Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Keuzes, keuzes, keuzes... Welke reu?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

blueberry
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Keuzes, keuzes, keuzes... Welke reu?

Ongelezen bericht door blueberry »

Even ter info:

Mijn teef, Border Collie, zal volgend jaar voor het eerst worden gedekt. Ze is een relatief kleinere en ranke Border: ongeveer 48 cm en 14 kg. Naar mijn mening mocht ze qua exterieur iets hoger op de poten staan. Dit staat ook aangegeven bij haar functioneel exterieurtest van de rasverening (resultaat 'ruim voldoende'). Voor de aanlegtest bij de schapen heeft ze als resultaat een 'voldoende'.

Hieronder staan drie reuen die in mijn ogen mijn teef het beste compenseren (op gebied van gezondheid en exterieur). Ik ken twee van de drie honden goed genoeg om te weten dat hun karakter enorm fijn is, de derde reu ken ik niet.

De reuen zijn allemaal getest op TNS, CEA, CL, MDR1 en IGS. Hierop zijn ze allen vrij bevonden (reu 2 is CEA drager).

Het COI percentage dat erbij staat, is het percentage van de pups die uit de combinatie met mijn hond zouden komen. Het is dus niet het COI van de reu.

Aangezien ik zelf enorm twijfel tussen deze drie reuen, vraag ik jullie mening. Welke reu zou op basis van deze informatie jullie voorkeur hebben?

Reu 1:
Bijna 7 jaar. Oudere reu heeft in mijn ogen veel voordelen: er is immers meer bekend over zijn gezondheid en vererving dan bij een jonge reu.
Deze reu wordt regelmatig gebruikt: hij heeft momenteel vier nesten gehad en er staan er momenteel twee op de planning.
Met zijn zoon en dochter wordt ook gefokt. Beiden hebben HD A en hoge norbergwaardes. Zoon is ook ED vrij. Geen epilepsie in de lijnen (voor zover bekend).

Minpunten:
- weinig lip-pigment, dit heeft zeker niet mijn voorkeur. Zeker aangezien sommige nakomelingen ook vrij weinig lip-pigment hebben.
- geen ED getest
- geen glaucoom getest

Deze reu is relatief fijn gebouwd, weegt ongeveer 18 kg. Heeft de functioneel aanlegtest gedaan (resultaat 'goed') en heeft deelgenomen aan de aanlegtest (resultaat 'voldoende').

COI: 1% over 12 generaties.

Reu 2:
Ruim 2,5 jaar.
Deze reu heeft momenteel 1 nest voortgebracht, tweede nest staat op de planning.
Zijn zus wordt gebruikt in de fok: dit is een erg fijn hondje, 13 kg, HD A, hoge norbergwaarde.Voor zover bekend geen epilepsie in deze lijnen.
Deze reu is ED vrij, dat vind ik een fijn pluspunt.

Minpunten:
- geen glaucoom getest
- niet echt een minpunt, maar toch iets om rekening mee te houden: deze reu is CEA drager, dus statistisch gezien wordt 50% van de pups uit deze combinatie ook drager.

Grotere reu dan reu 1: 21 kg.
Qua type spreekt deze reu mij verreweg het meeste aan.

COI: 2% over 12 generaties.

Reu 3:
Bijna 3 jaar.
Deze reu heeft nu 3 nesten gehad. Zijn lijnen worden op normale schaal gebruikt.
Deze reu is ED vrij, een fijn pluspunt.

Minpunten:
- zijn karakter is mij niet bekend (uiteraard wel achter te komen na kennismaking en ervaringen andere fokkers).

Zijn type vind ik oké. Gezondheid en karakter zijn het belangrijkste in mijn ogen. Deze reu is in zijn totaal het minst bekend bij mij, vandaar dat ik wat huiverig ben om deze reu te kiezen, maar verder is hij wel uitgebreid getest met goede resultaten.

Zoals jullie misschien merken, twijfel ik vooral tussen reu 1 en 2.

Groetjes!
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Keuzes, keuzes, keuzes... Welke reu?

Ongelezen bericht door Eilfy »

Bij border collies zie ik graag de lijnen erachter dus ben wel benieuwd naar de stamboomnamen van de reuen die je op het oog hebt. Ga er trouwens maar vanuit dat geen enkele lijn binnen de border collies epilepsie vrij is overigens. En als fokkers dat wel beweren, is de kans dat er hier en daar wat onder het tapijt geschoven wordt zeer groot.

CEA dragerschap zou ik totaal niet als minpunt zien. Je weet het en je hebt een vrije teef. Dragers van CEA ondervinden daar geen enkel nadeel van.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Eilfy schreef:Bij border collies zie ik graag de lijnen erachter dus ben wel benieuwd naar de stamboomnamen van de reuen die je op het oog hebt. Ga er trouwens maar vanuit dat geen enkele lijn binnen de border collies epilepsie vrij zijn overigens. En als fokkers dat wel beweren, is de kans dat er hier en daar wat onder het tapijt geschoven wordt zeer groot.

CEA dragerschap zou ik totaal niet als minpunt zien. Je weet het en je hebt een vrije teef. Dragers van CEA ondervinden daar geen enkel nadeel van.
Sluit ik me volledig bij aan.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou op basis van deze info ook voor reu 2 gaan. Bij een aandoening waar dragers nergens last van hebben, terwijl je teef er vrij van is, zou ik me echt niet druk maken over dat dragerschap
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Mocht (de bedoeling zijn dat) er pups voor de fok ingezet gaan worden, zou ik de pups bij reu 2 wel zo snel mogelijk op CEA laten testen. Want hoewel drager zijn niets uit maakt, is het wel belangrijk om de fokpopulatie zo veel mogelijk vrij te krijgen en binnen een nest is dit een prima selectiecriterium. Let erop dat een speekselswap niet kan bij pups omdat je kans hebt dna uit de moedermelk te pakken.
blueberry
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties.

Boutje: Mijn teef is een volledige outcross tussen werk- en showlijn. Dit is ook een lijn die ik graag wil voortzetten. De derde reu heeft meer werklijnen in de voorouders dan reu 1 en reu 2. Deze reuen zijn beiden een combinatie van (vooral) show.

Eilfy: ik weet dat epilepsie een aandoening is die enorm veel wordt verzwegen in de BC wereld. Het is lastig, al heb ik inmiddels al een heel bestand met epilepsie lijders en hun familieleden. Laat ik het zo zeggen: de reuen die ik hier heb gekozen, hebben geen namen van hun voorouders die in dit bestand staan. Vandaar dat ik er vanuit ga dat ik relatief 'veilig' zit met deze reuen.

Domor: de pups zullen inderdaad in het geval van reu 2 worden getest op CEA, voordat wij een keuze maken voor een pup. Dit is niet alleen voor ons van belang, maar het is ook fijn voor de toekomstige baasjes om dit te weten.

Mizzsylver: Ja, de leeftijd van reu 1 vind ik echt een groot voordeel. Al moet ik natuurlijk in gedachten houden dat de reuen volgend jaar uiteraard weer een jaar ouder zijn. Alleen het gebrek aan pigment bij reu 1 vind ik een storend nadeel.
Laatst gewijzigd door blueberry op 19 sep 2017 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Waarom is niet ED of glaucoom getest een nadeel? Dat kan toch gewoon nog gebeuren desnoods op jouw kosten.
Tref ik een reu die niet naar mijn zin getest is ga ik met de eigenaar in overleg en testen we op mijn kosten als de reu eigenaar de meerwaarde er niet van inziet.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

blueberry schreef: Eilfy: ik weet dat epilepsie een aandoening is die enorm veel wordt verzwegen in de BC wereld. Het is lastig, al heb ik inmiddels al een heel bestand met epilepsie lijders en hun familieleden. Laat ik het zo zeggen: de reuen die ik hier heb gekozen, hebben geen namen van hun voorouders die in dit bestand staan. Vandaar dat ik er vanuit ga dat ik relatief 'veilig' zit met deze reuen.
Ga er maar vanuit dat dit bestand niet compleet is. Er is namelijk geen enkele complete database. Dus mijn punt blijft: je hebt lijnen met een kleinere kans op epilepsie maar epilepsievrij bestaat niet meer helaas.

Blijft mijn andere vraag staan :) Welke reuen (als in stamboomnaam) heb je op het oog? Want dat zou voor mij bepalender zijn dan de dingen die je nu noemt. Op basis van de informatie die er staat zijn alle reuen een optie en gaat het om voorkeur. Maar het gaat juist om de lijnen goed matchen en dan niet alleen op COI maar ook op basis van hoe groot de kans op ellende is in beide lijnen en hoe ver weg het zit.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
blueberry
Vaste gebruiker

crutz schreef:Waarom is niet ED of glaucoom getest een nadeel? Dat kan toch gewoon nog gebeuren desnoods op jouw kosten.
Tref ik een reu die niet naar mijn zin getest is ga ik met de eigenaar in overleg en testen we op mijn kosten als de reu eigenaar de meerwaarde er niet van inziet.
Dat is ook zeker een optie, dankjewel!
Afbeelding
blueberry
Vaste gebruiker

Eilfy schreef:
blueberry schreef: Eilfy: ik weet dat epilepsie een aandoening is die enorm veel wordt verzwegen in de BC wereld. Het is lastig, al heb ik inmiddels al een heel bestand met epilepsie lijders en hun familieleden. Laat ik het zo zeggen: de reuen die ik hier heb gekozen, hebben geen namen van hun voorouders die in dit bestand staan. Vandaar dat ik er vanuit ga dat ik relatief 'veilig' zit met deze reuen.
Ga er maar vanuit dat dit bestand niet compleet is. Er is namelijk geen enkele complete database. Dus mijn punt blijft: je hebt lijnen met een kleinere kans op epilepsie maar epilepsievrij bestaat niet meer helaas.

Blijft mijn andere vraag staan :) Welke reuen (als in stamboomnaam) heb je op het oog? Want dat zou voor mij bepalender zijn dan de dingen die je nu noemt. Op basis van de informatie die er staat zijn alle reuen een optie en gaat het om voorkeur. Maar het gaat juist om de lijnen goed matchen en dan niet alleen op COI maar ook op basis van hoe groot de kans op ellende is in beide lijnen en hoe ver weg het zit.
Ik heb je een PB gestuurd :wink:
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Als ik je openingspost lees, zie ik bij jou het meeste enthousiasme bij reu 2. Overweeg de adviezen van de mensen die er verstand van hebben en kies vervolgens met gevoel... Ik denk dat dat voor jou reu 2 is!
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”