Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inteeltpercentage

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Inteeltpercentage

Ongelezen bericht door Machie »

Gewoon een vraagje, wat vinden jullie een acceptabel inteeltpercentage?
Fiji heeft over 8 generaties 6% inteelt. Is dat veel? Weinig? Normaal? Hoe staan jullie honden ervoor en hoe belangrijk vind je dit percentage?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Re: Inteeltpercentage

Geen idee wat het rasgemiddelde is. De database die we hebben gaat ongeveer 30 jaar terug. Daarna zijn er de nodige gaten ivm niet bekend of aangekeurd zo te zien.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Laicka over 10 generaties iets van 24% en Fix over 10 generaties 37%
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Als je ergens niet te lang naar moet staren is het de COI.
Ik ben wel voor het laag houden van het coi, maar daarnaast moet je echt kijken naar de honden die je gebruikt en de voorouders en wat daar over bekend is.

Mijn eerste nest met Lune had in een COI efficiënt van ongeveer 5 procent over 13 generaties (verder ging de stamboom niet terug) en die honden waren allemaal gewoon gezond.
Mijn tweede nest had een COI efficiënt van onder de procent over 12 generaties en daar hadden 2 van de 9 puppen epilepsie van en zijn overleden hieraan.

Overigens had ik het bij het 2e nest ook niet kunnen weten. Pas toen de puppen een half jaar oud waren kreeg ik een eerste melding dat uit een ander nest van de vader een hond epilepsie had ontwikkeld.
Maar ik geloof dus niet zo in een Laag COI hoe beter de combinatie. Je moet kijken naar het algeheel, praten met ervaren fokkers, daar (de juiste) informatie van hopen te krijgen. Daarnaast zoals hierboven gezegd, probeer uit te zoeken wat het rasgemiddelde is. En uiteindelijk is het ook een kwestie van gokken. Want zeker weten doe je nooit iets.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Suuz! schreef:Als je ergens niet te lang naar moet staren is het de COI.
Ik ben wel voor het laag houden van het coi, maar daarnaast moet je echt kijken naar de honden die je gebruikt en de voorouders en wat daar over bekend is.

Mijn eerste nest met Lune had in een COI efficiënt van ongeveer 5 procent over 13 generaties (verder ging de stamboom niet terug) en die honden waren allemaal gewoon gezond.
Mijn tweede nest had een COI efficiënt van onder de procent over 12 generaties en daar hadden 2 van de 9 puppen epilepsie van en zijn overleden hieraan.

Overigens had ik het bij het 2e nest ook niet kunnen weten. Pas toen de puppen een half jaar oud waren kreeg ik een eerste melding dat uit een ander nest van de vader een hond epilepsie had ontwikkeld.
Maar ik geloof dus niet zo in een Laag COI hoe beter de combinatie. Je moet kijken naar het algeheel, praten met ervaren fokkers, daar (de juiste) informatie van hopen te krijgen. Daarnaast zoals hierboven gezegd, probeer uit te zoeken wat het rasgemiddelde is. En uiteindelijk is het ook een kwestie van gokken. Want zeker weten doe je nooit iets.
Tot dat de inteeltdepressie daadwerkelijk zichtbaar wordt en dan ben je de sjaak. Als ik kijk hoe het is nu met de langharen dan is het om te janken dus COI is naar mijn mening wel degelijk belangrijk
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Mizzsylver schreef:
Machie schreef:Geen idee wat het rasgemiddelde is. De database die we hebben gaat ongeveer 30 jaar terug. Daarna zijn er de nodige gaten ivm niet bekend of aangekeurd zo te zien.
En waarom is dan de inteelt niet berekend over die 30 generaties maar over 8? Weet je hoeveel het is van Fiji over 30 generaties?
Er staat 30 jaar en niet 30 generaties.

Bij de Tatrahond zegt het COI ook niet heel veel. Het stamboek is open, dus er worden honden aangekeurd en de ouders zijn daarvan niet bekend. Deze honden en meestal hun eerste nakomelingen hebben daardoor een COI van 0%. Hierdoor is een gemiddelde berekenen een beetje zinloos naar mijn idee.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Het is voor ons niet zaligmakend maar wel iets om in de gaten te houden. Het gemiddelde voor ons ras is 12,71% over 10 generaties. Onze jongste hond zit daar ruim onder (6,43), de oudste van 12 er royaal boven (20,18).
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Laura84 schreef:
Suuz! schreef:Als je ergens niet te lang naar moet staren is het de COI.

Tot dat de inteeltdepressie daadwerkelijk zichtbaar wordt en dan ben je de sjaak. Als ik kijk hoe het is nu met de langharen dan is het om te janken dus COI is naar mijn mening wel degelijk belangrijk
Maar ik zeg niet dat het niet belangrijk is. Alleen ik zie momenteel heel veel fokkers alleen maar naar het COI kijken. ;) en daar wil ik wel voor waarschuwen dat dat niet het belangrijkste of enige is om naar te kijken. Het moet een combinatie zijn van verschillende punten waarom je besluit een combinatie te doen.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Machie
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
Machie schreef:Geen idee wat het rasgemiddelde is. De database die we hebben gaat ongeveer 30 jaar terug. Daarna zijn er de nodige gaten ivm niet bekend of aangekeurd zo te zien.
En waarom is dan de inteelt niet berekend over die 30 generaties maar over 8? Weet je hoeveel het is van Fiji over 30 generaties?
Omdat na 8 generaties niet alles bekend is. Over honden die onbekend zijn valt weinig te berekenen ;) de hele site rekent max 8 generaties.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”