Nu vroeg ik me af, is dat aangeleerd gedrag vanuit het nest, of gewoon erfelijk gedrag? Of dom toeval?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Overeenkomsten
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Overeenkomsten
Ik vind het zo enorm leuk dat ik de moeder van Fiji een weekje te logeren heb. Fiji is de 1e hond die we bewust uitgezocht hebben. Dus ook de eerste hond waarvan ik de moeder regelmatig gezien heb. Maar nu is ze dus hier in huis en het is zo leuk om te zien dat Fiji en Kanouk enorm veel dingen hetzelfde doen. Niet alleen in gewone dingen zoals botjes knagen of liggen, maar ook in gedrag. Ze reageren zo regelmatig hetzelfde op situaties.
Nu vroeg ik me af, is dat aangeleerd gedrag vanuit het nest, of gewoon erfelijk gedrag? Of dom toeval?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Overeenkomsten
Als ik soms filmpjes van Gait z'n moeder zie, zie ik heel veel overeenkomsten met Gait in gedrag, meer dan bij Elco
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Volgens mij kan dat best erfelijk zijn.
Zo wil Tess haar tuigje niet aan en loopt steeds weg. Ik dacht dat ze dat afgekeken had van Finn, maar haar broertje doet precies hetzelfde. Beiden hebben geen probleem met een halsband.
(Je moet me zien hondenvangen als we gaan wandelen...)
Zo wil Tess haar tuigje niet aan en loopt steeds weg. Ik dacht dat ze dat afgekeken had van Finn, maar haar broertje doet precies hetzelfde. Beiden hebben geen probleem met een halsband.
(Je moet me zien hondenvangen als we gaan wandelen...)
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Ik denk 50/50, zoals veel dingen wat dat betreft 50/50 zijn.
Als ik Oor tussen haar vader en haar moeder zie lopen zie ik qua uiterlijk, manier van bewegen en kijken en reageren op dingen ook echt precies zowel haar vader als haar moeder terug. Ik vind dat heel leuk om naar te kijken
Maar in hoeverre het aangeleerd is of aangeboren weet ik niet. Oor is wel 6 maanden bij haar vader en moeder blijven wonen voor ze naar mij ging dus het kan natuurlijk best dat ze ook een boel maniertjes heeft gekopieerd in plaats van alleen geerfd. Maar qua karakter is ze ook een perfecte mix van beiden en dat is denk ik voor het grootste deel toch wel aangeboren en niet aangeleerd. Van dingen zoals de hondentaal spreken en sociale omgangsvormen met andere honden, dat lijkt me dan weer eerder aangeleerd. Niet dat ik daar verder echt onderbouwing voor heb maar dat lijkt me gewoon het meest logisch 
Als ik Oor tussen haar vader en haar moeder zie lopen zie ik qua uiterlijk, manier van bewegen en kijken en reageren op dingen ook echt precies zowel haar vader als haar moeder terug. Ik vind dat heel leuk om naar te kijken
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Heel veel gedrag is erfelijk. Rana van mij kon zich behoorlijk misdragen als ze door een ander dan mezelf werd uitgelaten. Precies hetzelfde gedrag heb ik teruggegooid bij puppen van mensen die er niet genoeg bovenop zaten. Dit gedrag kunnen ze niet gekopieerd hebben want ze hebben het nooit gezien bij hun moeder. Veel van Rana zie ik ook terug in haar nichtje. Kleine dingen die ze precies hetzelfde doen. Ik zie het niet bij Puck en Caspar, zelfde ras. Bij Spetter zie ik veel van haar vader terug.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja, heel veel zelfs.
Coda's zoon kan net als zij dat kon heel stoïcijns je op een afstand aankijken als je hem commandeert maar hij geen zin heeft om te luisteren
Hij zal dan niet weglopen zoals veel honden of je negeren, maar gaat op een meter of 5 zitten en kijkt je strak aan zonder te gehoorzamen.
Wat alle pups van haar hebben is het op de buik in een plas modder laten vallen
Dat heb ik Nilo nooit zo zien doen, maar alle pups doen het.
En ik merk ook echt aan dit soort dingetjes dat Segno uit een heel andere lijn komt. Die doet echt niets van dit alles, maar heeft weer andere eigenaardigheden die ze vast van haar ouders heeft.
Coda's zoon kan net als zij dat kon heel stoïcijns je op een afstand aankijken als je hem commandeert maar hij geen zin heeft om te luisteren
Wat alle pups van haar hebben is het op de buik in een plas modder laten vallen
En ik merk ook echt aan dit soort dingetjes dat Segno uit een heel andere lijn komt. Die doet echt niets van dit alles, maar heeft weer andere eigenaardigheden die ze vast van haar ouders heeft.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Als ik naar Winni haar moeder kijk dan zijn er zoveel overeenkomsten dat het wel erfelijk moet zijn.
Van gedrag in huis, tot de manier van blaffen tot de manier van bijten tijdens de training. En ze zijn niet door dezelfde pakwerker en geleider opgebouwd. 
- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Contacteer:
Ik zit me hier al te verheugen op de komende dagen. Dan komen fien en polly hier logeren. de moeder en halfzus van saar
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
qua bouw en uiterlijk lijkt Lana sprekend op haar moeder.[groot, slank en hoogbenig]
haar zusje die hier afgelopen zomer op visite is geweest lijkt weer sprekend op haar vader. [meer het ouderwetse gedrongen kleiner type]
de rest van het nest heb ik nooit weer gezien.
heb alleen nog contact met de fokker.
qua gedrag, zou Lana ook sommige dingen van haar moeder hebben volgens de fokker,
maar ja dat komt uit gesprekken via de foon naar voren, niet uit eigen observatie helaas.
haar zusje die hier afgelopen zomer op visite is geweest lijkt weer sprekend op haar vader. [meer het ouderwetse gedrongen kleiner type]
de rest van het nest heb ik nooit weer gezien.
heb alleen nog contact met de fokker.
qua gedrag, zou Lana ook sommige dingen van haar moeder hebben volgens de fokker,
maar ja dat komt uit gesprekken via de foon naar voren, niet uit eigen observatie helaas.