Paisley schreef:Nou ik vind dat ze er niets van leren als je er op het juiste moment voer in gooit. Hoe ga je het oplossen als je je pindakaas bent vergeten? Of sowieso al geen zin hebt om altijd met voedsel rond te slepen?
Jamaar beste Paisley, met alle respect, maar dan heb je dus niet begrepen wat ik net schreef. Ik schreef dat je met counter conditioning het gevoel verandert omtrend de trigger, waardoor de trigger niet meer triggert. Het gedrag verdwijnt gewoon als sneeuw voor de zon. Je hoeft er helemaal geen snoep meer in te stoppen als de hond eenmaal gecounterconditioned is. Het heeft dus helemaal geen zak met omkoping te maken. Los daarvan zie ik ook niet echt wat het probleem is met dingen aanleren met voedsel. Als dat voor jouw hond belonend is dan kun je dat toch prima inzetten? Zo leer je je hond doorgaans eerst ook zitten met een voertje, maar ik heb nu heus geen voertjes meer nodig elke keer als ik Oor wil laten zitten hoor.
Ik vind regels naleven een heel nuttige afspraak tussen mij en mijn honden. We oefenen er zelfbeheersing mee, scherpen relaties ermee aan, en dan buigt die instinctieve reactie ook om.
Ik voel me zo verschrikkelijk armoedig als ik mijn honden moet gaan lopen paaien om met mij op stap te mogen op een houdbare manier zonder dat ze in 7 sloten tegelijk lopen.
Ik ben arrogant genoeg om mn honden aan het verstand te peuteren dat de uitjes met ze een privilege zijn. En dat ze heel veel vrijheid en lol ontvangen voor het offer die ze moeten leveren: namelijk het beheersen van primitief en onhoudbaar gedrag.
Jaren terug liep ik ook altijd te leuren met voedsel. De ene keer stinkende gedroogde visjes, de andere keer roergebakken ei. En ik kreeg een middelvinger.
Ik neem nou nooit meer wat mee en heb mn honden altijd los zonder wangedrag. Ik vind de verschuiving in mn eigen overtuigingen een verademing, en mn honden ook want ze krijgen er heel veel vrijheid en een gezellige baas ervoor terug.
Het onderstaande komt me in ieder geval akelig bekend voor en ik ben zelf heel blij dat ik de oplossing heb gevonden, níet in de vorm van eten
Vusi niet, ze vindt het wel lekker maar niet als er brommers etc voorbij komen

Ik vind regels naleven ook wel handig ja, maar dan gaat het over dingen als niet te ver weg lopen, niet zomaar de weg oversteken, de bench in als we avondeten en hier komen als ik hier roep. Maar dat een hond een regel kent betekent ook niet dat de hond dat in alle situaties aan kan. Dat zijn twee losse dingen. Als een hond heel erg schrikt van een voorbijspurtende skater omdat ie nu eenmaal bang is voor skaters, dan kan je nog 100 regels hebben, of 1000x met je hond willen 'onderhandelen' om te zorgen dat je hond niet het ongewenste gedrag vertoont, maar die hond is dan helemaal niet in staat om daar mee om te gaan, die loopt gewoon een portie bang te zijn en die trigger is gewoon rechtstreeks via de amygdala gegaan in plaats van via het normale pad en dus is die hond allang achter die fietser aan voordat jij uberhaupt pap kunt zeggen. Dat heeft niks te maken met weten of je wel of niet achter fietsers aan mag gaan in theorie, dat is gewoon een instinctieve reactie. Die instinctieve reactie kun je ombuigen door de associatie positief te veranderen. Maar echt niet door boos te gaan lopen brullen dat iets niet mag, dat draagt alleen maar bij aan de stress die zo'n hond de volgende keer ervaart bij een skater - zelfs als ze wel de zelfcontrole vinden om er niet achteraan te gaan. Los daarvan ben je met zulke correcties als baasje ook geen veilige haven meer voor je hond, dus persoonlijk vind ik het juist een verademing dat ik er mee ben gestopt om zo met mijn hond om te gaan.
Wat trouwens het verschil is tussen jouw onderhandelen 'als jij braaf bent heb je bij mij een goed leven' en wat jij paaien noemt; 'als jij braaf bent krijg je een koekje' ontgaat me ook ten ene male. Nouja ik weet wel één verschil: het laatste is voor de hond makkelijk te begrijpen, het eerste is veel te indirect gerelateerd voor een hond om ooit te kunnen bedenken. Dat bestaat helemaal niet in een hondenbrein. En dat terwijl ik toch best een hoge pet op heb van hun kunnen hoor.