Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help!! Grommen naar baasje/vrouwtje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Help!! Grommen naar baasje/vrouwtje

Ongelezen bericht door malinois »

Fotogravinnetje schreef:Ik respecteer normaal gesproken een grom van die twee van mij. Daar vertrouwen ze ook op. Maar dat betekent ook dat als ik toch doorzet, omdat het nodig is, ze dat ook accepteren. Juist omdat het afwijkt van het normale. Dus grenzen aangeven mogen ze absoluut en die respecteer ik over het algemeen. Maar als puntje bij paaltje komt, beslis ik en gaan ze niet verder dan grommen om aan te geven dat ze het niet leuk vinden
Dit idd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
carina58
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door carina58 »

renee-uk schreef:ik vind dat een hond best mag aangeven dat ie iets niet prettig vindt en hoe moet ie dat anders doen dan met een brom?
hij kan het moeilijk netjes vragen met een alsjeblieft op het eind.

denk in dit geval dat ie best eerst wat subtielere aanwijzingen heeft gegeven, maar dat die niet opgepikt zijn, anders had ie altijd al wel gebromd en niet pas vanaf de laatste tijd.

hond lekker met rust laten op zijn plek en er verder geen punt van maken, is mijn advies.
en moet je ooit op zijn plek zijn als ie daar ligt, kun je hem daar gewoon even vandaan roepen, doen wat je moet doen en hem weer terug laten gaan.
dan heb je dat probleem (mocht het er al zijn) opgelost zonder verdere stress en andere narigheden.

ik weet trouwens niet hoe lang dat gebrom al over was toen je hem bij terugkomst negeerde ts, maar dat zal weinig effect gehad hebben.
honden zijn nogal van het lik op stuk beleid en negeren (wat als straf in de meeste gevallen al geen

zoden aan de dijk zet) of een andere bestraffing een tijd na het vergrijp hebben geen zin.
je hond weet dan echt niet meer waarom dat is en zal de straf hoogstens linken aan datgene wat ie op dat moment aan het doen is.

In principe mag hij dat inderdaad aangeven maar zo deed ik het altijd al. Mocht ik eerder naar bed gaan als mijn man, dan ligt hij dus nog op de bank. Man een nachtgoed en Max weet het dat hij nog een knuffel krijgt en gaat er dan alvast helemaal voor liggen.
maar nu dus ons ritueel veranderen.
Zie inderdaad geen aanwijzingen. Ook omdat hij op de bank ligt ik sta in de keuken nog een sigaretje te roken onder de afzuigkap. Zodra ik die uit zet gaat hij automatisch naar zijn plaats.
(Om zodra ik naar boven loop weer op de bank te kruipen Haha)

Toen ik bij zijn kleed wegliep was het gebrom over.
Toen ik dus niet kon slapen genegeerd, maar volgens mij zat hij daar niet mee want bleef op de bank slapen.
Als pup/ jong volwassene in de bench toen heb ik hem s nachts ook altijd genegeerd omdat hij niet zou denken Ha daar is het vrouwtje spelen, aaien, aandacht.
Slaap vaak slecht en ga er s nachts uit.
Dus was niet perse om te straffen, al dacht ik wel jij bekijkt het maar. (Misschien kinderachtig)
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Nanna schreef:
natalie schreef:
natalie schreef: Ik vind het onzin om te zeggen dat een hond op zijn eigen verzoek niet aangehaald moet worden. In het geval van Max zou het misschien juist beter zijn om niet ongevraagd aan hem te zitten.
Nanna schreef: In dat geval geef je hem macht. Hij kan de dienst uitmaken over wanneer hij wel of niet aangeraakt wenst te worden.
Sorry, maar hier thuis denk ik niet in termen van 'machtsverhoudingen'.
Nanna schreef: En dat moet je nou net zien te doorbreken. JIJ moet degene zijn die bepaalt.
Waarom MOET dat?
Hier thuis denk ik wel in machtsverhoudingen. Ik ben de baas, simpel. :engel: Ik bepaal uiteindelijk wat gebeurt. En ja, dat moet.
Nou lijkt het net of ik heel sergeantmajoorderig loop te drillen en te commanderen maar niks is minder waar. Alles gaat lekker relax en flex omdat de honden WETEN dat ik de baas ben. Daar hoeft verder dus ook niet aan getornd of gesleuteld te worden. Een hond met een baas die gewoon de baas is is een veel gelukkiger hond dan eentje waarvan de eigenaar vindt dat alles in overleg moet gebeuren en er gekeken wordt of 'de hond dat wel wil'. En natuurlijk heeft ie tot op zekere hoogte wat te willen. Maar als zijn wens in conflict komt met de mijne dan trek ik toch echt aan het langste eind.
Zo zwart-wit is de wereld gelukkig niet. Een hond heeft duidelijkheid en begrenzingen nodig, dat snap ik uiteraard ook. Maar in mijn ogen heeft dat niets te maken met wie 'de macht in handen heeft'. Jip mag dingen aan mij vragen. Hij mag aandacht vragen. Hij mag vragen of hij de tuin in mag. Hij mag vragen of hij op de bank mag. En het antwoord kan dan ja of nee zijn. Werkt prima. En er zijn situaties denkbaar waarin hij echt even mee moet werken, maar meestal zijn die situaties te oefenen en te trainen. Aanrakingen aan zijn lijf, zoals nagels knippen, zijn relatief gemakkelijk in een training om te dopen. Het kost wat tijd en geduld, maar in de toekomst levert het nooit meer een strijd op. Win-win lijkt mij.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

natalie schreef:
Nanna schreef:
natalie schreef:
natalie schreef: Ik vind het onzin om te zeggen dat een hond op zijn eigen verzoek niet aangehaald moet worden. In het geval van Max zou het misschien juist beter zijn om niet ongevraagd aan hem te zitten.
Nanna schreef: In dat geval geef je hem macht. Hij kan de dienst uitmaken over wanneer hij wel of niet aangeraakt wenst te worden.
Sorry, maar hier thuis denk ik niet in termen van 'machtsverhoudingen'.
Nanna schreef: En dat moet je nou net zien te doorbreken. JIJ moet degene zijn die bepaalt.
Waarom MOET dat?
Hier thuis denk ik wel in machtsverhoudingen. Ik ben de baas, simpel. :engel: Ik bepaal uiteindelijk wat gebeurt. En ja, dat moet.
Nou lijkt het net of ik heel sergeantmajoorderig loop te drillen en te commanderen maar niks is minder waar. Alles gaat lekker relax en flex omdat de honden WETEN dat ik de baas ben. Daar hoeft verder dus ook niet aan getornd of gesleuteld te worden. Een hond met een baas die gewoon de baas is is een veel gelukkiger hond dan eentje waarvan de eigenaar vindt dat alles in overleg moet gebeuren en er gekeken wordt of 'de hond dat wel wil'. En natuurlijk heeft ie tot op zekere hoogte wat te willen. Maar als zijn wens in conflict komt met de mijne dan trek ik toch echt aan het langste eind.
Zo zwart-wit is de wereld gelukkig niet. Een hond heeft duidelijkheid en begrenzingen nodig, dat snap ik uiteraard ook. Maar in mijn ogen heeft dat niets te maken met wie 'de macht in handen heeft'. Jip mag dingen aan mij vragen. Hij mag aandacht vragen. Hij mag vragen of hij de tuin in mag. Hij mag vragen of hij op de bank mag. En het antwoord kan dan ja of nee zijn. Werkt prima. En er zijn situaties denkbaar waarin hij echt even mee moet werken, maar meestal zijn die situaties te oefenen en te trainen. Aanrakingen aan zijn lijf, zoals nagels knippen, zijn relatief gemakkelijk in een training om te dopen. Het kost wat tijd en geduld, maar in de toekomst levert het nooit meer een strijd op. Win-win lijkt mij.
Nou ik ga niet in overleg met mijn honden hoor. Ik heb toch echt de uiteindelijke beslissing zonder overleg. Dingen die moeten gebeuren gaan ook gebeuren. Daar mag best tegen geprotesteerd worden maar links of rechtsom gebeurd t wel degelijk. Ik knip nooit nagels bij Xavi dus al 7 jaar niet. Als dat ooit moet zal dat vast protest opleveren dat is dan zo. 5 minuten en t is klaar. Ik heb mijn honden nog nooit gewassen bijv. Tot een maandje geleden een fotoshoot gehad bij een vreselijk stinkwatertje. Een vriendin was mee en die zei gooi ze toch ff bij mij onder de tuinslang. Pikzwart en vreselijk meuren. Nou dat ga ik dan dus niet in overleg doen en ook niet meer weken trainen want dan hoeft t niet meer... hop onder de slang en zelfs zij kon ze gewoon wassen. Was ik gaan prietprutten was t WO3 geworden. Nu was er geen andere oplossing dus gedraag je. En ja dan is er een machtsverhouding ook al hou je niet van t woord. T is er wel degelijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik denk dat als er vertrouwen en duidelijkheid is tussen hond en mens, grommen helemaal niet nodig is.
Kailen heeft een verleden met bijtincidenten. Toen hij hier net was zorgde ik er voor dat hij er 100% op kon vertrouwen dat ik hem niet zomaar ga aaien, al helemaal niet op zijn plek. Als ie naar me toe kwam, kreeg hij kort een aai en voor ik een grens kon overschrijden stopte ik al. Ook kon hij ten alle tijden weg. Nu weet hij: a) een knuffel is fijn, b) als ik geen zin heb hoeft het niet c) mens respecteert mijn grens. En kan ik hem ook in zijn mand een knuffel geven, wat ik ook bewust wel doe. Ik vorm geen bedreiging voor hem en ik wil me onder geen voorwaarde bedreigd voelen door hem.
Ik zou me wild schrikken als hij dan ineens zou gaan grommen en ben er dan zeker van dat er iets niet meer duidelijk is tussen ons.

Afdrogen bv vindt hij iets heel Engs. Ik doe eerst de meiden. Zijn die klaar, mogen ze naar binnen. Hij wil ook naar binnen dus dat wordt zijn 'beloning'. Ik ga hem niet pushen, maar droog hem wel af. Hij worstelt dan en probeert te ontsnappen. Dat mag (op de afgesloten veranda :mrgreen: ) en als hij dan bij de deur gaat staan, begin ik weer met drogen. Zo zijn dan de regels van het spel. Afdrogen moet, al is het maar een beetje. Dan mag je naar binnen. Maar wordt het te erg, dan kan hij even weg zodat grommen of happen niet nodig is. Uiteindelijk kiest hij dan wel eieren voor zijn geld.

Soms is een protestbrommetje helemaal niet erg, maar dat is dan zeg maar wel overeen gekomen.

Als een hond nooit geeft gegromd, en dan ineens wel, is er in mijn ogen iets niet meer goed/duidelijk. De 'aairegels' moeten weer even worden vastgesteld, en dat kan prima betekenen dat de hond op zijn plek met rust wordt gelaten. Is dat vertrouwen er (weer), dan is grommen ook niet meer nodig
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

malinois schreef:Nou ik ga niet in overleg met mijn honden hoor. Ik heb toch echt de uiteindelijke beslissing zonder overleg. Dingen die moeten gebeuren gaan ook gebeuren. Daar mag best tegen geprotesteerd worden maar links of rechtsom gebeurd t wel degelijk. Ik knip nooit nagels bij Xavi dus al 7 jaar niet. Als dat ooit moet zal dat vast protest opleveren dat is dan zo. 5 minuten en t is klaar. Ik heb mijn honden nog nooit gewassen bijv. Tot een maandje geleden een fotoshoot gehad bij een vreselijk stinkwatertje. Een vriendin was mee en die zei gooi ze toch ff bij mij onder de tuinslang. Pikzwart en vreselijk meuren. Nou dat ga ik dan dus niet in overleg doen en ook niet meer weken trainen want dan hoeft t niet meer... hop onder de slang en zelfs zij kon ze gewoon wassen. Was ik gaan prietprutten was t WO3 geworden. Nu was er geen andere oplossing dus gedraag je. En ja dan is er een machtsverhouding ook al hou je niet van t woord. T is er wel degelijk.
Ik ga ook niet met Jip in overleg. Ik bereid hem in zijn jonge jaren zoveel mogelijk voor op eventuele vervelende situaties, zoals wassen, nagels knippen, oren schoonmaken, etc. Ik vind dat een kleine moeite en ik zie graag een ontspannen hond op het moment dat het er echt toe doet. That's all.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Cleva schreef:
Lanavandevledders schreef:tja hier denk ik toch even iets anders over,
ik wil ten alle tijden en momenten bij en aan mijn hond kunnen komen, maakt niet uit waar ze ligt of wat ze doet.
normaal gesproken val ik haar niet lastig als ze in haar bench ligt te slapen, dat is haar plek, en niemand mag haar daar storen,
maar bij uitzonderingen wil ik gewoon doen wat ik wil,
Je gelooft het zelf niet eens.
Natuurlijk moet je soms gewoon even zaken doen maar daar mag een hond van mij rustig rustig over gaan zitten grommen, hoor. Zelf schijnhappen is prima toegestaan als ik willens en wetens dwars over alle grenzen ga.

Ik heb het liever niet maar gaan corrigeren voor grommen leidt alleen maar tot honden die "uit het niets" gaan lopen bijten en dat is nog veel vervelender.
Ja dit.
Ik ga ook weleens over de grens en dat is omdat het dan moet. Ik brom weleens terug: nou nou poeh poeh wat heb je het zwaar. Gaat allemaal prima en ik merk geen deuk in het wederzijds vertrouwen. Sowieso is mijn reu erg van het brommen en grommen. Er wordt ook altijd naar geluisterd, hij geeft immers een grens aan en ik vind die communicatie wel prettig.
Hij heeft nog nooit hoeven bijten of heeft ook maar iets gedaan wat erop lijkt. En dat terwijl ik soms echt wel dingen bij hem doe die erg vervelend zijn.
Als hij een wond heeft en ik wil er naar kijken gromt hij ook, tot tanden blikken toe. Maar ik stop nooit. Ik doe wel voorzichtig, ik spreek hem toe en dan legt hij zich er, nog steeds wat brommend, bij neer.

Toen ik hier lid werd ging mijn eerste topic over grommen naar mij. Ik werd er onzeker van en wist nou niet of ik er wat mee moest. Sinds ik zijn communicatie respecteer (dankzij tips van de leden) en er een weg omheen heb gevonden die voor beide prettig is, is er veel meer wederzijds vertrouwen. Hij heeft hier altijd al zijn eigen plek gehad waar wij hem met rust laten. En áls er dan eens iets is waardoor we het toch moeten verstoren roepen we hem even bij ons en kunnen we alsnog gemakkelijk handelen. Mijn hond had eerst behoorlijk voernijd en op deze manier en met ruilen is het gewoon geheel verdwenen.

Ik ben erg slecht in het opbouwend trainen. Ik doe gewoon en ook snel en op z'n hoppakee. Uma is een schijtluis en ook zij heeft er baat bij merk ik. Zolang je rust houdt en duidelijk bent is het al snel goed denk ik. Ik herken het was-verhaal van Malionois dan ook wel, zo doe ik het ook. Nooit gedaan? Eng? Hoppa. Dan is het het snelste voorbij. Zo doen we dat met paarden van 600kg ook. Voor paniek is geeneens tijd want we doen dit. En dan staan ze je vaak aan te gapen. Daarna gaan we even lekker rennen, spelen, rollen, kluiven of wat dan ook om het van je af te schudden.
Manu is overigens ook gewoon een vocale hond. Hij gromt al als je zijn riem los wilt klikken.
Laatst gewijzigd door Manuma op 18 okt 2017 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

natalie schreef:
malinois schreef:Nou ik ga niet in overleg met mijn honden hoor. Ik heb toch echt de uiteindelijke beslissing zonder overleg. Dingen die moeten gebeuren gaan ook gebeuren. Daar mag best tegen geprotesteerd worden maar links of rechtsom gebeurd t wel degelijk. Ik knip nooit nagels bij Xavi dus al 7 jaar niet. Als dat ooit moet zal dat vast protest opleveren dat is dan zo. 5 minuten en t is klaar. Ik heb mijn honden nog nooit gewassen bijv. Tot een maandje geleden een fotoshoot gehad bij een vreselijk stinkwatertje. Een vriendin was mee en die zei gooi ze toch ff bij mij onder de tuinslang. Pikzwart en vreselijk meuren. Nou dat ga ik dan dus niet in overleg doen en ook niet meer weken trainen want dan hoeft t niet meer... hop onder de slang en zelfs zij kon ze gewoon wassen. Was ik gaan prietprutten was t WO3 geworden. Nu was er geen andere oplossing dus gedraag je. En ja dan is er een machtsverhouding ook al hou je niet van t woord. T is er wel degelijk.
Ik ga ook niet met Jip in overleg. Ik bereid hem in zijn jonge jaren zoveel mogelijk voor op eventuele vervelende situaties, zoals wassen, nagels knippen, oren schoonmaken, etc. Ik vind dat een kleine moeite en ik zie graag een ontspannen hond op het moment dat het er echt toe doet. That's all.
Tja ik doe dat niet. De kans is veel groter dat ik t nooit gebruik. De ene keer in een hondenleven ondergaan ze dan maar.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

het is maar net hoe je het noemt. Als je hond komt 'vragen' of ie op de bank mag, en jij kan nee zeggen en de hond accepteert dat, is het ook een machtsverhouding.

Ik blijf dat grommen op niks zo apart vinden, kan me dat gewoon niet voorstellen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lucie schreef:ik denk dat als er vertrouwen en duidelijkheid is tussen hond en mens, grommen helemaal niet nodig is.
Kailen heeft een verleden met bijtincidenten. Toen hij hier net was zorgde ik er voor dat hij er 100% op kon vertrouwen dat ik hem niet zomaar ga aaien, al helemaal niet op zijn plek. Als ie naar me toe kwam, kreeg hij kort een aai en voor ik een grens kon overschrijden stopte ik al. Ook kon hij ten alle tijden weg. Nu weet hij: a) een knuffel is fijn, b) als ik geen zin heb hoeft het niet c) mens respecteert mijn grens. En kan ik hem ook in zijn mand een knuffel geven, wat ik ook bewust wel doe. Ik vorm geen bedreiging voor hem en ik wil me onder geen voorwaarde bedreigd voelen door hem.
Ik zou me wild schrikken als hij dan ineens zou gaan grommen en ben er dan zeker van dat er iets niet meer duidelijk is tussen ons.
Dit zou zo het verhaal van Amoz kunnen zijn, zo heb ik het bij hem ook precies aangepakt. Nu dat vertrouwen er is, hij weet dat ik zijn grenzen respecteer, kan ik alles bij hem doen, ook als het een keer niet zo leuk is (zoals oren schoonmaken). Amoz kiest er nu altijd voor om weg te gaan uit de situatie als het hem echt te veel wordt in plaats van de aanval te kiezen, zoals in het verleden.

Voor dingen die niet vaak nodig zijn, heb ik ook meestal de 'niet zeuren aanpak': even ondergaan en dan is het alweer klaar. Bijvoorbeeld met wassen, ik was mijn honden maar één keer per jaar of zo, dus daar ga ik niet specifiek op trainen. Maar bij een hond als Mila, die vaker intensieve vachtverzorging nodig heeft en als pup/jonge hond een ontzettende hekel had aan geborsteld/gekamd worden, heb ik dat wel getraind. Dat is immers iets dat wekelijks moet gebeuren en wel fijn als dat dan gewoon ontspannen kan.

In het geval van grommen op de plek zou ik de hond in ieder geval met rust laten op zijn plek en dat niet meteen als een signaal opvatten dat er verder iets mis is in de vertrouwensband. Dat kan wel, maar de hond kan ook gewoon moe zijn, toe zijn aan rust en even geen zin hebben in gefriemel - ook prima. Mila kan dat ook hebben na een drukke dag en dat vind ik heel begrijpelijk, ik wil zelf na een drukke dag ook met rust gelaten worden. Dus als zij zich bewust afzondert op haar plaats of ze gaat in de badkamer liggen, laat ik haar daar ook met rust. Als ik op zo'n moment iets van haar wil, roep ik haar bij me.
DeDiana
Zeer actief

sbientje schreef:het is maar net hoe je het noemt. Als je hond komt 'vragen' of ie op de bank mag, en jij kan nee zeggen en de hond accepteert dat, is het ook een machtsverhouding.

Ik blijf dat grommen op niks zo apart vinden, kan me dat gewoon niet voorstellen.
Voor de hond is het toch niet grommen om niks?
Niet alle honden vinden het altijd fijn om (door iedereen) aangeraakt te worden.
Ik vind zelf niet dat een hond zich maar alles hoeft te laten welgevallen, ook als de verhouding baas-hond uitstekend en heel duidelijk is. Sommige honden zitten gewoon niet zo te wachten op geaai en geknuffel.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

DeDiana schreef:
sbientje schreef:het is maar net hoe je het noemt. Als je hond komt 'vragen' of ie op de bank mag, en jij kan nee zeggen en de hond accepteert dat, is het ook een machtsverhouding.

Niet alle honden vinden het altijd fijn om (door iedereen) aangeraakt te worden.
Ik vind zelf niet dat een hond zich maar alles hoeft te laten welgevallen, ook als de verhouding baas-hond uitstekend en heel duidelijk is. Sommige honden zitten gewoon niet zo te wachten op geaai en geknuffel.
Ook dat.
Ik heb weleens het idee dat Manu ook weleens bromt gewoon door opwinding. Klinkt als een motor die weg wilt rijden maar tegengehouden wordt. Uma gromt zelden maar hij gromt om alles. Ook in spel. Het is denk ik ook wel een rasding want die van Sulluna gromt ook zoveel. Het klinkt echt maar je herkent het later wel.

Op een hondenevenement stonden onze honden naar elkaar te grommen/brommen en doken toen op elkaar om te spelen. Toen kwamen er twee mensen aangerend om ze uit elkaar te halen.

Ja die van mij gromt weleens "om niks" :lol1:
DeDiana
Zeer actief

Manuma schreef:
DeDiana schreef:

Ook dat.
Ik heb weleens het idee dat Manu ook weleens bromt gewoon door opwinding. Klinkt als een motor die weg wilt rijden maar tegengehouden wordt. Uma gromt zelden maar hij gromt om alles. Ook in spel. Het is denk ik ook wel een rasding want die van Sulluna gromt ook zoveel. Het klinkt echt maar je herkent het later wel.

Op een hondenevenement stonden onze honden naar elkaar te grommen/brommen en doken toen op elkaar om te spelen. Toen kwamen er twee mensen aangerend om ze uit elkaar te halen.

Ja die van mij gromt weleens "om niks" :lol1:
O ja, dat doet met name Mila ook, dat is gewoon een heel vocaal hondje en die grom-kreunt ook als je haar lekker aait, gromt bij het spelen of om uit te dagen tot spelen: duidelijk filmpje. Maar aan de lichaamstaal is dan natuurlijk heel goed te zien hoe ze het bedoelt. Als ze iets niet wil, gromt ze overigens nooit, maar verstrakt en trekt haar lippen op. Amoz net zo. Amy en Tara grommen wel om een grens aan te geven.
carina58
Actief

DeDiana schreef:

Ja hier is het een groot vraagteken. Een ritueel dat ik al zo’n 3 jaar doe.
Ook vroeger met mijn zoon had ik een soort van ritueel zal ik het maar noemen toen hij klein was.

Ik laat absoluut niet iedereen aan hem zitten. Zie ander topic van mij.
Max moet niets van kleine kinders hebben bijvoorbeeld. Die vraag ook hier gesteld. En de oplossing kwam van iemand hier weet niet meer precies wie.
Dus nu als een kindje vraagt mag ik hem aaien zeg ik; nee deze hond is bang van kindjes, gek hè!
Opgelost dus.

Max is een allemands vriend wil van iedereen aandacht en aaien vind hij (te) geweldig. Dat probeer ik dan weer in te tomen. Niet iedereen is er van gediend van dat gespring en die constante aandacht vragerij. Dat valt nu gelukkig ook mee na heelveel oefening. Visite moet normaal binnen kunnen komen.
carina58
Actief

Ik bedenk me net. Dat zijn stressemmertje gisteren wel heel vol zat (zoals Moniek Bladder zou zeggen).
De trimster was gisteren geweest. Is voor hem dus heeeeel veel stress.
Al was dat ‘s morgens om 9.00 uur.
Hierna had hij een vrij rustige dag. Uitlaten, lekker veel snuffelen e.d.

Als hij slaapt kom ik helemaal niet aan hem waar hij ook ligt.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vind het juist van vertrouwen blijken als een hond een grens aan durft te geven.
liever dat dan dat ie met de staart tussen zijn poten wegkruipt.
en een brom als je hem stoort op een plek die je zelf tot veilge plek voor hem gemaakt hebt, want dat hoort zijn plaats/mand/bench toch te zijn, vind ik nog steeds niet raar.
hij kan moeilijk een schriftelijk niet storen verzoek in drievoud indienen.

het is zijn plek en als ie daar liever ongestoord ligt, dan mag dat gewoon van mij en zal ik hem daar ook niet storen.
heb ik hem nodig voor het een of ander of moet ik er bij, dan roep ik hem daar wel weg.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
carina58
Actief

renee-uk schreef:ik vind het juist van vertrouwen blijken als een hond een grens aan durft te geven.
liever dat dan dat ie met de staart tussen zijn poten wegkruipt.
en een brom als je hem stoort op een plek die je zelf tot veilge plek voor hem gemaakt hebt, want dat hoort zijn plaats/mand/bench toch te zijn, vind ik nog steeds niet raar.
hij kan moeilijk een schriftelijk niet storen verzoek in drievoud indienen.

het is zijn plek en als ie daar liever ongestoord ligt, dan mag dat gewoon van mij en zal ik hem daar ook niet storen.
heb ik hem nodig voor het een of ander of moet ik er bij, dan roep ik hem daar wel weg.
Heel duidelijk zo!

Zag het wel als zijn plaats natuurlijk maar wist niet dat ik hem daar zou storen op deze manier. Hoeft ook niet van mij.
Raar eigenlijk tegen iemand anders zou ik het wel zeggen van laat hem maar met rust als hij op zijn plaats ligt. Pas zo’n 2 maanden geleden nog tegen een meisje van denk 12 jaar gezegd maar dan in het algemeen dat als een hond op zijn kleed of mand ligt moet je die hond beter met rust laten.
carina58
Actief

Nou ik hou jullie op de hoogte hoe het vanavond zal gaan.
Mijn man ook op de hoogte gebracht van jullie tips, zodat hij het op de zelfde manier ongeveer aanpakt.

Tot nu alvast hartelijk dank. We gaan ermee aan de slag.
carina58
Actief

Gisteravond Max naar de keuken geroepen voor een worstje. We gaan slapen gezegd. Lichten uit ging hij zelf naar zijn plaats.
Vreemd toch dat hij dat eerst wel accepteerde en nu niet meer.

Volwassen geworden misschien.

Vanmiddag expres 1 knipje haar met de schaar aan zijn poot gedaan, 2 knipjes aan zijn flanken.
Met de riem al om. En we zijn gaan wandelen. Ook niets aan de hand.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Wijlen Shib kon ook gaan bromgrommen als hij al ergens heerlijk opgekruld lag en ik hem stoorde.
Ik heb daar nooit een probleem van gemaakt, omdat het overduidelijk een 'ik ben slaperig, laat me" situatie was. :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb een hond gehad die zelfs gromde als je haar aanraakte op de bank. Nu was dat gewoon irritatie want ze deed het naar de andere honden en naar ons. Die wilde ook niet dat haar poten aangeraakt werden want dan trok ze ze meteen weg. Verder was het een probleemloze schat van een hond en op de bank duwde we haar er dan gewoon vanaf. Hup weg jij! We respecteerden dat grommen niet. Maar dat was alleen bij die hond omdat ze dat altijd deed en het verder niks voorstelde. En ook omdat het onze bank was. Op haar verdere ligplaatsen stoorde ik haar niet.
Afbeelding
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

http://www.moniquebladder.nl/gromt/

Zag net een blog van monique bladder over grommen naar de baas
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”