merk ik frustratie en die reageert ze af op Finn. Zo worden we dus alle 3 gefrustreerd en schiet het het doel van lekker ontspannen wandelen nogal voorbij :tongue:
Nu is dat natuurlijk ook erg de leeftijd (4,5 maand is ze nu), maar heeft iemand nog tips? Ik neig nu eigenlijk naar laten begaan als ik samen met ze loop en er mee oefenen als ze alleen mee gaat.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Wandelen (met 2 honden)

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik zou het niet laten begaan, Bitu is 3,5 maand oud en kan ook prima meelopen. Juist nu ze nog jong zijn kan je het makkelijk sturen. Anders wordt het gedrag een gewoonte en is het minder makkelijk bij te stellen.
Ik heb het voordeel dat mijn andere honden altijd loslopen als ik er een herplaatser of pup bij heb. Die weten dat als ik bezig ben met Bitu, dat ze gewoon even moeten wachten. Aangezien ik nu toch altijd met snoepjes op zak loop, krijgen zij na het wachten, vaak wat lekkers waardoor het allemaal geen probleem is.
Bitu mag zowel aan de normale lijn als Flexi niet trekken. Vooral aan de flexi is dat soms moeilijk omdat de andere 2 dan net verder voor lopen dan de flexi lang is. Maar hé, heeft zij even pech, er wordt niet getrokken ;-) .
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Nou ik had dit probleem soms ook een beetje met Skittles en wat ik deed was hem gewoon heel kort houden als we onderweg waren en dan pas bij het veldje de lange lijn er aan. Oor hield ik dan ook kort, dan vond hij het minder moeilijk, want hij vond dat als Oor voorop mocht, hij dat ook wel mocht. Los daarvan oefende ik soms stukjes volgen en die stukjes oefende ik dan Skittles en Oor tegelijk. Oor kan het al en vond het eigenlijk nogal saai, maar door haar er ook bij te betrekken ging het voor Skittles veel makkelijker. Die stukjes waren eerst steeds maar heel kort en zonder commando maar ik hield dan gewoon hun aandacht bij mij door constant brokjes te voeren en vreselijk blij tegen ze te praten. En dat ging dan gewoon steeds langer goed. Ik heb Skittles niet lang genoeg in huis gehad om te weten of dat uiteindelijk een supergoeie methode was, maar er zat in ieder geval al wel verbetering in. Dat ging dan ongeveer zo: https://www.facebook.com/mijke.schaap/v ... 856221967/
veertje
Zeer actief

Hippo schreef:Ik zou het niet laten begaan, Bitu is 3,5 maand oud en kan ook prima meelopen. Juist nu ze nog jong zijn kan je het makkelijk sturen. Anders wordt het gedrag een gewoonte en is het minder makkelijk bij te stellen.
Ik heb het voordeel dat mijn andere honden altijd loslopen als ik er een herplaatser of pup bij heb. Die weten dat als ik bezig ben met Bitu, dat ze gewoon even moeten wachten. Aangezien ik nu toch altijd met snoepjes op zak loop, krijgen zij na het wachten, vaak wat lekkers waardoor het allemaal geen probleem is.
Bitu mag zowel aan de normale lijn als Flexi niet trekken. Vooral aan de flexi is dat soms moeilijk omdat de andere 2 dan net verder voor lopen dan de flexi lang is. Maar hé, heeft zij even pech, er wordt niet getrokken ;-) .
Finn loopt heel weinig los en na zijn wegloopavontuur van laatst is het nog beperkter geworden. Ik heb dus altijd één hand bezet en moet hem ook in de gaten blijven houden, want het is zo'n duveltje die precies weet wat wel en niet mag, maar die ook weet dat ik met Tess bezig ben en hem niet 100% in de gaten heb :hmmm:

Maar dus gewoon doorgaan met stilstaan (en omdraaien)? Ik geef meteen eerlijk toe dat ik een ramp ben met trekkende honden. Het stoort me ook niet echt, maar dit is niet trekken, maar sleuren en dat wil ik niet. Ik heb ook heel veel geduld met trainen, maar op een of andere manier niet met trekken afleren/voorkomen.

@Heavy: Dat is hier geen optie om ze allebei apart uit te laten. Wel voor een aantal wandelingen per week, maar ik heb ook maar 24 uur in een dag, dus dat gaat niet lukken. Afleiden gaat moeilijk, speeltjes zijn gewoon niet zo interessant als Finn. Ze heeft ook nog de concentratie van een fruitvliegje :tongue: Ze loopt wel vaak met de riem in haar bek te dragen en daar heb ik ook een fleecetouw aan geknoopt die ze pakt.

@Mijke: Dat doe ik ook en kan ze ook heel goed. Maar het is nu of trekken of opkijken en beide vindt ik geen oplossing. Opkijken is wel netjes en mooi enzo, leuk voor een stukje, maar verder niet echt ontspannen lopen voor haar.
mijke
Zeer actief

veertje schreef:@Mijke: Dat doe ik ook en kan ze ook heel goed. Maar het is nu of trekken of opkijken en beide vindt ik geen oplossing. Opkijken is wel netjes en mooi enzo, leuk voor een stukje, maar verder niet echt ontspannen lopen voor haar.
Nou dan zou ik een antitrektuigje kopen. Oor heeft er nu een jaar mee gelopen en nu loopt ze ook zonder antitrektuig voor het eerst in dr leven normaal. Voor die tijd heb ik ongeveer alle methodes geprobeerd die er bestaan. Elke methode ook lang volgehouden voor mensen daar weer over beginnen want ze heeft 5 jaar lang getrokken. Met deze methode boekte ik nog het meest resultaat: https://youtu.be/sFgtqgiAKoQ. Maar dat zou betekenen dat je voorlopig nooit meer met beide hondjes tegelijk kunt wandelen denk ik. En dat je helemaal niet ver kunt lopen of over een hele korte afstand echt letterlijk soms uren doet. En dat is een probleem want a) een hond kan zo niet voldoende energie kwijt en b) zoveel concentratie heeft een hond niet. Helaas heb ik niet veel opbeurender woorden voor je :P
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind dat ook een van de lastige dingen van meerdere honden hebben. En dan heb ik heel veel geluk dat Taartje totaal niet de neiging heeft om te trekken en dat Amoz zo snel snapte dat het niet de bedoeling is en een enorme braverik is die het dan ook gewoon niet meer doet. Amy is de enige die wel de neiging heeft om te trekken, vooral aan het begin van de wandeling en als ze opgewonden is.
Als ik met vier honden aangelijnd loop (wat altijd maar een kort stukje is op weg naar het losloopgebied), houd ik ze allemaal kort, lopen ze op een vaste plek en bij Amy bevestig ik de riem dan aan de borstring van het het tuig - dan trekt ze totaal niet. Zodra ik ergens ben waar de honden los mogen, gooi ik heel snel Mila en Amoz los en krijgen Amy en Taartje de lange lijn.
Het is ook erg lastig met meerdere honden aangelijnd te oefenen en per hond op het juiste moment te belonen; met twee lukt me dat nog wel (elke hond aan een kant), maar met vier is dat niet te doen. Wat ik wel geregeld doe is ineens omdraaien, een andere kant op gaan of op een pleintje wat rondjes en bochtjes lopen; dan moeten ze wel enigszins naast me lopen en opletten om niet half onder de voet gelopen te worden door de rest en dat werkt wel als oefening.
Apart kunnen ze allemaal heel netjes meelopen zonder trekken, ook Amy, maar met z'n allen is dat soms blijkbaar toch moeilijker.
veertje
Zeer actief

Ik denk dat ik voorlopig eens ga proberen Finn ook aan een gewone lijn te doen, zodat Tess niet steeds geprikkeld wordt door zijn 'geren' en het stoppen en omdraaien ook iets makkelijker wordt.
Vanmorgen merkte ik al wel verbetering, ze reageert al sneller op mijn stem en het stilstaan. Dus ik duim dat het met even doorbijten snel verbetering laat zien, zodat Finn ook weer redelijk snel zijn vrijheid van de flex terug heeft.
mijke
Zeer actief

Ik duim met je mee! Voor Skittles maakte het een wereld van verschil of Oor ook meedeed. Als ze voorop liep kon je de horlepiep dansen maar als Oor ergens is is het interessant dus doei :P
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Zou idd de andere hond niet aan de flex laten lopen, dan maak je het haar wel heel erg moeilijk.
Als je met twee honden loopt kan je kiezen voor een tuig met ring aan de voorkant en daar de riem aan vast maken.
Dan is trekken heel wat minder lollig. En dan daarnaast gewoon doorgaan met trainen 1 op 1
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hier lopen ze allebei aan de flex meestal, maar ook van jongs af aan merkte ik dat als Jol bijvoorbeeld los liep en Aki vast, hij ook voor haar wilde blijven lopen. En dan ging hij trekken.
De beste manier om dan het trekken van de ene hond te voorkomen/beletten was door Jol ook naast me te roepen. Aan de lijn idem trouwens, niet de ene vooruit laten gaan en wel hun ding laten doen terwijl de ander naast moet lopen om bepaalde redenen.

Ik wisselde trouwens ook af met flex en gewone riem. Beide honden moesten ook leren lopen aan de gewone riem.
Aan de flex en aan de gewone riem laat ik ze trouwens voor me lopen, maar wil ik geen druk voelen. En als het wat druk is moeten ze even naast lopen, dat hebben we ze zo aangeleerd en het werkt prima.
veertje
Zeer actief

blondie schreef:Hier lopen ze allebei aan de flex meestal, maar ook van jongs af aan merkte ik dat als Jol bijvoorbeeld los liep en Aki vast, hij ook voor haar wilde blijven lopen. En dan ging hij trekken.
De beste manier om dan het trekken van de ene hond te voorkomen/beletten was door Jol ook naast me te roepen. Aan de lijn idem trouwens, niet de ene vooruit laten gaan en wel hun ding laten doen terwijl de ander naast moet lopen om bepaalde redenen.

Ik wisselde trouwens ook af met flex en gewone riem. Beide honden moesten ook leren lopen aan de gewone riem.
Aan de flex en aan de gewone riem laat ik ze trouwens voor me lopen, maar wil ik geen druk voelen. En als het wat druk is moeten ze even naast lopen, dat hebben we ze zo aangeleerd en het werkt prima.

Tess is nog niet klaar voor lopen aan de flex, dat heb ik van de week eens op het kleine rondje geprobeerd en was geen succes :tongue: Dat moeten we eerst individueel gaan oefenen, want nu denkt ze nog dat ze dan alle vrijheid heeft. Dat is te gevaarlijk hier langs de weg en bovendien niet zo gezond als ze in de lijn klapt. Ze draagt ook graag de lijn en dat is niet zo best met een koord van de flex.
Met de lunch heb ik een stukje met haar alleen gelopen en dan merk ik wel hoe erg ze moet nadenken hierbij. Op een gegeven moment was het echt klaar en zit haar hoofd vol.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ja dat kan. Ik zit me te bedenken hoe we het hier deden. Ik ging van ellende hem eigenlijk al vrij snel aan de flex doen eerlijk gezegd :oeps: en tegelijkertijd dus aan die flex oefenen met hier komen, niet achter vogels aan, niet achter de vallende blaadjes aan en mijn arm uit de kom trekken :mrgreen:
Wachten bij de straat, (wachten met oversteken bij de stoep) en dat hebben we eigenlijk aan de flex aangeleerd, met veel snoep en klikklak momenten voor de aandacht en belonen.
Pas iets later heb ik hem aan de vaste lijn ook leren lopen.
Hierachter hebben wij een grasstrook waardoor we toch eerder wat meer vrijheid kunnen geven met lopen dan dat je over straat loopt naar een losloop plek, wellicht dat we het daarom zo hebben aangepakt hoor. Maar hij liep als pup al aan die flex en leerde zo de commando's die ook golden als hij los liep.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

veertje schreef:Tess heeft sinds kort besloten dat ze ook een standje sledehond heeft :engel: Nou maak ik niet zo'n punt van wat druk op de lijn met wandelen, maar vooruit gesleurd worden alsof ze aan weightpulling doet gaat mij wel een stapje te ver.
Ik zou er eens wél een punt van maken. En het echt niet accepteren. Mijn ervaring is dat honden nauwelijks het verschil bij te brengen is tussen heel hard trekken of een beetje trekken. Als je niet wilt dat er in de lijn gehangen wordt, zul je al een punt moeten maken als hij het einde van de lijn gaat opzoeken.

Ik ben ook wel eens laks en daarom trekken mijn honden soms ook een beetje. Maar een tijd terug liep ik op krukken en kon ik trekken er echt niet bij gebruiken, hoe weinig ook. Dus ik ben weer erg op mn strepen gaan staan (en ik vond het belangrijk genoeg om er ècht een punt van te maken) en toen viel het kwartje toch wel heel snel weer :mrgreen:
Afbeelding
Hippo
Zeer actief

veertje schreef:Ik denk dat ik voorlopig eens ga proberen Finn ook aan een gewone lijn te doen, zodat Tess niet steeds geprikkeld wordt door zijn 'geren' en het stoppen en omdraaien ook iets makkelijker wordt.
Vanmorgen merkte ik al wel verbetering, ze reageert al sneller op mijn stem en het stilstaan. Dus ik duim dat het met even doorbijten snel verbetering laat zien, zodat Finn ook weer redelijk snel zijn vrijheid van de flex terug heeft.
Juist als ze goed op je stem reageren is het makkelijk af te leren. Ik geef zowel aan de flex als vaste lijn een klein rukje en zeg dan 'niet trekken'. Tussendoor beloon ik regelmatig voor het 'inchecken' met voer, maar dat staat er los van. Bitu had het 'niet trekken' als binnen 2 weken door. Natuurlijk trekt ze nu soms in haar enthousiasme of omdat ze dan oploopt met 1 van de andere 2, maar 'niet trekken' is nu direct voldoende en dan doet ze het voorlopig niet meer. Ik had laatst in de stad wel 3 honden bij mij aan de riem. Dico en Hippo lopen dan aan een jachtlijntje in 1 hand en Bitu's riem in de andere hand.
Nogmaals, als pup het trekken afleren is echt veel makkelijker dan als ze ouder zijn. Ik heb al diverse herplaatsmechels gehad en die waren of helemaal geen riem gewend, of gewend om hard te trekken. Voor je gevoel rukten ze je arm van je romp. Dan is een normale correctie aan de riem geen optie meer.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Boutje schreef:Een aan de flex en een aan een gewone riem is natuurlijk er om vragen dat er gesleurd wordt, dat lukt hier echt echt niet.
Niet perse. Damy loopt aan de flex en Noa aan een gewone lijn, terwijl zij juist degene is die frustratie uit via happen bij Damy. Juist door de gewone lijn kan ik de stouterik corrigeren, Damy ontwijkt Noa namelijk als hij haar inhaalt.
Na de opgewonden eerste 50 meter trekt Noa niet meer en wandelt ze de hele toer met een slap lijntje mee. En Damy heeft dan lekker de ruimte om links en rechts te snuffelen en markeren (Noa wilt alleen piesen en lopen, die boeit luchtjes niet zo :pffff: )
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Herkenbaar. En Millie loopt nog steeds beter als ik met haar apart loop.

Lou werd gek van het wandelen toen Millie pup was, want ik stond continu stil. Op een gegeven moment (helaas pas toen ze al een maand is 12 was, haha) ook een tuigje met ring gekocht en dat was een verademing. Daarvoor tilde ik haar soms zelfs naar de plek waar ze los mocht.

Lou zijn lijn is zo'n 30cm langer dan die van Millie en dat merk ik al aan haar. Flex zou niet te doen zijn.
veertje
Zeer actief

Paar dagen verder en we maken vorderingen :D Zondag was ze ook mee naar een agilitywedstrijd en hebben we ook mooi kunnen oefenen met veel afleiding en dat ging super. Ik kon ook veilig koffie en broodjes dragen :tongue:
Wel is het duidelijk iets heel moeilijks voor haar en lijkt ze niet te kunnen ontspannen. Ze krijgt er ook zo'n stram loopje van als ze niet wil trekken. Dat kan allemaal wel voor een klein stukje, maar een uurtje wandelen is zo niks natuurlijk. Helemaal hyper is ze dan bij thuiskomst.

Ik loop nu de individuele wandelingen met haar aan de flex en dan is ze veel meer ontspannen. Ze kan af en toe even een gekke sprong maken, het blaadje dat 2 meter verder ligt besnuffelen en als ze aan het eind van de lijn is stopt ze en komt ze weer terug. Ze checkt zo veel meer in en heeft meer natuurlijk aandacht voor me dan aan de korte lijn waarbij ze 'niks' mag/kan.

Samen met Finn zo aan de flex lopen gaat niet, want daarvoor valt ze Finn nog te veel lastig en dan zit ik te vlechten met 2 flexi's. Maar ik wil wel eens gaan kijken wat ze doet als ik haar aan een 3m lijn doe (en Finn aan een gewone lijn laat).
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Als de opvangers nog niet zo goed aan de lijn kunnen lopen, laat ik ze meestal alleen uit. De flex komt pas als ze fatsoenlijk mee kunnen lopen. Als het kan gebruik een een 5 meter lijn. Trekken betekent stilstaan, dat snappen ze meestal snel. Strak naast je lopen mag de nieuwe baas oefenen, daar ben ik niet zo van.
veertje
Zeer actief

Johnny Jones schreef:Als de opvangers nog niet zo goed aan de lijn kunnen lopen, laat ik ze meestal alleen uit. De flex komt pas als ze fatsoenlijk mee kunnen lopen. Als het kan gebruik een een 5 meter lijn. Trekken betekent stilstaan, dat snappen ze meestal snel. Strak naast je lopen mag de nieuwe baas oefenen, daar ben ik niet zo van.

Ik ook niet :tongue: , maar dat is wat er automatisch gebeurt als ik stil ga staan. Dan stopt ze en komt naar me toe en dan lopen we verder en beloon ik het meelopen. Dat gaat dan dus automatisch naast me.

Met mijn opvangers ging het ook veel beter moet ik zeggen, maar die hadden die puppyonstuimigheid en nieuwsgierigheid ook niet meer.
veertje
Zeer actief

Weer een week verder en ik denk dat we de goede tactiek gevonden hebben :D De focus met wandelen ligt nu vooral op ontspannen, iets dat ze nauwelijks doet als ze buiten is. Ze is dan vooral hyperdepieper en heeft geen tijd voor rustig zitten of snuffelen. Dus nu laat ik haar 'verplicht' snuffelen. Merk ik dat ze druk wordt, dan strooi ik enkele brokjes op de grond. Ook wanneer er spannende dingen zijn, zoals passerende auto's, honden, fietser etc. Als ze ze bijna op heeft gooi ik er af en toe eens wat bij of ik zeg 'ga je mee?' en loop iets verder, als ze dan mee komt gooi ik een brokje voor haar iets naar voren. Ik merk echt al behoorlijk verschil en ondanks dat we ons nu eigenlijk niet op het trekken richten, is dat ook al heel erg verbeterd. Ze snuffelt nu uit zichzelf ook meer en dat heeft duidelijk een ontspannende werking.

Dus tot zover gaat het goed! :D We gaan nog even lekker zo door en hopelijk kunnen we dan langzaam de afstanden ook wat gaan vergroten.
Hippo
Zeer actief

Hé wat fijn dat het beter gaat :ok:
mijke
Zeer actief

veertje schreef:Weer een week verder en ik denk dat we de goede tactiek gevonden hebben :D De focus met wandelen ligt nu vooral op ontspannen, iets dat ze nauwelijks doet als ze buiten is. Ze is dan vooral hyperdepieper en heeft geen tijd voor rustig zitten of snuffelen. Dus nu laat ik haar 'verplicht' snuffelen. Merk ik dat ze druk wordt, dan strooi ik enkele brokjes op de grond. Ook wanneer er spannende dingen zijn, zoals passerende auto's, honden, fietser etc. Als ze ze bijna op heeft gooi ik er af en toe eens wat bij of ik zeg 'ga je mee?' en loop iets verder, als ze dan mee komt gooi ik een brokje voor haar iets naar voren. Ik merk echt al behoorlijk verschil en ondanks dat we ons nu eigenlijk niet op het trekken richten, is dat ook al heel erg verbeterd. Ze snuffelt nu uit zichzelf ook meer en dat heeft duidelijk een ontspannende werking.

Dus tot zover gaat het goed! :D We gaan nog even lekker zo door en hopelijk kunnen we dan langzaam de afstanden ook wat gaan vergroten.
Dat klinkt als een goeie tactiek! Bij Oor ben ik er ook gaandeweg achter gekomen dat trekken ook wel gerelateerd was aan spanning. Altijd voorspelbare routes lopen heeft hier ook goed geholpen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”