blondie schreef:Vervelender vind ik het dat ik wat meer naar gedragingen en maatschappelijk aanvaardbaar of niet aanvaardbaar gedrag ben gaan kijken.
Vanuit dat oogpunt ben ik mijzelf gaan beperken (en mijn honden) eerlijk gezegd.
Dit merk ik ook bij mezelf.
Alles moest netjes en strak en maatschappelijk gewenst. Ontmoetingen met vreemde honden was een puntje. Pas sinds kort ben ik daar een stuk relaxter in en heb ik ze meer leren vertrouwen.
En behold, ook zonder commando's laten ze alles mooi met rust en zo niet dan gebeurt er... helemaal niets.
Het heeft een tijdje geduurd eer het besef kwam dat ik geen drie hondsdolle akita's aan de lijn had.
Op medisch vlak vind ik het net een enorm voordeel.
Nog voor ik de dierenarts bezoek heb ik meestal al een idee van mogelijke oorzaken, wat mijn opties zijn en ik hoef niet af te gaan op al dan niet bewust beperkt gehouden informatie.
Mijn jongste reu had onlangs een perianaalkliertumor en ik zag het echt niet zitten hem meteen te laten castreren. Dankzij het verhaal van renee-uk hier op het forum besloten hem na het weghalen van de tumor (voorlopig) intact te laten en blij om die beslissing.
Vooral bij de fretten merk ik een gebrek aan actuele kennis en dan ben ik maar al te blij met Google.