scooby doo schreef:britty schreef:steeds als hij het doet zeg je resoluut FOEI! of NEE! en geef je hem iets waar hij mee mag spelen of op kauwen..
negeren zou ik niet doen, hij moet een duidelijke boodschap krijgen dat bepaalde dingen niet mogen
het lijkt wel of stem verheffen en nee roepen geen indruk maakt
zoals ik eerder had gelezen op dit forum begint rocco zich te gedragen zoals qyan toevalig hetzelfde ras ?
idd, hetzelfde gedrag
ik was met qyan als pup aardig in de war hoe ik het nu allemaal moest doen.
ik wilde africhten, dus hij mocht niet worden afgeleerd om te bijten, maar met anabieden van speeltjes ging hij nog erger bijten.
dat werd dus prompt de kop in gedrukt en ben terug gana bijten in zijn neus.
heb dit 3x moeten doen en daarna is het nooit meer gebeurt.
na de correctie (in zijn neus bijten dus) gaf ik hem zijn bijtrol om in te bijten.
verder denk ik dat je de regels wat ana moet scherpen en je meer op moet werpen als hogere en de hond minder voorrechten moet krijgen.
qyan heeft pas enige voorechten gekregee (op de bank) toen hij 9 maanden was.
tot zijn 9 maand heb ik me aan alle regels gehouden:
- eerst ik door de deur, dan pas hij
- er wordt alleen gespeeld op mijn uitnodiging en niet op uitnodiging van qyan
- ik heb alle speeltjes in mijn bezit
- het hele huis is van mij
- eerst eet ik, en dan pas hij
- als hij om anadacht vraagt, negeren. ik geef anadacht wanneer ik dat wil
- niet op bank, bed of alles waar hij denkt even hoog of hoger te zijn als mij
- niet de hele dag door aandacht geven, laat hem in zijn sopje gaar koken en zichzelf vermaken.
-rocco mag absoluut niet het idee hebben dat hij het allerbelangrijkste in jullie roedel is. hij is laagste en alles gaat daarom van jullie uit. er is niets wat hij zelf bepaald
het enige wat qyan nu dus wel mag is op bank of op bed. voor de rest zijn alle regels hetzelfde gebleven.
koekjes worden niet zomaar gegeven, daar moet hij eerst wat voor doen.
ook zijn eten moet hij eerst wat voor doen.
als hij in de zetel springt, geen nee of foei.
grijp hem maar in zijn nekvel en trek hem van de bank af met bijv de worden ben jij belazerd. en negeer hem ff, of stuur hem naar zijn plek.
je hebt ene doberreu genomen, en dit zul je weten
voor het bijtgedrag geen speeltjes maar aabnieden, maar corrigeren. na de correctie pas een speeltje aanbieden, want anders wordt dit alsmaar erger en erger!
voorlopig gene trekspelletjes meer doen die de hond wint. als je ene trekspelletje doet, dan win jij 9 van de 10 keer en die ene keer wint rocco.
eigenlijk zou je voor zijn buitdrift hem moeten laten winnen, maar hij moet ff terug naar zijn plek
een reu is veel erger als een teef, daarom kiezen veel fokkers er ook voor een eerste doberreigenaar geen reu te verkopen, maar een teef
succes