Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veganistische honden

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Re: Veganistische honden

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik ben al snel vers vlees gaan geven vanuit een gevoel van logica: wilde honden en wolven eten ook vlees en vrijwel geen plantaardige of graanproducten.

Geef ik ze brok met wat meer graanproducten, dan leggen ze grotere en slappere drolletjes neer, bij alleen vlees kleinere en steviger drolletjes. Mijn conclusie was dus: van vers vlees nemen ze meer voedingsstoffen op dan van brokken met meer graanproducten. Zelf ben ik flexitariër (o giebels), maar ik geef mijn honden liever geen voer waarvan ze toch het grootste gedeelte weer uitschijten. Dus houd ik het liever bij vlees,
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik ben al snel vers vlees gaan geven vanuit een gevoel van logica: wilde honden en wolven eten ook vlees en vrijwel geen plantaardige of graanproducten.

Geef ik ze brok met wat meer graanproducten, dan leggen ze grotere en slappere drolletjes neer, bij alleen vlees kleinere en steviger drolletjes. Mijn conclusie was dus: van vers vlees nemen ze meer voedingsstoffen op dan van brokken met meer graanproducten. Zelf ben ik flexitariër (o giebels), maar ik geef mijn honden liever geen voer waarvan ze toch het grootste gedeelte weer uitschijten. Dus houd ik het liever bij vlees,
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Dat je iets weer uitpoept wil niet zeggen dat het geen nut heeft :wink: Graan bevat vezels, sommige vezels kunnen wel afgebroken worden in de darm, maar veel ook niet. Dat heeft een functie, oa waterbinding en daardoor krijg je iets zachtere drollen. Vezels zorgen ook voor een goede darmwerking (eet zelf maar eens een week alleen witbrood, weg darmwerking :schrik: ) en zijn een voedingsbron voor darmbacteriën. Die darmbacteriën produceren weer voedingsstoffen die wel opgenomen kunnen worden.
Dus of de ontlasting klein en hard is of een grotere hoeveelheid en zachter zegt niets over de kwaliteit van het voer of hoe goed een hond het er op doet. Wel is het eerste fijner met opruimen :mrgreen:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Nee daar heb je in theorie gelijk in maar als Oor vers vlees eet poept ze ook weinig per keer en niet vaak. Als ze brok eet (ongeacht hoe duur of goedkoop, zowel bij krokant als geperst) poept ze zoooooooooooo vaaaaaak, en zoooooooo veeeeeeel, en is het zooooooooo zacht, tot bijna diarree aan toe. Ze doet het er verder prima op al wordt ze van brok wat sneller dik naar mijn gevoel, maar zo vreselijk vaak zo vreselijk veel en zo enorm dun poepen is in mijn ogen toch geen teken van gezondheid.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ben wel overgestapt van vers op brok samen met blikvoer, met een lager vlees aandeel. We halen zelf thuis ook al jaren geen vlees in huis voor ons zelf, dus zou leuk zijn als het voor de dieren ook niet onnodig veel hoeft te zijn. Als Apple niet zo'n pietlut zou zijn en ik tijd over zou hebben, zou ik kvv zelf samenstellen met groenten en/of rijst of aardappel.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik eet zelf veganistisch, maar de honden en katten krijgen vlees of commercieel voer. De honden krijgen naast kvv ook flink wat groente aan restjes, maar de katten krijgen kvv en brokjes en gore blikzooi. Dat laatste moet wel omdat 1 van de katten dagelijks pijnstiller door die paté krijgt, en dan krijgen de anderen dus ook een beetje.

Ik vind het zelf eerlijk gezegd compleet bezopen om een kat op vegan voer te zetten. Als ik het kon betalen kregen mijn katten bio-vlees, maar vegan vind ik dus idioot voor een pure carnivoor. Met honden kan je dan wel wat combineren, maar ik zie ook niet waarom ik mijn honden helemaal geen vlees meer zou moeten geven. Ga beter stickers plakken of andere mensen overtuigen om vegan te gaan eten in plaats van zo door te slaan, denk ik dan. Want ja, wij moeten stoppen met vlees en zuivel eten en drinken, voor de aarde en tegen al dat afgrijselijke dierenleed, maar je kat op de bonenbrokken zetten is in mijn ogen net zo bizar als het roepen van vleeseters van "Maar leeuwen verscheuren ook zebra's!" Alsof jij met je rudimentaire hoektanden een koe de strot af zou kunnen bijten of een konijn rauw zou kunnen verorberen. Mensen zijn geen pure carnivoren, maar omni met een duidelijke voorkeur voor groente, fruit, noten, zaden, en dan wat rauwe vis en heel erg dood oud en zacht vlees. Honden en vooral katten hebben vers vlees nodig. Dat wij de aarde hebben verkloot is 1 ding, maar vervolgens de aarde willen redden door nog meer dieren onnatuurlijk te gaan behandelen gaat voor mij echt te ver.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heb 3 honden verkocht aan een amerikaanse en die hebben het er allemaal goed op gedaan , 2 zijn gezond behoorlijk oud geworden en de laatste die nog leeft is de 10 gepasseerd .
De brokken en vleesmaffia zijn er ook nog niet over uit wat nu het beste is dus het zal wel.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Hanneke2 schreef:Honden en vooral katten hebben vers vlees nodig. Dat wij de aarde hebben verkloot is 1 ding, maar vervolgens de aarde willen redden door nog meer dieren onnatuurlijk te gaan behandelen gaat voor mij echt te ver.
Inderdaad. Het is de mens die beduidend boven z'n stand leeft, zeker in de rijke geïndustrialiseerde landen, en niet de (huis)dieren waarvan het merendeel bovendien enkel het afval krijgt toegeschoven.

Als ze dan nog stellen dat een hond een even grote ecologische afdruk heeft dan een SUV (cf. https://www.hln.be/nina/familie/een-hon ... ~a9f5a834/ ) krijg ik het helemaal.

Zelf minderen wij onze vleesconsumptie. Maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt m'n huisdieren geen vlees te geven, al zeker de katten niet. De hond enkel op KVV zetten wil ik dan ook niet om praktische redenen, dus wordt het een combinatie van complete KVV aangevuld met brokken.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik heb vandaag een zak vegetarische (veganistische) hondenbrokken gekocht en de test gedaan. Welke vonden ze het lekkerst? Hun vaste vleesbrokken of de nieuwe, veganistische? Conclusie: het maakt ze niet uit, allebei even lekker.

Ik denk dat honden prima op een plantaardig dieet kunnen, mits ze het met smaak eten en het afwisselend genoeg is. Zelf geef ik kvv met brokken erbij. Die brokken mogen van mij prima vegetarisch/veganistisch zijn, graag zelfs. Ik wacht tot Darf met z'n vegetarische brokken komt, dan koop ik die liever dan de vleesvariant. Vult de kvv toch goed aan?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”