Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aankomen, maar heel langzaam, UPDATE pag2
Moderator: moderatorteam
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Aankomen, maar heel langzaam, supplementen nodig?
Ik zou haar er wat koolhydraten bij geven. Dus dingen als brood, aardappel, rijst, pasta etc. Genoeg honden die dat nodig hebben.
En verder is ze nog jong. Elco was tot ie een jaar of twee was ook niet dikker te krijgen dan met extreem goed voelbare heupbotten (dikke laag haren, dus niet te zien, maar als hij gladharig geweest was, had je ze wel echt gezien) en heel goed voelbare ribben. Hij stopte gewoon met eten als ik er net wat meer vet op gekregen had.
Verder is Nomi natuurlijk ook een halfwindhond, dus daar verwacht je ook wel meer zichtbaarheid van de ribben dan bij veel andere rassen.
En verder is ze nog jong. Elco was tot ie een jaar of twee was ook niet dikker te krijgen dan met extreem goed voelbare heupbotten (dikke laag haren, dus niet te zien, maar als hij gladharig geweest was, had je ze wel echt gezien) en heel goed voelbare ribben. Hij stopte gewoon met eten als ik er net wat meer vet op gekregen had.
Verder is Nomi natuurlijk ook een halfwindhond, dus daar verwacht je ook wel meer zichtbaarheid van de ribben dan bij veel andere rassen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat ze niet zwaarder wordt omdat ze gewoon zo hoort. Ik denk dat ze in de loop der jaren wel wat aan zal komen maar ik geloof niet in een gezondere hond als er meer vet op zit. Het is gewoon het type hond + ze is jong en super actief.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco's moeder bleef ook lang heel magertjes ondanks goede eetlust. Die kreeg van haar eigenaar MyBeau door haar eten en daar scheen ze echt snel op te reageren
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 26 okt 2017 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Satin balls zet ook wel flink aan.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Ze lustte geen brok, of wel?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Hmm, jammer dat ze geen brok wil. Het is vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik heb Bizzy hier sinds kort weer op brok om dezelfde reden die jij noemt. Ik voerde haar op een gegeven moment meer dan een kilo vlees per dag en ze bleef te dun
Toen kreeg ze in de vakantie brokken van cavom omdat er geen KVV mee kon, en daar doet ze het eigenlijk verbazingwekkend goed op. Dus inmiddels heb ik haar volledig op brok en ik moet zelfs oppassen dat ze niet te breed wordt nu
Sommige honden verbranden gewoon enorm veel, daar is met vlees amper tegenop te voeren. Dan is brok echt niet verkeerd.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ze is nu pas ruim 1 jaar, ik zou persoonlijk als ze niet afvalt nu helemaal niets doen. Ze moet nog lichamelijk volwassen worden en gaan uitzwaren, en dat komt vanzelf. Mojo was in die periode ook flink schraal en dat is vanaf een jaar of 2 zomder supplementen of speciaal voer helemaal goed gekomen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
RothondenZivaNomi schreef:Cavom werd hier besnuffeld, een brokje opgepakt en bijna kokhalzend eruit gespuugd. Net als alle andere geperste brok, was het nou kivo of biofood of wat dan ook.Maeve schreef:Hmm, jammer dat ze geen brok wil. Het is vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik heb Bizzy hier sinds kort weer op brok om dezelfde reden die jij noemt. Ik voerde haar op een gegeven moment meer dan een kilo vlees per dag en ze bleef te dunToen kreeg ze in de vakantie brokken van cavom omdat er geen KVV mee kon, en daar doet ze het eigenlijk verbazingwekkend goed op. Dus inmiddels heb ik haar volledig op brok en ik moet zelfs oppassen dat ze niet te breed wordt nu
Sommige honden verbranden gewoon enorm veel, daar is met vlees amper tegenop te voeren. Dan is brok echt niet verkeerd.
En dan nog de talloze andere soorten brokken die ik heb gegeven waarbij er twee brokjes genomen werden en dan teleurgestelde gezichten, zuchten, weglopen, onder tafel verstoppen en zielig kijken........ mijn beste vriendin was heel blij met al die gratis kilo's aan hondenvoer

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
Paardenvet van duo dog. Zette hier bij Juna heel goed aan, ze vinden het ook heerlijk!
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Fred met de Tinlo met zalmMaeve schreef:RothondenZivaNomi schreef:Cavom werd hier besnuffeld, een brokje opgepakt en bijna kokhalzend eruit gespuugd. Net als alle andere geperste brok, was het nou kivo of biofood of wat dan ook.Maeve schreef:Hmm, jammer dat ze geen brok wil. Het is vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik heb Bizzy hier sinds kort weer op brok om dezelfde reden die jij noemt. Ik voerde haar op een gegeven moment meer dan een kilo vlees per dag en ze bleef te dunToen kreeg ze in de vakantie brokken van cavom omdat er geen KVV mee kon, en daar doet ze het eigenlijk verbazingwekkend goed op. Dus inmiddels heb ik haar volledig op brok en ik moet zelfs oppassen dat ze niet te breed wordt nu
En dan nog de talloze andere soorten brokken die ik heb gegeven waarbij er twee brokjes genomen werden en dan teleurgestelde gezichten, zuchten, weglopen, onder tafel verstoppen en zielig kijken........ mijn beste vriendin was heel blij met al die gratis kilo's aan hondenvoerDat deed Bizzy met de 10kg KVV op basis van vis die ik voor haar had gekocht..

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Lotgering is ook een vrij vette kvv, waarvan ik toch vrij regelmatig hoor dat mensen het niet geven omdat hun hond er te veel van aankomt. Hier doen ze het er goed op. Elco krijgt 100 gram en een hand brokken (zonder brok was z'n ontlasting te hard, met zo'n 30-40 gram brokjes erbij heeft hij heel mooie ontlasting), Gait krijgt zo'n 200 gram kvv en half zoveel brok als Elco, maar omdat hij anders sneu staat te kijken dat Elco wel brokjes heeft en hij niet. Die brokjes kunnen van alles zijn. Momenteel brok van de Lidl en een brok die in een of ander gratis dierendagpakket zat. Andere keren is het puppybrok van Taste of the Wild of Pro Plan (laatste krijgen ze ook als beloning: heel kleine brokjes die ze heerlijk vinden)
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mila had precies hetzelfde, die bleef lang haken op 14-15 kilo. Ze is nu 17 kilo en dat is prima voor haar. Dat is gelukt door koolhydraten toe te voegen aan de kvv (elke dag twee flinke handen rijst, pasta of havermout) en met het volwassen worden en uitzwaren is het nu ook makkelijker om haar op dat gewicht te houden. Maar als ik haar alleen vlees geef, valt ze weer heel snel af.
Ik vind Nomi overigens niet te mager voor haar type en haar leeftijd.
Ik vind Nomi overigens niet te mager voor haar type en haar leeftijd.
- DeDiana
- Zeer actief
Wen er maar aan. Ik denk dat iedereen met een windhond daar last van heeft. Bij Taartje gebeurt mij dat ook, terwijl Taartje nu prima op gewicht is. Mensen zijn gewoon te veel gewend aan het beeld van een flinke labrador en ja, vergeleken daarmee is zo'n podencootje inderdaad een scharminkel.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Heb je al eens paardenvet bijgegeven? En inderdaad vette KVV.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik snap dat willen vetvoeren niet zo goed eerlijk gezegd. Niet bij een hond die lichamelijk nog zo in ontwikkeling is, van een type is wat ook gewoon slank gebouwd is en windhondachtig, zeker niet wanneer de hond normaal actief is, niet ziek oogt en niet afvalt bij normale beweging en ongewijzigd rantsoen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik bedoelde het in zijn algemeenheid in verband met de vele reacties voor dikmakende producten, niet persoonlijk dus als dat niet duidelijk was uot mijn post dan excuses.
Ze is zeker schraal op deze foto, maar dan nog zou ik zelf in dit stadium niets wezenlijks veranderen als ze vrolijk en actief is en niet als een idioot reageert op eten, alsof ze te weinig binnen krijgt. En niet lichter wordt op normale beweging.
Mojo was een vetklep toen ik hem als pup kreeg dus hij is in die tijd echt op dieet geweest, daarna heb ik hem niets extra's gegeven toen hij een schrale puber was en het is ook zonder die extra'sgewoon goedgekomen.
Ze is zeker schraal op deze foto, maar dan nog zou ik zelf in dit stadium niets wezenlijks veranderen als ze vrolijk en actief is en niet als een idioot reageert op eten, alsof ze te weinig binnen krijgt. En niet lichter wordt op normale beweging.
Mojo was een vetklep toen ik hem als pup kreeg dus hij is in die tijd echt op dieet geweest, daarna heb ik hem niets extra's gegeven toen hij een schrale puber was en het is ook zonder die extra'sgewoon goedgekomen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Fiji is net zo mager
Maar daar zie je het niet 
En ook Csiva is niet veel dikker. Die is pas nadat ze 2 is geworden mooi geworden qua gewicht

En ook Csiva is niet veel dikker. Die is pas nadat ze 2 is geworden mooi geworden qua gewicht

-
- Zeer actief
Manu was ook altijd heel schraal. Die heb ik nu op sportbrokken en hij is eindelijk goed op gewicht. Hoewel ik liever vlees voer doet hij het toch echt beter op brokken.
Alle magere buitenlanders gaf ik Prins Super Active, ze kwamen allemaal netjes aan daarop.
Alle magere buitenlanders gaf ik Prins Super Active, ze kwamen allemaal netjes aan daarop.
- Hanneke2
- Zeer actief
Wat Longfields zegt. Ik zou ook echt niks meer extra gaan voeren. Je kan er pas echt iets zinnigs over zeggen als ze lichamelijk helemaal volwassen zijn, en als het tegenzit moet je dan weer als een gek gaan afbouwen omdat al dat voer opeens aan gaat zetten. Ik heb me daar ook wel op verkeken, want al mijn honden kwamen graatmager binnen, en op enig moment zie je dan toch dat je eigenlijk teveel voert. Zolang ze lekker kan rennen is ze niet ondervoed hoor. Het volgende scharminkel dat hier binnen stapt krijgt normale hoeveelheden voedsel, en ik denk dat het dan vanzelf stabiliseert.LongFields schreef:Ze is nu pas ruim 1 jaar, ik zou persoonlijk als ze niet afvalt nu helemaal niets doen. Ze moet nog lichamelijk volwassen worden en gaan uitzwaren, en dat komt vanzelf. Mojo was in die periode ook flink schraal en dat is vanaf een jaar of 2 zomder supplementen of speciaal voer helemaal goed gekomen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Om die reden hier ook terug naar brok. Inno kreeg op een gegeven moment 3-4 kilo carnibest actief per dag. Naast dat dat financieel niet leuk is vond ik met die hoeveelheden nog schraal blijven ook niet normaal.Maeve schreef:Hmm, jammer dat ze geen brok wil. Het is vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik heb Bizzy hier sinds kort weer op brok om dezelfde reden die jij noemt. Ik voerde haar op een gegeven moment meer dan een kilo vlees per dag en ze bleef te dunToen kreeg ze in de vakantie brokken van cavom omdat er geen KVV mee kon, en daar doet ze het eigenlijk verbazingwekkend goed op. Dus inmiddels heb ik haar volledig op brok en ik moet zelfs oppassen dat ze niet te breed wordt nu
Hij is 1,5 jaar weggeweest. Kreeg daar vlees, maar kwam terug met een gewicht van 25-26 kilo

- Barkley
- Zeer actief
bij Fred is dat als hij een te lege maag heeft. Daar moeten dus een paar koolhydraten in voor het slapen. Vers verteerd te snel. Dus die krijgt een handje brokken of een boterham. Nu eet Nomi dus geen brokjes maar een boterham wel?ZivaNomi schreef:Ze kauwt graag op de voerbal maar de brokjes die eruit komen worden aardig aan de katten overgelaten.Heavy schreef:Heb je al eens brokjes in een voerbal geprobeerd? Of wat brokjes door elke maaltijd vlees heen ? Hoe vaak krijgt ze eten per dag ? Misschien dat wat vaker eten en dan wat kleinere porties beter gaat ?brokjes door haar vlees worden op een hoopje gezameld en achtergelaten.
![]()
In eerst instantie hebben we haar wel 4 keer op een dag eten gegeven. Daarna wilde ze een van de maaltijden niet meer dus was het 3 keer. Maar nu is het zo dat ze s'ochtends niet wil eten als ik te vroeg met eten aankom, ze neemt het pas rond 10 uur aan. En rond 1 a 2 uur krijgt ze een grote snack (2 kipkarkassen of gedroogde eend of een of ander bot, iets wat ik bij de hand heb liggen) , maar niet een standaard bak voer. En s'avonds weer gewoon eten. Er staat wel een bak brokken altijd beschikbaar. Die wordt gewoon niet aangeraakt.
Ik heb al bij Ziva zo ongelovelijk veel moeite gedaan om haar op brokjes te krijgen en toen opgegevenen ik moet zeggen dat Ziva wel in topform is sinds we Nomi hebben! Ze eet aardig en haar gewicht is goed. Ze is 1.3 kilo aangekomen en ze is echt een bodybuilder geworden
dat krijg je als je elke dag achter een podenco aan rent
![]()
Maar ze heeft ook nog steeds haar kotsperiodes die lijken nergens op te slaan. Vannacht weer; ze hebben gisteravond rocco met een beetje pens erop gegeten en dat kan ze altijd prima aan; vannacht 5 keer gekotst. Haar vers vlees geven is absoluut geen goed idee, dan kotst ze alleen maar. Dat doen we dus echt niet meer en het gaat goed met haar maar elke zo vaak moet ze alsnog veel kotsen.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ik zou hier denk ik ook wel een grammetje extra spier en vet op willen, maar echt schrikbarend dun is ze nu ook weer niet. Oor was de eerste +- 2 jaar van haar leven ook zo slank, en zij is niet eens een windhond. Na die tijd werd het vanzelf beter. Ik heb regelmatig gehad dat mensen mij de les begonnen te lezen, dat ik mijn hond mishandelde en wat al nietZivaNomi schreef:Hier nog even een fototje van eergisteren. Die heupbotjes storen mij nog het meest, en de ruggengraat wil ik ook niet meer zo duidelijk zien..
Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Over die ruggegraat zou ik me trouwens geen illusies maken, dat is volgens mij gewoon haar bouw. Ze heeft een lange rug, net als Oor, en dan heb je dat soms dat dat stukje altijd zichtbaar blijft. Oor heeft ook wel eens een kilootje of twee teveel gehad en ook toen zag je die ruggegraat nog gewoon.
- mijke
- Zeer actief
Gewoon zeggen dat ze vreet als een bootwerker en rent als een topatleet. Je kunt op je kop gaan staan en de hoempapa dansen maar dikker dan dit wordt ze gewoon niet. En daarmee is zo'n gesprek dan basta.
- mijke
- Zeer actief
- DeDiana
- Zeer actief
Inderdaad, heel goed! 
En niet zo aan jezelf twijfelen, je doet het super met Nomi - niet vergeten dat ze nog niet zo heel lang geleden graatmager was zonder een enkel spiertje! Is juist prima als het aankomen en de spieropbouw langzaam gaat, en helemaal niet erg dat het soms even stagneert. Ze is hartstikke fit, energiek en vrolijk, dus ze voelt zich duidelijk uitstekend. Geen zorgen!

En niet zo aan jezelf twijfelen, je doet het super met Nomi - niet vergeten dat ze nog niet zo heel lang geleden graatmager was zonder een enkel spiertje! Is juist prima als het aankomen en de spieropbouw langzaam gaat, en helemaal niet erg dat het soms even stagneert. Ze is hartstikke fit, energiek en vrolijk, dus ze voelt zich duidelijk uitstekend. Geen zorgen!
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Geef het tijd
Nanuq at als jonge hond een belachelijke hoeveelheid vlees en nog kon je zijn ribben zien (en hij is langharig).
Toen ben ik even overgegaan naar Cavom waar hij een stuk beter van op gewicht bleef maar mooi uitzwaren deed ie pas na z'n tweede.

Nanuq at als jonge hond een belachelijke hoeveelheid vlees en nog kon je zijn ribben zien (en hij is langharig).
Toen ben ik even overgegaan naar Cavom waar hij een stuk beter van op gewicht bleef maar mooi uitzwaren deed ie pas na z'n tweede.
- Barkley
- Zeer actief
het is net als met kinderen volgens mij. Iedereen denkt dat ze het recht hebben om een mening te hebben over je opvoeding- en zorg. Het gaat gewoon niemand wat aan behalve jou en je vriend.ZivaNomi schreef:Ohh Barkley en Tamara dank voor de tip! Ik zal het zeker uitproberen; even een late snack voor het bedtijd.
Zo braaf als dat Ziva altijd is geweest, als pup ook, razendsnel zindelijk en alles verliep vlekkeloos... Zo vaak hebben we nu slapeloze nachten omdat de arme meis s'nachts zo moeilijk eten binnenhoudt..
Meestal is het alleen slijm, dus dat zou een hoop kunnen verklaren. Ik ben nu ook even Ziva van kip weg aan het houden; als ze kip eet en ze kotst s'nachts, dan is het nog allemaal onverteerd. Volgens mij ligt haar dat gewoon niet lekker.
En ja, boterham gaat er heel snel naar binnen, bij allebei de dames. Ik ga maar beginnen eentje extra te smeren als ik toch al bezig ben![]()
Mijke, ja je hebt gelijk.. Maar toch valt het op dat ze naast alle andere windhonden toch wel altijd de magerste is. En ik zeg altijd tegen de mensen dat ze maar geduld moeten hebben want ik wil haar niet snel vetmesten, ik doe liever aan fatsoenlijk spieropbouw, al duurt het wat langer. Maar ja, dan wil ik wel vooruitgang zien, en ja hoor als er even niets gebeurt dan begin ik alvast te twijfelen of ik alles wel goed doeNou ja, vanochtend heb ik al iets zelfverzekerder antwoord gegeven over waarom onze langpootmug zo dun is
Fred kotst ook slijm of gal en ziet er dan gelijk zo zielig uit
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
komen je katten buiten?ZivaNomi schreef:Ja zeg dat welMaeve schreef:RothondenZivaNomi schreef:Cavom werd hier besnuffeld, een brokje opgepakt en bijna kokhalzend eruit gespuugd. Net als alle andere geperste brok, was het nou kivo of biofood of wat dan ook.Maeve schreef:Hmm, jammer dat ze geen brok wil. Het is vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik heb Bizzy hier sinds kort weer op brok om dezelfde reden die jij noemt. Ik voerde haar op een gegeven moment meer dan een kilo vlees per dag en ze bleef te dunToen kreeg ze in de vakantie brokken van cavom omdat er geen KVV mee kon, en daar doet ze het eigenlijk verbazingwekkend goed op. Dus inmiddels heb ik haar volledig op brok en ik moet zelfs oppassen dat ze niet te breed wordt nu
En dan nog de talloze andere soorten brokken die ik heb gegeven waarbij er twee brokjes genomen werden en dan teleurgestelde gezichten, zuchten, weglopen, onder tafel verstoppen en zielig kijken........ mijn beste vriendin was heel blij met al die gratis kilo's aan hondenvoerDat deed Bizzy met de 10kg KVV op basis van vis die ik voor haar had gekocht..
vreselijk kunnen ze zijn he!
Schapenvet bonbons werden eruitgespuugd maar paardenvet heb ik nog niet gegeven, dankje!mirriejj schreef:Paardenvet van duo dog. Zette hier bij Juna heel goed aan, ze vinden het ook heerlijk!
Btw. Ik sta buiten te roken nu en ik zie haar binnen, ik zie haar een drol uit de kattenbak jatten. Dat meen je gewoon niet
Kan ze geen wormen hebben?
Wat bij onze Buster goed hielp, in de puberleeftijd was gekookte aardappelen door het voer, om een beetje aan te zetten. Was toentertijd een tip van de dierenarts, die Kvv voeren ook helemaal oké vond.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Vaak is het zien van de ruggengraat bij een hond die wel verder op gewicht is ook een spierenkwestiemijke schreef: Over die ruggegraat zou ik me trouwens geen illusies maken, dat is volgens mij gewoon haar bouw. Ze heeft een lange rug, net als Oor, en dan heb je dat soms dat dat stukje altijd zichtbaar blijft. Oor heeft ook wel eens een kilootje of twee teveel gehad en ook toen zag je die ruggegraat nog gewoon.