Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mobbende honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

yvonne1961
Actief

Mobbende honden

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Ik stel deze vraag voor een ander.
Deze persoon heeft mij om advies gevraagd. Maar ik vind het probleem zo complex dat ik graag meerdere visies wil weten.
Ik wandel soms met hem. Ik heb twee poedels en hij twee kruisinkjes. Om die laatste twee gaat het. Zijn dus kruisinkjes van ca. 40 cm. schofthoogte. Broer en zus van elkaar maar pas vanaf een half jaar leven ze weer samen. Nu bijna een jaar oud. Beide gesteriliseerd/gecastreerd.
Naar de baas toe hele lieve, bijna onderdanige hondjes. Wel super druk en spelen heel fysiek met elkaar.

Het probleem: bij het ontmoeten van andere honden spannen ze samen en doen dan echt heel vervelend tegen betreffende hond. Ze vallen niet aan maar gaan intimiderend en blaffend rond de hond happen en als de hond weg rent opjagen. Op dat moment luisteren ze niet meer.
Ik heb gezegd dat hij dit voor moet zijn om het probleem te voorkomen. Dus bij het zien van een hond de honden bij zich roepen en dan aan lijnen. Maar baas is bang dat het probleem dan verergert.
Bij een van mijn honden gebeurt het soms ook. Het begint dan met spelen/rennen samen. Maar dat slaat dan ook om in samenspannen en mijn hond lastig gaan vallen. Heb gezegd dat hij dan ook in moet grijpen.

Iemand nog een visie van hoe met deze twee om te gaan? Verder zijn het echt hele lieve hondjes.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Mobbende honden

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou ze fijn aan de lijn houden.
leuk als een andere hond wegrent, maar als die hond dat niet doet en ze manieren gaat leren wordt het weer zo'n toestand :?

ook kruisinkjes van 40 cm moeten opgevoed worden :idea:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Loslopen is een privilege, geen recht. Dus als ze zich los niet kunnen gedragen met andere honden, moeten ze maar aan de lijn
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ja hoe kan het probleem verergeren door aanlijnen? Nu kan het toch ook verergeren?
Ze kunnen ook een keer een grote mond terugkrijgen dan ben je nog verder van huis.

En er zijn genoeg honden die te opgewonden raken van spelen met meer dan één hond en dan wordt het niet leuk 2 tegen 1 en is er altijd één het haasje...
Dus niet met zn drieeen tegelijk laten spelen lijkt me best verstandig in dit geval.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb drie lieve honden die af een toe een punt willen maken naar onzekere honden. Helaas mag dat niet van mij dus lijn ik ze aan als ik zo'n hond zie en moeten ze netjes volgen. Ik vind het best aso gedrag van mijn honden.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hier in het kleine parkje heeft een groep (kleinere) honden ook dat gedrag naar onze herder toe. Echt heel vervelend gedrag vind ik het, zelf ben ik van mening dat als je weet dat je honden dat doen, houd ze dan eventjes bij je tot je elkaar voorbij bent.
Mijn 2 herders samen konden ook soms niet leuk reageren op andere honden, dus riep ik ze bij me, ze hadden immers genoeg aan elkaar, en te sterk reageren (alleen of samen) is nergens voor nodig als andere honden wel gewoon sociaal en normaal reageren.

In het geval van TS zou ik eigenlijk wel benieuwd zijn hoe de honden reageren als ze alleen zijn, of als er 1 vastgehouden wordt en de ander vrij blijft. Versterken ze elkaar en kunnen ze los van elkaar wel "normaal" doen, of zit het gedrag er een beetje ingesleten en doen ze het ook als ze alleen contact maken met een hond.

Ze zijn nog jong, als baas zijnde zou ik er toch wel wat mee doen, ook niet in de laatste plaats wat anderen hierboven ook zeggen, dat ze ook wel eens tegen een hond aan kunnen lopen die niet onder de indruk is van dat gedrag en terug reageert.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amy en Amoz doen dat ook als ze samen los zijn. Oplossing: niet meer samen loslaten. Als ik er één aanlijn en één loslaat, gebeurt het veel minder en zijn ze makkelijker terug te roepen. Bij onzekere honden en honden met ambivalent gedrag lijn ik ze sowieso aan (tenzij ik het niet op tijd zie), want daar reageren ze meestal niet zo leuk op.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Heeft alles te maken met opvoeding/training. Hij zal moeten leren ze feilloos bij zich te kunnen roepen als er een andere hond aankomt. Ze móeten geen contact met andere honden. Neem maar een tube kaas mee en ga trainen :ok:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

yvonne1961 schreef:Ik heb gezegd dat hij dit voor moet zijn om het probleem te voorkomen. Dus bij het zien van een hond de honden bij zich roepen en dan aan lijnen. Maar baas is bang dat het probleem dan verergert.
Ik ben eigenlijk wel bijzonder nieuwsgierig hoe de persoon in kwestie denkt dat het aanlijnen het probleem verergert? Zelf kan ik daar echt geen argument voor verzinnen. Het lijkt me dan ook de enige zinnige oplossing.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

mijke schreef:
yvonne1961 schreef:Ik heb gezegd dat hij dit voor moet zijn om het probleem te voorkomen. Dus bij het zien van een hond de honden bij zich roepen en dan aan lijnen. Maar baas is bang dat het probleem dan verergert.
Ik ben eigenlijk wel bijzonder nieuwsgierig hoe de persoon in kwestie denkt dat het aanlijnen het probleem verergert? Zelf kan ik daar echt geen argument voor verzinnen. Het lijkt me dan ook de enige zinnige oplossing.
Daar kan ik me alles bij indenken. Heb het in de praktijk ook wel zien gebeuren helaas.
Als je, elke keer dat er een andere hond aankomt, je hond bij je roept en aanlijnt dan wordt die andere hond een voorbode voor het aangelijnd worden.
De komst van die andere hond is dan dus niet zo leuk. Genoeg honden die dan die andere hond extra fel weg gaan jagen.
Ook zijn honden aan de lijn vaak feller, kunnen niet weg dus als ze eigenlijk angstig/onzeker zijn kan de riem best voor een heftigere reactie zorgen.

In dit geval zou ik dus eerst de honden alleen los laten lopen op overzichtelijke plekken zodat je ruim op tijd je honden aan kunt lijnen zonder dat de honden in kwestie de link kunnen leggen.
En werken aan een ijzersterke recall. En als het even kan ook goed volgen.
Zodat hij ze uiteindelijk gewoon bij zich kan roepen, los laten volgen, feestje bouwen en weer vrij geven als andere hond weg is.

En tot de honden zover zijn zou ik ze aan de lijn houden.
Mochten ze zich dan helemaal misdragen dan moet hij dat ook gaan trainen.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

mijke schreef:
Ik denk dat ze wellicht uitval gedrag aan de lijn vertonen? Veel honden 'lijken' loslopend beter te zijn met andere honden. Ze hebben dan minder steun van de baas. Maar in dit geval hebben de hondjes al steun aan elkaar dus of het veel uitmaakt?

In ieder geval vind ik het van de zotte om dit gedrag 'toe te laten'. Niet alleen omdat de hondjes zelf er niks mee opschieten maar vooral omdat je ándere honden tot last ben :19: Inderdaad egoïstisch: Andere honden mogen dus wel angstig zijn en een rot ervaring hebben?

Ik zou adviseren hard te gaan trainen op een betrouwbaar 'hier' en tot die tijd (of altijd) op plekken waar veel honden zijn en/of geen overzicht 1 of beiden hondjes aan de (lange) lijn laten zodat hij altijd kan voorkomen dat er opgejaagd wordt.

1 van mijn honden heeft geen betrouwbaar hier en kan ook een etterbak zijn naar andere honden. Hij loopt dus mooi aangelijnd. Het idee dat ik niet alles aan zou doen om te voorkomen dat hij anderen tot last is :piew:
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Pets_Passion schreef:
mijke schreef:
Daar kan ik me alles bij indenken. Heb het in de praktijk ook wel zien gebeuren helaas.
Als je, elke keer dat er een andere hond aankomt, je hond bij je roept en aanlijnt dan wordt die andere hond een voorbode voor het aangelijnd worden.
De komst van die andere hond is dan dus niet zo leuk. Genoeg honden die dan die andere hond extra fel weg gaan jagen.
Ook zijn honden aan de lijn vaak feller, kunnen niet weg dus als ze eigenlijk angstig/onzeker zijn kan de riem best voor een heftigere reactie zorgen.
Dat vind ik eerlijk gezegd niet echt een argument om je twee honden dan maar een ander hondje te laten terroriseren. Ik laat mijn hond ook geen andere honden ontmoeten aan de riem, dat is niet echt héél moeilijk te regelen. En als ze een andere hond als voorbode gaan zien moeten ze misschien maar gewoon even helemaal niet meer loslopen.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Nee, natuurlijk is dat geen reden om het dan maar toe te laten.
Ik reageer alleen op het feit dat mensen zich niet kunnen voorstellen waarom het probleem dan erger kan worden. Dat kan ik dus prima.

Ik zou deze honden daarom zeker niet altijd bij me roepen en aanlijnen bij het zien aankomen van andere honden. Want dan worden de problemen groter en erger.
Een andere aanpak is dus nodig.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het probleem wordt dan niet erger, maar anders. Het wordt mogelijk lastiger voor de baas, ja. Maar dat is dus egoïstisch geredeneerd. Want nu heeft de baas er weinig last van, maar anderen des te meer, inclusief slechte ervaringen voor die andere honden. Met aanlijnen heeft vooral de baas er last van, maar anderen veel minder. En als je wil dat je honden toch los kunnen worden, zal er flink gewerkt moeten worden om dat op een veilige manier te kunnen gaan doen
mijke
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Het probleem wordt dan niet erger, maar anders. Het wordt mogelijk lastiger voor de baas, ja. Maar dat is dus egoïstisch geredeneerd. Want nu heeft de baas er weinig last van, maar anderen des te meer, inclusief slechte ervaringen voor die andere honden. Met aanlijnen heeft vooral de baas er last van, maar anderen veel minder. En als je wil dat je honden toch los kunnen worden, zal er flink gewerkt moeten worden om dat op een veilige manier te kunnen gaan doen
Precies! Gedrag dat je voorkomt en dus niet meer uitgeoefend kan worden kan sowieso niet verergeren. Wel kan de achterliggende spanning, als die er is, zich op een andere manier uiten, maar dan moet je daar mee aan de slag. In de eerste plaats is het jouw verantwoordelijkheid als baas om te zorgen dat andere mensen en honden geen last van de jouwe hebben.
yvonne1961
Actief

Het is me in ieder geval duidelijk dat jullie het met me eens zijn dat ze aangelijnd dienen te worden om het probleem te voorkomen.
Baas ziet ook in dat dit gedrag echt ongewenst is, daarom vraagt hij advies.
Proberen om er eerst een aan te lijnen kan natuurlijk ook. Kijken of de ander het in zijn eentje niet durft.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Vraag die baas eens hoe hij t zou vinden als 2 herders dit bij zijn hond zouden laten zien. Of hij dan ook denk... laat maar want anders wordt t mosschien wel erger als de baas er iets van zegt
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yvonne1961
Actief

Nee, dat is duidelijk niet wat baas wil. Hij ziet het probleem en wil dolgraag werken aan een oplossing.
Hij grijpt alleen te laat in mijns inziens.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

yvonne1961 schreef:Nee, dat is duidelijk niet wat baas wil. Hij ziet het probleem en wil dolgraag werken aan een oplossing.
Hij grijpt alleen te laat in mijns inziens.
Dus moet hij ze aangelijnd houden. Ze leren zich eerst maar te gedragen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Al houd hij er maar 1 aangelijnd kan dat al een behoorlijk verschil maken in hun gedrag. Ik zou dat zeker doen en als dat niet afdoende is zou ik ze zeker beide aangelijnd houden tot ze beter onder controle staan.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
yvonne1961
Actief

Helemaal mee eens. Dat is precies wat ik hem gezegd heb. Op tijd aan lijnen.
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Pets_Passion schreef:Nee, natuurlijk is dat geen reden om het dan maar toe te laten.
Ik reageer alleen op het feit dat mensen zich niet kunnen voorstellen waarom het probleem dan erger kan worden. Dat kan ik dus prima.

Ik zou deze honden daarom zeker niet altijd bij me roepen en aanlijnen bij het zien aankomen van andere honden. Want dan worden de problemen groter en erger.
Een andere aanpak is dus nodig.

Karen
Kan me best voorstellen dat dit bij sommige honden zo werkt. Maar zeker niet bij alle :wink: Aanlijnen hoeft helemaal niet als negatief ervaren te worden als je er iets lekkers bij geeft voor het braaf bij je komen. Ik lijn mijn kleine ook vaak aan als ik iemand aan zie komen. Ze jaagt niet op en snept ook niet, maar ze kan er wel eens blaffend omheen gaan dansen. En dat wil ik dus echt niet hebben :neenee: En dus gaat ze uit voorzorg aan de lijn en dan weet ze zich meestal netjes te gedragen. Laatst zei iemand tegen mij 'Je moet een lijn niet zo als een beperking zien, maar eerder als een verbinding'. Het geeft ook duidelijkheid naar je hond.

Tip voor de hondeneigenaar van de hondjes: zoek een hondenschool waar ze sociale wandelingen begeleiden in groepen honden. Met Pleun doe ik dat ook en ik merk dat het haar helpt in het contact met mensen en honden :cheer:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

En als je aangelijnd dan meteen de hondjes aanleert dat als er een andere hond aankomt, ze een stukje knakworst of iets anders lekkers krijgen, kunnen ze misschien met drie maanden oefenen, daarna misschien al met 1 hond los, en steeds iets lekkers geven, als ze een andere hond tegenkomen, en later als dat er goed inzit, en de hondjes zelf al naar de baas gaan kijken, voor iets lekkers, kunnen ze misschien beide weer los lopen, en steeds bij Andere honden naar de baas roepen, en iets lekkers geven.

Als je dit heel consequent doet, heb je best kans dat je dit gedrag om kunt buigen, naar het hier komen bij de baas, voor iets lekkers, als er andere honden komen.

Zal uiteindelijk misschien niet altijd voor elke hond combinatie werken, maar grote kans dat het uiteindelijk wel werkt.

Het kost alleen wel wat moeite. Maar dan heb je uiteindelijk ook wat :mrgreen:
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Neem ze eens 1 op 1 mee. Start bij de basis en leer manieren aan de lijn aan. Daarna uitbouwen naar loslopen en hier komen. Zit dat bij beide er goed in dan weer samen op pad. Eerst 1 van de lij de ander eraan. En ook dat uitbouwen. Oefenen oefenen oefenen en veel geduld hebben .
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Emma schreef:En als je aangelijnd dan meteen de hondjes aanleert dat als er een andere hond aankomt, ze een stukje knakworst of iets anders lekkers krijgen, kunnen ze misschien met drie maanden oefenen, daarna misschien al met 1 hond los, en steeds iets lekkers geven, als ze een andere hond tegenkomen, en later als dat er goed inzit, en de hondjes zelf al naar de baas gaan kijken, voor iets lekkers, kunnen ze misschien beide weer los lopen, en steeds bij Andere honden naar de baas roepen, en iets lekkers geven.

Als je dit heel consequent doet, heb je best kans dat je dit gedrag om kunt buigen, naar het hier komen bij de baas, voor iets lekkers, als er andere honden komen.

Zal uiteindelijk misschien niet altijd voor elke hond combinatie werken, maar grote kans dat het uiteindelijk wel werkt.

Het kost alleen wel wat moeite. Maar dan heb je uiteindelijk ook wat :mrgreen:
Zo heb ik het opgelost :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”